[Ervaring] Kitemare Denemarken. Wat is safety !

Denice

Berichten: 186
Antwoord #75 December 10, 2009, 12:59:08
edit2Rapporteer  
Beste Woody!
Wat een moed om je verhaal zo te  vertellen. ThumpsUp
Ik heb zoiets ook in m'n beginperiode meegemaakt in Spanje. (Vegas 05 14m2). Ik kwam er gelukkig met wat schaafwonden vanaf. De shit is dat je altijd eerst je kite onder controle wilt krijgen, en als dat dan niet lukt ga je pas releasen. Dat lijkt me een natuurlijke reactie. Echter, in die eerste fase gaat het vaak al mis. Ik denk dat je nog van geluk kunt spreken dat het zo is afgelopen.
Succes met je herstel!! ThumpsUp
Woody

Berichten: 50
Antwoord #76 December 10, 2009, 19:49:18
edit2Rapporteer  
Goede zaak dat er een aparte rubriek is voor (bijna) ongelukken. ThumpsUp Zo wordt 't nog beter geordend. Hoop dat medekiters en andere geinteresseerden(aspirant kiters) de weg naar deze rubriek ook weten te vinden. Van fouten kun je leren, hopelijk ikzelf ook. Undecided

Update.
Mag sinds 2 weken ook revalideren met m'n rechterbeen (breuken knie, verbrijzeld hielbeen). Deze breuken hebben mij ruim 3 maanden in de rolstoel gehouden (ook wel in bed gelegen hoor) en dat is lang genoeg. Mag de voet/been licht belasten (~20kg en dan met krukken) en mag afhankelijk van de pijn de belasting per week met 5 à 10 verhogen. Ben 100 kg, dus......... Achillespees geeft veel problemen. Moet weer oprekken. Lang niet gebruiken maakt dat je voet in de spitzenstand wil en je de voet niet naar je toe kunt bewegen (toch maar op ballet?).
Polsen zijn nog wat stijf en pijnlijk, maar wel vooruitgang en kan voor korte stukken alweer elleboogkrukken gebruiken.

Een vriend van mij heeft op mijn verzoek zijn bar losgelaten met de kite in de powerzone, om te kijken hoe zijn kite reageert. De kracht ging er volledig uit. Er zijn dus kites waarbij je niet persé de safety hoeft te gebruiken om een noodsituatie als bij mijn ongeluk, de baas te kunnen. Aangezien mijn vertrouwen in 't kitesurfen èn in mijzelf behoorlijk aangetast is door 't ongeluk, overweeg ik om nooit meer te gaan kitesurfen, maar met een kite die zo reageert op loslaten van de bar kan 't overwegen positief uitpakken voor mijn fijnste sport, 't kitesurfen.

Groet en hopelijk tot op 't water  Joepie
Woody

Berichten: 50
Antwoord #77 April 14, 2010, 00:37:06
edit2Rapporteer  
Alweer een updeed.

31-3-2010 weer in ziekenhuis R'dam geweest voor uitslag scan i.v.m. pijn enkel. Slijtage in hielbeen, de oorzaak van pijnklachten en zwelling enkel. Oplossig: arthrodese, bij mij 't vastzetten van hielbeen en 't bot erboven, de talus, samen ook wel het onderste spronggewricht genoemd en geeft de beweging van de voet opzij (bijv. voet op de buitenkant van de voet kantelen). Je hebt ook nog een bovenste spronggewricht, de talus met aan beide zijden je kuit- en scheenbeen, goed voor tenen naar je toe en van je af. Van Basten (bekend bij jullie?) heeft dat gewricht vast moeten laten zetten. Dan kun je moeilijk lopen, omdat je niet af kunt wikkelen.
Denk dat ik in 't najaar laat opereren, dan kan ik de zomer nog zwemmend, kano"end (ja, mijn nieuwe sport Huh) en fietsend door.
Pols rechts ook problemen. Afgebroken botje slinkt. Operatie? jullie horen van mij.

