ha van dat golfrijden herken ik wel, het moet in principe gaan met een twintip al merk ik dat het met een Nobile 666 wel heel slecht gaat (Die had ik eerst, verder wel een superding). Ik vaar nou de Mako 140 en dat is wel erg lekker (genoeg gempimpt, ik werk voor OR dus is dat maar weer gezegd) Maar ik heb het ook: je ziet een golf, en tegen de tijd dat je er bent is ie veel minder stijl dan het leek of dat ie was. Dan sta je op die golf en voel je de versnelling. Het komt maar zelden voor dat ik een heel stuk mee kan en wat kan rippen, terwijl ik gasten zie die de hele tijd rippen... Rippen als in de golf stuk maken met carve bochten. Soms lukt en dan is het wel heel tof.
Juist, dat is exact wat ik bedoel. Zo'n lekker stijle golf die eindigt in een deceptie. Het kan toch niet zo zijn dat ik per se een waveboardje moet hebben. Met een 555 moet het toch enigszins ook wel kunnen. Het moet dnek ik een kwestie van techniek zijn...
Ik heb wel ontdekt dat het oefenen met carve bochten helpt, keihard inzetten en zorgen dat op het moment dat je downwind gaat je kite door het midden van het windvenster rost (maakt niet uit hoe, downloop of opzij of naar beneden), en hard aankanten. Alleen op een golf komt dan weer het volgende downwind stuk en moet je met de kite aan bak anders stort ie neer.
En nog iets. Vinden jullie ook dat het bizar vaak oosterige wind is. En ook nog eens een stuk minder kitedagen in vergelijking tot voorgaand jaren. Kan me niet herinneren in mijn kiteleven (2 jaar) dat er zo weinig - betrouwbare - wind was. Maar misschien hebben we het gewoon goed gehad in 2008 en 2007??? Bovendien is windguru met die noordoostenwind nauwelijks te vertrouwen. Die bomen schudden flink, terwijl guru nauwelijks wat aangeeft. Zorgt ervoor dat ik vaak voor niets naar Wijk rijdt. Bovendien ben ik vaak thuis terwijk er volgens mij wel wind is. dat laatste is nog erger.
In de grafieken staat de data van begin dit jaar (t/m half april). De trend is dat er veel minder wind is dit jaar, dus dat zal de afgelopen maanden ook wel zo zijn geweest.
heeft 't misschien te maken met het moment van het insturen van de kite? maat van mij trekt aardig dikke sprays op golven met een 119 twintippie..maar wel een max2 12m vind ie heerlijk zo klein varen..
ben zelf geen held in golfrijden dus ben mss niet de beste om tips te geven maar als ik 't zie is het moment van insturen Key.. als je je vlieger te snel instuurt word je van de golf getrokken.. te laat.. word je.. eh aan stukken getrokken? (oftewel jij gaat links en vlieger nog steeds rechts..) ben benieuwd..
windguru heeft volgens mij standaard een paar knopen eraf gehaald.. elke x dat ik ging dit jaar woeide het harder dan er stond.. en daarnaast is er idd erg veel noord bij ons op schev dit jaar.. meestal is het ZW wat ik liever heb (ivm de havenhoofden..)
1. Over golfrijden 2. Over backrol doen 3. Over de wind die de laatste tijd heel vaak uit het oosten waait
Beetje teveel als je het mij vraagt. Beter in drieen opdelen volgende keer voor het overzicht.
Idd. heeft Rudo gelijk, laten we het eens over golfrijden hebben.
Welke North kite heb je? Een kite met veel depower maakt het al een stuk makkelijker om op een golf te rijden: simpel power uit de kite door de bar weg te duwen. Kom je te dicht bij de kam van de golf, barretje weer aan trekken.
555 is een fijn board, maar er zijn betere om golven te rijden. Rudo haalt een heerlijk boardje aan: de Mako. Die schijnt nl. echt gemaakt te zijn voor de golven. (En ik mag hem alleen niet lenen van Rudo.... )
Zelf vaar ik met een (kinder) golfsurfboard, gebouwd door Underground. Hierop kan ik strapless en met strap kiten. Als je alleen op een TT vaart, is dit een compleet nieuwe wereld. Je moet dat echt leren. En makkelijk is het zeker niet, maar wel erg leuk.
Wil je dat niet leren, dan is zo'n wave dedicated TT als de Mako zeker het overwegen waard. (en er zijn meer merken die een wave TT aanbieden, maar niet zo bijzonder als de Mako overigens)
Je zou ook kunnen denken aan een TT die gewoon beter kan carven. De 555 ligt nogal vast in het water, en dat werkt ook een beetje tegen.
