Petitie houten palen oostvoorne

Shooter

Berichten: 57
Antwoord #50 Oktober 07, 2008, 21:47:24
edit2Rapporteer  
No. 408!!!!!!
Sokje

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #51 Oktober 08, 2008, 00:26:35
edit2Rapporteer  
Bericht van het recreatieschap / Provincie Zuid Holland:

Over de opmerkingen betreffende de levensgevaarlijke palen: het klopt dat er 5 palen zijn geplaatst in en in de buurt van het water. Deze palen zullen nog geel geverfd worden, zodat ze goed te zien zullen zijn, en zijn zodanig ver uit elkaar geplaatst, dat er in geval van nood tussendoor gesurft kan worden. In plaats van de 5 geplaatste palen zijn alle andere, overbodige palen uit het water weggehaald, waardoor er per saldo minder palen in het water staan en het dus veiliger is geworden. De palen zijn zo hoog geworden, zodat ze bij hoog water ook nog duidelijk te zien zijn en niet nét onder water verdwijnen (wat nog veel gevaarlijker zou zijn).
De gele palen en de nog te plaatsen gele betonning zijn gebruikt om de zone te markeren waar niet gekitesurft mag worden (zone 1). We moesten helaas wel voor 5 palen kiezen, omdat die op het stuk staan dat bij eb droogvalt en dan is het niet mogelijk om daar boeien of tonnen neer te leggen. Het is uiteraard de bedoeling dat de kitesurfers niet voorbij de palen of tonnen gaan, dus ze hoeven er ook niet erg dicht bij in de buurt te komen (in acht nemen van je eigen veiligheid). We gaan er dus vanuit dat bij het wegsurfen voldoende afstand wordt gehouden tot de palen.

Wat ik nog wel wil aangeven, is dat we als werkgroep een aantal keer aan de betrokkenen (o.a. Stichting autostrand, NKV) hebben gevraagd om mee te denken over duurzame, effectieve oplossingen. Daar hebben we met betrekking tot de markering van de kitesurfzone, behalve de vraag om tonnen (die dus helaas niet op het droogvallende deel geplaatst kunnen worden), verder geen alternatieve opties uit naar voren gekregen. We kunnen nu niet een met veel omzichtigheid destijds vastgestelde inrichting opnieuw ter discussie stellen.

Met andere woorden.. denk even mee !! Wink
Alferink

Berichten: 1730
Antwoord #52 Oktober 08, 2008, 07:41:28
edit2Rapporteer  
In frankrijk liggen er ook gele plastic boeitjes in het water om de kite zone af te bakenen. Die liggen gewoon op het strand als het eb is en drijven in het water als het vloed is. (Zie bijgevoegde foto)



In geval van nood er tussendoor surfen?    Als het misgaat heb ik niet het idee dat je nog enigszins kunt bepalen waar je heen gaat.

5 palen geplaatst??   Hoeveel palen telden we op de panorama?   en welke palen zijn er dan weggehaald? Volgens mij staan die ene palen met die plateautjes erop die met vloed net boven de waterlijn uitkomen er nog steeds, maar dat weet ik niet zeker.

Zelf afstand houden van de palen?? Nee je hebt veel keus op een drukke dag in deze overbemeten zone...  Roll Eyes
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #53 Oktober 08, 2008, 08:21:17
edit2Rapporteer  
Zoals ik deze reaktie lees is het in het overleg door betrokkenen niet gelukt om de veiligheidsaspecten voldoende uit te lichten. De unanieme vrees van de kiters is dat de hoogte van de palen, zowel die in het water als op het land, als obstakels gelden in geval de kiter de controle heeft verloren.
Een kitesurfer heeft lijnen van ongeveer 25 meter, en kan door verkeerd/onervaren handelen of materiaalpech honderden meters met de wind mee getrokken worden. Bij vrijwel alle ernstige ongelukken van de afgelopen jaren was de directe oorzaak van het letsel of dood een op de kant aanwezig obstakel.
Waar het autostrand tot voor kort juist een "zachte en ruime" omgeving bood waar jaarlijks tientallen sleep-partijen zonder schade of letsel voorbij kwamen, is het nu veranderd in een levensgevaarlijke toestand. Naast het risico op "aanvaring" met de kiter zelf, is de hoogte van de palen dusdanig dat er risico op schade en daaruit voorvloeiend letsel onstaat als de lijnen of de kite tegen zo'n paal aan komt.

