[info] Kitesurfles

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
September 30, 2009, 17:11:24
edit2Rapporteer  
Kitesurfles
Zie het kitesurfen even hetzelfde als autorijden. Kitesurfen doe je dus eigenlijk op een snelweg met medekiters. Dat in gedachten genomen is het ook zeer logisch dat je les neemt. Puur voor de vliegervaardigheden en kiteregels. Na je autorijlessen en examen kan je normaal al rijden maar echt goed rijden leer je daarna pas zelf. Met kiten is dat net zo, na je lessen zal je alle regels en vaardigheden weten van je kite. Maar het echte kiten komt daarna pas.

Het is dus van cruciaal belang dat iedereen minstens 1 les neemt van een aantal uur. Dit het liefst bij een erkende kiteschool. Zo voel je ook aan of kiten echt iets voor jou is alvorens je een dure uitrusting aanschaft.

Het volgende moet je minimaal leren alvorens je zelf verder kan:

    * Wat is een goede kitesurflocatie?
    * Hoe zit de wind in elkaar?
    * Welke weerssituaties zijn gevaarlijk en hoe herken ik die?
    * Wat is het windvenster?
    * Hoe tuig ik een kite op en af?
    * Wat voor veiligheden heb ik?
    * Hoe land en start ik een kite?
    * Stukje kitecontrole met trainerkite
    * Stuk bodydragen
    * Self rescue
    * Stukje waterstarten
    * Voorrangsregels, wat te doen bij passeren van andere kiters


Als je dit allemaal geleerd hebt in je les of lessen is het veilig genoeg om verder te gaan. Ga kiten in stabiel weer en stop direct als er een donkere lucht aankomt (meestal een bui met windstoten) Mocht je twijfelen over de condities vraag het gerust aan medekiters op de spot. Liever een keer teveel stoppen/vragen dan een ongeluk.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #1 Maart 06, 2010, 00:26:28
edit2Rapporteer  
Goede samenvatting, Reflex.
Het kan op 1 punt nog duidelijker:
bodydragen moet zijn bodydraggen.
(Dat is je in het water laten voorttrekken door de kite. Zo leer je hem te besturen, nog zonder board om op te blijven staan)

En ik zou zeggen:
Downwind én dwars op de wind bodydraggen.
Dat laatste moet je leren om naar de kant terug te komen als er iets mis is, en om je board terug te vinden.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #2 Maart 06, 2010, 10:00:34
edit2Rapporteer  
Als je begint: Kijk uit met het kopen van 2e hands materiaal op het internet.
Kwam net DEZE advertentie tegen. ( Naish Kite AR-5 - 4,5 m ² - Ideal für Anfänger! / ideaal voor beginners )

Alhoewel de verkoper beweert dat het hier om goed materiaal voor de beginner gaat, heb je hier als beginner dus echt de miskoop van de eeuw en als het wat harder waait een behoorlijk linke toestand te pakken  ThumpDown
Runaque

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #3 Maart 08, 2010, 17:08:32
edit2Rapporteer  
Veel van deze zaken kan je bijvoorbeeld ook al leren als je een deftig handboek over kiten koopt (of leent), zo leg je al een theoretische basis voor je lessen neemt en is het voor de instructeur ook gemakkelijker om de aspirant kiter bepaalde zaken bij te brengen, althans dat is mijn gedacht als aspirant kiter.
Ik heb afgelopen twee zaterdagen al mijn eerste lessen gehad (te borssele en Paulinapolder) via iemand iemand die Reflex mij heeft aangeraden en ik heb toen ook de beslissing genomen om privé lessen te nemen omdat het contact tussen instructeur en leerling ook hechter is en dat is dan ook duidelijk te zien aan de vorderingen die je maakt. Ik wist al redelijk wat af van bepaalde zaken en dat heeft de instructeur toch wat werk bespaard, hoewel hij wel die zaken in de praktijk heeft afgelopen en getoond heeft hoe het in zijn werk gaat.
KiteFEEL

Berichten: 371
Antwoord #4 Maart 08, 2010, 17:30:46
edit2Rapporteer  
Beste kitesurf liefhebbers,

Ga voor 2e hands kitesurfspullen naar een erkende kitesurfschool of koop het nieuw.
De kleinste foutjes of verborgen gebreken kunnen tot levensgevaarlijke situaties leiden.

Een boek of film bekijken, leuk/leerzaam, maar hiermee leer je zeker niet kitesurfen.
Zo voel je niet aan wat een kite doet tijdens vlagen en weet je niet hoe direct hij reageert in een bepaalde situatie. Kites zijn net auto's. De ene vaart wat schokkerig en is lastiger te besturen, de andere staat weer stabiel in de lucht en geeft rustige drukopbouw.

