Nieuwe site met actuele windinformatie: https://www.windwaarnemingen.nl

Bert4kite

Geen avatar

Berichten: 19
Mei 01, 2019, 15:57:21
edit2Rapporteer  
Voor mezelf, vrienden en kennissen heb ik de site https://www.windwaarnemingen.nl ontwikkeld. Maar voor iedere kiter en windsurfer kan deze site interessant zijn.

De site toont op een overzichtelijke manier de windwaarnemingen van alle KNMI weerstations. Zowel de actuele maar ook historische informatie. Dankzij de weergave  van de windgegevens in tabelvorm en grafieken kun je de ontwikkeling van de wind op een bepaalde dag goed volgen. Daarbij kun je kiezen voor weergave in knopen, meter per seconde, km per uur of beaufort. Als extra wordt ook de temperatuur en de luchtdruk getoond.

Er is eveneens een kaart beschikbaar met de laatst beschikbare informatie van de windrichting, gemiddelde wind en windstoten van alle stations.

Ik heb de nodige moeite gedaan om de informatie ook voor smartphones geschikt te maken.

En .... geen hinderlijke advertenties.
KiteShallow

Berichten: 173
Antwoord #1 Mei 02, 2019, 04:59:03
edit2Rapporteer  
Bij opvragen van lokatie blijft bij mij hangen..... Ben trouwens in buitenland.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #2 Mei 02, 2019, 06:27:34
edit2Rapporteer  
Mooi en duidelijk Bert, ik zet hem bij mijn faforieten  ThumpsUp
PH-6810

Geen avatar

Berichten: 45
Antwoord #3 Mei 02, 2019, 13:08:57
edit2Rapporteer  
Ziet er goed uit Bert! Handig dat je snel kan wijzigen in de meeteenheden ThumpsUp
Bert4kite

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #4 Mei 03, 2019, 16:04:30
edit2Rapporteer  
Bij opvragen van lokatie blijft bij mij hangen..... Ben trouwens in buitenland.

Dat is vreemd, omdat ik wel een test ingebouwd heb of het lokatie opvragen lukt. Je kunt ook ervoor kiezen om lokatie opvragen niet toe te staan en kun je gewoon een station kiezen vanuit de kaart of de drop-down list op de thuispagina.
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #5 Mei 03, 2019, 23:04:24
edit2Rapporteer  
Mooi in elkaar gezet!

Alleen kun je niet meer spots aan zee toevoegen als bijv. slufter, katwijk, noordwijk, zandmotor etc?

Volkel, voorschoten etc. daar mag je niet eens kiten! Ik begrijp dat het weerstations zijn, maar het zou de traffic naar je site wel verhogen..
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #6 Mei 04, 2019, 09:58:16
edit2Rapporteer  
Mooi in elkaar gezet!

Alleen kun je niet meer spots aan zee toevoegen als bijv. slufter, katwijk, noordwijk, zandmotor etc?

Volkel, voorschoten etc. daar mag je niet eens kiten! Ik begrijp dat het weerstations zijn, maar het zou de traffic naar je site wel verhogen..
Hoe wil je zoiets doen dan? Een gewogen gemiddelde van verschillende meetpunten tientallen kilometers verderop maakt de metingen compleet onbetrouwbaar (zie actuelewind als er een meetpunt een storing heeft).

In mijn ogen heeft het enkel zin om een overzicht van de metingen te hebben en daar je eigen conclusies uit te trekken, kun je direct zien of een meetpunt een storing heeft of compenseren voor meetpunten die bij bepaalde windrichtingen in de schaduw staan. Iets wat met een gewogen gemiddelde onmogelijk wordt.

Rijkswaterstaat metingen zijn wel welkom, dat zijn meetpalen op open water waar KNMI voornamelijk stations op land zijn en dus meestal minder wind en meer vlagen registreren.
Bert4kite

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #7 Mei 05, 2019, 10:24:56
edit2Rapporteer  
Mooi in elkaar gezet!

Alleen kun je niet meer spots aan zee toevoegen als bijv. slufter, katwijk, noordwijk, zandmotor etc?

Volkel, voorschoten etc. daar mag je niet eens kiten! Ik begrijp dat het weerstations zijn, maar het zou de traffic naar je site wel verhogen..
Hoe wil je zoiets doen dan? Een gewogen gemiddelde van verschillende meetpunten tientallen kilometers verderop maakt de metingen compleet onbetrouwbaar (zie actuelewind als er een meetpunt een storing heeft).

In mijn ogen heeft het enkel zin om een overzicht van de metingen te hebben en daar je eigen conclusies uit te trekken, kun je direct zien of een meetpunt een storing heeft of compenseren voor meetpunten die bij bepaalde windrichtingen in de schaduw staan. Iets wat met een gewogen gemiddelde onmogelijk wordt.

Rijkswaterstaat metingen zijn wel welkom, dat zijn meetpalen op open water waar KNMI voornamelijk stations op land zijn en dus meestal minder wind en meer vlagen registreren.
Het toevoegen van Rijkswaterstaat metingen zou inderdaad zinvol zijn. Weliswaar heeft Rijkswaterstaat net als het KNMI een 'open databeleid', maar helaas is de wijze waarop gegevens beschikbaar worden gesteld totaal verschillend van het KNMI. Kortom: dat is niet simpel. Zal me er eens wat verder in verdiepen maar op korte termijn is dat niet realiseerbaar helaas.
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #8 Mei 05, 2019, 23:22:01
edit2Rapporteer  
Mooi gedaan, net als Evan interpoleer ik vaak tussen stations van Rijkwaterstaat, afhankelijk van de windrichting. Dit zijn echter wel vaste verbanden, waardoor je het ook dan progammeren. (ik negeer HvH bij een wind uit het zuiden ect)

De data van Rijkswaterstaat heb ik zelf via de XML links aan domoticz toegevoegd. Dit verschilt denk ik bijna niet van de KNMI.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.