Wind-waarschuwing

MikeM
Gast
Maart 22, 2004, 21:19:41
edit2Rapporteer  
Kijk ik zondag-ochtend even op deze site. Staat er met vette rode letters een waarschuwing i.v.m. storm en windstoten. Heb toen even
de rest van de "meteo-sites" bekeken en besloten niet te gaan kiten.

Kijk ik dezelfde zondag rond een uur of zeven 's avonds weer even op deze site. Staan er volop foto's en video's van gatsen die die dag gekite hebben. Dat moeten ze natuurlijk zelf weten. Ik vind het alleen raar dat je op deze site dus kan zien dat je eigenlijk heel goed kan kiten met 7 bft. of meer. Dit lijkt me geen goed voorbeeld. Dit komt de geloofwaardigheid van die waarschuwingen ook niet te goede, lijkt me.

Ik kan er natuurlijk naast zitten en hoor graag jullie reactie's.
Erik Verhe1j

Berichten: 1044
Antwoord #1 Maart 22, 2004, 21:22:31
edit2Rapporteer  
die gasten weten echt heel goed waar ze mee bezig zijn. 7 bft kan je goed in kite zolang je absoluut geen beginner bent! 8 bft hebben zelfs diehards moeite mee.

Groeten Erik
Martin S
Gast
Antwoord #2 Maart 22, 2004, 21:23:18
edit2Rapporteer  
hij heeft een punt.

maar die gasten zijn inderdaad goed
www.surfensoul.nl

Berichten: 1086
Antwoord #3 Maart 22, 2004, 21:26:47
edit2Rapporteer  
Met 7 Bft kan je kiten.
Hoe harder de wind hoe extremer.
Met 7 Bft en harder is een onvrijwilige kliteloop al snle een meter of 20 30 door het water of op het land dus je kunt met veel kracht ergens tegenaan getrokken worden.

De gasten die je op de foto's ziet kunnen allemaal goed kiten.
Als je goed leest is er die dag bijna iemand tegen een auto geland met een kite on the run, met zoveel wind vaak een ernstig of erger ongeluk.

De wind van zaterdag daar kun je niet in kiten, dat is 8/9/10 bft en heel onstuimig weer met veel variatie in de windsterkte.

Zondag was het waarschijnlijk goed te doen, maar harder dan 6 BFT is alleen voor de ervaren kitesurfers. Dan wordt het serieus en kun je jezelf goed de soep indraaien en het moet wel leuk blijven.
MikeM
Gast
Antwoord #4 Maart 22, 2004, 21:27:34
edit2Rapporteer  
Ja dat weet ik, dat was ook niet mijn punt.
Het punt was, wat is het nut van zo'n waarschuwing als je dezelfde dag het tegendeel laat zien? Dat die gasten kunnen kiten kun je inderdaad wel zien ja. Maar de vraag was of dit een goed voorbeeld is.
www.surfensoul.nl

Berichten: 1086
Antwoord #5 Maart 22, 2004, 21:35:49
edit2Rapporteer  
He die foto's zijn van zondag toen kon het dus wel voor gevorderden, want er stond nog een heftig windje.

Die waarschuwingen zijn goed.
Zaterdag was een dag die super gevaarlijk is en dtsl heeft dat weer bewezen.
MikeM
Gast
Antwoord #6 Maart 22, 2004, 21:43:52
edit2Rapporteer  
De vraag was niet voor welke mensen de wind van zondag was weggelegd. De vraag was of zo'n waarschuwing nog wel inhoud heeft als je op dezelfde site, dezelfde dag ziet dat het gewoon wel kan.
Nogmaals, ik weet dat die gasten goed kunnen kiten. Dat staat buiten kijf.
www.surfensoul.nl

Berichten: 1086
Antwoord #7 Maart 22, 2004, 21:52:55
edit2Rapporteer  
De site is toch niet verantwoordelijk voor mensen die het gecheckt hebben en toch zijn gaan varen.?

Op basis van Arjan's ervaring en de weersberichten en andere ervaren kiters is er aan de bel getrokken wat is daar mis mee?
Zaterdag was extreem en onverantwoord, zondag viel het mee.
So what?

Of die gasten wel of niet goed kunnen kiten doet er niet toe.

Die waarschuwing was goed en op haar plaats.


MikeM
Gast
Antwoord #8 Maart 22, 2004, 22:04:26
edit2Rapporteer  
Ok, ik denk niet dat je precies snapt wat ik bedoel.

