CTI BRACE kniebanden

Tjok
Gast
September 24, 2008, 14:35:57
edit2Rapporteer  
Goeiedag

Anderhalf jaar geleden heb ik mijn kruisbanden, medialeband en meniscus in mijn knie afgescheurd.
Nu wil ik na een lange periode van revalidatie volgende maand het water weer op.
Voor een stukje zekerheid wil ik een cti brace aanschaffen voor extra steun.
Mijn vraag aan jullie is of iemand misschien ervaring heeft met het dragen van een brace tijdens het kiten.
Ik wil graag weten wat de beste cti-brace is die verkrijgbaar is voor het kiten, welk merk/type etc. en tips voor de aanschaf (verzekeringstechnisch)

Alvast bedankt!

Groet j.,
JCS

Berichten: 259
Antwoord #1 September 24, 2008, 16:52:15
edit2Rapporteer  
Hoi Jochem,
Ik heb hier vlak naast me enkele kiteposters hangen waarop Randy Hereman en Youri Zoon allebei met een knie-brace kiten. Het is dus wel mogelijk om te doen. Volgens mij kunnen normale braces wel tegen de kite-omstandigheden. Het lijkt mij wel handig als je de beweegbare delen misschien even inspuit met iets van vaseline-spray ofzo.

Groeten, Jasper
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #2 September 24, 2008, 16:56:15
edit2Rapporteer  
Ik heb dezelfde gedachte, heb alleen maar ACL gescheurd maar merk toch dat'ie minder stabiel is dan vroeger.

Op kiteforum is een heel topic hierover, daar worden Ossur CTI en DonJon aangeraden. Van beiden de top-modellen natuurlijk, zitten op zo'n 1000 euro.


Je kunt een brace vergoed krijgen. Dan heb je ten eerste een verklaring van je arts nodig: die moet aangeven dat je de brace op medische indicatie benodigd.

Vervolgens op zoek naar een aanmeet-boer, die je knie opmeet, het ding bestelt, en -volgens mij- ook het nodige papierwerk verricht met betrekking tot vergoeding.


Ik ben zelf (nog) niet verder gekomen dan het briefje van m'n huisarts, bij een ruptuur zoals ik heb zou dat genoeg moeten zijn. Daarna met 2 fysio's contact gehad, maar die zeiden beiden dat het geen absolute zekerheid biedt, en door drukte niet toegekomen aan de volgende stap. Man, ben blij als ik al eens kan kiten!


Ik zie uit naar ervaringen van anderen hier! Iemand met tips waarheen te gaan voor opmeten enzo?

Hardcorekiter

Berichten: 26
Antwoord #3 September 24, 2008, 17:22:26
edit2Rapporteer  
hey jochem , ik ken de braces zelf uit mijn vroegere motocross carierre en ik zou persoonlijk gaan voor de cti custom deze wordt helemaal op maat gemaakt en is te verkrijgen bij de betere cross shop
Suc 6

Groetjes daniel
Mallory
Gast
Antwoord #4 September 25, 2008, 13:09:56
edit2Rapporteer  
Euh Hardcore kiter, ik deed aan motocross op nationaal niveau, ik zal je even uit de 7de hemel halen. Een CTI brace word op basis van een voorschrift uitgegeven. Dat briefje is te verkrijgen, mits jij kan verklaren waarom, bij een orthopeet. De customs, zoals jij zegt, zijn niet te verkrijgen bij een cross shop cq. betere cross shop. Die van EVS wel, maar dat zijn geen customs, dat zijn standaard maten, s,m,l enz.

Nick van Kampen
wascal

Berichten: 6
Antwoord #5 September 25, 2008, 17:33:00
edit2Rapporteer  
niks slechts van de CTI, maar ik zou voor de DONJOY gaan. het verschil zit 'm erin dat de donjoy een "instapper"is waarbij de schaal bij het bovenbeen aan de achterzijde zit en bij het onderbeen aan de voorzijde; hierdoor sluit je de zg schuiflade beweging veel beter op. de CTI zit qua schaal alleen aan de voorzijde van zowel je boven als onderbeen. bovendien is het DEFIANCE  model van donjoy ook nog in een aantal coole kleuren en prints te krijgen.
procedure om er een te verkrijgen:
ga naar je behandelend orthopeed, die kan een machtiging schrijven voor een medisch instrumentmaker.
als ik het goed heb gelezen voldoe je aan alle criteria om het ding vergoed te krijgen bij je ziektekosten verzekeraar. anders weet je orthopeed het wel.
dan laten aanmeten bij de instrumentmaker en houdt hierbij rekening met je pak. neem het eventueel mee.
wees er zeker van dat de scharnieren uit carbon steel bestaan anders krijg je problemen met zeewater.
een maat van me heeft ook gevaren met een brace (wel CTI) en dat gng goed; kiten dan. windsurfen was problematischer maar dat geeft ook een grotere torque, vandaar.
ik wens je succes
kitekoert

Berichten: 78
Antwoord #6 September 25, 2008, 21:18:10
edit2Rapporteer  
Ik heb een CTI brace!

Ik heb 5 jaar geleden mijn voorste kruisband afgescheurd, hiervoor heb ik een CTI 2 brace gekregen. Met de eerstvolgende wintersport (snowboarden) ging het zo goed met de knie dat ik een beetje overmoedig werd en een sprong van ongeveer 1,5m hoogte maakte met een harde vlakke landing. In de landing had ik mijn been gestrekt en hier is de brace dus niet voor bestemd. Mijn been boog toch de vergeerde kant op en ik mocht gratis met het vliegtuig naar huis. Voor de rest een goeie brace maar dus niet helemaal perfect. Hierna heb ik me laten opereren (nieuwe kruisband) en dit is de beste zet die ik had kunnen doen, ik kan alles weer. Kiteloopen met harde landingen geeft geen problemen. Overigens draag ik met kiten nog steeds de CTI brace, gewoon voor extra zekerheid.

Voor de duidelijkheid, de CTI brace is waterbestendig. Hij is gemaakt van Carbon en TItanium, met aan de zijkant RVS scharnieren. Ik draag de brace over mijn pak, maar heb er wel vaak last van dat ie afzakt, best irritant (heb pas de straps vervangen dus misschien is het nu over). Na het kiten wel even afspoelen met zoet water.

Om zo'n brace te kunnen bemachtigen moet je bij je verzekering aantonen dat je 'm nodig hebt in het dagelijks leven, dus niet alleen met sporten (behalve profs). Dit moet je aantonen met een brief van de orthopeed. Kosten zijn anders bijna 1000 euro.
Hardcorekiter

Berichten: 26
Antwoord #7 September 30, 2008, 12:36:31
edit2Rapporteer  
owja nu weet ik het weer nick die dingen van mij waren van evs Tongue ik altijd maar pochen met me CTI:P

Hee kallum an
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.