[Ervaring] Kitemare Denemarken. Wat is safety !

Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #25 Augustus 23, 2009, 21:58:33
edit2Rapporteer  
Hi Nico,

Veel sterkte en een snel en volledig herstel toegewenst.

Vanuit je bed / achter de PC kunnen we de situatie altijd heel goed inschatten en overzien.. tijd genoeg.. maar in een split second wordt alles anders.. en eenmaal op je buik kan je er niet meer bij, als je er weer bij kunt is het kwaad al geschied.

Bar los werkt bij merendeel van de kites niet en bij de kites die wel "volledig" depoweren bij het loslaten van de bar moet je weer niet vergeten de stopper helemaal onhoog te schuiven.
Elk systeem heeft zijn beperkingen en zwaktes.

Groeten en sterkte,
Arjan

Ps Flesje geneesmiddel al op?
jaapd

Berichten: 609
Antwoord #26 Augustus 23, 2009, 22:09:58
edit2Rapporteer  
Beterschap!

Maar om op de vraag terug te komen: ik denk dat je veel eerder moet releasen. Als je niet kan blijven staan met die kite en die wind dan klopt er iets niet. Direct releasen en kijken wat er aan de hand is.

Het enige nadeel van te vroeg releasen is dat het 5 minuten kost om alles weer ok te krijgen. Het nadeel van te laat releasen kan heel wat meer tijd kosten...
c0g

Geen avatar

Berichten: 157
Antwoord #27 Augustus 23, 2009, 22:40:56
edit2Rapporteer  
Sja, maar als je 1 keertje uitglijdt dan ga je er toch meestal vanuit dat je een paar seconden later weer stevig op je voeten staat.
Voor zover ik het kan inschatten uit het verhaal is dit iets wat iedereen kan overkomen. helemaal met 8 jaar ervaring en een impact vest lijk je me niet iemand die overmoedig of stoer doet.
Ik kan er verder niks zinnigs aan toevoegen, behalve veel beterschap en bedankt voor het posten. Worden we inderdaad weer extra scherp van.
Snel genezen! Grin
Woody

Berichten: 50
Antwoord #28 Augustus 23, 2009, 22:49:43
edit2Rapporteer  
@ Janus. Bednkt vl t medyzijn. Alles is nu rooskleuuurigur. One botlle a day, keeps de doctor away. Proooooosssst. Hips. Joepie

@Jaapd. Nu denk ik ook dat ik eerder had moeten relasen, maar als je glijdt en binnen notime valt en vervolgens gedragged wordt, gaat alles sneller dan jij kunt denken. Hand aan de release of nog steeds niet goed besproken unhooked, had de reactietijd kunnen verkorten.

Iedereen ook bedankt voor de belangstelling en de beterschapswensen.TOP !!!! ThumpsUp

Gr. Nico
Ennu, Skol !!!!  YeSS
de Boer

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #29 Augustus 23, 2009, 23:13:22
edit2Rapporteer  
Hoi Nico,

ten eerste beterschap, ik hoop dat je spoedig hersteld.

Ik was de 15e ook aan het kiten bij Ringkobing, mijn zusje en haar vriend waren mee gekomen om het ook eens te zien.
Na een paar dagen aan zee wilde ik het eens op het "meer" kiten. Heb mijn 11m Warroo 07 opgepompt, en bij het launchen had ik ook heel even last van het gras. Ik vaar normaal op zee dus ik ben zand gewend.

Maar ik kon de kite goed hebben ben dus toch gaan varen. Na een lekkere sessie waarbij de wind redelijk stabiel bleef en ik mijn 11 meter goed kon houden. wilde ik even aan land komen om te rusten en wat te eten. Daar aangekomen hoorde ik het verhaal van mijn zusje en haar vriend. Die zaten op het picknickbankje te kijken hoe het gebeurde en waren dus erg geschrokken. Ik heb er op het water niks van mee gekregen en heb wel de flinke deuk in je auto gezien en de ambulance nog weg zien rijden.

