Drukte en problemen op Wijk aan Zee en Ijmuiden op 15 augustus !!!!!!!!!!

Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #25 Augustus 16, 2009, 22:39:18
edit2Rapporteer  
Gister en vandaag heerlijk gekite, 1,2 oh nee 3 kiters op het water en een paar windsurfers (die als je ze even voorrang geeft, ook al hadden ze dat even niet, wel mooi je kite willen vangen en een leuk praatje met je maken.)(ze komen wat moeilijker op gang dan wij doen etc etc)
Wat zat ik op een relaxte spot .. en ik denk dat ik dat maar even voor mezelf hou..
oh ja en heb al 8 jaar een butsmuts op, who cares.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #26 Augustus 16, 2009, 22:49:29
edit2Rapporteer  
Eerlijk gezegd weinig gemerkt bij de bunker, was pittig druk maar heb een van de beste dagen van dit jaar gehad.
Ik zocht natuurlijk wel de ruimte op, links van de bunker. Heerlek relaxt en iedereen hielp elkaar met op en neerlaten. ThumpsUp

Heb niet echt gekke dingen gezien, zat misschien te ver op de zee  Huh

Heb het in ieder geval nog nooit zo druk gezien op zee als zaterdag.  Undecided
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #27 Augustus 17, 2009, 08:11:01
edit2Rapporteer  
Tis klote maar zolang er makkelijk vergunningen worden afgeven voor kitescholen dan blijft dit zo.

Ik zeg:

op naar de winter met regen, mist zeewatertemperatuur van 8 graden. luchttemp. van 5 graden.
en vooral.............35 knopen. Joepie
dan komen alleen de echte.
manrot

Berichten: 1161
Logs: 0 | 180 uur
Antwoord #28 Augustus 17, 2009, 09:00:01
edit2Rapporteer  
..... (die als je ze even voorrang geeft, ook al hadden ze dat even niet,.....
Het ligt iets genuanceerder. Volgens de regels hebben windsurfers altijd voorrang!

Elk vaartuig heeft voorrang op een kite, vergis je daar dus niet in!

Dit is zowel door de IKO als de knwv onderschreven:

Citaat
2. Voorrangsregels op het water
In principe gelden op het water dezelfde internationale regels als voor elke andere watersporter. Deze staan omschreven in het ook door het KNWV uitgebrachte internationale regelboek. Toch willen we er een aantal noemen.

  • Bakboord gaat voor op stuurboord, dit geldt voor kitesurfers onderling (dus niet met andere watersporters). Je vaart over bakboord als je linkerhand de achterste hand aan je bar is.
  • Kitesurfers hebben GEEN voorrang op andere watersporters, zeilboten, motorboten etc. Beroepsvaart gaat altijd voor op pleziervaart, blijf dus uit de weg van viskotters en andere beroepsvaart.
  • Loef wijkt voor lij. Dit houdt in dat als je iemand bovenlangs inhaalt, die andere persoon voorrang heeft op jou. Als je iemand onderlangs inhaalt wil dat echter niet zeggen dat jij dan direct voorrang hebt op die ander persoon. Dit recht krijg je pas als je volledig voor de ander persoon die je inhaalt bent gekomen.
  • Blijf vrij van andere watergebruikers bij een gijp/transition. Op dat moment verlies je namelijk al je voorrangrechten. Kijk dus eerst goed over je schouder of er iemand achter je vaart voor dat je een transition maakt.
  • Kom je elkaar tegen op het water dan geldt bij kitesurfen, dat degene die het dichtst bij de wind zit zijn vlieger hoog houdt en degene het verst van de wind zijn vlieger laag houdt.


Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #29 Augustus 17, 2009, 09:57:33
edit2Rapporteer  
tijd voor de winter   Grin

 Grin ThumpsUp
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #30 Augustus 17, 2009, 10:00:01
edit2Rapporteer  

Amen
DHSKite

Berichten: 302
Antwoord #31 Augustus 17, 2009, 12:55:56
edit2Rapporteer  
Kom met zijn allen naar scheveningen, was vandaag toch geen wind (niet noemenswaardig :-( ). Dus liggen alle kites lekker op de grond ;-) Wel goed voor de sfeer.


Alsjeblieft blijf weg uit scheveningen!! haha..

Kan niet zeggen dat er dit weekend iets noemenswaardigs is gebeurd qua ongelukken. 1x iemand in iemand anders lijnen..lekker op 't strand uit de knoop gehaald, maar verder top weekend! heerlijk gevaren!
thelorrr

Geen avatar

Berichten: 37
Antwoord #32 Augustus 17, 2009, 13:18:06
edit2Rapporteer  
Je kan beter iemand helpen of wijzen op zijn fouten dan uitschelden en kites langs zn oren laten scheren...  Iedereen is een keer begonnen toch?

