Wat maakt een goed (beginners)board?

Yoram

Berichten: 1217
Augustus 17, 2009, 14:20:42
edit2Rapporteer  

Zelf vaar ik met een Airush Switch 2009 boardje, afmetingen 132 * 40. Toch kreeg ik het idee/gevoel toen ik het op een 2cm groter boardje van iemand anders mocht proberen dat ik stukken beter kon varen. Na die sessie heb ik eigenlijk mijn eigen boardje niet meer getest, ik kan het dus niet met zekerheid zeggen, of het daadwerkelijk zo is. 

Nu is mijn vraag, is mijn boardje een goed boardje voor beginners? Of kan ik beter:

- Een groter boardje zoeken?
- Een breder boardje zoeken?

Wat maakt nou echt een goed (beginners) board?
Kitemaster

Berichten: 365
Antwoord #1 Augustus 17, 2009, 14:24:33
edit2Rapporteer  
als je zoals jij net begint met kiten is een ietwat groter boardje wel lekkerder ja, omdat je sneller zult planeren.

Het is nogal van belang hoeveel kilo je weegt.....

70-80 kilo is het gewicht bij de maat van je plank ongeveer

hoeveel weeg je?  (eerlijk Wink )
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #2 Augustus 17, 2009, 14:43:09
edit2Rapporteer  
68 kilo om precies te zijn  , dus de maat van mijn plank is juist als ik het goed lees. Maar is een ander boardje zoals bijvoorbeeld de F-one Fluid 4 140 * 42 nog beter voor mij als beginner? Of kan ik beter men eigen boardje houden en bijvoorbeeld sparen voor een extra kite?

Ik vaar voornamelijk op zee met veel golven.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #3 Augustus 17, 2009, 15:05:33
edit2Rapporteer  
Tis iets lastiger beginnen met een "klein" board.. ik vind je board persoonlijk niet klein.  Maar zonde om voor een maandje of 3/4 een ander board te halen.
Je bent een groter board snel genoeg ontgroeit.

Verder, groter het board hoe makkelijker het je op het water houd in het begin.
Ik vaar 3E royal, 132x41, en het board vaart ontzettend makkelijk, en gigantisch upwind, tevens normalere stances dan eerder. (ik weeg 105 kg ofz)  kwa "drijfvermogen"  ontzettend goed.
Board is ook breed in de tips dus veel "drijfvermogen"

Ik zou je boardje niet weg doe. zonde van het geld over 3 maand vaar je hier ook goed mee
Kitemaster

Berichten: 365
Antwoord #4 Augustus 17, 2009, 16:26:53
edit2Rapporteer  
inderdaad, boardje lekker houden...... een boardje van 142 is veel en veel te groot voor normale condities, en zeker op zee.

maat van me vaart een 143 nobile 2005, maar die weegt 100+ kilo.....

houden dus dat ding en lekker ermee het water op!
viris

Berichten: 31
Antwoord #5 Augustus 17, 2009, 17:08:19
edit2Rapporteer  
Dit topic zet me aan het denken over m'n eigen board  Roll Eyes

Ik heb vorig jaar m'n kite+board als setje gekocht, een 13m2 Waroo en een Spark 134 x 40 cm board. Toen ik het kocht woog ik ongeveer 108kg. Ben ondertussen wat gewicht kwijt (weeg nu 92kg), maar als ik het hier zo lees vaar ik op een veels te klein board??  Shocked

Ik heb even zitten googlen, maar kan niet echt ergens een tabelletje vinden met gewicht rider + formaat board. Kan iemand me er het fijne van vertellen?  YeSS
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #6 Augustus 17, 2009, 18:17:43
edit2Rapporteer  
lees je hier dat je vaart op een te klein board???? creatief lezen zeker.

board is meer als groot genoeg voor je.
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #7 Augustus 17, 2009, 20:20:47
edit2Rapporteer  

Thanks  ThumpsUp , blijf ik voorlopig sparen voor een extra kite erbij  Cheesy
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #8 Augustus 17, 2009, 21:34:42
edit2Rapporteer  
een boardje van 142 is veel en veel te groot voor normale condities, en zeker op zee.


