Beginnen met foilen of niet, dilemma

marcelca

Berichten: 345
November 08, 2019, 17:01:38
edit2Rapporteer  
Ja, wat is mijn dilemma....

Ik kitesurf behoorlijk lang ( ruim 20 jaar ), begonnen zelfs met directional board, twintip bestond nog niet  Smiley Smiley

Ben ook redelijk ervaren kitesurfer en heb in de loop der tijd veel verschillende kites en boards gehad met altijd een voorliefde voor c-shape kites met druk op de bar.

Op het ogenblik in het bezit ( vorig jaar aangeschaft naish torch in de maten 7,9,12 uit het jaar 2016 en 2017 )


Nu komt mijn dilemma, de naish torches die ik heb wil ik niet gaan vervangen, hier heb ik niet de financiële middelen voor, plus ik vind het ook zeer fijne kites in combinatie met mijn twintip

Het zijn uiteraard zwaardere kites en helaas met mijn eigen gewicht van 82kg heb ik best wel wat wind nodig om lekker te kunnen varen en hoogte te houden, vanaf 15 knopen word het pas te doen met mijn twintip, ze vallen trouwens niet snel uit de lucht met weinig wind...

Ik vind het foilboarden er geweldig uitzien en afgelopen vakantie stond ik met mijn torches in frankrijk in de lucht en kon maar heel klein beetje varen terwijl de foilboards om me heen vlogen ( jaloers ), lijkt me geweldig om te leren foilen maar kan dit ook met mijn torches ??

alvast bedankt




Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 November 08, 2019, 18:30:32
edit2Rapporteer  
Ik ben met C4's begonnen met extra vijfde lijn om te helpen met herstarten in lichte wind. Zeker in die tijd (2014) waren er geen kites die beter in de lucht te houden waren of beter te herstarten in lichte wind dan C-kites.

Nu met alle foilkites en tubes specifiek voor het foilen is er een grote sprong gemaakt in de handling met weinig wind, maar het zeker niet onmogelijk met je huidige set. Je zult alleen wel door moeten bijten en met een stabiele 12kn+ moeten gaan oefenen en je andere boards achter slot en grendel leggen totdat je goed kunt foilen.
Switch je in de beginfase teveel naar je twintip of waveboard, begin je elke foilsessie weer helemaal van voren af aan zonder progressie.


Welke hydrofoil heb je op het oog? Dat is namelijk het onderdeel waar je absoluut niet op moet bezuinigen!
marcelca

Berichten: 345
Antwoord #2 November 08, 2019, 19:06:40
edit2Rapporteer  
Oke, bedankt, duidelijk, sluit ook zeker niet uit dat ik op een zeker moment switch van kites maar in eerste instantie zou ik het hiermee doen....

Goede vraag, welke hydrofoil, ik heb eerlijk gezegd nog niets op het oog...

ben me wel aan het inlezen over de verschillende types, kwa vorm board, weinig/veel volume, hoge of lage AR..

Zelf ben ik gek op hoge snelheden dus neig hierdoor naar hoge AR maar ben dan weer bang dat het leren hiermee stuk moeilijker word, moeilijk is niet erg maar moet niet onmogelijk zijn  Smiley Smiley

Als leek in foilen zou ik zeggen een board met scoop en redelijk volume zodat je niet gelijk stilvalt en mast van 90cm met hoge AR

Ben wel een flinke doorzetter en geef niet snel op


Lastige vind ik ook dat de prijzen best wel behoorlijk variëren en waar zit dat verschil dan in, zie prijzen tussen de 1000 en ver boven de 2000 euro ( en dat laatste is me toch echt te gortig ).

Ook zie ik kwa materiaal mast aluminium en carbon, nu snap ik dat carbon lichter zal zijn ( en duurder ) maar is het ook gelijk veel kwetsbaarder, uitgaande van varen op diep water.

Wat is een normaal gewicht voor een board incl foil ?
bredo

Berichten: 593
Antwoord #3 November 08, 2019, 19:34:00
edit2Rapporteer  
Dit jaar begonnen met foilen na 18 jaar kiten. Goed om te lezen dat je een doorzetter bent, want dat heb je echt nodig. (werd op een gegeven moment zo erg dat ik de boel wilde verkopen!) Ik heb dit seizoen mijn twintip aan de kant gezet (behalve bij 20 plus knopen) en ben me gaan storten op het foilen.