Ben er echter toch wel van geschrokken, zeker met de reactie van mijn zusje. Ik zal er nu zelf bij het launchen er ook zeker beter op letten wat er downwind staat/gebeurt, en wil dit ook als tip meegeven aan iedereen!
Marko

Berichten: 1650
Antwoord #30 Augustus 23, 2009, 23:47:16
edit2Rapporteer  
Heel veel beterschap wat een vreselijk ongeluk :S
Woody

Berichten: 50
Antwoord #31 Augustus 23, 2009, 23:51:38
edit2Rapporteer  
@ De Boer. Toevallig dat jij daar ook aan 't kiten was en jouw zus met vriend er ook waren. Is natuurlijk niet leuk als jouw zus zoiets meemaakt en weet dat haar broer op 't water is.
Mijn vriendin was er ook bij en ik gleed bijna over haar voeten richting de auto en zij was als eerste bij mij toen ik (dood)stil lag. Voor haar een traumatische ervaring aangezien ik bewusteloos was, gezicht onder 't bloed en zij niet wist wat zij moest doen, behalve (erg belangrijk bij schock) mij moest proberen wakker te houden. Gelukkig was er ook een arts die mij morfine toegediend heeft en in de stabiele zijligging heeft gelegd in afwachting op de ambulance.

Gr.
Nico
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #32 Augustus 23, 2009, 23:55:46
edit2Rapporteer  
op het moment dat er wat mis gaat vergeten de meeste hem te activeren! Het is niet intuitief. Ikzelf heb ook vrij benarde situaties meegemaakt, gelukkig allemaal net goed gegaan. Dus ik weet dat ik ook niet zo heel snel aan de rode knop trek bij een dergelijke calamiteit. Het gaat ook zo snel...



Daarom is er een topic op kiteforum over het oefenen vd qr tot het een reflex is: De Safety Release Reflex
http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=82&t=2357453

TMK

Berichten: 126
Antwoord #33 Augustus 24, 2009, 00:08:47
edit2Rapporteer  
Bij onbekende spots zou ik gelijk aan mn safety trekken als het niet gaat zoals ik het wil. Je weet maar nooit, een beetje moeite met je safety tegenover in kreukels liggen.

Nou doe ik in NL op stranden niet zo moeilijk, de meeste zijn vrijwel hetzelfde.
Is het dan grind of stenen, dan maar safety.. ook al kan de kite naar de klote gaan. Die is wel te fixen voor een paar tientjes.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #34 Augustus 24, 2009, 00:14:14
edit2Rapporteer  
Wow wat een heftig ongeluk, Woody.
Goed dat je het overleefd hebt tussen die tafels door enzo.
En goed dat je het deelt.

Wat gebeurde er met je kite, weet je dat?
Hij ging langzaam omhoog, en toen?

Goede tip van Idefix en een ander om de kite te blijven bekijken.
Waarschijnlijk heb je een stuurfout gemaakt toen je je balans kwijtraakte, aan de bar getrokken om je evenwicht te hervinden, of instinctief aan getrokken.
Dan had je beter kunnen loslaten zoals iemand schreef.
Ging hij loopen?
2-3 seconden de tijd om qr te trekken (duwen bij North) is meer dan waar Fred voor oefent in bovenstaand topic. Het is niet alleen het fysieke trekken/duwen/vinden maar vooral het besluit om het te doen dat een gewoontematige reactie moet worden. Net zoals je automatisch remt zodra iemand op de snelweg voor je op z'n rem gaat staan.

Sterkte met het herstel en de komende operaties. Ik hoop dat je weer van het kiten kunt gaan genieten.

Woody

Berichten: 50
Antwoord #35 Augustus 24, 2009, 01:02:22
edit2Rapporteer  
@kitesurfschool.org  Ik heb nagedacht hoe het fout heeft kunnen gaan met de kite dmv stuurfout oid. Zoals jij al aangeeft, houd de kite in vizier, doe ik ook. maar als je valt kun je dat niet volhouden. Waarschijnlijk doordat ik naar de kite gleed over de gladde stenen, blijft de kite niet aan 't windvenster, maar door drukverlies zal deze meer naar de powerzone "zakkken". Op 't moment dat de weerstand van de kiter weer groter wordt, zoals bij mij door de val en door op de kant te komen, komen de lijnen weer op spanning en zal de vlieger in de richting vliegen waarnaar de neus wijst icm met stuurlijndruk. Aangezien de vlieger weggezakt is in 't windvenster, kan de vlieger door de weerstand van de kiter kracht opbouwen bij het naar 't windvenster vliegen. De tijd die mijn vlieger daarvoor nodig had was genoeg voor dit alles. IMHO
Joy.H

Berichten: 1028
Antwoord #36 Augustus 24, 2009, 04:23:51
edit2Rapporteer  
Nogmaals beterschap en een spoedig herstel gewenst.
Hopelijk gaat het weer beter met je vriendin aangezien het flink schrikken moet zijn geweest voor haar.

