Hoe te beginnen????

Supergroover

Berichten: 22
Januari 06, 2007, 18:42:57
edit2Rapporteer  
Allereerst zal ik beginnen om me voor te stellen, ik ben 30jaar jong en woon in Beneden-Leeuwen en heb een aantal jaren gepowerkite en ook met de buggy heb ik ervaring.

Aangezien ik een periode qua vrije tijd niet meer aan kiten toekwam lag deze hobby een aantal jaren op z'n gat. Tot ik mijn speedwings tijdens het opruimen van de zolder weer tegenkwam. Natuurlijk begon het meteen weer te jeuken. (grinnik_kitesmiley)

Nu ben ik van plan om te gaan kite surfen en ga ik in de lente een aantal lessen nemen. Hoeveel lessen is nu gebruikelijk om te nemen? en waar raden jullie mij dit aan??

Op dit forum en op marktplaats kom ik een heel assortiment van allerlei vliegers en boards tegen, maar wat is nu verstandig???
Ik ben 200cm lang en weeg 100kg, op dit forum heb ik al gezocht. Volgens mij zijn er niet veel kiters die rond de 100kg wegen.

Zijn er hier op dit forum surf kiters die hier uit de regio komen en waar gaan jullie hier kiten??

Zo dat waren weer een aantal vragen en ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen. ThumpsUp


Frank77

Berichten: 690
Antwoord #1 Januari 06, 2007, 18:56:03
edit2Rapporteer  
Ik ben in september dit jaar begonnen (na een prive les) en kon na een halve dag al op en neer varen Hoogtehouden/lopen kost wat meer oefening. Ik had een soortgelijke achtergrond: buggy ervaring met 5 m2 matrassen, snowboarden/skien en zeilen. Als je de kite beheerst dan is het alleen nog maar een plank leren beheersen. Snowboard ervaring is daarbij erg handig.

Ik kan je lessen aanraden. Er zijn wel wat basis dingen die je moet weten: bv hoe tuig je de kite op, hoe waterstarten van de kite, hoe kom je uit het water etc. Ik heb zelf een prive les genomen en dat is goed bevallen maar dat is de afweging die je kunt maken t.a.v. tijd/geld/wensen die je hebt. Alternatief is bv. 2 dagen lessen in een groep. 

Wbt materiaal: veel rondvragen (vb kiteshops in den haag (skihut), delft (siem.nl), rijnsburg (flyhigh), harderwijk (telstar), vlissingen (xwatersport?), oostvoorne (eurofun) etc) en beslissing maken of je nieuw koopt of 2e hands koopt. Heeft beide voordelen. [er zijn vast en zeker kiteshops dichter bij jou in de buurt, maar dis even een selectie in de buurt van den haag]
 
CHRIZZZZ

Berichten: 1090
Antwoord #2 Januari 06, 2007, 19:03:52
edit2Rapporteer  
gewoon lessen nemen, en die gasten de hemd van het lijf vragen met wat het beste voor jou is....

Verder van te voren lkkr op het forum rond kijken en het een en andere lezen over veiligheid etc.. Hoe meer je al weet des te sneller het gaat met je lessen... Verder heb ik 1,5 les genomen en kon ik al varen, maar dat is heel persoonlijk...
Erik de Berik

Berichten: 641
Antwoord #3 Januari 06, 2007, 19:17:40
edit2Rapporteer  
Ik ben 100kg.Neem sowieso les en de leer snelheid is erg persoonsafhankelijk.Het aantal lessen is ook erg verschillend ,ga naar een goede kiteschool.Je hebt al vlieger ervaring dus dat scheelt al de helft.Als je nog geen board ervaring hebt is t erg leerzaam om ff naar de kabelskibaan te gaan ergens vanaf Maart,hier leer je erg snel je boardcontrol zonder je druk om de kite te hoeven maken.Kites zijn er in overvloed en iedereen zal zijn eigen merk sterk aanprijzen daarom zal ik ook niet zeggen dat de Ozone Instinct super is,Erg veel lezen ,vooral de zoekfunctie gebruiken hier op Kitehigh.Enuhhh waar is Beneden - Leeuwen?? Huh Sucses!  ThumpsUp
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #4 Januari 06, 2007, 19:28:53
edit2Rapporteer  
Een aantal lessen.. ik hoor iedereen hier over 2 lessen.. maar wil je het direct gewoon goed 3 a 4 denk dat je dan een heel end bent. je hebt natuurlijk wel het voordeel van het buggyen.