Wanneer er op verschillende manieren gewaarschuwd
wordt voor storm en windstoten lijkt het mij alleen niet
slim om op een site als deze te laten zien dat het wel kan/kon.
Deze site is natuurlijk niet verantwoordelijk, wel heeft deze
site een voorbeeld-functie gekregen voor veel mensen.
Er waren zware windstoten, de hele dag. Windstoten = niet kiten.
Tenminste dat was in ieder geval zo. Wellicht verandert de trend,
ik doe er in ieder geval niet aan mee.
Alex

Berichten: 321
Antwoord #9 Maart 22, 2004, 22:18:03
edit2Rapporteer  
De site zegt ook niet dat je niet moet gaan kiten, ze waarschuwen alleen voor windstoten. Je moet zelf bepalen of je daar mee om kan gaan of niet. Daar komt bij dat het per spot kan verschillen, 7Bft aan de kust wil niet zeggen dat het 100 km landinwaards ook 7Bft is.
Joren

Berichten: 664
Antwoord #10 Maart 22, 2004, 22:18:34
edit2Rapporteer  
dat moet je dan zelf weten, de waarschuwing op deze site is (denk ik) bedoelt om een kiter te waarschuwen dat het eventueel gevaarlijk kan zijn. Als je dan wil kiten moet je zelf weten of je het aan kan of niet.
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #11 Maart 22, 2004, 22:28:35
edit2Rapporteer  
de waarshuwing was op zn plaats.

ook zondag waren er flinke windstoten, tot wel 38 knopen.

en hier word dan gewaarschuwt daarvoor, en dat er dan toch mensen gaan kiten is hun verantwoording.

maar ik snap je wel een beetje, flinke waarschuwingen en dan ook vette films en foto s plaatsen, ik snap de verwarring.
dan lijkt het alsof er niks aan de hand is.
MikeM
Gast
Antwoord #12 Maart 22, 2004, 22:36:21
edit2Rapporteer  
Eindelijk iemand die het punt vat! Dank U!
Ik heb toch ook nooit gezegd dat die verantwoording bij iemand anders zou liggen dan bij de kiters zelf? Dat komt ook wel goed denk ik. Het punt was inderdaad ook niet hoe goed je moet zijn om te kiten bij 7 bft. Doe ik zelf ook na bijna 5 jaar. Zo'n waarschuwing is goed en op z'n plaats hier denk ik. Ik zet alleen vraagtekens bij het plaatsen van die foto's en video's op zo'n dag. Ik ben blij dat er mensen zijn die het punt snappen en het ook verwarrend vinden. At last!!    
~Arjan
Founding Father

Berichten: 1841
Antwoord #13 Maart 22, 2004, 22:36:25
edit2Rapporteer  
Hoi MikeM,

Ik snap wat je bedoeld en je hebt inderdaad een punt.

Bij omstandigheden als afgelopen weekend plaatsen wij waarschuwingsberichten in het topvenster. Deze berichten zijn niet bedoeld om over te laten komen alsof je niet mag gaan kiten. Het zijn waarschuwingen voor storm, windstoten en / of merkwaardige weersvoorspellingen die zijn opgemerkt door KiteHigh.nl of bezoekers.

Wanneer wij zoals afgelopen weekend achteraf spectaculaire beelden laten zien verliezen wij bij jou, en met jou bij waarschijnlijk veel anderen, onze kracht. We lieten inderdaad zien dat het wel kon en zelfs spectaculair was om te kitesurfen bij harde wind en windstoten. Hans Konermann was de eerste die mij, in mijn ogen, terecht op mijn vingers tikte. Ik heb daarom het bericht met daarin de verwijzing naar de spectaculaire foto’s en video’s aangepast en er een waarschuwing in gezet. Ik heb hiermee een les geleerd en zal in het vervolg geen onverantwoorde foto’s of video’s meer plaatsen. Wanneer ik dit om een reden wel doe, of op een forum zie, zal ik er expliciet een waarschuwing bij maken.

KiteHigh.nl is ontzettend hard gegroeid en wij moeten hier allemaal inderdaad beseffen dat wij voor veel kitesurfers een voorbeeldfunctie hebben. Mensen beïnvloeden elkaar. Hierboven typte ik, dat ik een waarschuwing zou maken. Ik verwacht ook van jullie dat jullie dit doen en ons helpen. Wij zijn er vóór en door kitesurfer en belangstellenden. Met z’n alle trekken we deze kar.