Ik moet wel zeggen dat ik vandaag aan jou ongeluk gedacht heb tijdens een sessie Lips Sealed, moest namelijk het water in en voor de kant lagen allemaal planten en gladde stenen, dus wanneer de kite ook maar een beetje wind ving gleed je er een halve meter achteraan ThumpDown.
Ik heb toen constant in het achterhoofd gehad, dat als ik echt onderuit ging of wanneer er iets anders fout ging ik meteen aan de safety zou trekken aangezien ik anders op de stenen zou belanden (overigens geen andere mogelijkheid om het water op te gaan).
Gelukkig niks gebeurd en gemaakt dat ik weg kwam bij die kant en later de kite in het water geland en van daaruit met de kite onder de arm het land opgelopen Undecided.
Kan me heel goed voorstellen hoe het bij jou is fout gegaan en naar mijn idee ben je bijna altijd te laat met je safety trekken in zo'n vervelende situatie het niet verwacht.

m.a.w.: bedankt voor je verhaal, want het heeft mij in iedergeval al aan het denken gezet en geholpen ThumpsUp
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #37 Augustus 24, 2009, 10:20:04
edit2Rapporteer  
Woody, duidelijk.
Beterschap gewenst!
Jelle
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #38 Augustus 24, 2009, 11:22:17
edit2Rapporteer  
Nico, ik wil een lans voor je breken. Had jl een situatie waar na oplaten van de kite de wind even wegviel. Ik stuurde vol in maar hij zweefde ca. 2m boven de grond richting powerzone, daar aangekomen vatte hij wind loopte en viel op de grond. Alles ging in slomo, maar ik dacht geen seconde om aan de safety te trekken, omdat ik focussed was, om die kite de lucht in te krijgen. In een iets andere constellatie (zonder loop en het neerkwakken op de grond) was ik mss gelanceerd...
Iman

Geen avatar

Berichten: 179
Antwoord #39 Augustus 24, 2009, 13:07:13
edit2Rapporteer  
Vervelend ongelukt, sterkte daarmee.

maar als ik het zo lees had je ook niet echt bijster veel afstand tussen de objecten waar je eventueel naar toe gesleurd zou kunnen worden.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #40 Augustus 24, 2009, 13:11:57
edit2Rapporteer  
Zo heftig verhaal hoor, ik hoop dat je spoedig herstelt.

Beterschap en sterkte de komende tijd.
Surfrik

Berichten: 91
Antwoord #41 Augustus 24, 2009, 13:51:38
edit2Rapporteer  
Ik ben het met jullie eens dat de bar loslaten het eerste is wat je moet doen. Ik heb dat tot nu toe ook altijd gedaan maar ben alleen nog maar op open water ver van opstakels en land in de moeilijkheden geweest dat dat nodig was.

Ik kan mij alleen wel voorstellen dat als ik over land achter mijn kite aan sleur ik niet zo snel mij bar loslaat. Mijn bar is namelijk mijn enigste houvast op dat moment en is daarmee ook mij enigste steunpunt. Zolang ik mijn bar vast heb kan ik mijn rug hol houden en hoofd van de grond af. (lijkt mij je eerste reflex) . Tevens is het ook de enigste mogelijkheid om de kite nog enigzins sinds te sturen.

