Kite-Aware Team

Angela KA

Berichten: 74
September 10, 2006, 16:28:34
edit2Rapporteer  
KITE AWARE TEAM

De laatste maanden is veiligheid een veel besproken onderwerp onder de kite boarders in Nederland. Wat voornamelijk opviel waren de discussies die plaatsvonden op het forum. Iedereen weet dat gemeentes en andere instanties de sport nauwlettend in de gaten aan het houden zijn en dat dreiging van sluiting van kite spots orde van de dag is. Waar is de regulering? Wie maakt zich er sterk voor? Wie geeft het goede voorbeeld?

Kijk snel op
ListenToMe:

www.KITEAWARE.nl
Kiters voor Kiters ThumpsUp
globe

Berichten: 1143
Antwoord #1 September 10, 2006, 16:31:24
edit2Rapporteer  
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=19101.0

mijn steun heb je! (ook al in je mailbox Smiley)
Flakkee-John

Berichten: 782
Antwoord #2 September 10, 2006, 16:50:58
edit2Rapporteer  
is allemaal mooi verzonnen maar op onze local spots gebeurd dit meestal al.
Waar ik me een beetje over ga irriteren is dat er nu allleen maar gepraat wordt hoe dingen aan te pakken en zelfs heb gelezen dat er boven een bepaalde windkracht niet gekite kan worden.

Kiten is een sport die meer risico's kan opleveren als dammen, maar de periode die ik nu kite heb ik minder blessures gehad dan bij al mijn andere sporten die ik beoefend heb. Let wel te weten dat je soms inderdaad eens moet nadenken of het wel verstandig is om te gaan.

DIT IS GEEN MIETJES SPORT EN MET AL DIE IDEEEN SPEEL JE DE MENSEN IN DE KAART DIE NIKS VAN KITESURFEN SNAPPEN EN ALLES HIERDOOR OVER 1 KAM SCHEREN. ZIJ LEZEN NAMELIJk OOK OP DEZE VOOR IEDEREEN TOEGANKELIJKE FORUMS.

Het is vreselijk dat er weer een dodelijk ongeluk gebeurd is, maar ook door het dragen van lycra's, het stellen van regels of andere verboden voorkom je zoiets niet. Misschien dat het inderdaad mensen kan waarschuwen, maar kijk naar de laatst gebeurde heftige ongelukken gaat dit volgens mij niet over onverantwoordelijk gedrag, juist slecht door pech of echt als ongeval en geen terug te wijten grote domme fouten.
Flakkee-John

Berichten: 782
Antwoord #3 September 10, 2006, 17:01:34
edit2Rapporteer  
Ik bedoel ermee te zeggen dat de ideen wel goed zijn, maar sommige dingen gewoon gebeuren
Angela KA

Berichten: 74
Antwoord #4 September 10, 2006, 17:08:06
edit2Rapporteer  
@flakkee-reefje: op jou locatie is het dus al geregeld, maar dat is niet overal zo. Het idee is om dit overal het geval te maken. Dus het is voor jullie (welke kitespot???) een kleine moeite om je aan te sluiten bij het Kite-Aware Team omdat er dan weinig verandert aan de situatie. Het enige is dat je dan het NKV en de gemeente ook achter je zult krijgen.. Het 'samen staan we sterk' principe.. Het Kite-Aware Team wordt landelijk opgezet zodat alle kiters weten waar ze aan toe zijn..
Rowin

Berichten: 616
Antwoord #5 September 10, 2006, 17:32:43
edit2Rapporteer  
@flakkee-reefje: op jou locatie is het dus al geregeld, maar dat is niet overal zo. Het idee is om dit overal het geval te maken. Dus het is voor jullie (welke kitespot???) een kleine moeite om je aan te sluiten bij het Kite-Aware Team omdat er dan weinig verandert aan de situatie. Het enige is dat je dan het NKV en de gemeente ook achter je zult krijgen.. Het 'samen staan we sterk' principe.. Het Kite-Aware Team wordt landelijk opgezet zodat alle kiters weten waar ze aan toe zijn..