Ik stel voor dat we een webdocument maken waarnaar wordt verwezen wanneer er weerswaarschuwingen zijn. Op dit document staan fases en adviezen, geen geboden. Verder wil ik zorgvuldiger omgaan met onze voorbeeldfunctie en hier verantwoording voor dragen.

Ik zal deze discussie ook overleggen met moderators en nieuwsposters. Jullie feedback en suggesties zijn welkom.

Groeten,
Arjan
MikeM
Gast
Antwoord #14 Maart 22, 2004, 22:52:35
edit2Rapporteer  
Arjan,
Laat het duidelijk zijn dat ik dit onderwerp niet begonnen ben om deze site af te kraken o.i.d. Integendeel, dit is dé plaats van het moment om kwaliteits-info te krijgen m.b.t. onze sport. Hier hebben we allemaal baat bij. Ik denk dat met het groeien van kitehigh.nl de ruimte voor verwarring kleiner is geworden. Ook snap ik het enthousiasme waarmee de foto's zijn geplaats volkomen. Echter, denk ik dat op dit moment de rol die kitehigh.nl speelt in "the scene" te groot is voor ruis of onduidelijkheid. Jouw laatste reactie hierboven stelt me gerust.
Keep up the good work!  Wink
Moza

Berichten: 1716
Antwoord #15 Maart 23, 2004, 02:13:39
edit2Rapporteer  
Precies hierom opteerde ik in de vorige topic hierover, om geen waarschuwingen te doen......je maakt een verder goed punt mike met die dubbelrol.....maar bedenk wel dat juist de flair van deze sport is dat er dingen kunnen die eigenlijk niet kunnen ....zoals in alle sporten, maakt dat juist niet dat we het soms zo mooi vinden en het tegelijkertijd verfoeien......

Heel belangrijk is dat je je eigen beperkingen kent....en je niet laat opnaaien....NOOIT....dan denk ik dat we het redelijk zullen redden met zn allen....

koppie koppie
MikeM
Gast
Antwoord #16 Maart 23, 2004, 08:39:59
edit2Rapporteer  
Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Zo'n waarschuwing is natuurlijk goed met zo'n weer als afgelopen weekend. Daar ging het ook niet om. Het ging er om of het slim is om op dezelfde dag de foto's te laten zien van iets wat haaks op zo'n waarschuwing staat. Ik zeg; waarschuwing doen, vette foto's daarna nog even bewaren. De flair van de sport is voor mij niet iets doen wat eigenlijk niet kan, daar komen namelijk ongelukken van zoals in elke sport.
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #17 Maart 23, 2004, 09:23:43
edit2Rapporteer  
je ziet in alle kitebladen toch ook foto s van de pro s vaak zonder enige safety, en ook nog eens de gekste capriolen uithalen of op plekken kiten die eigenlijk niet verantwoord zijn.

gaat iedereen dat dan gelijk nadoen........

de foto s die gemaakt zijn zondag kunnen wel degelijk gelijk op de site, wel met enige waarshuwingen erbij, don t try tis yourself!!.

de riders die je op de pics en films te zien zijn, zijn zeer ervaren kiters, die wel weten wat niet en wel kan.

en ja die kunnen ook verongelukken!!

als je rtl sport kijkt zie je geen 1 waarshuwing voor, tijdens of na de formule 1, dat je dit niet zelf moet gaan doen.
Naish........what else???

Berichten: 3039
Antwoord #18 Maart 23, 2004, 09:31:44
edit2Rapporteer  
Mike je hebt helemaal gelijk!!!!!!!!!!!!!!!!
Als ik andere waarschuw, dan ga ik zelf ook het water niet op! Er komen nog zoveel mooie dagen!

De gasten die wel geweest zijn (ken ze goed) hebben zeker het slechte vorbeeld gegeven!
Tomislav

Geen avatar

Berichten: 715
Antwoord #19 Maart 23, 2004, 10:14:34
edit2Rapporteer  
Een waarschuwing is heel erg relatief. Afhankelijk van het niveau van jouw vaardigheden en soorten kites die je hebt moet je beslissen of je wel of niet gaat.

Een praktijkvoorbeeld: op zaterdag 13 maart kon ik mijn Naish R3 van 7,5m2 veilig oplaten, over het strand lopen en kiten. Op geen een ogenblik had ik het idee dat ik op het randje bezig was. Op datzelfde momen was Fer (+/- even zwaar denk ik :-) met zijn Naish ARX van 7,5m2 zwaar overpowered.

