The terrible attitude of kitecamp Dakhla Attitude

Tycho

Geen avatar

Berichten: 53
Augustus 16, 2009, 17:35:43
edit2Rapporteer  
Tijdens mijn kitevakantie in Dakhla is mij iets overkomen dat ik graag met jullie wil delen. Het gaat daarbij om een erg slechte ervaring met kitecamp Dakhla Attitude. Er zijn altijd twee kanten van een verhaal en ik kan jullie uiteraard alleen mijn kant van het verhaal vertellen, maar ik zal proberen bij de feiten te blijven en zo objectief mogelijk te zijn. Het is dan aan de lezer om een oordeel te vellen. Over kitecamp Dakhla Attitude zijn meer negatieve verhalen. Wat er dan meestal gebeurt is dat Dakhla Attitude zich registreert onder meerdere gebruikersnamen en alles ontkent. Op een Nederlandse site valt dat waar schijnlijk mee, maar houd er rekening mee als je de reacties leest.

Het was 12 juli 2009. Ik was aan het kitesurfen op de lagoon in Dakhla, Marokko. Ik verbleef in kitecamp L’auberge des nomades du sahara. Het kitecamp ligt een stuk upwind van kitecamp Dakhla Attitude, maar ik was downwind gegaan om een paar vrienden op te zoeken die daar aan het kamperen waren. Het waaide ongeveer 28 knopen en ik was op hoge snelheid aan het knallen over de lagoon. Plotseling crasht een beginner van kitecamp Dakhla Attitude haar kite twee meter voor mij. Het was een 9m Rebel, waarmee ze zwaar overpowered was. Aangezien hij recht voor mij crashte, kon ik hem niet meer ontwijken. Ik deed nog een poging, maar tevergeefs. Mijn board ging dwars door de kite heen en er zat een flinke scheur in.

Nu had ik natuurlijk gewoon weg kunnen varen, maar het leek me gepaster om even naar het kitecamp Dakhla Attitude te gaan om te bekijken hoe erg de schade was en of we misschien samen tot een oplossing konden komen. Aangezien ik downwind voer en zij de kite recht voor mij crashte, vond ik niet dat het mijn schuld was. Toen zij aan land kwam met een bootje gaf ze ook meteen aan dat het haar fout was en dat er geen probleem was. Vervolgens liep ze weg en heb ik haar niet meer gezien. Ondertussen kwamen nog vier vrienden van mij aan land om te informeren wat er aan de hand was en even het kitecamp te bekijken. We zouden namelijk later in onze vakantie daar nog een week verblijven.

We stonden even te praten en toen kwam er een groep van ongeveer 10 Marokkanen van het kitecamp naar ons toe, onder wie Mustafa en Aziz. Ze begonnen direct te schreeuwen dat het mijn schuld was en dat ik de kite moest betalen. Ze pakten mijn kite en board en legden die in hun hal, zodat ik niet meer weg kon. Dit ging allerminst netjes. Mijn kite en board werden ruig op de grond gesmeten. Ondertussen probeerde ik een normale discussie met ze te voeren, maar dat bleek onmogelijk. Ze wilden niet luisteren en voor hun stond vast dat ik de volledige kite moest betalen. Ik toonde mij bereid om een deel van de kite te betalen of de reparatiekosten of iets dergelijks, maar een compromis zat er voor hen niet in. Ze werden steeds agressiever en begonnen ons aan te raken. Aziz, een van de Marokkanen, trok zijn shirt uit en gaf aan dat hij klaar was voor een gevecht. Nu waren wij in de minderheid, konden we niet weg omdat zij ons materiaal hadden en bovendien hadden we niet de indruk dat vechten tot een oplossing zou leiden. Aangezien we niet wilden vechten en we ons materiaal ook zonder schades terug wilden, bood ik aan om dan maar te betalen. De dreiging was nu iets minder en Aziz ging mee om iemand te zoeken bij wie ik kon betalen. Het was nogal onduidelijk van wie de kite was. Eerst was hij van het kitecamp, toen weer van de zoon van de eigenaar, toen weer van een of andere werknemer. Het verhaal veranderde steeds en tot op de dag van vandaag ben ik er nog niet achtergekomen van wie hij nou echt was.