Ik begrijp de frustratie als het gaat om massa's beginners die zonder lessen het water op gaan, en zich niet verdiept hebben in wat 'regeltjes' van de sport en die in het wilde weg proberen te varen en hun kite overal neer laten pleuren...
coolbeamer

Geen avatar

Berichten: 20
Antwoord #33 Augustus 17, 2009, 13:20:48
edit2Rapporteer  
Hier even een kiteschool die op Wijk aan Zee stond zaterdag, ZONDER winstdoel!!

Ik heb 4 uur een beginner staan lesgeven, en heb me enorm verwonderd van de ontelbare stomme acties die ik gezien heb.
-Ervaren kiters die hun kite 30cm van de leskite omdraaien.
-Kiter met fuel die tot 2x met zijn lijnen tegen een windsurfmast aanvaart 2 meter van de kant
-Windsurfer die door lijnen van een gecrashde kite in het water heen loopt
-Kiters die een kiteloop springen 2 meter van de kant 20cm langs een cursist
-Kiters windsurfers die 1 meter voor de cursist langs op het gemakje naar het strand lopen
-Kites die meerdere keren achter elkaar op de zelfde badgasten gecrashed worden.
-Wave kiters die de voorrangsregel op de golf wel erg letterlijk nemen!!
-Kiters die f16 's draaien over golven surfers heen.
-Beginners die uren lang met hun kite over het water stilstaan, zodat niemand er meer op of af kan.

En als klapper op de vuurpijl, 1,5 uur op de strandweg vaststaan omdat het 2 rijen dik geparkeerd is om 3 uur smiddags toen ik weg ging. Die autos die daar stonden waren niet bekeurd, en de autos die scheef in een vak stonden natuurlijk wel. Waarbij de politie het toekomende verkeer ging terugsturen halverwegen in plaats van tegenhouden bij het begin. (hoewel dat niks met kiten te maken heeft).

WAAR IS HET VERSTAND!!!!!!

Greetz,
Een kiter die terugdenkt aan vroeger....
DHSKite

Berichten: 302
Antwoord #34 Augustus 17, 2009, 13:25:38
edit2Rapporteer  
Waar zijn de tijden van vroegah! toen je nog geen depower had!

Vroegah toen je nog moest edgen inplaats van de bar van je af duwen!
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #35 Augustus 17, 2009, 14:56:01
edit2Rapporteer  
Waar zijn de tijden van vroegah! toen je nog geen depower had!

Vroegah toen je nog moest edgen inplaats van de bar van je af duwen!
Vroegah toen je een pulleybar op je 'veilige' vierlijns AR5 zette, want 'depoweren is voor mietjes'.
Vroegah toen elke keer terug moest zwemmen als je C-quad weer eens gecrashed was ( met 2mtr deur aan een touwtje aan je enkel.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #36 Augustus 17, 2009, 15:06:41
edit2Rapporteer  
he ik ben het er wel mee eens. Ik was vandaag op workum.
Ik ben een beginner en sturen met het board gaat soms niet zo makkelijk. kom ik een ervaren piloot tegen. die mij voorang moet geven zegt ie tegen mij ga eens verder het water in man.
Ik zei tegen hem jij kunt beter verder upwind varen dan mij dus kun jij dat beter doen.
nou hij wou me wel wat aan doen BELACHELIJK!! geef de beginner die zn best doet om het te leren ook een beetje RESPECT iedereen is als beginner begonnen.
Vaak herkennen  de beginners helaas veel tips niet. In dit geval zou het goed kunnen zijn dat jij als beginner veel te dicht onder de kant aan het oefenen was. Ga je bij Workum lekker ver het water in en daar als beginner oefenen is het veiliger voor jou en voor de rest. Ook maak je dan als beginner veel meer progressie .................
dimoss
Gast
Antwoord #37 Augustus 17, 2009, 19:12:24
edit2Rapporteer  
Wat een eindeloos gelul , het is altijd zo geweest dat een beginner fouten maakt , als die beginners van toen denken dat ze beter zijn als de beginners van nu is dat natuurlijk een natte droom zolang er kites zijn zolang zijn er al problemen met kiters , en windsurfers komen niet minder snel opgang , het is alleen dat de houding van een paar kiters er voor zorgt dat een windsurfer niet graag met een kiter in gesprek gaat omdat deze meestal al eens een mindere ervaring heeft gehad met een kite ( r) dus hoe minder er inde lucht hangen hoe beter ...

zorg voor kitezones , waarschuw mensen om niet bij het strand te komen en denk eraan een kite heeft nooit voorrang !! nog niet eens op een roeiboot
Naishie