Ik raad iedereen een praktijk cursus aan. Laat je daarnaast a.u.b. goed voorlichten over de verschillende kites.
Koop niet zomaar een goedkoop setje op een 2de hands site.
Weet dat kitesurfen (één) van de gaafste sporten is, maar ook meteen één van de gevaarlijkste wanneer je het jezelf niet goed aanleerd.

''Laten we er allemaal zoveel mogelijk aan doen om deze sport ze veilig mogelijk te houden/maken!''

Groetjes,

Sven
Kiteschool KiteFEEL
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #5 Maart 08, 2010, 17:38:28
edit2Rapporteer  
Beste kitesurf liefhebbers,

Ga voor 2e hands kitesurfspullen naar een erkende kitesurfschool of koop het nieuw.
De kleinste foutjes of verborgen gebreken kunnen tot levensgevaarlijke situaties leiden.
Wat een bullshit
Verder ben ik het met je eens hoor.
KiteFEEL

Berichten: 371
Antwoord #6 Maart 08, 2010, 17:45:29
edit2Rapporteer  
(Wat een bullshit
Verder ben ik het met je eens hoor.)

Bijvoorbeeld:
Kitesurfen met 20knp. en je moet lossen.
Pinnetje in je chickenloop blijkt niet in orde te zijn. Gevolgen.......
Iets wat een beginner niet 123 checkt bij het kopen van een 2e hands kite.

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #7 Maart 08, 2010, 17:54:06
edit2Rapporteer  
Beste Runaque, toevallig heb je mij ook zien varen op die bewuste dag. Ik groette je instructeur nog en heb jou ook gezien. Ik was in een zwart met rood drysuit en had een zwarte kite (Epic Screamer 10 LTD). Als ik wist dat jij het was had ik mij wel netjes voorgesteld. Wat leuk dat je nu een lesje gehad hebt en hellemaal mee bent in de wereld van het kiten Grin

KiteFEEL, dat is dus onzin. Zelfs nieuwe gear hoeft niet altijd goed te zijn. (vraag maar aan Maurice). Je moet gewoon altijd kijken naar je gear en alles controleren. Tevens kopen zeer veel beginners 2dehands en heb daar nog bijna nooit iets over gehoord.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #8 Maart 08, 2010, 17:57:18
edit2Rapporteer  
Vind ik goed!!!

Koop jij me 2e hands kites dan op? Kan jij et als erkende kiteschool verder verkopen.

Tot een zekere hoogte heb je gelijk. Maar met realiteit heeft et weinig te maken. Zou je nooit een 2e hands kite particulier kunnen kopen of verkopen
KiteFEEL

Berichten: 371
Antwoord #9 Maart 08, 2010, 17:59:59
edit2Rapporteer  
Tuurlijk wel:)!
Maar helaas komt het nog wel eens voor, uit ervaring, dat het niet altijd goed is...
Runaque

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #10 Maart 08, 2010, 18:02:57
edit2Rapporteer  
(Wat een bullshit
Verder ben ik het met je eens hoor.)

Bijvoorbeeld:
Kitesurfen met 20knp. en je moet lossen.
Pinnetje in je chickenloop blijkt niet in orde te zijn. Gevolgen.......
Iets wat een beginner niet 123 checkt bij het kopen van een 2e hands kite.



Ik heb hier wel naar gekeken toen ik mijn 2de hands kite kocht, veiligheid is mooi in orde en ook de lijnen vertonen weinig gebruiksporen. Wat vaak lastiger is, is dat je een 2de hands kite niet opgeblazen kan zien en ook niet in de mogelijkheid bent als je er om gaat, nogal lastig om een 10 of 12m kite in een woonkamer op te pompen.
Gevaarlijker vind ik het om een kite of eender wat te kopen op basis van foto's en via de informatie die de verkoper via mail geeft en hem zo via de post of een pakjesdienst laat afleveren, daar kan namelijk sneller misbruik van gemaakt worden dan als je er zelf om gaat tot bij de persoon thuis.