Na enige tijd hadden ze iemand van de administratie gevonden waar ik kon betalen. De deal was dat ik de halve kite kon betalen, voor 600 euro, of ik kon de hele kite betalen en dan mocht ik de kite meenemen. Toen ik vroeg hoeveel de hele kite dan kostte, bleek dat ze niet kunnen rekenen, want dat was 800 euro. Ik koos voor het laatste, want dan had ik in ieder geval nog iets. Als mijn verzekering dan niet zou betalen, kon ik in ieder geval de kite nog verkopen. Ik was daar kitesurfend gekomen, dus uiteraard had ik geen geld bij me. Ze boden me toen de optie om via Paypal te betalen. Uiteindelijk kwam het bedrag uit op 760 euro en dat heb ik betaald. Toen ik eenmaal betaald had, werden ze relaxter en sprak ik met ze af dat ze de kite eerst zouden fixen en dan naar mij toe zouden brengen, dan had ik er tijdens mijn vakantie nog wat aan.

Een paar dagen later was Mustafa, van kitecamp Dakhla Attitude, les aan het geven op de spot van ons kitecamp. Wederom waren beginners met veel te grote kites hulpeloos aan het afdrijven en raakten na een tijdje de kite van een Fransman van ons kitecamp. Het was duidelijk de fout van de beginner, maar Mustafa kwam verhaal halen bij de Fransman. Hij was weer agressief en het scheelde bijzonder weinig of het was een gevecht geworden.

Toen ik dat verhaal hoorde, vertelde ik mijn verhaal aan de Fransen in ons kamp en aan het personeel van ons kamp. We besloten naar de politie te stappen en aangifte te doen van wat mij overkomen was. De politie was erg behulpzaam en pleegde wat telefoontjes terwijl ik mijn verhaal deed. Plotseling stonden de mensen van kitecamp Dakhla Attitude naast ons in het politiebureau en begonnen ze ons direct weer te bedreigen te vragen hoe we het politiebureau ooit gevonden hadden. Gelukkig was de politie alert en zaten ze in no-time in een andere verhoorkamer.

De officiële aanklacht was voor bedreiging en afpersing. De politie heeft een vrij uitgebreid onderzoek gedaan en diverse getuigen gehoord. Dit onderzoek is naar een rechter gestuurd en die zou er een oordeel over vellen. Die uitspraak zou er al lang moeten zijn, maar helaas heb ik tot op de dag van vandaag niets gehoord. De inschatting van de politie was dat ze een boete zouden krijgen en wellicht de bak in zouden gaan, maar dat is speculeren. Mustafa was in ieder geval al eerder betrokken bij diefstal van kitemateriaal, maar is daarvoor nooit veroordeeld.

Mijn geld heb ik wel terug. Paypal was daarbij mijn redding. Ik had namelijk geld overgemaakt van een Nederlands account naar een Spaans account in Marokko. Paypal vertrouwde dat niet en heeft de transactie op hold gezet. Vervolgens kon ik kiezen voor geauthoriseerd of niet-geauthoriseerd. Ik koos voor het laatste en kreeg mijn geld terug. De kite heb ik natuurlijk niet meer gekregen. Onze reservering bij kitecamp Dakhla Attitude hebben we geannuleerd en we zijn er niet meer heen gegaan.

