deadloop alles los?

Jeroen1972

Berichten: 54
November 03, 2014, 01:18:23
edit2Rapporteer  
Vandaag bij IJmuiden toch wel geschrokken. Ik zat na een onduidelijk sprongetje met mijn 9m Rebel 2013 bij 20 knopen sideshore wind ineens met een binnenstebuiten gekeerde kite waarvan 1 kant ook nog eens inverted (stuurlijn - powerlijn gekruist). De kite begon daardoor uit zichzelf te loopen. Omdat ik verder niets kon doen trok ik de savety. Mijn kite zweefde daardoor ondersteboven een paar meter boven water (doen ze dat altijd?) op de 5e lijn sidehore richting het havenhoofd. Ik was gok ik 800m verwijderd van het bazalt en ca 500m van het strand. Omdat het vrij rap ging durfde ik een self resq niet aan en heb toen de savety leash getrokken. Mijn maat sleepte mij naar het strand. Een vriendelijke kiter nam mijn board over en - voor zover ik het goed heb - een geweldige kiter greep op het water (net op tijd) mijn kite en bracht die heel naar het strand. Vraag die overblijft: heb ik het goed gedaan? Wat had ik kunnen doen om dit te voorkomen?
Huh
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #1 November 03, 2014, 06:53:13
edit2Rapporteer  
Goeie actie vind ik!   Niet twijfelen bij zoiets,voordat je het weet lig je óp de blokken. Zeker als er lijnen zoals nu gekruist zijn. Maar er zullen ook wel tegenstanders van mijn antwoord zijn.   Grin
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #2 November 03, 2014, 07:32:11
edit2Rapporteer  
Prima gedaan!, je bent het schoolvoorbeeld van hoe het dus moet!
Niet twijfelen gewoon trekken die beide safety' s, ze zitten er voor dit soort incidenten

een kite is niets waard,  je leven wel.  Tongue
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 November 03, 2014, 08:04:56
edit2Rapporteer  
Vandaag bij IJmuiden toch wel geschrokken. Ik zat na een onduidelijk sprongetje met mijn 9m Rebel 2013 bij 20 knopen sideshore wind ineens met een binnenstebuiten gekeerde kite waarvan 1 kant ook nog eens inverted (stuurlijn - powerlijn gekruist). De kite begon daardoor uit zichzelf te loopen. Omdat ik verder niets kon doen trok ik de savety. Mijn kite zweefde daardoor ondersteboven een paar meter boven water (doen ze dat altijd?) op de 5e lijn sidehore richting het havenhoofd. Ik was gok ik 800m verwijderd van het bazalt en ca 500m van het strand. Omdat het vrij rap ging durfde ik een self resq niet aan en heb toen de savety leash getrokken. Mijn maat sleepte mij naar het strand. Een vriendelijke kiter nam mijn board over en - voor zover ik het goed heb - een geweldige kiter greep op het water (net op tijd) mijn kite en bracht die heel naar het strand. Vraag die overblijft: heb ik het goed gedaan? Wat had ik kunnen doen om dit te voorkomen?
Huh
als iedereen dit zou doen ipv denken aan hun kite, dan waren er een stuk minder ongelukken! Goed gedaan, je hebt jezelf veel meer ellende bespaard!
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #4 November 03, 2014, 08:22:19
edit2Rapporteer  
jouw verhaal lijkt heel veel op wat ik twee weken gelen meemaakte op Neeltje Jans ...

Fijn dat alles goed is verlopen.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #5 November 03, 2014, 08:26:29
edit2Rapporteer  
Juiste beslissing. Als je nog ver verwijderd bent van de kust en obstakels, kun je er ook voor kiezen om eventjes te wachten met het trekken van je tweede safety. ( wel handje al klaar).  Ik heb me twee keer bewust door een deadloopende kite naar het strand laten sleuren, om vlak voor aankomst alles te releasen. Grote stukken zwemmen in koud, stromend water is vaak lastiger dan je denkt en is risicovol.
Brenkie

Berichten: 716
Antwoord #6 November 03, 2014, 09:35:06
edit2Rapporteer  
Zeker goed gereageerd, en fijn dat een ander je kite nog heeft kunnen pakken.
Better safe than sorry.

Ik vind het alleen bizar dat je kite met 5th line invert na een sprong en niet na een spoelsessie ofzo.

Was je leading edge zacht/lek? Daar zou ik je kite de volgende sessie goed op checken.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 November 03, 2014, 11:53:51
edit2Rapporteer  
Goed verhaal! Klein vraagje nog:

Je schrijft dat je de self rescue niet aandurfde omdat het vrij rap ging.. Wat ging rap? Jij richting de basalt blokken? Ik snap niet helemaal hoe dat dan kan als je kite aan de 5e lijn hing... Normaal gesproken ligt ie dan op het water te drijven maar ondersteboven zweven kan ook, maar dan zit er geen kracht achter. Dat is hetzelfde als je kite onderste boven vast houden op het strand. Dat bedoel je toch?

