Power op je rail.

Ikke
Gast
Maart 19, 2004, 14:25:04
edit2Rapporteer  
Hey dudes,

Vraagje. Ik ben een beginnend kiter en omdat ik een eind moet rijden kan ik niet vaak genoeg het water op. Maar na 5 keer heb ik wel door hoe ik op en neer moet varen en draaien begint ook al aardig normaal te worden. Maar 1 ding staat mij niet zo aan en ik weet zelf niet zo goed waar het nou eigenlijk aan ligt. Vorige week zaterdag was ik op de oesterdam aan het kiten met een 4bft en hier en daar wat vlagen. Ik had mijn co2 (2002) opgepompt en heb een boardje van 148 * 39. Opzich heb ik prima de controlle, alleen is het af en toe alsof ik overpowered ofzo ga. Dan ga ik maar harder en harder en de plank word steeds onrustiger. Ik laat dan zelfs de stuurlijnen loshangen en dan toch trekt hij als een idioot. Bij wat navraag zeiden ze dat ik meer moest edgen om af te remmen. Maar dat valt bestwel tegen. Dus, kent iemand dit gevoel en wat kan ik er aan doen. Moet ik misschien meer op mijn houding letten of is er iets wat ik met mijn kite kan doen.

Alvast bedankt

Greetz
Ikke
Gast
Antwoord #1 Maart 19, 2004, 14:27:13
edit2Rapporteer  
O ja,

Een Co2 9.0(12.2). De maat van de kite, was ik vergeten te melden
andy
Moderator

Berichten: 1904
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #2 Maart 19, 2004, 15:00:33
edit2Rapporteer  
Vaak heeft het ook bij nut of mijn voorste hand los te laten, en als ik te snel ga een beetje met mijn hand het water raken. Ook extra druk op je achterste been geven, zorgt ervoor dat je wat remt.

Andy
Jasper

Berichten: 562
Antwoord #3 Maart 19, 2004, 15:03:13
edit2Rapporteer  
Ikke, ik heb precies hetzelfde! aan het einde van je rakje heb je het gevoel dat je harder als je kite gaat. Mij werd hetzelfde verteld, meer edgen..makkelijker gezegd dan gedaan.

Wat ik wel weet is dat ik teveel naar voren sta gebogen, je schijnt met kromme benen in soort-poephouding en met een rechte rug, beter te kunnen edgen..eventueel kan je nogmeer hangen als extra gewicht..

Ervaren kiter kan ons hierbij misschien meer helpen..
ErikB

Berichten: 876
Antwoord #4 Maart 19, 2004, 15:31:53
edit2Rapporteer  
Zorg dat je van te voren niet die snelheid haal door met je achterste voet te duwen (stampen) dus je bord te edgen.

Als je niet meer kan afremmen dan met je bips in het water.

Wat ook help is met je plank downwind te gaan dus met de wind mee.
en dan vol in de remmen door je rail in het water te stampen.

Je kan ook je kite het water net even laten raken alleen als je die dan weer omhoog laat komen schiet die als een gek naar de hoek. dus dan moet je proberen die klap op te vangen.

Of natuurlijk je kite omhoog laten knallen en van het uitzicht genieten.  ;D
Joren

Berichten: 664
Antwoord #5 Maart 19, 2004, 16:31:19
edit2Rapporteer  
misschien wat ook helpt is om je achterste been wat gebogen te hebben en je voorste been juist gestrekt, dat je een beetje naar achter hangt als het ware, ongeveer net wat jasper zegt
ikke
Gast
Antwoord #6 Maart 19, 2004, 16:36:51
edit2Rapporteer  
Dus als ik moet poepen moet ik dat op de wc doen en op de plank met gestrekte rug gaan staan?? Maar ik dacht dat wanneer je je bar los liet de kite naar de rand van het windvenster vloog en de power er een beetje uit ging. Alleen ervaar ik dat niet zo.

Bedankt voor zo ver,

Reacties blijven welkom.

En inderdaad zeker van ervaren kiters, die dit met de ogendicht, vinger in de neus een no-handedhandle-passkite-loop360intoblind doen terwijl ik nog overhoop lig met op en neer varen

Greetz
Jasper

Berichten: 562
Antwoord #7 Maart 19, 2004, 17:01:39
edit2Rapporteer  
hahaha Smiley
Jari
Gast
Antwoord #8 Maart 19, 2004, 20:14:05
edit2Rapporteer  
Beste tip die ik tot nu toe ben tegengekomen is die eerste van Erikkie.

Zorgen dat je snelheid in eerste instantie niet te veel oploopt!

Hoe harder je gaat hoe harder je gaat hoe meer de Kite voor je in de powerzone komt te staan, en dus gaat trekken. Ben je te laat,....recht op je Kite af.
kabouter plop
Gast
Antwoord #9 Maart 20, 2004, 09:57:07
edit2Rapporteer  
knieen buigen beetje doorzakken heupen naar voren gewicht in het midden van het board bovenlichaam draaien naar de kant waar je heen gaat, of je zet er veel grotere vinnen op zodat je minder hoeft te edgen of je haalt een 1.30 boardtje
jaapd

Berichten: 609
Antwoord #10 Maart 20, 2004, 11:16:54
edit2Rapporteer  
Wat mij in dat geval helpt:
Zorg dat je je bord tussen jezelf en de kite hebt. Als je je bord te ver naar achteren hebt dan is het erg moeilijk om upwind te sturen.
TimT
Gast
Antwoord #11 Maart 20, 2004, 19:22:55
edit2Rapporteer  
eerst depoweren zo dat je kite sneler gaat werkt dat niet dan je kont in het water planten of op een andere manier je board afremmen bijv. door heel hoog te gaan varen
of kleiner board/kite dit gebeurt vaak sneller als je overpowerd bent.
MzLs Tim T
Naish........what else???