Verder was het een topvakantie en kan ik iedereen Dakhla aanraden. Zoek alleen even een ander kitecamp uit dan Dakhla Attitude.
kitertjuhNL

Berichten: 104
Antwoord #1 Augustus 16, 2009, 17:53:19
edit2Rapporteer  
Wat een verhaal  Shocked Je heb geluk met je betaling in iedere geval gehad.
surfing28

Berichten: 144
Antwoord #2 Augustus 16, 2009, 18:02:19
edit2Rapporteer  
Nou wat een verhaal zeg.... Inderdaad erg relaxed dat je je geld in ieder geval niet kwijt bent, maar wat een stelletje dipshits zeg dan bij dat kamp.. Een brutaal mens heeft de halve wereld, maar zulke ( mensen wilde ik bijna zeggen  loser ) moeten gewoon een keer de verkeerde tegenkomen.. Geweld lost niets op dat weet ik, maar zo ga je niet met mensen om  ThumpDown
boon

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #3 Augustus 17, 2009, 11:57:26
edit2Rapporteer  
Wat een arielekst verhaal zeg, daar zit je niet op te wachten tijdens je vakantie....

Eind mei ben ik zelf ook in Dakhla geweest en heb zelf echt een supervakantie gehad.

Een vriend van me heeft daar iets soortgelijks meegemaakt, een beginner crashde vlak voor hem en het resultaat was een kapotte caibrinha kite van de dakhla attitude surfschool. Ze (Aziz) waren toen vooral niet echt blij maar er was verder niks aan het handje...

Goed om te horen dat je in ieder geval geen geld gekost heeft, hoop dat de vakantie voor de rest wel is bevallen.

posty

Berichten: 2454
Antwoord #4 Augustus 17, 2009, 12:45:39
edit2Rapporteer  
wat een geluk dat je met paypal betaald hebt!

tja, het blijven natuurlijk hele temperamentvolle mensen om het maar is netjes te zeggen!
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #5 Augustus 17, 2009, 13:00:59
edit2Rapporteer  
damn wat een verhaal zeg haha, en wat een geluk dat je met paypal betaalde, en netjes van paypal dat ze het ff in hold hebben gezet. Kom je goed weg.

Thnx voor je verhaal en dus tip.
seaswell

Geen avatar

Berichten: 17
Antwoord #6 Augustus 17, 2009, 16:12:37
edit2Rapporteer  
Aloha,
Ik had al iets gelezen over dit incident op http://forum.flysurf.com.
Mijn eerste indruk was dat dit verhaal wellicht verzonnen was door een concurrerend kamp van Dakhla Attitude.  Je kan er namelijk niet om heen dat Dakhla Attitude het grootste stuk van de taart voor zich neemt, en dan is het logisch dat de concurrentie dit niet leuk vindt en misschien wel probeert om hen in een slecht daglicht te plaatsen.
Maar nu ik het verhaal lees van jou als direct betrokkene, geloof ik wel dat het verhaal klopt en ik vind dat natuurlijk een heel spijtige zaak. 

Mijn ervaring met Dakhla Attitude is alleszins positief.  Ik was er ook eind mei.  Maar ik kan me wel inbeelden dat het (per ongeluk) beschadigen van hun kitemateriaal heftige reacties veroorzaakt.  Zeker in een land als Marokko.  We moeten er geen doekjes om winden : die gasten zijn veel temperamentvoller dan de gemiddelde Westerling.

Maar ik denk niet dat dit een argument mag zijn om niet meer bij Dakhla Attitude te boeken.  Volgens mij kon dit ook in een ander kamp gebeurd zijn.  Voorzichtig zijn is de boodschap, en best in groep naar ginder gaan. 

Anyway, je vertelt dat kitecamp 'Auberge des Nomades' een stuk upwind ligt.  Ligt dat dan aan die grote antenne ?  Of is het meer in de richting van La Dune Blanche ?  Hebben zij ook bungalows ?  Of zijn er enkel tenten ?