Ik hoop dat als ik ooit in zo'n situatie kom toch mijn bar loslaat en de safety activeer zoals ik dat geoefend heb maar ik betwijfel of het ook echt gebeurt in paniek. Reflex is hoofd beschermen vrees ik.

ps: beterschap en bedankt voor je ervaringen.

posty

Berichten: 2454
Antwoord #42 Augustus 24, 2009, 14:00:45
edit2Rapporteer  
gelukkig kun je het allemaal navertellen...

dit geeft weer eens aan hoe gevaarlijk aanlandige wind is!

er hoeft maar 1 klein dingetje fout te gaan en je bent de sjaak.
Stetman

Berichten: 133
Antwoord #43 Augustus 24, 2009, 17:35:36
edit2Rapporteer  
Hoi Nico,

een echte kitemare. Sterkte met je herstel.
Om op tijd je QR te trekken is het goed te weten hoe je reageert op onverwachte situaties:

In eerste instantie probeer je te herkennen wat er gebeurt, vervolgens schat je de ernst is en daar handel je naar. Voor deze stappen heb je kostbare tijd nodig.

In combinatie met het oefenen van de QR reflex is het goed je steeds weer voor te nemen om wat er ook gebeurt zonder na te denken je QR te trekken en dan pas na te gaan denken.
Stel het je voor en neem het je voor en dwing jezelf om bij onverwachte situaties meteen te releasen.

Bedankt voor het delen van de info over je ongeluk, hopelijk leren we er allemaal wat van.


JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #44 Augustus 24, 2009, 17:49:45
edit2Rapporteer  
Beterschap!
Woody

Berichten: 50
Antwoord #45 Augustus 25, 2009, 07:30:26
edit2Rapporteer  
@Stetman en anderen. Ik met het er mee eens dat als er iets gebeurt je snel moet handelen en dus in veel situaties de safety moet trekken. Bij 't starten en misschien ook landen zal ik al;s
t mogelijk is 1 hand bij de safety houden. Voor mijn gevoel heb je dan een stuk reactietijd gewonnen en neem je eerder de beslissing het zekere voor het onzekere te nemen. Betekent dat je meer rekening moet houden met mensen die in de gevarenzone staan ivm mogelijke release. Lijnen zijn onder spanning scherp!

Gr.
Nico

PS: (ivm bezigheidtherapie) hoeveel ml neopreenlijm heb ik nodig om mijn opengeknipte pak te lijmen? ;-)
Weet iemand nog een impactvest van Cabrinha in XL te koop? (mijne was net nieuw) ;-(
onzin

Berichten: 451
Antwoord #46 Augustus 25, 2009, 08:03:26
edit2Rapporteer  
wow heftig hoor veel sterkte met je herstel en dat je maar weer spoedig op het water kan staan
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #47 Augustus 25, 2009, 09:34:52
edit2Rapporteer  
Zeer heftig allemaal ja en maar goed dat het niet veel erger is afgelopen. Sterkte met het herstel.

Ik ben het volledig eens met het loslaten van de bar ondanks dat dit je enigste houvast is. Gewoon loslaten en je handen naar je QR brengen. De ironheart is zeer simpel te releasen (niet op je buik ofc). Natuurlijk denk je daar niet bij na op zo een moment maar het moet inderdaad een reflex worden.

Zo heb ik vorige week in 7bft nog met mijn 7 een stuurlijn rond mijn bar gehad waardoor hij ging loopen. Gelijk mijn safety gereleased (ook soort ironheart). Uiteraard is het achteraf makkelijk zeggen hoor maargoed dit topic is wat dat betreft een goede leerschool voor iedereen.
Slainthe

Geen avatar

Berichten: 35
Antwoord #48 Augustus 25, 2009, 10:16:11
edit2Rapporteer  
Heftig !

Vooral omdat je al zo lang vaart, niet in extreem weer terecht bent gekomen en het ondanks die 2 zaken zo vreselijk mis kan gaan.

Gebroken ribben, ik heb er eens 3 gehad en kan uit ervaring vertellen dat het geen pretje is.... Mag je met gebroken polsen wel op je laptop rammelen??

Succes en beterschap.

Roni-Size

Berichten: 284
Antwoord #49 Augustus 25, 2009, 10:16:57
edit2Rapporteer  
Sjonge dat zet iedereen weer even op zijn plaats... dat ook al ben je ervaren het kan je toch overkomen en is weer het overdenken waard wat ik in zo een situatie had gedaan.
Iedereen start wel eens in een risico situatie.

Ik denk alleen niet dat de bar loslaten bij een Rhino de oplossing is ..Safty wel....
Sterkte met je herstel..
Mooi kite land he denemarken.

Aloha !!!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.