Vraag over enkelblessure aan voorkant enkel/wreef

Kitepilami

Berichten: 169
Oktober 02, 2008, 10:32:26
edit2Rapporteer  
Beste medekiters,

Voordat ik naar de sportarts ga, nog even checken of er meer mensen last van hebben en wat een mogelijke behandeling/oefening is om de blessure te verminderen.

Ik heb al bijna een jaar last van een enkelblessure, waarbij de voorkant van mijn enkel pijn doet als de tenenkant van mijn voet omhoog komt (Zie plaatje). Dit voel ik met name als ik klappen krijg door te varen in choppy water. Bijzonder irritant, want ik kan hierdoor bijna niet meer toe-side varen, omdat juist dan veel druk op mijn 'voorvoet' komt.

Edit: ik voel het dus niet als ik mijn tenen optrek om in mijn bindingen te blijven, maar als ik klappen opvang tijdens het varen.

Kent iemand dit probleem en nog belangrijker: kent iemand oefeningen om er zsm van af te komen?

Alvast bedankt!
Stefan
Lieketjee

Berichten: 118
Antwoord #1 Oktober 02, 2008, 10:36:16
edit2Rapporteer  
haai stefan,

ik loop nu een half jaar met een ernsitge blessure maar ik heb soms ook dat gevoel boven op me wreef...ik neem aan dat als je er al zo lang last van hebt dat je het niet alleen bij het kiten heb!????

je spant je tenen dus heel erg aan, en die moet je gaan ontspannen..je straps strakker zetten zodat je het midden van je voet meer gebruikt..da's mijn advies..werkte goed...maar houd je er last van zou ik zkr de fysio even bezoeken..een oefening kan ik je wel geven..maar heeft weinig zin..miss doe je dan net het verkeerde als het niet precies is wat ik heb!

Lieke
Kitepilami

Berichten: 169
Antwoord #2 Oktober 02, 2008, 10:41:51
edit2Rapporteer  
haai stefan,

ik loop nu een half jaar met een ernsitge blessure maar ik heb soms ook dat gevoel boven op me wreef...ik neem aan dat als je er al zo lang last van hebt dat je het niet alleen bij het kiten heb!????

je spant je tenen dus heel erg aan, en die moet je gaan ontspannen..je straps strakker zetten zodat je het midden van je voet meer gebruikt..da's mijn advies..werkte goed...maar houd je er last van zou ik zkr de fysio even bezoeken..een oefening kan ik je wel geven..maar heeft weinig zin..miss doe je dan net het verkeerde als het niet precies is wat ik heb!

Lieke

Thanks voor je antwoord, ik was net mijn bericht aan het editen toen je antwoorde:

Het zou kunnen dat ik het heb veroorzaakt door het spannen van mijn tenen, maar ik voel de pijn niet als ik dat doe, alleen als ik klappen op mijn voet krijg. Ik heb een tijd geleden andere bindingen & pads (UG) op mijn board gezet en ze behoorlijk strak staan.

Verder heb ik mijn bindingen behoorlijk ver naar buiten in de duck-stance staan. Misschien dat dat het verergert icm aanspannen tenen?



Morres

Berichten: 9427
Antwoord #3 Oktober 02, 2008, 10:57:48
edit2Rapporteer  
gister zag ik een reclame van tijgerbalsem.. Wink search kan je ook veel vertellen denk ik
Lieketjee

Berichten: 118
Antwoord #4 Oktober 02, 2008, 10:59:09
edit2Rapporteer  
als je bezig bent met gewoon lekker varen, dan ben je d'r niet mee bezig dus voel je het niet.. haha, pas als je idd klappen krijgt of miss zelfs loopt (weet niet of je dat hebt)...dan voel je het...
maar ik weet verder dan wat ik net verteld heb niet wat je moet doen,
kzou toch maar een fysio'tje raadplegen...heeft bij mij al de helft geholpen!

Kitepilami

Berichten: 169
Antwoord #5 Oktober 02, 2008, 11:31:48
edit2Rapporteer  
gister zag ik een reclame van tijgerbalsem.. Wink search kan je ook veel vertellen denk ik

Tijgerbalsem... Die fase ben ik allaaaaang voorbij. Werkt blijkbaar toch niet voor alles  Tongue

Search had ik al geprobeerd, ook op google, maar kwam niet verder dan enkelblessures aan de zijkant van de enkel of het probleem met tenen optrekken. Maar goed, zoals Lieketjeeee aangeeft zou het 'tenen optrekken'  toch wel gerelateerd kunnen zijn aan deze blessure.

Ik ga maar es bellen met de fysio...