ik ben zelf 110 kilo, dus op dat punt kites genoeg. je zult alleen rekening moeten houden met het feit dat de windranges van kites altijd op mensen van ongeveer 75 kilo zijn berekend. als iemand van 75 kilo uit het water komt met een 12. wil dat niet zeggen dat dat jou gaat lukken.
maar dit hangt ook van de kite af. ik heb een yarga 11 die me wel uit het water trekt als mensen van 75 kilo met een 12 net genoeg hebben.

Ik weet niet precies waar dat plaatsje ligt waar je woont, als het in de buurt van de zee is, kijk dan even naar wat anderen hebben, en veel vragen aan de leraar. bij de zee hebben ze wat meer kleinere kites. terwijl in het binnenland je toch meer de grote kites hebt. ik heb dan nu een 15,11. en m'n oude setje (die nog niet verkocht is) 16.12.8. Maar goed vraag dat maar effe naar aan de experts. Laat je alleen niet opnaaien door al dat "naish en north" gedoe, zijn hele goede kites maar niet persee de beste. (m'n oude kites zijn ook naish en bevielen super hoor)
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #5 Januari 06, 2007, 19:33:53
edit2Rapporteer  
Volgens mij in de buurt van tiel/nijmegen.
Erik de Berik

Berichten: 641
Antwoord #6 Januari 06, 2007, 19:46:50
edit2Rapporteer  
  (geschokt_kitesmiley) http://www.routenet.nl/map.asp#  (geschokt_kitesmiley)
big_ben_lair

Berichten: 795
Antwoord #7 Januari 06, 2007, 20:25:14
edit2Rapporteer  
Moi,

lessen? gewoon een standard lesje nemen 2 a 3 uur, de safety systemen leren en uitleg over hoe je moet starten. dat zou genoeg moeten zijn (vopral als je snow/wake/skateboeard ervaring hebt)

kites? een 9+12+16 of 10+14+18 (heb ik) de laatste optie is iets beter voor de gewichtigen onder ons :> je kan toch al snel varen met 2 a 4 meter meer dan de rest.

bordje? 135 a 140 bij 40 cm daar moet je goed op kunnen leren en daarna ook nog een tijd op door kunnen varen. let wel op dat er een scherpe rail op zit i.v.m. hoogte lopen

Veel plezier met varen!!!!!!!!!
Supergroover

Berichten: 22
Antwoord #8 Januari 06, 2007, 20:25:36
edit2Rapporteer  
Volgens mij in de buurt van tiel/nijmegen.

Klopt als een bus Frank77, dichter bij Tiel dan Nijmegen....
milamber

Berichten: 354
Antwoord #9 Januari 06, 2007, 21:14:22
edit2Rapporteer  
en dus in het begin een kwestie van de A15 afknallen en naar Oostvoorne rijden! Daar ook lekker les nemen dan je de spot een beetje, gewoon top als beginner.
Ian

Berichten: 219
Antwoord #10 Januari 06, 2007, 21:28:23
edit2Rapporteer  
Als je al veel vliegereravaring heb je aan 1 a 2 lesjes voldoende.
Vooral goed opletten bij het safety gedeelte.
Daarna is het gewoon een kwestie van uren maken met die vliger in de lucht!
Na de les is het wel handig om een 'kitebuddy' te hebben die je in de gaten houdt todat je kunt hoogte lopen enzo. In het begin ligt de vlieger regelmatig in het water, lijnen in de knoop, enz.
hifly

Berichten: 136
Antwoord #11 Januari 06, 2007, 23:10:21
edit2Rapporteer  
Supergroover ,

wijzelf komen uit Antwerpen en hebben de moeite genomen om te lessen in Workum . Volgens ons de ideale ( voor zover we alle spots kennen ) spot .

Voor jou zo'n 214 km . Is zeer ver ondiep , ruimte zat , en les genomen bij kitemobiel .