Als jullie een kneus op 't strand van zee of IJsselmeer(Workum, Mirns) zien lopen met kruk of zonder en dan trekkend met rechterbeen, zwaai dan even, want waarschijnlijk heb ik dan heimwee en ben ik dan naar de mooiste sport aan 't kijken, natuurlijk kitesurfen. Maak er een mooie show van.

Groet,
Nico V. te A. loser
sthijs

Geen avatar

Berichten: 105
Antwoord #78 April 14, 2010, 01:56:48
edit2Rapporteer  
Dat is zuur jongen, zo lang bezig met herstellen.

Ik heb ook een ongeluk gehad (niet kite gerelateerd) waardoor ik 6 maanden moest revalideren, hierdoor mijn school niet kunnen afmaken.
Nu ben ik volledig hersteld en kan ik alles doen.

Ik hoop voor je dat je herstelt van dit alles, en alsnog het water op kan.
Fietsen is ook een leuke sport, mocht je niet het water op kunnen.

Ik fiets regelmatig (3 a 4 keer per week) dus misschien een keer een rondje doen? Hoe is de achillespees?

Thijs
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #79 April 14, 2010, 19:10:58
edit2Rapporteer  
Damn Woody,

Wat een lang herstel voor jou. Wat hoop ik toch van harte voor jou dat je de mooiste sport zelf weer kunt gaan beoefenen. Waar een wil is, is een weg. Don't give up mate!
spruce

Berichten: 451
Antwoord #80 Mei 23, 2010, 15:07:49
edit2Rapporteer  
Ik kwam via je 2egands advertenties op dit topic uit.
Heftig om zo te moeten stoppen met je hobby.

Om wat voor kite ging het precies?
C of bow?

Met mijn bowkite start ik alleen met stopperbal omhoog.
In veel gevallen is bij mij de bar van mijn Best Waroo 2009 loslaten voldoende om kracht de lozen en de situatie in controle te houden.
Mocht dat nog niet voldoende zijn dan heb ik nog wel eens de neiging om met 1 hand mijn depowerstrap naar me toe te trekken.
Mocht ik echt vallen of wegglijden, dan zal ik vrij snel de safety trekken.

Maar ik denk dat er veel kiters zijn die de tijd waarin je moet beslissen onderschatten. Meestal is het trekken van de safety al te laat.
Meestal is de bar loslaten een natuurlijkere reactie.
Met een bow gaat dat altijd wel lekker.
Ik moet er niet aan denken wat er vroeger met mijn North Rhino krachtmonsters had kunnen gebeuren.

Veel sterkte met het herstel.
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #81 Juli 19, 2010, 16:22:44
edit2Rapporteer  
Dapper dat je het zo gedetailleerd verteld. Succes met je herstel!

Over de oorzaak: zoals bij de meeste ongelukken is de oorzaak... pal aanlandige wind in combinatie met obstakels.

En ja, er is ook een gladde bodem, maar als er iets is wat ongelukken veroorzaakt is het pal aanlandige wind. Remedie: als er niet veel downwind vrijheid is je hand bij de safety houden en niet denken dat je "het wel oplost".

Kan je voor alle niet helm en impactvest dragers nog even aangeven hoe deze je beschermd hebben?

Heftige kite-mare! Echt heel erg balen, ik hoop dat 't ondertussen weer goed met je gaat...

Het probleem met quick-releasen is dat als je dat ding moet losgooien, dan ben je meestal al te laat (of lukt het helemaal niet meer). De enige echte "full-proof" oplossing is dus om er altijd voor te zorgen dat er geen obstakels downwind van je staan: dan kun je ook nergens tegenop knallen.

De meeste kite-ongelukken zijn mensen die de controle over hun kite kwijtraken, en vervolgens ergens tegen aan knallen. Dat je de controle kwijtraakt daar kun je meestal weinig aan doen. Maar die obstakels die kun je wel uit de weg gaan...

Misschien is er een andere spot waar je beter naartoe kunt gaan met die wind-richting?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.