Het kan niet zo zijn dat een onduidelijkheid in een eerder overleg kan leiden tot starre handhaving van een bijzonder gevaarlijke situatie. Wie de moeite neemt om op dit forum door de emotie en cynisme heen te prikken kan lezen dat het hier gaat over oprechte en gefundeerde bezorgdheid. We hebben in NL dit jaar 2 ernstige ongelukken meegemaakt waarbij beginners tegen een obstakel zijn beland na een stuurfout. Beide obstakels stonden op het land. Dat zijn 2 rolstoelen. Hier hoeft geen lijkauto bij.
Degene die met notulen van een eerder overleg in z'n hand staat te roepen dat dit de bedoeling is acht ik bij voorbaat verantwoordelijk.

Het zou een vertegenwoordiger van het reactieschap sieren om eens een kijkje te komen nemen op een goeie 20+knopen dag. Harry, Karim, Bert, of een andere kite school houder, zouden jullie hier een rol in willen spelen?

Bericht van het recreatieschap / Provincie Zuid Holland:

Over de opmerkingen betreffende de levensgevaarlijke palen: het klopt dat er 5 palen zijn geplaatst in en in de buurt van het water. Deze palen zullen nog geel geverfd worden, zodat ze goed te zien zullen zijn, en zijn zodanig ver uit elkaar geplaatst, dat er in geval van nood tussendoor gesurft kan worden. In plaats van de 5 geplaatste palen zijn alle andere, overbodige palen uit het water weggehaald, waardoor er per saldo minder palen in het water staan en het dus veiliger is geworden. De palen zijn zo hoog geworden, zodat ze bij hoog water ook nog duidelijk te zien zijn en niet nét onder water verdwijnen (wat nog veel gevaarlijker zou zijn).
De gele palen en de nog te plaatsen gele betonning zijn gebruikt om de zone te markeren waar niet gekitesurft mag worden (zone 1). We moesten helaas wel voor 5 palen kiezen, omdat die op het stuk staan dat bij eb droogvalt en dan is het niet mogelijk om daar boeien of tonnen neer te leggen. Het is uiteraard de bedoeling dat de kitesurfers niet voorbij de palen of tonnen gaan, dus ze hoeven er ook niet erg dicht bij in de buurt te komen (in acht nemen van je eigen veiligheid). We gaan er dus vanuit dat bij het wegsurfen voldoende afstand wordt gehouden tot de palen.

Wat ik nog wel wil aangeven, is dat we als werkgroep een aantal keer aan de betrokkenen (o.a. Stichting autostrand, NKV) hebben gevraagd om mee te denken over duurzame, effectieve oplossingen. Daar hebben we met betrekking tot de markering van de kitesurfzone, behalve de vraag om tonnen (die dus helaas niet op het droogvallende deel geplaatst kunnen worden), verder geen alternatieve opties uit naar voren gekregen. We kunnen nu niet een met veel omzichtigheid destijds vastgestelde inrichting opnieuw ter discussie stellen.

Met andere woorden.. denk even mee !! Wink
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #54 Oktober 08, 2008, 09:05:58
edit2Rapporteer  

Ik heb de volgende mail verstuurd aan het Recreatieschap:



Beste medewerkers van het recreatieschap,


Waar het recreatieschap aan voorbij gaat is het feit dat de palen op het strand ook heel gevaarlijk zijn, dit met het oog op dat er heel soms een stuur foutje wordt gemaakt met het oplaten en neer laten van de vlieger. Ook met zeer vlagerige wind ontstaat er meer gevaar bij het op en neer laten van de vlieger, wat als gevolg kan hebben dat je ter val komt en je het activeren van het veiligheid systeem te laat gebeurd. Zelfs bij “voldoende” afstand houden van de palen kan bij een crash een paal een gevaar zijn. Het mag nooit zo zijn dat deze palen geplaatst worden uit het oog punt van “zo nu kijken ze wel uit want anders komt er bloed aan de paal” Vlieger fabrikanten doen veel research naar het verbeteren van hun veiligheids systemen, kitesurfers volgen allerlei cursussen en de cursussen worden ook op veiligheids gebied steeds meer ontwikkeld. Er worden impact vesten gedragen en helmen, kortom er wordt vanuit de kitesurf wereld van alles aan gedaan om de veiligheid te waarborgen. Het zou nooit zo mogen zijn dat het recreatieschap juist de andere kant uitwerkt zodat er juist gevaarlijke situaties ontstaan. Er zijn in het verleden wel meer “wilde acties” geweest zoals het totaal afsluiten van het autostrand zodat er geen ambulance of andere hulpdienst doorheen kwam met als gevolg dat er een paard dagen op het strand moest blijven liggen en zo nog meer legio voorbeelden. Het recreatieschap is van ons allen en wordt ook met ons allen gefinancierd ook door kiteurfers! Ik heb soms het idee dat er  een soort van strijd is tegen de kitesurfende recreanten op het Autostrand.   