Groetjes,


PieterS

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #7 Augustus 17, 2009, 18:07:52
edit2Rapporteer  
Ik ben een van de vrienden van Tycho die erbij waren en kan het verhaal dus bevestigen. Ik ben blij dat alles nog redelijk goed is afgelopen maar het was zeker geen leuke situatie.

@ Seaswell: Het ligt eigenlijk bijna in het topje van de "antenne" waar jij het over hebt, meer upwind is er niet. La Dune Blache ligt juist een heel stuk downwind, ver voorbij Dakhla Attitude.

Bij ons kamp, Auberge des Nomads, zijn er tenten en een soort houten huisjes waar je in kunt slapen. Ze zijn ook even duur en als je geluk hebt kun je dus een houten huisje krijgen, alhoewel er net als in de tenten alleen bedden instaan en je als verlichting een kaars hebt. Verwacht dus geen luxe maar ik vond het prima te doen, zowel de tenten als de houten huisjes. 

Trouwens, weet je de link nog naar dat topic op flysurf.com? Ben wel benieuwd namelijk...Had even gezocht maar kon het zo snel niet vinden...
seaswell

Geen avatar

Berichten: 17
Antwoord #8 Augustus 17, 2009, 20:37:26
edit2Rapporteer  
Ik ben een van de vrienden van Tycho die erbij waren en kan het verhaal dus bevestigen. Ik ben blij dat alles nog redelijk goed is afgelopen maar het was zeker geen leuke situatie.

@ Seaswell: Het ligt eigenlijk bijna in het topje van de "antenne" waar jij het over hebt, meer upwind is er niet. La Dune Blache ligt juist een heel stuk downwind, ver voorbij Dakhla Attitude.

Bij ons kamp, Auberge des Nomads, zijn er tenten en een soort houten huisjes waar je in kunt slapen. Ze zijn ook even duur en als je geluk hebt kun je dus een houten huisje krijgen, alhoewel er net als in de tenten alleen bedden instaan en je als verlichting een kaars hebt. Verwacht dus geen luxe maar ik vond het prima te doen, zowel de tenten als de houten huisjes. 

Trouwens, weet je de link nog naar dat topic op flysurf.com? Ben wel benieuwd namelijk...Had even gezocht maar kon het zo snel niet vinden...


Dit is em : http://forum.flysurf.com/topic53209.html

Eigenlijk is het een aaneenrijging van incidenten die daar blijkbaar  plaatsgevonden hebben.  Het is me daar precies wel een ruige week geweest ;-)

Ik vond Dakhla Attitude het meest geschikte kamp omwille van de accomodatie.  Afgaande op reacties van vrienden die er eerder waren hebben wij daarvoor gekozen.  Ik zou niet weten hoe het eruit ziet in l'auberge des nomades, maar een hele week in die tent slapen zie ik nu niet direct zitten.  We zijn eens een kijkje gaan nemen in een tent van Dakhla Attitude, en dat leek me echt wel een muffe bedoening.  De huisjes daarentegen zijn vrij basic, maar hebben een super bed, stenen vloer, badkamer met douche en toilet, leuk 'terrasje', ...  Eten was ook heerlijk. 

Tycho

Geen avatar

Berichten: 53
Antwoord #9 Augustus 17, 2009, 21:52:09
edit2Rapporteer  
Ik denk dat Olivier (een erg relaxte Fransman) die post op Flysurf gemaakt heeft. Hij heeft mij geholpen met de aangifte bij de politie. Ik spreek namelijk wel een beetje Frans, maar niet goed genoeg om daadwerkelijk aangifte te kunnen doen. Hij heeft daarom geholpen als tolk.

Olivier werd na het incident tussen zijn vriend en een beginner van Dakhla Attitude door Mustafa op een zeer agressieve manier benaderd. Dit keer was Mustafa niet in de meerderheid en het scheelde weinig of Olivier had Mustafa knock out geslagen. Gelukkig bedacht ook hij dat vechten geen optie was en heeft daarom mij geholpen met de aangifte.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.