Neem nou strand horst waar ik laatst keer was.
Lees dit topic:

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=17687.0
Angela KA

Berichten: 74
Antwoord #6 September 10, 2006, 17:39:03
edit2Rapporteer  
@Rowin: ik zie je aanmelding tegemoet!!  :-)
Naish........what else???

Berichten: 3039
Antwoord #7 September 10, 2006, 17:39:24
edit2Rapporteer  
Flakke-teefje, veel mensen kennen jullie als locals van Ouddorp alleen de biginners of buitenlanders kennen jullie niet! Deze laatse twee groepen moeten geholpen worden bij het nemen van beslissingen: ga ik wel of niet?, is mijn kite niet te groot?, is de wind niet te aflandig?, is het niet te koud om te leren kiten? enz...
Wanneer je als organisatie herkenbaar op het strand bent, zullen de mensen eerder iets van je aanmenen omdat ze weten dat jij hun belangeloos in bescherming wil nemen.
Wanneer jullie het op jullie spot al geregeld hebben, wat ik in ieder geval nog niet gezien heb, dan vinden jullie het schijnbaar wel belangrijk, sluit je dan aan bij het Kite-Aware Team zodat de organisatie van jullie ervaringen gebruik kan maken!

Zie jullie pussy's gauw weer,

Bobje
Rowin

Berichten: 616
Antwoord #8 September 10, 2006, 17:47:49
edit2Rapporteer  
@Rowin: ik zie je aanmelding tegemoet!! :-)

Kom bijna nooit op strand horst, heb trouwens wel mensen aangesproke wat zij fout deden etc.. Maar luisteren niet naar jongen van 15 blijkbaar  ListenToMe  ThumpDown
roelvdgun

Berichten: 591
Antwoord #9 September 10, 2006, 17:47:54
edit2Rapporteer  
super goed bedacht! helaas woon ik niet in de buurt van kitespots ....
Flakkee-John

Berichten: 782
Antwoord #10 September 10, 2006, 18:12:00
edit2Rapporteer  
Zo goed is het bij ons op onze spots nog niet geregeld want je zit hier indd met mensen die alle info of uitleg naast zich neer leggen en hun eigen plan trekken. Zeker aan de brouwersdam is dit zeer moeilijk voor elkaar te krijgen. Uiteraard proberen wij dat ook en waren wij zelf al met dit idee bezig en waren er wat dingen al uitgewerkt.

Wat je straks gat krijgen is als een local of iemand zegt dat je het zo meot doen of dat het wel te doen is om te kiten en er gebeurd wat dat je dan bij jou komen zeuren. Zolang het goed gaat en er niets gebeurd is het ideaal, maar wat probeert iedereen de schuld af te schuiven als er iets verkeerd gaat of er iets gebeurd.
Denk hier ook over na.

Onze lycra's zijn allang besteld en door een fout bij de drukker nu voor een tweede maal onderweg om bedrukt te worden.
pw

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #11 September 10, 2006, 19:23:18
edit2Rapporteer  
beetje jammer als hier mensen hun mening geven en ze gast zijn hun mening dan verwijdert
wordt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
LINKI
Gast
Antwoord #12 September 10, 2006, 20:05:34
edit2Rapporteer  
Dit bedoel ik nou !!!!!!!!!!!!!!!!
Wordt mijn reactie verwijdert (huilen_kitesmiley)
Slechte zaak van Kite high  ThumpDown
Kiten is VRIJHEID !! op het water en op het land
Geen geneuzel van regels ListenToMe
Bluecupra

Berichten: 1010
Antwoord #13 September 10, 2006, 22:50:12
edit2Rapporteer  
Dit bedoel ik nou !!!!!!!!!!!!!!!!
Wordt mijn reactie verwijdert (huilen_kitesmiley)
Slechte zaak van Kite high ThumpDown
Kiten is VRIJHEID !! op het water en op het land
Geen geneuzel van regels ListenToMe