Lieketjee

Berichten: 118
Antwoord #6 Oktober 02, 2008, 11:50:37
edit2Rapporteer  
haha verstandig,

ja en tijgerbalsem moet je ook nog is goed van je handen af halen anders gaan je ogen echt gloeien gewoon haha...
Wouter

Berichten: 603
Antwoord #7 Oktober 02, 2008, 11:52:54
edit2Rapporteer  
@ Kitepilami,

Ik verwacht dat je je spronggewricht hebt gepakt. Ik had precies hetzelfde nadat ik met wakeboarden hard op mijn toeside edge lande waardoor je voeten omhoog geklapt worden richting schenen zeg maar. (achterwaartse slide ging fout doordat ik te ver voorover hing, toeside edge pakte grip waardoor ik omhoog "popte" en vervolgens weer hard neerkwam met toeside edge first) Ik heb er nog 2 maanden een beetje mee door gevaren maar na elke sessie is je genezing weer terug gezet op punt nul. Ik weet hoe lastig het is maar de enige remedie is 6 weken rust! Te lang doorgaan met deze blessure kan hele nare gevolgen geven. Mijn fysio had het over verkalking en opereren etc.... Ik heb 2,5 maand geleden mijn voorste kruisband in mijn knie ingescheurd bij de aanhechting van het bot. Hierdoor heb ik niet meer heb kunnen varen en hierdoor is ook de blessure aan mijn enkel verdwenen. Zodra de pijn weg is moet je je enkel goed gaan trainen. Hiervoor moet je echt even naar de fysio. Zodra je dan weer het water opgaat is het raadzaam om een enkelbrace om te doen.

Heel veel succes man!

PS ontstoken/overbelaste pees door omhoog krullen van tenen is het niet. Toeside varen geeft pijn op de op de bovenkant van je voet/wreef richting enkelgewricht. Pezen zit meer richting tenen.
Joystick

Berichten: 251
Antwoord #8 Oktober 02, 2008, 12:25:15
edit2Rapporteer  
Afgelopen zomer ook week heel intensief gekite, had toen ook erg last van mijn wreef. Nu het een hele tijd niet heeft gewaaid en dus niet gevaren heb, is het eigenlijk over. Als het door een stukje overbelasting komt moet het volgens mij vooral veel rust hebben.
Kitepilami

Berichten: 169
Antwoord #9 Oktober 02, 2008, 12:26:29
edit2Rapporteer  
Thanks Wouter,

Klinkt inderdaad hetzelfde. Ik ga nu helemaal snel langs de fysio!

Maareh, 6 weken niet kiten...  AAAAAAAAARGH!!!

Wouter

Berichten: 603
Antwoord #10 Oktober 02, 2008, 12:29:37
edit2Rapporteer  
Thanks Wouter,

Klinkt inderdaad hetzelfde. Ik ga nu helemaal snel langs de fysio!

Maareh, 6 weken niet kiten...  AAAAAAAAARGH!!!



I know the feeling zullen we maar zeggen.... Ik ben helaas al veel langer uit de running en je wordt er gek van :-(
Misteryguest

Geen avatar

Berichten: 44
Antwoord #11 Oktober 02, 2008, 13:00:08
edit2Rapporteer  
Heb hetzelfde, ik heb deze blessure overgehouden aan het zaalvoetbal, omdat er nogal aardig betaald werd ben ik er te lang mee doorgegaan. Heb van de sport arts advies gekregen om preventief te tapen bij het kiten en snowboarden. Ik hoor de vraag al: Blijft het dan zitten in het water, ja als je de goeie tape hebt en goed taped ondersteun je die spiertjes in je voet.
panda

Berichten: 222
Antwoord #12 Oktober 02, 2008, 13:16:58
edit2Rapporteer  
ik heb dat ook als ik iets niet heelemaal lekker land ik heb het al ong een jaar met snowboarden had ik er ook veel last van en als ik een kiteloop hard op mijn board land heb ik het gevoel dat ik wel door mijn enkels heen kan zakken van de pijn
Lieketjee

Berichten: 118
Antwoord #13 Oktober 02, 2008, 22:46:05
edit2Rapporteer  
haha jah dat 6 weken niet kiten is shitt...
ik heb stiekem eerder al gekite..maar geloof me doe het niet;) hahaha, kan je er daarna weer langer mee doorvaren!

Kitepilami

Berichten: 169
Antwoord #14 Oktober 03, 2008, 14:51:50
edit2Rapporteer  
Zoooo, kom net even bij de sportfysio vandaan...

Diagnose:
Geirriteerd kapsel in de enkel. Waarschijnlijk door continue overbelasting tijdens het varen (dus niet door eenmalige klap). Hij dacht niet dat het kon komen door het optrekken van de tenen, want dat zou met name irritatie op je pezen moeten geven en dat was dit toch niet. Vanwege mijn leeftijd (34) en omdat de pijn in rust weg was, was het niet te verwachten dat het kraakbeen schade op had gelopen.

We starten nu een behandelplan, bestaande uit oefeningen onder begeleiding en huiswerkoefoeningen. Binnen 4 tot 6 weken zou het genezen moeten zijn. Ik moest eigenlijk (edit: tijdelijk) stoppen met kiten, maar nadat ik hem vertelde dat ik het weekend van 11 okt nog een kiteafspraak had staan, mocht ik dat nog wel doen, ondanks dat we met de behandeling starten... Grin

Daarna moet ik echter toch wel die 4-6 weken rust houden Undecided.
Gewoon_Mart

Berichten: 1050
Logs: 0 | 428 uur
Antwoord #15 Oktober 03, 2008, 16:20:41
edit2Rapporteer  
Succes gozer, weet hoe het voelt! Heb het zelf ook gehad.
Na dat ik 5 weken geleden 6dagen achter elkaar gekite had kreeg ik ook last, gelukkig ben ik daarna 3,5 week op vakantie gegaan en nu is het oké.

Rust is de remedie!

Sterkte!
Lieketjee

Berichten: 118
Antwoord #16 Oktober 03, 2008, 20:56:49
edit2Rapporteer  
suc6...!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.