Zoals gebruikersnaam al schrijft kan het beter zijn om bij je kite te blijven, zeker zo ver uit te kant. Maar alleen als dat verantwoord is natuurlijk. Jij schrijft dat het rap ging, dus dan is het beter om 'm te lozen natuurlijk. Ik vraag me alleen af of je misschien niet gewoon verrast was door een onderste boven vliegende kite en dat de self rescue wel had gekund.
Tracer

Berichten: 34
Antwoord #8 November 03, 2014, 12:00:33
edit2Rapporteer  
Ik heb ook Rebels uit 2013, en kan inderdaad bevestigen dat ze omgekeerd een paar meter boven het water uitgevlagd blijven zweven bij trekken van de safety. Ik vind het een topsysteem omdat, in tegenstelling tot 4 lijns systemen zonder aparte safetylijnen, de kans toch kleiner is dat je met een loopende kite blijft zitten ook na trekken van de safety. Dat blijkt in jouw geval ook maar weer, denk dat bij een 4 lijns bar de gekruiste stuurlijn de site wellicht in een deadloop had getrokken.
Kan me goed herinneren dat ik mijn Rebels net had, en met mijn 7 m2 een inktzwarte lucht te lichtzinnig inschatte (ik dacht dat ik nog wel 1 rakje kon varen en ach, de anderen gingen toch ook door?). Opeens zat ik in een hagelbui met 55 knopen. Kon niet anders doen dan de site op 12 uur zetten en in het water liggend afwachten, me lichtjes naar de kant voerend. Had wel steeds mijn hand op de safety. Toen ik kon staan dacht ik nog dat iemand mijn kite wel wilde afvangen, gelukkig riep er iemand "RELEASE!" en trok ik mijn safety. Kite bleef keurig boven het water hangen, alle kracht weg, hij werd niet eens nat!
Mijn "redder" ving hem op en adviseerde me ook de kite voortaan keihard op te pompen, de kans op binnenste buiten keren door harde windvlagen (kite valt 2 meter naar beneden op 12 uur en dan nieuwe rukwind) neemt daardoor af.

Nadeel van de 5e lijn: bij spoelsessies kan, bij binnenste buiten keren van de kite, de 5e lijn achter een tip blijven hangen en de tube daardoor afknellen. In dat geval geldt ook: safety trekken.

Moraal van je verhaal vind ik verder: bij zuidenwind kun je toch beter ten noorden van de pier varen. Zelf heb ik een downwinder Wijk-Hargen gedaan, ook ik had mijn 7 m2 kite op een gegeven moment in de branding met weinig wind, maar aangezien ik 28 km downwind vrij baan had was er genoeg tijd me richting de kant te laten slepen, zodra ik weer kon staan kon ik ook weer lunchen.
Want er is ook het verhaal van de jongen die bij IJmuiden na een kiteloop hard op het water klapte, en toen bewusteloos naar de pier werd getrokken...
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #9 November 03, 2014, 12:15:02
edit2Rapporteer  
Jeeehooo ik ben een geweldige kiter Smiley maar dat wisten jullie natuurlijk al he Tongue.... Even zonder dollen ik heb je kite naar de kant gebracht het zag er al wat vreemd uit dat die kite maar langs kwam drijven.

Eerst heb ik er nog even rondom gevaren om te zien of jij nog ergens aan het zwemmen was maar ik hoorde later dat je al op de kant stond.

Toen ik je kite uit het water haalde zag ik dat er echt heel veel lijnen achter je tip waren opgewonden. Of dit later is gebeurd weet ik niet maar een ding is zeker de kite was niet meer controleerbaar geweest. Ook een selfrescue kon er met deze puinhoop niet vanaf Smiley

Anyways alles is heel en jij kan weer kiten. Alleen jammer dat de reddingsbrigade de stop uit je kite trok en de lijnen in een grote bende om je kite heen gooit.
Zal wel even duren voor je dat uit de knoop hebt.

Cheers

Gilion - fluid kiteboarding Smiley
Jeroen1972

Berichten: 54
Antwoord #10 November 03, 2014, 16:16:50
edit2Rapporteer  
beste mensen, bedankt voor jullie ondersteunende reacties Smiley

Nature: Ja ik vind het een hele strakke actie. Nogmaals dank! De reddingsbrigade was (met de auto) net een minuutje eerder bij de kant om de kite aan te pakken dan ik lopend (met als consequentie dat zij een 'reddingsactie' konden noteren :| Verder alle respect en waardering voor deze mannen!! Smiley

Hansiepansie: je opmerking snap ik niet helemaal. Bij zuid zit je bij wijk aan zee toch aflandig?

Karel79: Ja klopt, veel druk zit er dan niet meer op. Maar er is ook maar weinig druk nodig om een zwemmer (met zwemvest!) uit koers te brengen. Op dat moment wist ik niet zeker of ik het zou halen..