Sebas, wat voor maat board vaar je. Als het klein is en je snelheid nodig hebt, dan werkt dat averechts in de golf. Zoals MB al aankaart, als je de golf te pakken hebt heb je op dat moment geen of weinig power in je kite nodig, laat de golf het werk doen. En TT's zijn niet echt gemaakt om te carven, de kracht komt meer uit het hele lichaam omdat je in het midden van je board staat. Bij een wave board sta je op het achterste gedeelte, carven wordt ondersteund door kijhard je achterste voet in het board te duwen. Dan gaat ie als een speer om de bocht. Tevens als je surft in de golf moet je gewicht meer naar achteren anders gaat je board happen, ook is aankanten tegen de wind niks voor in de golf. Als je er recht vanaf gaat moet je helemaal niet kanten, ga je schuin dan alleen tegen de golf om het board plat te houden. Je ziet, er is een andere vaarstijl nodig.
verkijk je niet teveel op de mooie golfrijd filmpjes op internet. Vaak zijn de omstandigheden dan helemaal super. In nederland heb je vaak niet de juiste golven en windrichting. Neemt niet weg dat je hier niet super kunt golfrijden, integendeel. Je moet wat ervaring opdoen met spots en een beetje zoeken naar de golven. Dan kun je echt lekker spelen met de golven. En ik kan je zeggen dat het een superleuke afwisseling is tov gewoon kiten.
Qua materiaal voor de golven kun je een hoop kiezen. Twintips of surfboards in vele varianten. Een surfboard maakt de afwisseling nog leuker. Een surfboard varen resulteert ook in een beter surfgevoel/drive van de golf. Tuurlijk kun je met een twintip net zo veel plezier hebben, het is maar wat je wilt. Twintip is wel wat makkelijker, lekker gepowerd de golf rippen... Het is voor een twintip board in de golven wel het beste om een goede ronde shape te hebben. Zowel voor de rocker als voor de outline. Bijv de Mako, of de Cabrinha Custom zijn uitermate geschikt in de golven. De 555 is een stuk vlakker en rechter op de rail, niet ideaal.
Voor een golf sessie zoek ik persoonlijk het liefst naar sideshore wind. Tikkeltje aflandige zou nog beter zijn. Je kunt je turns dan super maken, en veelal de kite wat meer stil laten staan. Is de wind sideonshore ben je genoodzaakt je kite flink te sturen. Kleine snelle kites helpen daarbij. Aanlandige wind kan ook lekker zijn, al zul je veel minder turns kunnen maken. Je kunt dan wel meer op de golf zelf blijven, lijkt beetje op golfsurfen dan.
Thx Rudo. Dan zal ik de credits op mijn beurt weer doorspelen naar de Vrouwenpolder waveriding locals. Daar kan ik ook genieten en leren van vette wave actie. Zo heb ik Reinier daar een golf zien pakken, dat zal ik niet snel vergeten, 6 dikke turns op zo'n dikke gare Nederlandse golf.
Eigenlijk geld gewoon de basis golfrij regels: indroppen > bottom turn > de lip raken > en dat herhalen. Eigenlijk een S beweging dus.
Timing en vlieger sturen is afhankelijk van de windrichting tov de golven. Bijv bij schuinaanlandige wind, moet je je vlieger vaak veel harder de bochten om sturen om weer bij de golf te komen.
S beweging oefen je op vlak water, carven. Beheers je die dan ga je het toepassen op de golven.
Alles draait om timing natuurlijk. Het uitzoeken van de golf, op het juiste moment de bottom turn inzetten. Op het juiste moment je kite weer terug sturen om de lip goed te raken en weer de golf af te varen voor de volgende turn. Als je verkeerd timed, dan time je de volgende keer wel beter
rudo, ooit ge body boord of zo, daar leer je om een golf goed te pakken. Dit kan je in theorie bijna niet uitleggen. Het is een kwestie van herkennen welke golf überhaupt goed is om te riden en welke niet. Misschien dit: hij moet net voor het overslaan zijn, dan krijg je dat duwtje mee om eraf te glijden. Een golf slaat ook zelden in een klap om, maar geleidelijk, je moet dan net voor het witewater zijn en dan kan je hem schuin afvaren zoals rory beschrijft. Dat is dus het punt waar je met kite en al in positie moet staan. Meestal zie je de goeie golven gehoopt op een bepaalde plek, omdat daar bv een zandbank is, daar moet je dan in de buurt zijn, maar het verandert het ook weer vrij snel, het is dus continue kijken.
bijgaand filmpje vanaf 3:12 geeft mss een beetje een indicatie (golfen zijn weliswaar anders dan hier). T' is goed te zien omdat er vanuit het water gefilmt wordt.
Sinds kort ook aan het golfsurfen en is inderdaad een leuke afwisseling onder de juiste omstandigheden. Omstappen is nog niet zo simpel en lang switch varen is nu ook nog vermoeiend . Maar door veel te oefenen zal dit allemaal wel beter gaan. Hier een link naar de KWPT wave single in Sylt. Hier zie je dat je toch een hoop lol kunt hebben in onze Noordzee golven ..... http://www.kiteforum.tv/video/KPWT_Germany_2009_Day_4_Wave_Single.html
heee die van Ruud zijn top uitgelegd! Zoals ik het zie meer vanuit de knieën en harder hakken, beter timen. thx! Er zijn gasten die een wat grotere vin onder de Mako schroeven, voor extra grip... Inspirerend!
Hee gasten, Thanks... Inderdaad die tips van Ruud (en Ben Wilson) zijn handig. Laat die lekkere sideshore wind maar komen.
Goede filmpjes ook, maar ik word een beetje gek van die overdreven mooie golven van Bali enz. Wij moeten golfrijden op onze oerhollandse cappucino klotsbak golven waar andere tricks (als ik de wat betere golfrijders om me heen zie) veel beter in uitkomen. Maar genoeg stof om uit te proberen in Wijk. Laat die windturbines maar loeien...