Het nieuws van vandaag

Nick van Kampen

Berichten: 242
Augustus 02, 2007, 11:43:27
edit2Rapporteer  
Dit las ik zojuist op de voorkant van het HD:

    Den Haag - Jaarlijks moeten tientallen gewonde kitesurfers naar de Eerste Hulp. Bij het beoefenen van hun sport lopen ze open wonden en botbreuken op aan handen, voeten of borstkas.

Dit blijkt uit onderzoek van Stichting Consument en Veiligheid. Voor zover bekend, zijn er sinds 2003 vier sporters tijdens het kitesurfen omgekomen. Kitesurfen is en blijft gevaarlijk voor ongeoefenden, stelt de Consumenten en Veiligheid vast.
Kitesurfers staan op een kleine surfplank en laten zich voorttrekken door een vlieger, de kite. De naar schatting vijftig kiters die zich jaarlijks zo blesseren dat ze voor behandeling naar het ziekenhuis moeten, zijn bijna allemaal mannen. Tijden het sporten klapen zij veelal op stenen of werder ze met hun scherm ver de lucht ingeblazen en landden op het strand, de kade of het achterliggende land. Dat mannen vaker het slachtoffer worden, is logisch, legt Vincent Vilema van de Watersportverbond uit: Mannen zijn in deze sport veruit in de meerderheid. Daarnaast beoefenen zij de sport aggresiever. In totaal zijn in Nederland nu 10.000 kitesurfers actief.
Het watersportverbond heeft de laatste jaren veel initiatieven ontwikkeld om het kitesurfen veiliger te maken.
RobB_W

Geen avatar

Berichten: 133
Antwoord #1 Augustus 02, 2007, 12:31:29
edit2Rapporteer  
Dus van de naar schatting 10.000 kiters moeten er jaarlijks zo'n 50 naar het ziekenhuis. 0.5% dus? En nu eens een ebjectieve vergelijking naar andere sporten, heren krantenschrijvers! Ik wordt hier eigenlijk niet veel wijzer van, 0,5% valt me eigenlijk best nog wel mee.

Het aantal omgekomen mensen zou misschien wel hoger kunnen zijn dan bij andere sporten misschien?
Jeroen Oomen

Berichten: 344
Antwoord #2 Augustus 02, 2007, 12:36:35
edit2Rapporteer  
En hoeveel mensen raken er bij voetbal geblesseerd?
1 geblesseerde per wedstrijd (als ze rustig spelen...), 22 man op het veld = bijna 5%, toch 10x gevaarlijker dan kitesurfen met 0,5% ongevallen.....

Echt flauw dat ze kitesurfen zo neerzetten. Het zijn vooral beginnende personen die ongelukken krijgen/veroorzaken, of door overvolle kitespots.
amorw

Berichten: 67
Antwoord #3 Augustus 02, 2007, 12:49:56
edit2Rapporteer  
Ik weet dat er in Belgie cijfers bestaan over de meer gangbare sporten. Als ik mij niet vergis is basketbal daar de topper in het aantal kwetsuren, nog boven voetbal.
Als je het aantal beoefende uren per jaar zou meetellen denk ik dat het verschil nog groter wordt.
Het verschil zit echter in de soort verwondingen. Je hebt in alle sporttakken de gebruikelijke snijwonden,verzwikkingen, ontwrichtingen, breuken en erger. Bij het kitesurfen zal het zwaartepunt hier wel wat naar boven verschuiven. Dit neemt echter niet weg dat het globaal gezien dan nog steeds geen hoog risico sport is naar aantal incidenties toe.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Augustus 02, 2007, 14:04:13
edit2Rapporteer  
Laat ze het eens met voetbal vergelijken. Naar verhouding echt wel een sport met een veel hoger risico op ernstige blessures. Alleen doden zullen niet zo vaak voorkomen, misschien door hardstilstand en teveel apres-voetballen?

Vindt het voor de sport maar niks dat er weer zo'n negatief geladen artikel verschijnt. Gelukkig in de zomer, de meeste zijn weg (typisch ook voor de komkommertijd om nu zo'n artikel te plaatsen)
jaapd

Berichten: 609
Antwoord #5 Augustus 02, 2007, 14:04:23
edit2Rapporteer  
Link naar onderzoek

Ik denk niet dat ze echt iets onderzocht hebben, voorbeeld:

Of ze komen op het strand of op de boulevard terecht in plaats van op het water.
Een kiter op de boulevard is volgens mij maar 1 keer gebeurd, 5 jaar geleden. Of gebeurt dit vaker?