Natuurlijk wil ik niet alleen kritiek leveren want het is qua natuur een prachtig gebied wat mooi in stand wordt gehouden door het recreatieschap. De palen die nu zijn geplaatst passen niet in het landschap en al helemaal niet als ze geel worden geverfd. Mijn voorstel is om met een stevige boeien rij het vogelrust gebied aan te geven en op diversen plaatsen voorlichtings boorden te plaatsen bv bij de opgang bij het strand, zodat iedere bezoeker kan lezen in verschillende talen wat nou eigenlijk de bedoeling is van zo’n boeienrij en waarom dit gedaan is. Zet er een tekening op met het afgebakende gebied. Zo kan niemand er omheen dat er een vogelrust gebied is en dat dit gerespecteerd dient te worden.. Wij zijn van goeie wil en ik zie nu al een beweging naar achteren van kitesurfers die echt wel rekening willen houden met de kitezone maar deze zien ook het grote gevaar van deze palen.

Met vriendelijke groeten,

Fred de Graaff
Chop S(t)ick

Berichten: 151
Antwoord #55 Oktober 08, 2008, 10:00:23
edit2Rapporteer  
Qoute RS
Deze palen zullen nog geel geverfd worden, zodat ze goed te zien zullen zijn, en zijn zodanig ver uit elkaar geplaatst, dat er in geval van nood tussendoor gesurft kan worden.

DIt klinkt als betonnen muren langs de snelweg, met genoeg ruimte er tussen om in geval van nood met de auto er nog net tussen door te kunnen. O ja de betonen muren worden nog geel geverfd zodat je ze goed kan zien in geval van nood.

T#@% wat een gebrek aan vizie en gezond verstand, wat een onkunde en dommigheid.

Noodgeval= noodgeval alsof je dan nog rekening kan houden met een vast object?! We schieten mensen de ruimte in en kunnen geen boei aan de bodem vast maken. Hahahahaha.....

Meedenken, zie vb Frankrijk hierboven ergens.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #56 Oktober 08, 2008, 10:19:08
edit2Rapporteer  
Vorig jaar heb ik even rondgekeken ivm die boeien, een collega ontwerper heeft een fabriekje van die dingen en die had ik even om advies gevraagd. Ik heb dit ook aan Dree gestuurd.
Hier het antwoord van Huibert (topontwerper met veel ervaring in de openbare ruimte):


"Beste Rudo,

Hierbij een plaatje van wat drijvers en een 75 kg ankersteen.

Ik zou kiezen voor de witte drijver, maar dan in geel. Deze drijver is extreem licht en toch robuust.
(Je moet erop rekenen dat er vroeg of laat iemand met het hoofd op zo'n drijver valt en dan is deze drijver de beste keus.)
Verder zou ik wat lichtere ankerstenen maken van ongeveer 50 kg. Dan kan je de boel eventueel met twee man een eind in zee dragen bij laag water.
Omdat alles wat klein is zou je er misschien wat meer moeten leggen dan de 5 stuks waar je het over had.
Alles gewoon met een stevige lijn en rubber stoppers aan elkaar knopen!

Protonna kan dit alles leveren."

De  kosten zouden in de orde van duizend euro liggen, inclusief plaatsing, afhankelijk natuurlijk van het aantal. Dit houd m.i. in dat je aan onderhoud (diefstal, verlies etc) voor een paar honderd Euro per jaar klaar bent.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #57 Oktober 08, 2008, 10:32:09
edit2Rapporteer  
Laat die gasten van het recreatieschap / Provincie Zuid Holland even in hun eigen provincie kijken voor een voorbeeld hoe het ook kan DE BROUWERSDAM! Bron: www.flakkee-locals.nl

Hier hebben ze ook gewoon gele boeien neergelegd, met verankering onder het zand, die met springvloed in het water liggen zoals op de foto.

Dat het dus niet met boeien kan is 100% pure onzin!

d@ni

Berichten: 904
Antwoord #58 Oktober 08, 2008, 12:26:04
edit2Rapporteer  
Bericht van het recreatieschap / Provincie Zuid Holland:
We kunnen nu niet een met veel omzichtigheid destijds vastgestelde inrichting opnieuw ter discussie stellen.