Stef de Jong heef het onz aangeleerd en eveneens aan m'n 9 jarige zoon waarvan het resultaat inbijlage na 1 seizoen :


http://www.youtube.com/watch?v=oJm2EAWEe2Q&mode=related&search=


En wees gerust er zijn nog kiters van rond de 100 kg . Als je wil starten kijk dan uit naar een bow . Ik heb zelf het verschil ervaren tov een C-chape en het is een groot verschil kwa safety en relax te leren kiten.

Veel succes !
troma

Berichten: 28
Antwoord #12 Januari 06, 2007, 23:18:35
edit2Rapporteer  
hifly, je zoon is goed bezig ThumpsUp, ga je ook naar de belgische kust?

greetzz
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #13 Januari 06, 2007, 23:19:53
edit2Rapporteer  
Relaxte spots om het kiten te oefenen zijn oostvoorne (noordwest / west / zuidwesten wind en evt zuiden wind, maar is dan vlagerig) en strand horst bij harderwijk ivm ondiep water. Ongetwijfeld meer spots in NL. Er zit wel een groot verschil in water waar je kunt staan en waar je niet kunt staan. Om te beginnen kan ik alleen ondiep aanraden, dus waar je kunt staan. Maakt het leren een stuk gemakkelijker.
hifly

Berichten: 136
Antwoord #14 Januari 06, 2007, 23:47:08
edit2Rapporteer  
Hey Troma ,

Neen niet echt ... veel te druk daar en veel te commercieel ... de afstand van Antw. naar Workum of naar onze kust is bijna het dubbele maar in tijd scheelt het niet veel meer ( files )

Eveneens zijn het aantal campings dalende in Belgie en moet algauw de wagen nemen wil je aan het strand geraken zonder veel gesleur .

De enigste spot waar ik geweest ben was Zee - Brugge ... was niet slecht .

Maar in het voorseizoen gaan we onze jongste zoon leren kiten en zullen we terug in Workum zitten .
Supergroover

Berichten: 22
Antwoord #15 Januari 06, 2007, 23:48:41
edit2Rapporteer  
Super om te lezen allemaal, wat voor afmeting kite raden jullie mij aan?
hifly heeft het over een bow, zijn jullie het daar ook mee eens??

Is dit misschien wat. (belachelijk lange link!!!)
http://sport.marktplaats.nl/kitesurfen/68043946-complete-kite-set.html?return=eJwdjdEOgyAMRf%2FFRN8UQaIGYxb3J8RhJCAQ2mVuy%2F594Etzzu1NKwUVXy3aCQQdelGAknHdpx0xCEKMD8o1h4wGg5USoXGWQPARa%2BXqTaNTAMRoVPCMm3JkpbzlzY6HvZ12ptUDZvRlt9Cyu1tM8NEh45mzno0dz%2FZOxjs2tFctjWUYrwXLtXQxsXklzp8Se9BJWBVmWky%2FP0kPO0c%3D&df=1&fta=eNpNkktOAzEMQO%2BSRdf%2BJPFn1LOgkVqhEYOomAIFxN1JMk1gmRfbybM9e%2FbvzdXD2%2Bv68D6vW5g2F%2FJwW494OG3H64vjtF79a7lM680xk3Kc1k%2BPTALlCl20AHKMEKenD39arufpZVucDpcj1nrRw2V%2BPIdpKbU2Zw%2FLqTw0O4N%2FLw5T%2B0FWS1FT6mE7IhBpiO4osrFkqYh7lKYMahXFjkQRM1aUBhJWg4pyRzmhMlUkAyGZtijtiC2lyBVZR8SIsSUi%2FGfcnsTxfxRi3ZVoMLLSq8aGAQiU7MaGAmTL3ERxOEDRj7mxLiFqwrjX6xYimsorjekfi5b3XPvPuHWOuodEZJOddQ8sg0Fo9ah7CAHkvR51D0Ezuud2j9I%2Fgn2slAYjQdHGukdOZY7afEkGg%2BLX%2BkzdIyIhxz23e%2BRoxLnE%2FWxuHp7n20PduLJkp7YlZaHnj7qK4CHcz%2B%2Fj%2FPMLcUi8Cw%3D%3D