Als je nou een zinnge bijdrage levert op het forum zullen je berichten ook niet verwijderd worden. Niet meer dan logisch dat je eerdere reacties verwijderd zijn!!
Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #14 September 10, 2006, 22:54:11
edit2Rapporteer  
Erg goed initiatief! Ik wil best helpen, maar ben nergens echt die hard local, zwerf een beetje over wat spots heen....
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #15 September 10, 2006, 23:26:47
edit2Rapporteer  
Idd goed initiatief ThumpsUp

Maar of dit in de praktijk ook nog zoden aan de dijk zet op spots waar soms meer dan 50 tot 100 kiters op het water staan, en waarvan ook nog eens de helft buitenlander is, is nog maar de vraag.
Kleine spots met 20 man is nog te overzien.
Mijn ervaring is vaak dat goed bedoeld advies regelmatig wordt genegeerd. Enige middel om te voorkomen dat zulke eigenwijze figuren toch de kite de lucht in trekken tegen beter weten in, is de lijnen doorsnijden.
Dus ook een puntje om over na te denken of je zulke middelen wilt toepassen, of dat je een zwaar potentieel gevaar toch het water laat op gaan. Waar gaat de grens worden getrokken?
En hoe maak je in godsnaam duidelijk aan alle kiters op een spot wat dat gekleurde lycraatje betekend, tussen al die andere gekleurde lycraatjes op het water?

Het initiatief is goed maar er zal absoluut nog wel het één en ander uitgewerkt dienen te worden wil het ook daadwerkelijk effect hebben.

ErikB

Berichten: 876
Antwoord #16 September 10, 2006, 23:32:55
edit2Rapporteer  
Word tijd dat de slufterhufters is een keer een pilsje of fris gaan drinken ergens.
Dan kunnen we het er is met z'n allen over hebben hoe wij het gaan doen bij ons ,of we laten de boel de boel en kijken naar die nono's hoe die lopen te stuntelen.

Trouwens wil geen lycra met het kite-aware team slufterhufter is top.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #17 September 11, 2006, 00:30:48
edit2Rapporteer  
Slufter is een mooi voorbeeld.

De Slufter is geen beginnerspot!! Toch zie je steeds meer kiters van het autostrand naar de Slufter verkassen terwijl ze er nog niet rijp voor zijn. Genoeg voorbeelden van de gevolgen hiervan.
Hoe maak je al die kiters wijs dat die spot niet geschikt voor hun is. Sommige nemen je advies voor lief, maar velen zijn toch eigenwijs.
Vaak denken die gasten dat ze dan maar beter de ruimte op kunnen zoeken, en ver uitvaren. Vaak ook nog alleen. Veel stroming bij de Slufter...kite crashed en kan niet meer worden gestart. De stromingen bij de Slufter kunnen je binnen no time naar open zee trekken. En als je dan echt pech hebt heeft niemand het gezien.....om maar één van de vele voorbeelden te noemen.
Harde realiteit is dat je het niet tegenhoud, en er blijkbaar te veel kiters bij zijn gekomen die eigenlijk niet geschikt zijn voor deze sport.
Pak dit probleem bij de bron aan en maak van een kiteles minmaal een 2 weekse kitecursus waarin je cursisten ook daadwerkelijk iets kunt bij brengen.
Naar mijn mening is de drempel om te beginnen met kiten veel te laag. Een kiter heeft meer verantwoording dan dat de meesten beseffen. Dat betekent dat je iemand niet in een paar lesjes alle noodzakelijke kennis kan bij brengen om ook verantwoord te kiten.
De harde praktijk is dat sommigen na een paar lesjes, voor weinig een setje bestellen op e-bay, en vervolgens aannemen dat ze er helemaal klaar voor zijn......NOT!!!
Kitescholen kunnen hierin de oplossing zijn. Stel een soort van kitebrevetje verplicht en de cursist zal het hele programma foutloos moeten doorlopen. Er zullen ongetwijveld wel wat zakken, maar op deze manier filter je wel de nono's eruit die ook echt niet geschikt zijn voor deze sport.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #18 September 11, 2006, 00:49:26
edit2Rapporteer  
Ik denk dat dit een goed alternatief is. Ik begin net zelf met kiten, dus om nou te zeggen dat ik er verstand van heb.. nee. Weet alleen wel wat veilig is in logische zin.
Misschien dat dit gaat helpen ook ter verbetering van de image van kitesurfen.