Nee, afwachten tot er een ongeluk gebeurt en dan ineens wel! ListenToMe  Die kennen we nu wel, er moet preventief gehandeld worden, en niet gaan zeggen dat er uit het overleg geen alternatieve opties zijn gekomen. Ieder logisch, rationeel denkend mens, ziet dat we afstevenen op een onvermijdelijk ongeluk.
Het is niet de vraag óf, maar wanneer dit gebeurt.

Degene die met notulen van een eerder overleg in z'n hand staat te roepen dat dit de bedoeling is acht ik bij voorbaat verantwoordelijk.
Idd, diegene(n) die dit blijven volhouden zullen geen nacht meer goed slapen als er stront aan de knikker(bloed aan de paal) zit! In zo'n geval hadden ze het dus kunnen voorkomen.
Remko

Berichten: 146
Antwoord #59 Oktober 08, 2008, 14:51:13
edit2Rapporteer  
Wat ik me afvraag in deze discussie is of er een bouwvergunning is aangevraagd voorafgaand aan het plaatsen van bewuste palen. Voor zover ik weet zijn dergelijke constructies gewoon bouwvergunningplichtig.
Om niet bouwvergunningplichtig te zijn moet voldaan worden aan de volgende voorwaarden:
het bouwen van een erf- of perceelafscheiding, mits voldaan wordt aan de volgende kenmerken:
1°. niet hoger dan 1 m, of
2°. niet hoger dan 2 m en gebouwd:
a) op een erf of perceel waarop reeds een gebouw staat,
b) meer dan 1 m achter de voorgevelrooilijn, en
c) meer dan 1 m van de weg of het openbaar groen
(Bron: Overheid.nl)

Iets zegt me dat de palen daar niet aan voldoen
Remko

Berichten: 146
Antwoord #60 Oktober 08, 2008, 15:06:30
edit2Rapporteer  
Nog even ter ondersteuning. Ik kan geen bewijzen vinden dat voor betreffende palen een vergunning is aangevraagd. Derhalve zullen ze mijns inziens beschouwd moeten worden als een illegaal bouwwerk.
(gemeente westvoorne, zoeken in besluiten vergunningen, zoektermen: Recreatieschap, palen)

Doe hier uw voordeel mee
Sokje

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #61 Oktober 08, 2008, 15:43:07
edit2Rapporteer  
Nog even ter ondersteuning. Ik kan geen bewijzen vinden dat voor betreffende palen een vergunning is aangevraagd. Derhalve zullen ze mijns inziens beschouwd moeten worden als een illegaal bouwwerk.
(gemeente westvoorne, zoeken in besluiten vergunningen, zoektermen: Recreatieschap, palen)

Doe hier uw voordeel mee

Remko, zover ik weet heeft de gemeente het inrichtingsplan dat door de werkgroep (vertegenwoordigd door recreatieschap, provincie zuid holland, zuid hollands landschap en gemeente westvoorne (ambtenaren))  is opgesteld goedgekeurd. De palen zullen op dit plan gestaan hebben dus dat is er geen vergunning verder nodig, toch? Smiley
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #62 Oktober 08, 2008, 16:05:27
edit2Rapporteer  
Ik denk dat we via procedurele wegen (vergunningen, regels en dergelijke) het gaan verliezen van de ambtelijke mallemolen. Daar gaat het hier helemaal niet om. Als je de glijbaan van onderaf met 50mm schroeven vastzet omdat dat op de tekening zo staat (5mm was de bedoeling van de constructeur - error) dan wacht je toch ook niet tot het eerste kindje vastzit?
We moeten voorkomen dat we in een afschuif draaikontelarij terecht komen, meestal betekend dat dat je het bij de baas aan moet kaarten.

@ Sokje, heb jij een idee aan wie het recreatieschap rapporteert?
Remko

Berichten: 146
Antwoord #63 Oktober 08, 2008, 16:12:49
edit2Rapporteer  
Gemeenten en overheden hebben wel vaker de neiging zich boven de wet te verheffen. Ik ben onvoldoende op de hoogte van de status en inhoud van het inrichtingsplan om hierover te kunnen oordelen. Voor zover ik weet moet ook een gemeente gewoon vorldoen aan de Wet Ruimtelijke Ordening (WRO). Het kan wel zijn dat het verlenen van een vergunning voor het plaatsen van de palen op basis van voorgenoemd plan een formaliteit is.

Mocht je hier meer over willen weten stuur dan gerust een PB. Ik ben bang dat deze discussie voor dit forum wat te ver gaat.