De watersportbranche en het Nederlands Watersportverbond hebben de laatste jaren veel gedaan om de veiligheid te verbeteren.
Wat dan?
Gerrie

Berichten: 231
Antwoord #6 Augustus 02, 2007, 14:12:41
edit2Rapporteer  
Nieuw van gister:

Meer dan 1100 voetballers breken jaarlijks scheenbeen

En 46000 op de eerste hulp.

Dus bij kiters beland 0.5% op de eerste hulp.

Stel dat voetbal even gevaarlijk is als kitesurfen dan belandt dus ook 0.5% van de voetballers op de eerste hulp.

Als 46000 0.5% is, dan moeten er 9 miljoen voetballers in Nederlands zijn. Er zijn zeker geen 9 miljoen voetballers in Nederland. Dus is kitesurfen veiliger dan voetbal.

Trouwens bij voetbal is vorig jaar iemand door de bliksem getroffen en was ook dood. Als je daarnaast nog even het voetbal geweld door de hooligans meeneemt Pikornie etc, dan vallen er ook nog eens veel meer doden bij voetbal.
stefarius

Geen avatar

Berichten: 37
Antwoord #7 Augustus 02, 2007, 14:23:04
edit2Rapporteer  
Wat het watersportverbond heeft gedaan?

-gesprekken ministerie van waterstaat
-juridische ondersteuning NKV
-instructeurs opleiding
-ontwikkelen kitepas
-ondersteuning regiovertegenwoordigers

 (wendy_kitesmiley)What have you done lately? YeSS
chico

Berichten: 1112
Antwoord #8 Augustus 02, 2007, 14:33:57
edit2Rapporteer  
Komkommertijd. Puma gesignaleerd op de Veluwe. Jaarlijks 1000 doden door medische missers en.............Tientallen kitesurfers jaarlijks in ziekenhuis.
LEAF

Berichten: 826
Antwoord #9 Augustus 02, 2007, 14:48:07
edit2Rapporteer  
Gewoon een klote bericht voor de sport. Kan NKV geen correctie afdwingen want dit is weer heerlijk voer voor de K ambtenaren die ons van de stranden willen verbannen. ThumpDown
Henning

Berichten: 581
Antwoord #10 Augustus 02, 2007, 14:50:20
edit2Rapporteer  
Hmmm...  dat er zo;n vermelding van gemaakt wordt.

Check ook paardrijden (je zou het misschien niet verwachten) eens:

(Doen tr een man (/vrouw) of 250.000 aan knolscheuren)

In de paardensport ontstaan bijna 75.000 letsels per jaar.
Ongeveer 9.000 slachtoffers van ongevallen in de paardensport moeten zich jaarlijks laten behandelen op de afdelingen voor spoedeisende hulp van de diverse ziekenhuizen. In meer dan de helft van de gevallen is het ongeval te wijten aan een val van het paard.
Ruim 350 ruiters lopen hersenletsel op.


Bijna 4% moet dus naar het ziekenhuis, en 0.14% loopt hersenletsel op...

Verder de top 10:

Veldvoetbal
Zaalvoetbal
Volleybal
Skiën/snowboarden
Hockey
Hardlopen/joggen
Buitentennis
Turnen/gymnastiek
Fitness/conditietraining

Voor het PDF-je:

http://www.sport.nl/content/pdf/207220/Sportblessures,_het_totale_1.pdf
Freija
Gast
Antwoord #11 Augustus 02, 2007, 14:56:48
edit2Rapporteer  
Op Pubmed staat een wetenschappelijk onderzoek dat ooit gedaan is over kitesurfen (in Duitsland) en dat zegt dat er inderdaad niet meer ongelukken voorkomen dan bij andere sporten zoals bv voetball.

Gerrie

Berichten: 231
Antwoord #12 Augustus 02, 2007, 15:05:18
edit2Rapporteer  
@Freija

Ik heb dat onderzoek ook gelezen. Er kwam een vergelijkbaar aantal blessures voor, maar het was wel zo dat er bij de kiters één was omgekomen. En bij de controle groep niemand was omgekomen
VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #13 Augustus 02, 2007, 15:11:57
edit2Rapporteer  
Inderdaad echt komkommertijd dit. Kiten zelf is niet gevaarlijk, het zijn de situaties/mensen die het gevaarlijk maken. Laat ze dat er maar eens inzetten!

Ik heb in anderhalf seizoen diehard kiten minder blessures opgelopen dan in 5 hockeywedstrijden dus....
hamsters

Berichten: 21
Antwoord #14 Augustus 02, 2007, 15:15:11
edit2Rapporteer  
Ik snap er niets van,motorrijders daar hoor je nooit wat van!!!

Als dr weer 1 met mach 100 op zijn plaat gaat en het loodje legt hoor je het niet !!!

Een kiter die in het ziekens huis geholpen moet worden voor een snee
 is wereld nieuws!!!