Berichten: 383
Antwoord #38 Augustus 17, 2009, 20:17:57
edit2Rapporteer  
WINTER WINTER WINTER WINTER Joepie Joepie Joepie YeSS YeSS YeSS
Nog een paar maandjes!!
Heb er nog nooit zo'n zin in gehad!
Komt ook door de ...wind laatste tijd
onzin

Berichten: 451
Antwoord #39 Augustus 17, 2009, 20:32:05
edit2Rapporteer  
nog beter dan zit ik lekker in brazil:)
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #40 Augustus 17, 2009, 20:47:52
edit2Rapporteer  
WINTER WINTER WINTER WINTER Joepie Joepie Joepie YeSS YeSS YeSS
Nog een paar maandjes!!
Heb er nog nooit zo'n zin in gehad!
Komt ook door de ...wind laatste tijd

denk dat dit het antwoord is Huh
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #41 Augustus 17, 2009, 20:49:22
edit2Rapporteer  
Nergens last van gehad of gezien,ik ga de drukte namelijk uit de weg.Zalig daggie gehad  Cheesy
MayhemX

Geen avatar

Berichten: 249
Antwoord #42 Augustus 17, 2009, 21:13:37
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het ook komt, dat alleen boven in het land wind stond in combi met de slechte wind de laatste weken. Er zijn er velen net als ik naar wijk gereden om keer dagje zeker goede wind te hebben.

Heb ook veel bekende gezien die normaal alleen op bdam en omgeving komen.



Mrdude

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #43 Augustus 17, 2009, 22:22:26
edit2Rapporteer  
Ben zelf windsurfer, maar spiek af en toe eventjes op dit forum..
Zaterdag waren wij aan het varen bij het lauwersmeer, bij het strand.

Een of andere oerlul ging zijn kite oplaten boven dit strand waar een heleboel mensen inclusief kleine kids.. Daar kwam nog bij dat hij beginner was want hij had zijn kite absoluut niet onder controle..
Blijkbaar besefte deze meneer niet hoe scherp de kitelijnen zijn en wat de kite kan doen als ie full speed naar beneden stort..
We liepen er net heen toen er iemand van staatsbosbeheer kwam, die heeft em ff toegesproken en helaas geen boete gegeven.. Ben normaal niet voor boetes maar deze kerel had wel een dikke mogen krijgen...Ondanks dat ik niet kite ga ik vaak varen met mensen die varen... als er nog maar van die kneuzen als deze komen mag er binnenkort nergens meer gekite worden denk ik...

ggiesberts

Geen avatar

Berichten: 20
Antwoord #44 Augustus 17, 2009, 23:12:28
edit2Rapporteer  
..... (die als je ze even voorrang geeft, ook al hadden ze dat even niet,.....
Het ligt iets genuanceerder. Volgens de regels hebben windsurfers altijd voorrang!

Elk vaartuig heeft voorrang op een kite, vergis je daar dus niet in!

Dit is zowel door de IKO als de knwv onderschreven:

Citaat
2. Voorrangsregels op het water
In principe gelden op het water dezelfde internationale regels als voor elke andere watersporter. Deze staan omschreven in het ook door het KNWV uitgebrachte internationale regelboek. Toch willen we er een aantal noemen.

  • Bakboord gaat voor op stuurboord, dit geldt voor kitesurfers onderling (dus niet met andere watersporters). Je vaart over bakboord als je linkerhand de achterste hand aan je bar is.
  • Kitesurfers hebben GEEN voorrang op andere watersporters, zeilboten, motorboten etc. Beroepsvaart gaat altijd voor op pleziervaart, blijf dus uit de weg van viskotters en andere beroepsvaart.
  • Loef wijkt voor lij. Dit houdt in dat als je iemand bovenlangs inhaalt, die andere persoon voorrang heeft op jou. Als je iemand onderlangs inhaalt wil dat echter niet zeggen dat jij dan direct voorrang hebt op die ander persoon. Dit recht krijg je pas als je volledig voor de ander persoon die je inhaalt bent gekomen.
  • Blijf vrij van andere watergebruikers bij een gijp/transition. Op dat moment verlies je namelijk al je voorrangrechten. Kijk dus eerst goed over je schouder of er iemand achter je vaart voor dat je een transition maakt.
  • Kom je elkaar tegen op het water dan geldt bij kitesurfen, dat degene die het dichtst bij de wind zit zijn vlieger hoog houdt en degene het verst van de wind zijn vlieger laag houdt.