Ik heb gekozen voor intermediate foil van RRD. Het board is goed om te leren en lekker groot om eerst goed weg te komen en het neerklappen op te vangen...totaal gewicht is rond de 8,5 kg. volgens mij een redelijk gewicht voor een foilsetje.

ik vaar met naish park (open c kite) en die bevalt me prima, echter in weinig wind valt deze, zeker in het begin, uit de lucht.

Ik heb ook een pivot 2016 en die bevalt me niet op de foil. die trekt teveel naar de rand van het venster..

Ik heb ook een set best waroo's uit 2008. Deze varen perfect voor mij op de foil.

Nu na een half jaar foilen kan ik al aardig meekomen al zeg ik het zelf. Een belangrijke tip is dat je in het begin beter wat meer wind kan hebben dan iets te weinig. (of een grotere kite pakken) nu pak ik een 9 meter in 12 knopen wind en dan is het soms nog te veel!

Door het kunnen draaien op beide kanten valt de kite ook minder snel uit de lucht en kan je er voldoende druk in de kite houden. maar dat dus na 6 maanden doorzetten!!



marcelca

Berichten: 345
Antwoord #4 November 08, 2019, 19:57:17
edit2Rapporteer  
goed om te lezen dat er nog hoop voor me is  Smiley Smiley

ik heb nog geen haast om te kopen dus ben lekker aan het rondsnuffelen op internet, kwam de volgende site tegen, het ziet er wel mooi uit maar eerlijk gezegd lijkt het me wel erg goedkoop, het lijken wel boardjes met wat meer volume, zie wel alleen masten van aluminium ( kan ook niet anders voor die prijs )

https://www.gong-galaxy.com/en/category-product/foil-en/kitefoil-en/pack-kitefoil-en/
bredo

Berichten: 593
Antwoord #5 November 08, 2019, 21:02:43
edit2Rapporteer  
ziet er goed uit die gong spullen! idd misschien wel wat goedkoper materiaal, maar op internet vast wel iets over te lezen hoe de foil vaart ed..

als je wilt gaan racen daan wordt het materiaal ook wat duurder....racefoil kite zijn sneller, carbon is lichter enz enz

ik hou het voorlopig op freeride..en de snelheid zit er al goed in!
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #6 November 11, 2019, 00:34:31
edit2Rapporteer  
Ik heb nog wel een gong catch boardje te koop voor een zacht prijsje Prima board een jaar opgevaren maar nu zelf een boardje gebouwd. De foil heb ik ook wel een geprobeerd, doet het ook maar net ff wat minder als bijvoorbeeld een fone ic6
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #7 November 11, 2019, 18:43:32
edit2Rapporteer  
Citaat
Ik vind het foilboarden er geweldig uitzien en afgelopen vakantie stond ik met mijn torches in frankrijk in de lucht en kon maar heel klein beetje varen terwijl de foilboards om me heen vlogen ( jaloers )


Al jaren stond ik aan de kant als er net geen genoeg wind is om te kiten en net als jou was ik jaloers op de foilers

Terwijl je dan aan de kant sta te ouwe takke bossen zie je verder de kite surf foilers met minimale wind over het water vliegen. Daarom deze F One foil set gekocht samen met de Flysurfer soul matras vlieger 15 meter.

https://www.vandenbergsurf.nl/kitesurf/foils/f-one-foil-board-ts-v2-ic6-v2-85-set.html

Ik wilde eerst mijn eigen kites, ozone edges gebruiken om te foilen maar merkte met een clinic dat ik meer met mijn kite bezig was om hem in de lucht te houden dan ik bezig was om te leren foilen. Daarom een soul matras gekocht

Wordt nu kouder dus voorlopig gestopt met oefenen.

Ook nog een foil clinic achter een boot gedaan. Was wel geinig maar erg moeilijk om te gaan staan met het klotsende water


http://www.youtube.com/watch?v=b-8F8ecqeEc




Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #8 November 12, 2019, 18:00:23
edit2Rapporteer  
Citaat
Wordt nu kouder dus voorlopig gestopt met oefenen.

Opzouten hoor, we gaan gewoon door in de winter lekker met oostenwindje leren foilen. YeSS
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 November 12, 2019, 21:49:43
edit2Rapporteer  
Twintippen is veel kouder, altijd balen als je na een foilsessie je pak weer nat moet maken omdat je toch echt via het water de kant op moet lopen wil je je foil heel houden.
gerrit

Berichten: 188
Antwoord #10 November 13, 2019, 10:08:57
edit2Rapporteer  
Beste Marcel

Foilen is met alle kites mogelijk ook met de TORCH ! 
http://youtu.be/ebE3P19G9sg


Uiteraard heb je goed beter best.... maar er hangt dan weer een prijskaartje aan!! 