Berichten: 3039
Antwoord #12 Maart 20, 2004, 21:25:22
edit2Rapporteer  
Eigenlijk is het heel simpel! Je kite trekt het hardst in het midden van het windvenster! Dit leer je bij je eerste kiteles. Daarom start je je kite ook altijd aan de rand van het windvenster!
Wat gebeurd er nou bij jou? je begint waarschijnlijk goed, kite boven je, je stuurt je kite naar beneden(richting de rand van het windvenster) en stuurt je boardje iets downwind en je gaat op je board staan en als je snelheid hebt ga je je boardje iets kanten en stuurt je boardje langzaam iet meer up-wind. Dan gaat het mis bij jou namelijk! je gaat door je snelheid je eigen kite inhalen, je kite komt dus steeds meer in het midden van het windvenster te staan en gaat dus steeds harder trekken en jij gaat steeds harder en je kite gaat nog verder in het midden van het windvenster staan, totdat je hem niet meer houd en je uit je rail getrokken wordt. Je moet er dus voor zorgen dat je kite niet in het midden van het windvenster komt te staan. er zijn een aantal mogelijk heden de eerste is er voor zorgen dat jij minder snelheid krijgt, dit kan je doen door je kont in het water te dippen (buttdip), je kite vliegt dan door naar de rand van het windvenster en je kunt het weer rustig opbouwen. De tip van je kite in het water laten dippen kan ook maar dan blijft hij in het midden van het windvenster staan je zakt dan weg in het water totdat je kite je er weer met een noodgang  uittrekt (slecht optie maar soms heb je geen keus). Je kunt ook met je board down-wind gaan sturen zodat er ff minder druk op je kite komt te staan, maar goed je moet ooit weer eens up-wind gaan sturen en dan gaat je kite weer rete hard trekken, omdat hij nog steeds te veel in het midden van je windvenster staat. De beste optie is de volgende, zodra je voelt dat je kite te hard gaat trekken, meteen je board vol edgen en meer up-wind gaan varen, je kite schiet dan lekker naar de rand van het windvenster, probeer altijd bij harde wind je kite laag te houden aaan de rand van het windvenster, hoe hoger je kite des te eerder je uit je rail getrokken wordt.
Naish........what else???

Berichten: 3039
Antwoord #13 Maart 20, 2004, 21:28:47
edit2Rapporteer  
Je kunt ook je hand ff in het water steken en remmen, zodat je je kite niet meer inhaalt
www.surfensoul.nl

Berichten: 1086
Antwoord #14 Maart 20, 2004, 22:41:58
edit2Rapporteer  
Eigenlijk is het heel simpel! Je kite trekt het hardst in het midden van het windvenster! Dit leer je bij je eerste kiteles. Daarom start je je kite ook altijd aan de rand van het windvenster!
Wat gebeurd er nou bij jou? je begint waarschijnlijk goed, kite boven je, je stuurt je kite naar beneden(richting de rand van het windvenster) en stuurt je boardje iets downwind en je gaat op je board staan en als je snelheid hebt ga je je boardje iets kanten en stuurt je boardje langzaam iet meer up-wind. Dan gaat het mis bij jou namelijk! je gaat door je snelheid je eigen kite inhalen, je kite komt dus steeds meer in het midden van het windvenster te staan en gaat dus steeds harder trekken en jij gaat steeds harder en je kite gaat nog verder in het midden van het windvenster staan, totdat je hem niet meer houd en je uit je rail getrokken wordt. Je moet er dus voor zorgen dat je kite niet in het midden van het windvenster komt te staan. er zijn een aantal mogelijk heden de eerste is er voor zorgen dat jij minder snelheid krijgt, dit kan je doen door je kont in het water te dippen (buttdip), je kite vliegt dan door naar de rand van het windvenster en je kunt het weer rustig opbouwen. De tip van je kite in het water laten dippen kan ook maar dan blijft hij in het midden van het windvenster staan je zakt dan weg in het water totdat je kite je er weer met een noodgang  uittrekt (slecht optie maar soms heb je geen keus). Je kunt ook met je board down-wind gaan sturen zodat er ff minder druk op je kite komt te staan, maar goed je moet ooit weer eens up-wind gaan sturen en dan gaat je kite weer rete hard trekken, omdat hij nog steeds te veel in het midden van je windvenster staat. De beste optie is de volgende, zodra je voelt dat je kite te hard gaat trekken, meteen je board vol edgen en meer up-wind gaan varen, je kite schiet dan lekker naar de rand van het windvenster, probeer altijd bij harde wind je kite laag te houden aaan de rand van het windvenster, hoe hoger je kite des te eerder je uit je rail getrokken wordt.

En ik maar denken dat je een man van weinig woorden was Bob, het lijkt wel of je ervoor gestudeerd hebt.
max

Berichten: 52
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #15 Maart 21, 2004, 02:21:54
edit2Rapporteer  
Brunottibob
dat noem ik een klaar & duidelijk antwoord !!! :-*
jan peter
Gast
Antwoord #16 Maart 21, 2004, 02:33:30
edit2Rapporteer  
ikke moet gewoon grotere vinnen eronder zetten, wat plop al zei.
en bob moet zijn vrouw wat meer verwennen ;D
Ikke
Gast
Antwoord #17 Maart 21, 2004, 12:11:07
edit2Rapporteer  
Hee brunottibob,

Ik herken je verhaal inderdaad. Ik zal het goed in mij opnemen en de volgende keer uitproberen.

Bedankt

Greetz
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.