@el Rudo. Juist de procedurele wegen zijn bedoeld om belanghebbende te beschermen tegen schading van hun belangen. Wanneer de vergunning voor het plaatsen van de palen ter inzage ligt kan je bezwaar aantekenen op basis van veiligheid van de gebruikers van het strand.

Met andere woorden. Je kan onmiddelijke verwijdering eisen van het illegaal gebouwde bouwwerk op het strand dat een onmiddelijk gevaar vormt voor de gebruikers.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #64 Oktober 08, 2008, 17:37:47
edit2Rapporteer  
Met dank aan mod. Lex sticky!
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #65 Oktober 08, 2008, 17:45:28
edit2Rapporteer  
Top Morres!
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #66 Oktober 08, 2008, 17:57:57
edit2Rapporteer  
Het schijnt dat dit allemaal is besproken de betrokkende partijen. Ik zou het graag ff weten desnoots via een PM omdat ik niemand onderuit wil halen.. iedereen doet z'n stinkende best!!
d@ni

Berichten: 904
Antwoord #67 Oktober 08, 2008, 21:38:08
edit2Rapporteer  
Met dank aan mod. Lex sticky!

Goed bezig jongens!! ThumpsUp
bikiniisuit
Gast
Antwoord #68 Oktober 08, 2008, 21:45:48
edit2Rapporteer  
d@ni zend mij digitaal de handtekeningen. ik zal ze sturen aan B&W van gemeente westvoorne.
Alferink

Berichten: 1730
Antwoord #69 Oktober 08, 2008, 21:56:00
edit2Rapporteer  
d@ni zend mij digitaal de handtekeningen. ik zal ze sturen aan B&W van gemeente westvoorne.

hoho, mss ff op nkv wachten??
d@ni

Berichten: 904
Antwoord #70 Oktober 08, 2008, 22:03:13
edit2Rapporteer  
idd, dit soort dingen kunnen we beter pas doen na overleg intern (voor zover er iets 'intern' mogelijk is)..

wachten op reactie NKV, en gezamelijk een vervolg plan van aanpak maken. De petitie is in gang gezet om de beweging erin te krijgen, en gelukkig zijn er nu een heleboel mensen op zoek naar een oplossing.
Tevens is de petitie nu nog maar 3 dagen in gang, en heb je toch echt wel een veelvoud van de handtekeningen nodig als die we nu hebben. (Ondanks dat we er al superveel hebben)
Sokje

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #71 Oktober 08, 2008, 23:06:18
edit2Rapporteer  
Een aantal gemeenteraadsleden van Westvoorne gaan er nu ook achteraan.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #72 Oktober 08, 2008, 23:42:14
edit2Rapporteer  
kijk dat zijn berichten!
Dree

Berichten: 48
Antwoord #73 Oktober 09, 2008, 08:51:22
edit2Rapporteer  
Beste Kiters,

De zonering heeft als doel het vogelrustgebied aan te geven waar geen recreatie bedreven mag worden. Groenvoorziening heeft daarvoor gekozen voor paaltjes en zijn bewust dat dit geen optimale oplossing is. Naast het plaatsen van plaatsjes zijn ook 15 oude paaltjes door het groenvoorziening verwijderd die onder het wateroppervlakte bevonden. Gisteren heb ik mijn contactpersoon gesproken en aangegeven dat de nieuwe inrichting gevaarlijke situaties kan opleveren, in vorige gesprekken hebben wij dit ook vermeld.

Groenvoorziening staat open voor alternatieven, daarom roep ik iedereen op mee te denken en dit te mailen naar andre@slufterhufters.com . Verder is opgemerkt dat binnen het zonegebied wordt lesgeven en gekite, ik verzoek een ieder buiten de zone te blijven en medekiters hierop aan te spreken om te voorkomen dat we in conflict komen met de gemaakte afspraken, waardoor de spot in gevaar komt.

Met de bekende groet,


Dree
Regiovertegenwoordiger NKV


P.S  Laat het contact aan mij over om versnippering te voorkomen.

Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #74 Oktober 09, 2008, 09:27:02
edit2Rapporteer  
Suc6 Dree!! Ik had ook al contact gehad met het Recreatieschap met hetzelfde verhaal.. Ze zijn van goeie wil en staan inderdaad open voor suggesties. Ik laat het verder aan de NKV over.

Bij deze nog eens het overzichts kaartje...Er is een wegsurfgebied waar in je mag uitvaren om zo buiten het rustgebied te komen. Niet te verwarren met blijven surfen.  Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.