Rot toch op laat ons met rust~!!
sorry hoor ik word er ongeseteld van! zucht!
Alferink

Berichten: 1730
Antwoord #15 Augustus 02, 2007, 15:18:17
edit2Rapporteer  

http://nl.wikipedia.org/wiki/Komkommer
Nick van Kampen

Berichten: 242
Antwoord #16 Augustus 02, 2007, 15:27:50
edit2Rapporteer  
Conclusie: waarschijnlijk zijn het aantal ongevallen bij kitesurfen in vergelijking met voetbal/hockey/basketbal gemiddeld evenveel. Maar het aantal fatale ongelukken doet het kitesurfen in een negatief daglicht staan ?

Ik vind het zelf ook wel redelijk bizar dat in de meeste gevallen alleen de negatieve dingen over de sport worden geplubiceerd. En komt het eigenlijk zelden voor dat er eens een artikel word geschreven over hoe leuk het wèl is, maargoed wat voor nieuws heb je dan nog ?!

Verder vind ik het jammer van dit ( onderzoek ) dat de ongelukken die voorkomen vaak door onkunde/onervarenheid komen, en dat ze dit er niet bij vermelden. Hierdoor krijgen mensen dus een verkeerde blik op de sport. Terwijl iedereen hier weet, dat het verre van gevaarlijk is/kan zijn. Zolang je maar geen domme dingen doet, en daar ontbreekt het bij de beginners nog wel eens aan. ( dit is tevens niet bedoeld om de beginners omlaag te halen )

Houdoe
jetzu

Berichten: 633
Antwoord #17 Augustus 02, 2007, 15:52:31
edit2Rapporteer  
Ik denk niet dat je kan zeggen dat het allemaal door beginners komt dat is wel erg makkelijk.
Als je een tijdje kitesurft en begint met tricks kun je ook verkeerd landen bijvoorbeeld.
Ik weet niet wat de verhouding tussen die 2 is maar het lijkt mij dat die groep vaker ribben kneuzen e.d.
Verder vind ik iemand die zonder les een kite oplaat en denkt van dat komt wel goed, en vervolgens verongelukt ook niet echt een beginner.
RobB_W

Geen avatar

Berichten: 133
Antwoord #18 Augustus 02, 2007, 15:55:41
edit2Rapporteer  
Conclusie: waarschijnlijk zijn het aantal ongevallen bij kitesurfen in vergelijking met voetbal/hockey/basketbal gemiddeld evenveel. Maar het aantal fatale ongelukken doet het kitesurfen in een negatief daglicht staan ?

Ik vind het zelf ook wel redelijk bizar dat in de meeste gevallen alleen de negatieve dingen over de sport worden geplubiceerd. En komt het eigenlijk zelden voor dat er eens een artikel word geschreven over hoe leuk het wèl is, maargoed wat voor nieuws heb je dan nog ?!

Verder vind ik het jammer van dit ( onderzoek ) dat de ongelukken die voorkomen vaak door onkunde/onervarenheid komen, en dat ze dit er niet bij vermelden. Hierdoor krijgen mensen dus een verkeerde blik op de sport. Terwijl iedereen hier weet, dat het verre van gevaarlijk is/kan zijn. Zolang je maar geen domme dingen doet, en daar ontbreekt het bij de beginners nog wel eens aan. ( dit is tevens niet bedoeld om de beginners omlaag te halen )

Houdoe

Nee, zoals al eerder benaderd kan je stellen dat het aantal ongelukken in diverse sporten vele malen hoger ligt dan bij het kitesurfen. Verder heb ik in het verleden wel eens gelezend at de meeste ongelukken bij kitesurfers onder de gevorderden voorkomen en niet de beginners. Dit omdat de gevorderden hun grenzen nogal eens willen verleggen en te lang het idee hebben alles in de hand te hebben. Alleen geen cijfermatige onderbouwing van.

Ik denk dat de ongelukken onder beginners hier wat groter uitgelicht worden dan ongelukken onder gevorderden.
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #19 Augustus 02, 2007, 16:08:34
edit2Rapporteer  
Dus van de naar schatting 10.000 kiters moeten er jaarlijks zo'n 50 naar het ziekenhuis. 0.5% dus? En nu eens een ebjectieve vergelijking naar andere sporten, heren krantenschrijvers! Ik wordt hier eigenlijk niet veel wijzer van, 0,5% valt me eigenlijk best nog wel mee.