Ik vaar regelmatig weer met m'n oude RRD 1.50 op zee, heerlijk. Terwijl ik toch de keuze heb tussen allerlei boardjes. Deze heeft een ronde outline, wat lekker is voor de chop en de golven. En door het hoogtelopen scheur je zó weg uit de drukte.
Met 80 kg en oldschool hoef je echt geen klein boardje.
Kitemaster

Berichten: 365
Antwoord #9 Augustus 17, 2009, 21:37:21
edit2Rapporteer  
ligt er allemaal maar aan wat je wilt doen met je board..... klein of groot, beide heeft zo zn voordelen....

groot planeert sneller en dus fijner met weinig wind, klein planeert minder snel, maar wel beter te houden met veel wind.

en anders kan je altijd nog de board-selector proberen van nobile:

erg handig, en klopt nog ook!

http://www.nobilekiteboarding.com/selector.html

TMK

Berichten: 126
Antwoord #10 Augustus 18, 2009, 17:32:22
edit2Rapporteer  
Ik ben begonnen met een 126x36 boardje..
Geen moeite mee gehad, gewoon wat harder gepowered staan.
Scheelt ook het stuiteren over golfjes en is  toch een stuk wendbaarder.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 Augustus 18, 2009, 17:42:26
edit2Rapporteer  
Laat het vooral duidelijk zijn dat de kleine verschillen tussen boards in de breedte en lengte (37-42m breedte, en 129-135cm in lengte) niets zeggen over de vaareigenschappen.

Ik heb boardjes gevaren die groot waren een een ruk low-end hadden, en boardjes die klein waren met een veel beter low-end. Om slechts een eigenschap te noemen.

Outline (zie goed verhaal van kiteschool.org over zijn RRD), rocker, flex(patroon), stijfheid, etc hebben een veel grotere invloed.

Zelf weeg ik 72kg en kan prima varen op een 131x40cm, ook in keiharde wind met een C-shape waarbij je moet depoweren door uit te remmen


Voor een beginner is juist comfort en evt. automatisch hoogtelopen een erg wenselijk.
ggiesberts

Geen avatar

Berichten: 20
Antwoord #12 Augustus 18, 2009, 23:02:08
edit2Rapporteer  

Outline (zie goed verhaal van kiteschool.org over zijn RRD), rocker, flex(patroon), stijfheid, etc hebben een veel grotere invloed.


Heb je toevallig hier een linkje van?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 Augustus 19, 2009, 10:01:07
edit2Rapporteer  

Outline (zie goed verhaal van kiteschool.org over zijn RRD), rocker, flex(patroon), stijfheid, etc hebben een veel grotere invloed.



Heb je toevallig hier een linkje van?


Ik doelde op zijn reactie hierboven:

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=36105.msg473657#msg473657

Helaas is er geen website waar je alles kunt lezen over de eigenschappen van een kiteboard. Ik put ook uit jaren ervaring en diverse artikelen die er in de bladen zijn verschenen.

Waar het op neer komt is dat je je niet moet blindstaren op afmetingen, maar meer op wat zoek je in een board.

Bijvoorbeeld:

comfortabel
goed low-end
goede pop
vergevingsgezind
automatisch hoogte lopen
los of juist vast op het water
zachte landingen
etc.

Daarmee is een beter advies te geven in combinatie met je gewicht en ook kites (een C-kite trekt nu eenmaal harder waardoor je beter moeten kunnen kanten als bij een SLE waarbij je de kracht kunt lozen via de bar)
mr007

Geen avatar

Berichten: 42
Antwoord #14 Augustus 25, 2009, 19:21:33
edit2Rapporteer  
Aangezien ik ongeveer een zelfde vraag heb, zet ik hem hier maar neer. Ik ben 68kg en heb zelf een gaastra max2 10m2 (c-kite) met als board een naish thorn tt 124x35. Downwind varen begin ik al een beetje onder de knie te krijgen, maar upwind varen is nog steeds een groot probleem. Ik heb het idee dat het voornamelijk komt doordat mijn board te klein is (ik zink steeds nadat ik overeind ben gekomen). Nu wil ik dus graag een ander board kopen, maar weet niet echt wat voor mij nu het meest geschikt is om mee te varen op Horst. 
Graag dus advies en het liefst van boardjes onder de €300.-
mocem

Berichten: 874
Antwoord #15 Augustus 25, 2009, 19:50:12
edit2Rapporteer  
@mr007 als ik jouw was zou ik geen andere boardje kopen maar gewoon veel uren maken. gewoon eerst downwind vaart maken en dan pas gaan aankanten, je heb de snelheid zeker nodig vooral omdat je zo'n klein boardje heb. ik vond het makkelijker worden toen ik me kite wat meer powerde.

Gr,
marco
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.