KiteDemon, de instap is veel te laag... helaas is dat niet te veranderen, bij het skien en snowboarden is dit hetzelfde probleem. Er blijven van de Nono's, die gewoon een boardje kopen, en boven op die berg staan met 4 glazen bier op.. En och we proberen het maar.
Met kiten zal dit niet zeer veranderen, ook al zou ik het verplichte kitebrevet graag zien. Zolang je zo'n kite kan kopen zonder een brevet te laten zien (en verkopers maakt het niet uit) zul je dit soort mensen zien.

Het zou in ieder geval al wat helpen als de lessen niet zo'n grote uitgave waren. Is toch weer zo'n 100 euro.. Is dan wel eens waar redelijk, voor  4 uurtjes, maar toch weer een hele uitgave. EN met die 4 uurtjes ben je er nog niet.

Nou laat dat team er maar komen, lijkt me wel zo veilig idee. Zodra ik echt kan kiten en er daadwerkelijk verstand van heb, meld ik me graag aan.
kevinkite

Berichten: 38
Antwoord #19 September 11, 2006, 03:02:06
edit2Rapporteer  
De ideeen zijn goed, maar gaat het werken , volgens mij niet.Na ongeveer een jaar of 25 op het strand tekeer te zijn geweest met vliegers van groot tot klein heb ik al een heleboel gekke dingen gezien.En hele lichtingen die het wel even zou maken met nog grotere vliegers.Ze beseffen niet wat voor krachten er vrij kunnen komen met een vlieger(kite)Ik denk zelf dat daar de grootste fout zit, dus exstra lessen bij een kiteschool (die ik ook grote fouten zie maken) heeft geen zin.Laten we eerlijk zijn we maken zelf ook wel eens een inschatting fout Het enige wat helpt volgens mij is het blijven hameren op veiligheid op de div. forums en het aanspreken op de spot,wat volgens mij al aardig gebeurd. Je kan de wereld niet veranderen in een korte tijd,maar we kunnen met elkaar wel proberen om een mentalliteit te veranderen,van je rotzooi niet achterlaten tot veilig kiten
Angela KA

Berichten: 74
Antwoord #20 September 11, 2006, 03:28:46
edit2Rapporteer  
Tijd voor de dagelijkse stand van aanmeldingen bij het Kite Aware Team:

      
   Workum                   3
   Mirns                   6
   Strand Horst   4
   Muiderberg                   2
   Petten                   1
   Polsmaten                   2
   hoek v/d bant    1
   Schellinkhout   1
   Ijmuiden                   1
   Venhuizen                   1
   Wijk aan Zee   2
   Noordwijk                   1

Gezien de korte tijd dat dit onderwerp op het forum staat (24 uur) denk ik zéker dat we op de goede weg zijn!!
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #21 September 11, 2006, 03:35:32
edit2Rapporteer  
Top idee

mijn aanmelding staat al in je mailbox.

@ JT
geef je net zoals ik voor meerdere spots op
Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #22 September 11, 2006, 03:37:49
edit2Rapporteer  
Inderdaad gedaan Smiley Zal regelmatig op horst te vinden zijn als meest vaste spot.
Naish........what else???

Berichten: 3039
Antwoord #23 September 11, 2006, 03:43:12
edit2Rapporteer  
Ok wanneer vergadering van de Slufterhufter? Ik dacht aan volgende week zondag?Locatie Oostvoornse meer?
Wie?
DENNS

Berichten: 911
Antwoord #24 September 11, 2006, 04:17:27
edit2Rapporteer  
heeft nog niemand zich aangemeld voor autostrand iedereen wil de mooie spot toch wel veilig maken schater schater
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.