Het aantal omgekomen mensen zou misschien wel hoger kunnen zijn dan bij andere sporten misschien?

zeker voor0,5% teken ik zo
Tjok
Gast
Antwoord #20 Augustus 02, 2007, 16:24:07
edit2Rapporteer  
Beetje jammer dat artikel. Dit stelt het kiten in een negatief daglicht terwijl kiten helemaal  niet zo gevaarlijk is als je maar je boereverstand gebruikt en daar wil het bij beginners nog welis aan ontbreken. Ik durf te wedden dat contactsporten zoals voetbal, hockey enzo gevaarlijker zijn en er daar veel en veel meer blessures gebeuren. Me eigen knie ligt ook aan gort nu door dat k*t voetbal. Maar het probleem is dat de ongelukken die er gebeuren bij het kiten meteen heel extreem zijn, mensen die bijv op een snackkar belanden of tegen een paal maar dat zijn de mensen die onverantwoord bezig zijn met of te harde wind, of geen goed safety systeem, geen veilig materiaal dus en nooit les gehad o.i.d. En ja dan beland je snel in het ziekenhuis. Beetje jammer dus dit artikel..
RobB_W

Geen avatar

Berichten: 133
Antwoord #21 Augustus 02, 2007, 16:42:35
edit2Rapporteer  
Eigenlijk zou eenr eactie van het NKV naar het HD (tong_kitesmiley) wel op zijn plaats zijn.

Dat het NKV bijzonder tevreden is met deze onderzoeksresultaten! Hiermee wordt aangetoond dat het verantwoordelijkheidsbesef van kitesurfers en hun veiligheid vele malen hoger is dan diverse andere gangbare sporten. En dat ze d.m.v. voorlichting etc. nog meer kiters bewust probeert te maken van gevaren zodat deze toch al lage cijfers nog verder naar beneden gebracht kunnen worden!

Laten we het gewoon van de positieve kant bekijken!  ThumpsUp

origineel persbericht: http://www.veiligheid.nl/csi/websiteveiligheid.nsf/wwwVwContent/l1actueelnieuwszonderlessenkankitesurfengevaarlijkzijn.htm
Nick van Kampen

Berichten: 242
Antwoord #22 Augustus 02, 2007, 16:48:09
edit2Rapporteer  
Het stond in HD ( Haarlems Dagblad ) voor de duidelijkheid, niet het AD...
Verder heb je wel 1 punt door het inderdaad vanuit 1 andere kant te bekijken.
Citaat

Eigenlijk zou eenr eactie van het NKV naar het AD wel op zijn plaats zijn.

Keut Local

Berichten: 229
Antwoord #23 Augustus 02, 2007, 17:10:38
edit2Rapporteer  
Nieuws
 
 Zonder lessen kan kitesurfen gevaarlijk zijn
 02-08-2007 
 
Kitesurfen ligt nogal eens onder vuur omdat deze sport jaarlijks oorzaak is van enkele ernstige ongevallen. Kitesurfen is een vorm van watersport waarbij de sporter op een kleine surfplank staat en zich voort laat trekken door een kite (vlieger). De tijdens kitesurfen opgelopen letsels variëren van botbreuken tot open wonden.
Daarnaast zijn sinds 2003 in ieder geval ook 4 kitesurfers dodelijk verongelukt.

Kitesurfers blijken nog steeds onverwachts tegen hekken en pieren aan te botsen. Of ze komen op het strand of op de boulevard terecht in plaats van op het water. De watersportbranche en het Nederlands Watersportverbond hebben de laatste jaren veel gedaan om de veiligheid te verbeteren.

Er is namelijk een erkende kitesurf instructeursopleiding. Ook zijn er erkende surfscholen die (beginnende) kitesurfers vaardigheden bijbrengen zoals omgaan met het materiaal en de speling van de wind. Verder is er de laatste jaren veel verbeterd aan de uitrusting. Bovendien hebben gemeenten langs kusten en binnenwateren speciale plekken beschikbaar gesteld waar kitesurfen is toegestaan.

Feit blijft dat het voor beginnende kitesurfers beter is om eerst lessen te nemen, voordat ze met hun kite voor het ruime sop kiezen. 
 
Bron:
http://www.veiligheid.nl/csi/websiteveiligheid.nsf/wwwVwContent/l1actueelnieuwszonderlessenkankitesurfengevaarlijkzijn.htm

Eigenlijk hadden ze dit artikel op de voorpagina moeten zetten. Maar dat is lang niet zo intressant. Zo blijkt maar weer eens dat je als journalist een lekkere vrije interpretatie kan maken in je artikel. Kortom sensatiejournalistiek.
Spikey

Berichten: 160
Antwoord #24 Augustus 02, 2007, 17:28:08
edit2Rapporteer  
hmm ik denk dat iedereen tegelijk denk ...oh dat valt wel mee ...( athans iedereen die kan rekenen )

vlgens mij levert zelfs een kantorban meer doden op gemiddeld dan kiten ....laat staan als we RSI gaan meerekenen hahahah

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.