Beginners adviseer ik altijd DOE HET STAP VOOR STAP.... dus pak de kites die je kent  ga niet EN de kites en je board (foil) veranderen dat is toch te veel in 1 keer

Dus koop een foil (liefst bij mij Smiley) en ga lekker je gang

Neem een les en ontdek de sport zonder hoge investering....

https://www.kiteoutlet.eu/index.php/en/gifts/product/7951-gift-certificate-private-kitefoillesson-1-hour-including-foilgear

marcelca

Berichten: 345
Antwoord #11 November 15, 2019, 12:53:14
edit2Rapporteer  
Top jongens, bedankt voor alle tips....

Ik heb/krijg er alle vertrouwen in, nu weer een paar graden warmer graag  Smiley
twido

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #12 December 01, 2019, 03:58:51
edit2Rapporteer  
zeker doen, heb nu zo een 10 x erop gestaan en mijn ervaring is als volgt.
Ik ken er heel wat die gestart zijn met de eerste de beste (2dehands) set te kopen en daarna stoppen om de simpele rede dat het te moeilijk is.
Zelf vind ik het ook pittig om het te leren maar ik geniet met volle teugen ervan, mede doordat ik (volgens mij) wel goed heb nagedacht over mijn materiaal. (slingshot spaceskate foil 2019 nieuw + slingshot dwarfcraft 2018 2dehands) Iets meer dan 1100 euro was ik gesteld.
Deze foil is uiterst geschikt om heel langzaam op te foilen en is zeer rustig te sturen. (Ja heb ook op andere foils gevaren)
Met eigen kites werd me ook gezegd, en dat klopt gedeeltelijk want ik heb/had Rebels 2019 en daarmee wou het niet goed lukken om een bocht te maken. Nu met Duotone Evo 2020 en Naish Pivots 2020 lukt het haast vanzelf. Dus de kite speelt in mijn ogen een gigantische rol voor een beginnende foiler. Het is nu een wereld van verschil en nog eens zo leuk om te foilen. Ook leer ik nu duidelijk sneller hierdoor. Als je iets of wat kan kiten is kitecontrol geen enkel probleem met gelijk welke kite maar op de foil is het veel belangrijker dat je een kite hebt die je niet constant moet zitten bijsturen of die uit de lucht valt. Uiteraard is dit mijn persoonlijke ervaring en Iedereen is anders. Ook vind ik het makkelijker leren met iets meer wind dan te weinig want dan ben je nog meer bezig met je kite en dus moeilijker om je te concentreren om de foil onder controle te houden.
marcelca

Berichten: 345
Antwoord #13 December 03, 2019, 14:46:21
edit2Rapporteer  
Ik ben over de streep....

Heb kite foil board besteld van GONG en deze kwam gisteren binnen, zeker niet het duurste kite foil board wat er is, maar het ziet er echt zeer goed, degelijk en goed afgewerkt uit..

Gekozen voor een 137cm board als freewave set, dit houd in een grote voorvleugel 1100cm2 ( voor met lagere snelheid al lift te hebben ) en 90cm mast, als extra optie wel ook een 65cm mast meebesteld om het te leren.

Was uit Frankrijk verstuurd en goed verpakt, dus volledig onbeschadigd aangekomen, wat ik erg grappig vond dat de foil onderdelen in een langwerpige afsluitbare tas zit in verschillende lagen schuim, ik denk je krijgt het gewoon in een kartonnen doos  Smiley

even in elkaar gezet met de 90cm mast voor mijn verbeelding en dat ik de eerste keer niet bij het water sta te klooien, vind een zo wel indrukwekkend en ben blij dat ik ook de 65cm mast heb

Ik ben blij, hopen dat het niet te koud word en beetje gaat waaien

Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #14 December 03, 2019, 20:34:07
edit2Rapporteer  
Mooie set Marcelca, wat was je kwijt voor de set ?

Waar vaar je normaal gesproken ?
marcelca

Berichten: 345
Antwoord #15 December 03, 2019, 21:16:57
edit2Rapporteer  
Hi

Was voor complete set, incl extra 65cm mast, manta hoes voor de vleugel en verzendkosten € 990,- kwijt.

Ik kom uit almere en hoop in deze omgeving ook te gaan foilen
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.