poreus neopreen. Wie weet het fijne ervan?

Idefixe

Berichten: 8241
September 24, 2009, 15:06:42
edit2Rapporteer  
Soms zie je bij single-lined neopreen na verloop van tijd ( vaak op de schouders) het neopreen helemaal poreus worden. Bij het ene pak duurt dit jaren voordat je dit ziet en bij het andere heb je dit al na een paar maanden.  Iemand enig idee wat hier de oorzaak van is?  En ( nog belangrijker) wat kun je er tegen doen?

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #1 September 24, 2009, 16:54:24
edit2Rapporteer  
bedoel je neopreen dat aan één kan dicht is? Dus gladdig, en aan de andere kant met een textiel textuur?
[educated guessing] Het lijkt me dat door UV het gladde laagje verweerd (vandaar de schouders), en bij de ene kwaliteit is het dichte laagje dikker en/of het gebruikte rubber beter bestand tegen UV.[/educated guessing]
taunis2

Berichten: 105
Antwoord #2 September 24, 2009, 19:25:57
edit2Rapporteer  
Dit heeft inderdaad te maken met UV stralen.

De ergste vijand van surfpakken is niet het water of droogte, maar de UV stralen ´dus de zon´

In het rubber zit een substantie wat ze weekmakers noemen.
de kwaliteit van de weekmakers en de samenstelling van het rubber, zorgt voor dat het desintregatietijd van deze materialen worden vertraagt.

Met andere worden, de zon zorgt voor een versnelling van het verouderen van je pak.

het enige wat je er tegen kan doen is de minder kwalitatieve pakken zoveel mogelijk uit de zon houden.

Meestal treed er een verkleuring en verharding in het materiaal op, en gaat het scheuren.

Voor de duurdere pakken treed dit fenomeen ook op, alleen duurt het langer. loser

In deze situatie is het beter om surfpakken te kopen waar aan de buitenkant zoveel mogelijk textiel in zit.
Het verouderen duurt hier nog langer dan de rubberen pakken
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #3 September 24, 2009, 20:19:45
edit2Rapporteer  
Als ik het goed begrijp zou dan het dragen van een lycra over je wetsuit de levensduur kunnen verlengen?
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #4 September 24, 2009, 22:21:10
edit2Rapporteer  
theoretisch gezien wel...
jaapd

Berichten: 609
Antwoord #5 September 25, 2009, 13:06:34
edit2Rapporteer  
Ik heb zoiets op mijn ION pak, zie foto. Het pak is 21/2 jaar oud. Hooguit 100 dagen gebruikt.

Misschien moet ik ook zonnebrand op mijn schouders smeren?
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #6 September 25, 2009, 13:34:37
edit2Rapporteer  
Als je lycra gaat dragen wel een UV-werende gebruiken. En een lycra over je pak zorgt natuurlijk voor meer windchill.
taunis2

Berichten: 105
Antwoord #7 September 25, 2009, 22:38:22
edit2Rapporteer  
Lycra is nog niet eens zo'n slecht idee. ThumpsUp

Het zal inderdaad de levensduur van je pak verlengen.

ION: Zo zie je maar dat het materiaal dat ze gebruikte niet van een top kwaliteit is.
         Als ik de foto zo zie en dat je hem 2,5 jaar heb. Is de kwaliteit van ION echt belachelijk.
         Zo erg heb ik rubber nog niet zien desintregeren.

         De enige keren dat ik rubber in zo'n staat heb gezien was in de tropen.
         16 uur per dag zon erop, en dan gaat rubber er zo uitzien als jij met je pak heb.
          Koop dit merk nooit meer. Zware afkeur.

          mijn mening: Ik zou me belazerd voelen als dit met mijn pak zou overomen. Undecided
leeany

Berichten: 844
Antwoord #8 September 25, 2009, 23:45:49
edit2Rapporteer  
Weer een goed excuus om naast een short, ook een lycra over je pak aan te doen
Heb er zelf nog geen last van gehad, hoop dat het ook lang op zich laat wachten want klinkt echt klote.
jaapd

Berichten: 609
Antwoord #9 September 26, 2009, 00:53:52
edit2Rapporteer  
ION: Zo zie je maar dat het materiaal dat ze gebruikte niet van een top kwaliteit is.
         Als ik de foto zo zie en dat je hem 2,5 jaar heb. Is de kwaliteit van ION echt belachelijk.
         Zo erg heb ik rubber nog niet zien desintregeren.