Brenkie: mijn kite was KEIhard. Ik weet niet precies wat er gebeurde en helaas dus ook niet hoe ik het kan voorkomen. Lijkt mij sterk dat de kite voorover is gekukeld
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #11 November 03, 2014, 16:55:59
edit2Rapporteer  
beste mensen, bedankt voor jullie ondersteunende reacties Smiley

Nature: Ja ik vind het een hele strakke actie. Nogmaals dank! De reddingsbrigade was (met de auto) net een minuutje eerder bij de kant om de kite aan te pakken dan ik lopend (met als consequentie dat zij een 'reddingsactie' konden noteren :| Verder alle respect en waardering voor deze mannen!! Smiley


wat een k*tgrap is dat dan ze hebben helemaal geen moer  gedaan ik heb de kite zelfs op het strand neergelegd en hij heeft m daarna weer opgepakt  bleugh.
prima dat ze er zijn hoor maar soms zijn de reacties van de reddingsbrigade overtrokken.

ik denk dat ik in de  afgelopen  3  jaar wel 20.000 euro aan kitegear heb gered haha. soms wel 3-4 mensen per sessie. het is al zo erg dat mijn vrienden vragen hoeveel mense ik ga redden op dagen zoals gisteren haha.
hoop dat jullie er ook staan als ik eens in moeilijkheden zit of mijn kiteje er vandoor gaat zonder mij haha.
Kite Joey

Berichten: 5
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #12 November 04, 2014, 11:02:35
edit2Rapporteer  
Hoi Jeroen, ja was een heftige actie zondag.   Shocked

Even een vraag aan de lezer. Ik heb mijn maat naar de kant getrokken. Hij hield de beugel achter aan mijn harnas vast. Het ging niet echt snel. Is er nog een andere en/of betere manier om iemand naar de kant te halen?
Misschien op je board liggen en iemands enkel vasthouden? Zou dat kunnen? Iemand ervaring?

Ik ben het ook eens dat Wijk aan Zee toch veiliger is omdat er downwind geen obstakels zijn. Je kan met zuid toch ook nog naar Wijk of niet?
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #13 November 04, 2014, 13:29:32
edit2Rapporteer  
zuid altijd aflandig, voor en na de pier.

het mooie van de 5th is dat je kite alleen aan dat ene lijntje hangt. Deathloop kan dan niet meer en de restdruk is dan nihil. met een 5th hoef je dus eigenlijk nooit je release los te gooien.

dat je stuur en powerlijn gekruist zitten is niet echt gevaarlijk, ik heb dat al meerdere keren gehad, je kan gewoon naar de kant varen en je stuurlijn even los halen en weer vast.

verder heb je alles goed gedaan, als jij je hier veilig bij voelt. (ik had alleen de 2de release niet gedaan, aangezien je je materiaal op het spel zet en je zelf weinig tot geen gevaar loopt)
bertvh

Berichten: 224
Antwoord #14 November 04, 2014, 14:14:36
edit2Rapporteer  
beste nature
hoe pak je dat aan zo een los drijvende kite naar de kant te brengen?
heb dit ook al is willen doen maar durfde dit niet goed aan ivm zelf in de knoop te graken!
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #15 November 04, 2014, 15:16:24
edit2Rapporteer  
idd werd al gezegt, het is heel normaal dat een kite met 5th ondersteboven in de lucht blijft zweven. Je kan hem dan via de 5th naar je toe halen voor een self rescue. Maar dat doe je als je niet in paniek bent. Daarom Jeroen was je keuze in deze situatie juist om bij twijfel alles los te gooien. Jouw verbazing dat een kite aan de 5th blijft zweven betekent voor mij dat je het nooit geoefend hebt. Dat zou ik als Lessons Learned meenemen en bij een der volgende keren een complete dry-run met self rescue doen.
Stetman

Berichten: 133
Antwoord #16 November 04, 2014, 18:16:53
edit2Rapporteer  
Was zondag ook op ijMuiden. Ook met kite op 5e dreef je door stroming naar pier. Juiste beslissing om te releasen toen je nog ruimte had.
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #17 November 04, 2014, 21:33:14
edit2Rapporteer  
Nature hoe heb jij de kite beetgepakt. Ik heb het ook weleens geprobeerd bij een kite die op de LE lag te dobberen maar kreeg hem niet goed te pakken en was ook bang dat ik in de knoop zou komen met de lijnen van die kite.
Eltimm

Berichten: 78
Antwoord #18 November 28, 2014, 13:12:12
edit2Rapporteer  
Heb het enkele weken geleden gehad dat mijn kite (ook een rebel, 14m2 2015) inverte en de lucht inging. Dus het hele ding zweefde zo'n 20 meter boven de lucht aan de release ? Zat wel geen kracht op de kite, maar toch gekkies...
Krommen

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #19 Januari 11, 2015, 09:18:12
edit2Rapporteer  
sorry voor bumpen maar..
@tgroot, check even google maps voordat je zuid aflandig noemt op Ijmuiden, door de pier en zandaanwas is daar een kom ontstaan met een strandlijn die in noordwestelijke richting loopt.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.