Hopelijk wordt dit topic ook nog gelezen door KiteSurfSchool.nl, zaterdag was er op Schellinkhout nog een brillante instructeur die meende dat ie voorang had met zijn linkerhand voor, gaf ie speciaal een goede schreeuw voor.....  Of hebben instructeurs van de kiteschool altijd voorrang??
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #45 Augustus 17, 2009, 23:37:01
edit2Rapporteer  
Nou het is weer lekker gezellig in Nederland zo te lezen.
Eeuwig zonde: kiten is een fantastische sport: hoe meer beoefend hoe beter mijn inziens.
Wanneer en wie komt er met een structurele oplossing?
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #46 Augustus 18, 2009, 05:45:14
edit2Rapporteer  
Ik zit toch te denken aan een soort veiligheidmensen op het strand neer te zetten.Een soort surveillance dienst .Duidelijk herkenbaar en gemachtigd om in te grijpen als dat nodig is.Maar ja wie heeft er zin  om een paar kitende kleuters in het gareel te houden.
jetzu

Berichten: 633
Antwoord #47 Augustus 18, 2009, 07:39:46
edit2Rapporteer  
Ben zelf windsurfer, maar spiek af en toe eventjes op dit forum..
Zaterdag waren wij aan het varen bij het lauwersmeer, bij het strand.

Een of andere oerlul ging zijn kite oplaten boven dit strand waar een heleboel mensen inclusief kleine kids.. Daar kwam nog bij dat hij beginner was want hij had zijn kite absoluut niet onder controle..
Blijkbaar besefte deze meneer niet hoe scherp de kitelijnen zijn en wat de kite kan doen als ie full speed naar beneden stort..
We liepen er net heen toen er iemand van staatsbosbeheer kwam, die heeft em ff toegesproken en helaas geen boete gegeven.. Ben normaal niet voor boetes maar deze kerel had wel een dikke mogen krijgen...Ondanks dat ik niet kite ga ik vaak varen met mensen die varen... als er nog maar van die kneuzen als deze komen mag er binnenkort nergens meer gekite worden denk ik...



Hij mag daar ook helemaal niet kiten.
Er mag alleen gekite worden op het lauwersmeer bij de parkeerplaats van hoek van de bant.
TMK

Berichten: 126
Antwoord #48 Augustus 18, 2009, 17:58:18
edit2Rapporteer  
Uiteindelijk vallen er toch rake klappen op het water door de drukte, en haken mensen af.
Vooral dagen als zaterdag is puur voor mooiweer kiters. Als het bewolkt is op een doordeweekse dag (met heerlijke woei) dan zie ik op ijmuiden ook maar maximaal 10 kiters. Heerlijk toch?
Zolang het alleen in het weekend gebeurt ben ik blij. Dan kan ik lekker in het weekend werken met 200% uurloon. Ik blij, zij blij.

Mensen zien ook alleen maar filmpjes met vrijheid, mooie tropen en altijd goede landingen. Ze moeten eens een filmpje maken met crashes en verwondingen. Piepen ze toch even anders Wink


Overigens is er al een regeling bij Workum dat je je moet registreren voor je het water op gaat, en een lycra krijgt met een nummer erop.
Zo kunnen ze klojo's die het voor anderen verpesten voortaan ook weigeren.
Hebben ze de kans om zich te bewijzen... Stoor je de boel, blijf je weg.. En mag ie het na 2 maanden ofzo weer proberen.
Zou eigenlijk overal moeten komen..
Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #49 Augustus 19, 2009, 21:20:44
edit2Rapporteer  
Ook op horst hier... Erger me dood aan dat soort lui. Lol is er dan snel vanaf.  Wordt tijd dat we een najaar krijgen met veel 40+ knopen weekenden zodat er een beetje natuurlijke selectie (lees eeen paar goede klappers) kan plaatstvinden. Misschien dat t dan beter wordt...

Leuk om te horen dat je je medekiters op horst het allerbeste gunt...
Anders zoek je gewoon zelf even de ruimte op.

Ik had t iets genuanceerder moeten brengen misschien... Ik gun niemand een gebroken been of erger. Laat dat heel duidelijk zijn. Maar er zijn te veel gasten die linke dingen doen. Vlak bij de kant stunten, tot 1 meter voor de kant hun rakjes trekken terwijl er mensen op en van het water willen, etc. Als je nu eens een beetje echte wind krijgt die wat minder vriendelijk is en ze een keer goed gespoeld worden of een paar keer out of control achter hun kite aanduiken op t water dan krijgen deze mensen een beetje ontzag voor kites en gaan ze (hopelijk) veiliger varen. Dat is namelijk het proces dat ik bij vrijwel iedereen heb gezien. Je leert kiten in vrinedelijke wind, je leert veilig kiten na je eerste sessie met harde wind...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.