         De enige keren dat ik rubber in zo'n staat heb gezien was in de tropen.
         16 uur per dag zon erop, en dan gaat rubber er zo uitzien als jij met je pak heb.
          Koop dit merk nooit meer. Zware afkeur.

          mijn mening: Ik zou me belazerd voelen als dit met mijn pak zou overomen. Undecided

En toch is er een grote kans dat mijn volgende pak weer een ION is!

Want verder ziet het pak er nog goed uit en maak ik de drie jaar wel vol. En 3 jaar lijkt me heel normaal voor een pak als je redelijk veel kite. Ik ben niet superzuinig op het pak en ik draag geen boardshorts.
Mijn vorige pak ging 4 jaar mee, wel met minder kitedagen totaal.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #10 September 26, 2009, 08:47:36
edit2Rapporteer  
Ach ik had een ION wetsuit en die heb ik nu na 4 jaar ( wel met afgeknipte mouwen / benen ) nog steeds!
ilserem

Geen avatar

Berichten: 65
Antwoord #11 September 26, 2009, 15:58:37
edit2Rapporteer  
Kite en surf al 25 jaar. Mijn pakken gaan bijna nooit langer dan 2 jaar mee en de schouders zijn altijd als eerste de klos. Merk maakt weinig uit. Ik ben veel op het water.
Zon is inderdaad het grootste probleem
Ook een 'smalle' klerenhanger helpt niet
Als wat krap rond schouders dan gaat het ook sneller.
Double linned pak blijft wat langer heel maar word wel steeds stugger en is echt frisser in de winter
Koop tegenwoordig altijd een overjarig modelletje voor weinig en ga er vanuit dat ik er toch niet meer dan 2 jaar mee doe.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #12 September 27, 2009, 21:52:07
edit2Rapporteer  
Pffff. Dan kom ik vervolgens weer het volgende verhaal tegen ( is UV dan toch niet het probleem? )

Neopreen rubber

Polychloropreen of neopreen werd ontwikkeld als synthetisch rubber dat oorspronkelijk bedoeld was als oliebestendig substituut voor natuurrubber. Natuurrubber is een polymeer van isopreen dat een gelijkaardige structuur heeft als die van chloropreen (op de plaats van het chlooratoom bevindt zich bij isopreen een methyleengroep -CH3). De aanwezigheid van chlooratomen maakt polychloropreen chemisch inerter dan natuurrubber. Het is ook sterker klevend dan natuurrubber. De resterende dubbele bindingen in het polymeer laten toe om het, net zoals natuurrubber, te vulkaniseren d.w.z. dwarsverbindingen tussen polymeerketens te leggen (cross-linking) om de eigenschappen van het rubber te verbeteren.

De toepassingen van neopreen rubber zijn uitgebreid, het wordt onder meer gebruikt als grondstof voor lijmen, voor chirurgische handschoenen, pakkingen (vanwege de chemische inertie) en voor isolatie (ook voor isolerende kledij: de "wetsuit" voor duikers op basis van neopreen ).

Neopreen celrubber heeft ingebouwde vlamdovende eigenshappen en heeft een uitstekende weersbestendigheid en is ozon en UV resistent. Daarnaast heeft neopreen oliebstendige eigenschappen. De warmtebestendigheid bedraagt 80 graden C.
spruce

Berichten: 451
Antwoord #13 September 29, 2009, 18:54:06
edit2Rapporteer  
Door weten ze bij Eurofun alles van
Daar verkochten ze mijn zo'n pak die ook al aan de droge kant was en scheurtjes vertoonde bij het aantrekken.

Vaak te veel in de zon gelegen en te weinig in contact met water
Shooter

Berichten: 57
Antwoord #14 September 29, 2009, 21:06:18
edit2Rapporteer  
Maarrrr............. met een lycra over je wetsuit hou je het vocht tegen je wetsuit en wordt het dus kouder.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #15 September 29, 2009, 22:43:14
edit2Rapporteer  
Maarrrr............. met een lycra over je wetsuit hou je het vocht tegen je wetsuit en wordt het dus kouder.

Da's pas als het echt koud wordt  Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.