@ modje, Ik weet niet of ik hier linkjes mag plaatsen, anders verwijder 'm maar weer
Simon 555
Gast
Antwoord #16 Januari 07, 2007, 02:02:06
edit2Rapporteer  


Hahaha, das idd een behoorlijke link!! Je kunt zo'n link ook onder één woord proppen. Je krijgt dan: klik hier

hifly

Berichten: 136
Antwoord #17 Januari 07, 2007, 02:36:52
edit2Rapporteer  
kan je voor die prijs niet zelf maken ...
Supergroover

Berichten: 22
Antwoord #18 Januari 07, 2007, 23:06:12
edit2Rapporteer  
Een collega van me handelt overal in, nu heeft hij een board liggen van het merk Hydroslide type airwalk.
Kent iemand dit merk of type??
Ik heb het idee dat het een wakeboard is maar zeker weten doe ik niet..

Hij heeft ook regelmatig wakeboarden liggen en naar zijn zeggen is dit echt een kiteboard.

http://home.hccnet.nl/m.dekrieger/images/Kite%20board%20air%20walk%201.jpg
http://home.hccnet.nl/m.dekrieger/images/Kite%20board%20airwalk%202.jpg

er zitten ook 4 vinnetjes bij (nog niet op foto)
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #19 Januari 07, 2007, 23:18:47
edit2Rapporteer  
wakeboard volgens mij ja...
gewoon ff tweedehands board kopen, voordeel van je gewicht is datj e groot board moet hebben, zijn meestal goedkoper 2ehands

als grootste kite, een 16, en als kleinste maat een 10(heb ik ook nog wel te koop,hehe)
Supergroover

Berichten: 22
Antwoord #20 Januari 07, 2007, 23:44:26
edit2Rapporteer  
wakeboard volgens mij ja...
gewoon ff tweedehands board kopen, voordeel van je gewicht is datj e groot board moet hebben, zijn meestal goedkoper 2ehands

als grootste kite, een 16, en als kleinste maat een 10(heb ik ook nog wel te koop,hehe)
Wat voor afmeting board raad jij aan dan???
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #21 Januari 08, 2007, 05:32:20
edit2Rapporteer  
gezien je gewocht absoluut niet kleiner dan 135
Ik Zou sowieso rustig de tijd nemne iets te kopen, het is nu wel koud om te leren hoor..

Over tijdje heb ik misschien volledige nieuwe ongebruikte Caution Hustler 142 voor je t ekoop (2007 materiaal!) maar dat weet ik nog niet zeker

in ieder geval,koop geen klein/groot board, dus niet groter dan 150, en niet kleiner dan 130
Micky

Berichten: 4101
Antwoord #22 Januari 08, 2007, 07:28:56
edit2Rapporteer  
Moi,

lessen? gewoon een standard lesje nemen 2 a 3 uur, de safety systemen leren en uitleg over hoe je moet starten. dat zou genoeg moeten zijn (vopral als je snow/wake/skateboeard ervaring hebt)

kites? een 9+12+16 of 10+14+18 (heb ik) de laatste optie is iets beter voor de gewichtigen onder ons :> je kan toch al snel varen met 2 a 4 meter meer dan de rest.

bordje? 135 a 140 bij 40 cm daar moet je goed op kunnen leren en daarna ook nog een tijd op door kunnen varen. let wel op dat er een scherpe rail op zit i.v.m. hoogte lopen

Veel plezier met varen!!!!!!!!!

Ola, ik vind dat je wel heel luchtig doet over het les nemen....
Ik heb zelf 2 lessen gehad van een erg goede leraar. Had al skateboard, zeil, surf, ski, monoski, snowboard en een heleboel vlieger ervaring maar heb vooral in de de 2e les erg veel geleerd over safety en de gevaren van kiten.
In mijn optiek kan je beter 1 les teveel nemen dan 1 te weinig...

greetz, Michael
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #23 Januari 08, 2007, 20:03:01
edit2Rapporteer  
Citaat


dit is een kiteboard.

een wakeboard heeft veel rocker en heeft 2 vinnen in het midden.
Geen 4.
Jappy

Berichten: 947
Antwoord #24 Januari 08, 2007, 20:43:46
edit2Rapporteer  
Wist niet dat Airwalk ook al kiteboardjes maakten?? Ziet er wel goed uit.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.