kite gear kopen

astridvkite

Geen avatar

Berichten: 1
Februari 06, 2022, 16:49:21
edit2Rapporteer  
Hi iedereen!

Ik heb vorig jaar kite lessen en ik wil dus vanaf maart/april zelf gaan kiten met mijn vriend (ook lessen genomen), en dan willen we ook onze eigen set kopen. Ik heb al vrij veel onderzoek gedaan, en er zijn een paar punten waar ik toch echt over twijfel.

Mijn budget is max 1300 euro:
- ik ben van plan wetsuit 5/4 (+/-200 euro) en trapeze nieuw te kopen (+/-150).
- board van marktplaats halen (+/-150 euro)
- Verder heb ik een budget van kite + bar van 800 euro max.

Ten eerste twijfel ik over welke kite ik wil kopen en tweedehands / overjarig. Ik heb zelf les gehad met de duotone neo, maar die kost al gauw 1400 nieuw, terwijl bv de airush one maar 700 euro kost. Is er echt zoveel verschil tussen deze twee kites? Verder weet ik niet of het verstandig is om via facebook of marktplaats een tweedehandse kite te kopen, aangezien ik er zelf niet veel vanaf weet en ik ook niemand in mijn omgeving ken die hier wat van af weet.

Ook twijfel ik over welke grote en hoeveel kites ik wil kopen. Ik weeg 58kg, dus ik zat te denken om te beginnen met een 9m, aangezien ik als beginner toch niet zal kiten als er veel wind is. En mijn idee was dan om later bv 6/7m kite te kopen voor als ik wil kiten met meer wind. Mijn vriend weegt 82kg, is dan 11/12m een goede grote voor de eerste kite?

Voor de wetsuit wil ik er maar 1 kopen, en ik zat te denken aan 5/4, zodat ik mogelijk ook nog in herfst, voorjaar of zelfs winter zal kunnen kiten. Raden jullie deze dikte ook aan?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #1 Februari 06, 2022, 18:33:04
edit2Rapporteer  
Ik zou voor een board eerder richting 200,- gaan. 150,- Lijkt me net iets te weinig voor een beetje leuk 2e hands board die niet 100 jaar oud is.

Het is met kitemerken net als met alle merken dat de prijs niet perse de kwaliteit of prestaties garandeert, want het ligt er een beetje aan hoe groot de marges zijn en wat het verkoopmodel is. Je kan er bij moderne kites over het algemeen wel van uitgaan dat de kwaliteit prima is.

Voor 800,- inc bar heb je weinig meer keus dan 2e hands of demo/les kites denk ik. Heel misschien overjarig, maar dan moet het al ouder dan 2 of 3 jaar zijn. Die kites zijn ook prima (zo hard gaan de ontwikkelingen niet meer) maar lastiger te vinden. Op Facebook zijn wel een aantal groepen (kitesurfers nederland, nl kitesurfers) waar je genoeg 2e hands kites langs ziet komen, ik zou dat eerder vertrouwen dan MP.

Voor jouw gewicht zou een 9/6 combi inderdaad wel goed zijn, maar 25+ dagen moet je als beginner sowieso niet doen. Je zou kunnen overwegen om een 12/9/6 combi te halen met je vriend, dan kan hij altijd een maatje groter varen. Verder zou ik gewoon een 3-strut allrounder doen, elk merk heeft die wel (Duotone de Evo bv, Airush de Lithium) Die zijn niet te zwaar en kan je in hardere wind ook nog goed varen. 

Dikte 5/4 is prima, maar in de winter ga je het na een paar minuten in het water toch al wel koud krijgen met een goedkoper pak. Sowieso heb je dan ook nog handschoenen, schoenen en cap nodig. Ik zou het sowieso niet doen als je nog niet goed kan varen oid. Beter wacht je een jaartje daarmee.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #2 Februari 15, 2022, 11:43:51
edit2Rapporteer  
koop overjaarse kites. Het verschil tussen nieuw en 3-4 jaaroverjaars ga je echt niet merken.
Laat je niet betoeteren door de dure barren: een bar met de splitsing net boven de depower kun je gebruiken voor alle kites als er een schuivertje op de voorlijnen zit waarmee je de hoogte van de Y splitsing kunt bepalen.
Een bar van 270€ (overjaars of generiek merk) is zeker evengoed als eentje van 2022.
Twee kites is beter dan één.
Naast een wetsuit heb je zeker schoentjes nodig in Nederland. Prolimit wetsuuits zijn meestal waarde voor je geld. 
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.