Zelf vind ik de windranges die bij www.kite-surf.com staand vermeld per merk/maat kite zeer nuttig. Met name voor courrante kites kan je daar veel info vinden over jouw kite met jouw gewicht.
Moza

Berichten: 1716
Antwoord #20 Maart 23, 2004, 13:40:08
edit2Rapporteer  
(((Deze stond kennelijk op het oude forum.....)))
Ik bergreep je mike.....maar ik vind, geen waarschuwing op de site.....wel foto's....

waarschuwingen moeten in de topics zelf......wij moeten daar zelf mee bezig zijn.....dan kunnen de mannen van kitehigh ggewoon een vette site maken !

Zoals ik al zei in dat andere topic....als je als kiter niet met de wind bezig bent op dagelijkse basis, dan kun je beter imker worden.....of balletter...whatever Wink
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #21 Maart 23, 2004, 13:57:16
edit2Rapporteer  
Tomislav,

Je hebt volkomen gelijk, de waarschuwing is relatief. Je zal nog altijd zelf moeten beslissen of je kunnen en materiaal toereikend is voor de omstandigheden. In mijn geval was mijn materiaal niet toereikend (weeg 75 kg) dus had liever een maatje kleiner of een kite die wat beter te depoweren was. Heb gewoon gewacht tot tot de wind een paar knopen was afgenomen en ben het water opgegaan. Tenslotte moet het allemaal fun blijven en geen gevecht op het water.

Ps, ik hoop in mei in ieder geval wel juiste materiaal in huis te hebben om wel met 30 knopen het water op te gaan.

Safe kiting!

fer
Nick#
Gast
Antwoord #22 Maart 23, 2004, 14:45:58
edit2Rapporteer  
WAT EEN GEOUWEHOER ZEG VOORBEELD FUNCTIE!!!!!
We zijn toch geen halvezolen hier in Nederland.
CDA gelul; moderne normen&waarden debat, slappe happen, weenies. Is dit nou de nieuwe generatie?

Ja want als ik goeie rijders zie rond vliegen op filmpjes met 30knts+ wil ik dat ook.......want zij doen het toch ook.....nou dan doe ik het!!!!

DUUUUUUUUHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!

Ik neem aan dat als je met kiten begint oud en wijs genoeg bent om in te zien dat dit te hoog voor je gegrepen is. Je moet je gewonnen geven, je plaats kennen........oefenen!!

Er zijn nou eenmaal gasten die de skills hebben, de horizon intrepeteren, wolken lezen, de gusts zien aankomen, vrij varen en dan een booming Big air plaatsen.
Het zijn gasten die zichzelf willen verbeteren onder alle omstandigheden en op den duur een NK'tje of een andere wedstrijd willen varen. Ik ben er een van. Die gaan gewoon varen met de nodige veiligheids maatregelen natuurlijk en ze zullen andere kiters die risico's nemen op hun handjes tikken. Niet normaal dat jullie deze gasten op de hak nemen en ze dwingen om hun excuses te geven, jullie meningen te ontkrachten. Zielig waar zijn we mee bezig!!!!!

NEEM AAN...... ER IS EEN VERSCHIL TUSSEN RECREATIEF&WEDSTRIJD!!

Als Vari een slimchance met kiteloop plaats met 30K's dan staan we met z'n allen te springen en dan worden er allemaal video'tjes gepost.

Stick down to earth if you ain't, you don't deserve to ride the xterme!!!

SPLITSLUT SPANKER :-*
Alex

Berichten: 321
Antwoord #23 Maart 23, 2004, 15:23:11
edit2Rapporteer  
Als je kijkt naar wie er de laatste paar jaren zijn  omgekomen, zie je dat jou verhaal niet echt klopt. Het waren juist kerels ( dus geen CDA'ers) die behoorlijk verstand van zaken hadden maar toch werden overvallen door de krachten der natuur. Dus wat je met zo'n advies doet moet je zelf weten, ik denk dat het daarintegen rete-belangrijk is dat we elkaar waarschuwen.
Alex

Berichten: 321
Antwoord #24 Maart 23, 2004, 15:26:10
edit2Rapporteer  
En een beetje minder aggressie mag ook wel; waait zeker niet vandaag??  haha
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.