[T&T] Small of Wide Stance?

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
April 02, 2010, 11:28:02
edit2Rapporteer  
Small of toch wide stance?

De manier waarop je op je board staat is persoonlijk. Toch kun je over het algemeen twee richtlijnen aanhouden.

De eerste is je eigen lengte en de tweede is wat voor type vaar style je hebt. Met deze twee richtlijnen kun je natuurlijk al een beetje aan de slag, maar wat is dan het verschil tussen small en wide stance?

Small is meer geschikt voor de freeriders onder ons, waarbij het maken van lekkere rakken centraal staat. De wide stance is meer geschikt voor freestyle kiters. De algemene regel is wel dat wide stance meer belasting geeft aan de knieën.

De verschillen:

Small stance.

  • Minder stabiliteit
  • Gemoedelijkere bochten
  • Minder pop

Wide stance
  • Meer stabiliteit
  • Radicalere bochten
  • Meer pop

Tip: probeer de verschillende lengtes tussen de voetpads op je board eens uit. De meest recent boards hebben meestal 3 standen te weten:



Small voor mensen tot ong 1.70 cm

Normaal voor mensen tussen 1.70 cm en 1.85 cm

Wide voor mensen boven de 1.85 cm

(Dit is slechts een indicatie)

Zeg nu niet binnen 10 minuten dat het niks is, maar vaar eerst nu eens een hele dag. Pas dan kun je oordelen welke stand voor jou geschikt is! Suc6.

Bron: Kiteboardpro.nl
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #1 April 02, 2010, 12:13:42
edit2Rapporteer  
Goed verhaal!
Ik zou er aan toe willen voegen dat je met een wide stance meer uit je board kan halen omdat je voor veel manouvres veel druk op de tail moet kunnen geven. Bij een twin tip betekend dat onvermijdelijk dat je voeten verder uit elkaar staan.

Narrow stance levert meer comfort, mede door dat het board meer "mid flex" levert. De "tip flex", welke je gebruikt om te poppen, wordt juist beter aangesproken met een wide stance. Ook kan je met een wide stance je board harder loswrikken van het water om hoger te springen.

Wil je wide varen, kijk dan goed naar de stand van je voetbanden om te voorkomen dat je knieën te veel verdraaid staan. Veel riders doen de voetbanden wat losser om de voeten iets te kunnen richten tijdens het varen.

De reden dat wide (met name voor de 30+ garde) best slecht is voor je knieën is dat het kniegewricht van je voorste been naar binnen staat gedraaid terwijl het been zowat gestrekt is. De kniebanden staan dit toe, maar het stuiteren in  chop en het landen van sprongetjes is een orthopedische nachtmerrie: het half ontspannen gewricht staat 5-10° verdraaid en krijgt in die stand voortdurend klappen te verwerken.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #2 April 02, 2010, 12:25:03
edit2Rapporteer  
Goede aanvulling Rudo!
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #3 April 06, 2010, 18:40:35
edit2Rapporteer  
Wil je wide varen, kijk dan goed naar de stand van je voetbanden om te voorkomen dat je knieën te veel verdraaid staan. Veel riders doen de voetbanden wat losser om de voeten iets te kunnen richten tijdens het varen.
iets met spijker en kop!
Niet allee n30+, ik ben 25 en heb dat ook
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #4 April 06, 2010, 20:39:19
edit2Rapporteer  
Sinds ik mijn stance hebt versmald geen last meer van me knieën wat ik daarvoor wel had.  ThumpsUp
bertvh

Berichten: 224
Antwoord #5 April 18, 2010, 09:46:16
edit2Rapporteer  
vraagje, zijn er ook verschillende maten in voetbanden?
nl heb north boardje en voetbanden heb zelf maat 42, maar mijn zoon is beginnende  en heeft maat 46 dacht dit op te lossen met de voetbanden wat losser te zetten en de vijsjes op de buitenste stand, velcro ook helemaal los maar is nog niet afdoende.
zou nog even met 1 bordje verderdoen maar voetbanden der steeds afgooien voor andere is eigenlijk geen optie.
iemand raad?
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #6 April 18, 2010, 09:54:59
edit2Rapporteer  
Er zijn straps/pad systemen waarbij je zoon en jij er alle 2 inkunnen. Je zal dan enkel de straps strakker moeten zetten als je zoon is geweest.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.