Beste Runaque, toevallig heb je mij ook zien varen op die bewuste dag. Ik groette je instructeur nog en heb jou ook gezien. Ik was in een zwart met rood drysuit en had een zwarte kite (Epic Screamer 10 LTD). Als ik wist dat jij het was had ik mij wel netjes voorgesteld. Wat leuk dat je nu een lesje gehad hebt en hellemaal mee bent in de wereld van het kiten Grin

Ik heb je ook gezien, best grappig vind ik dat mijn instructeur al op basis van je kite mij vertelde dat jij hem had aangeraden, hij blijkt ook anderen te herkennen aan de hand van kites, wat voor mij op dit moment nog een beetje allemaal hetzelfde lijkt.  Grin
Er zal nog wel eens een moment komen dat er meer tijd is om elkaar voor te stellen, voor mij was het allemaal nogal nieuw en zat met m'n gedachten bij de les.  Tongue Best een vette kite die je hebt, hopelijk heb ik er spoedig ook eentje die wat "hedendaagser" lijkt, maar ik zal het voorlopig met m'n F.one Tribal 2 13m moeten doen.  Wink
Bij mijn volgende les gaan we proberen het board op te geraken, hopelijk lukt dat wat een beetje, ik heb toch vaak op een skateboard gestaan, dus evenwicht zit er normaal wel in, maar het is weer iets totaal anders.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #11 Maart 08, 2010, 18:28:50
edit2Rapporteer  
Runaque, ik laat altijd mijn kites opgeblazen zien bij potentiële kopers. Je kan op een grasveldje makkelijk de kites oppompen. Iedereen kent elkaar na een tijdje en dan zie je inderdaad aan de auto/kite of wetsuit/lycra wie het is. Is gewoon altijd gezellig daar Wink

Overigens was dat de 2e of 3e sessie met mijn nieuwe kite dus inderdaad knap dat hij wist wie ik was Grin

Veel succes bij de volgende les, normaal moet je mij dan ook weer zien kiten.
Runaque

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #12 Maart 08, 2010, 18:41:06
edit2Rapporteer  
Reflex, hopelijk is mijn volgende les terug in Borssele met dit weer en de wind uit de juiste richting, lekker warm water daar, aan de Paulinapolder was het toch behoorlijk koud, maar we hebben het overleefd. De Paulinapolder was ook wat lastiger omdat het daar ook glibberig is het strand, dus je ligt snel op je bek.  Tongue Ik denk dat ik ongeveer een 3 uur, misschien 3,5, al les gehad heb. Bij de volgende les wil mijn instructeur mijn eigen kite ook eens oplaten zodat ik daar ook aan kan wennen en mocht je daar iemand ziet stunten en meer in het water ziet liggen, kans dat ik dat ben.  Grin
Alokes

Berichten: 4
Antwoord #13 Augustus 30, 2010, 22:09:25
edit2Rapporteer  
@Runaque

Beetje oude topic
Ben benieuwd welke handboek je hebt gelezen,
ben nog steeds op zoek naar mijn eerste  spot om les te nemen.

Was van plan als het kan aankomende weekend ergens te gaan lessen in oostvoorne.
feddomw
Gast
Antwoord #14 Augustus 31, 2010, 11:55:33
edit2Rapporteer  
Waarom Oostvoorne? Ik ben net klaar met lessen en ben ZEER tevreden over mijn lessen in Katwijk, dus als de afstand niet het eerste argument is om naar Oostvoorne te gaan.....

Inderdaad oude topic, maar: ik heb eigenlijk best wel wat baar gehad bij het kijken van Progression voor de lessen. Dan heb je toch een beetje beter beeld en is het tijdens de lessen iets minder een stortvloed aan informatie. Wellicht een tip voor andere beginners.

Dat gezegd hebbende, ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat mensen geen lessen zouden nemen. Je gaat toch ook niet skien zonder ooit les te hebben genomen? Even los van het safety argument, je krijgt LES, dus je betaalt iemand om jou te helpen iets veel sneller op te pakken. Kleine tips van iemand die er verstand van heeft, wat wil je nog meer? Waarom moelijk doen als het makkelijk kan?
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #15 Augustus 31, 2010, 12:06:21
edit2Rapporteer  
Deze topics zijn bedoeld ter informatie voor beginners. Hoe oud hij ook mag zijn er kan hier altijd in gespost worden met vragen of tips. Prima dus Grin
Alokes

Berichten: 4
Antwoord #16 Augustus 31, 2010, 22:35:46
edit2Rapporteer  
Hallo feddomw

Oostvoorne is het geworden op aanwijzingen van andere oudgediende in deze wereld,
heb daar ook een school gevonden die erkend is en aankomende weekend plek heeft,
waar ook overnachting mogelijk is.

Ben zelf afkomstig uit brabant ,dus qua afstand maakt het niet veel uit,maar Oostvoorne  is wel de eerst beschikbare plek die overal aan voldoet.

Ben toevallig hier gekomen nadat ene richardkeiter ,die op een andere bekende forum me wees op een negatieve bericht op dit forum,over een school (even no names)waar ik eigenlijk les wou nemen.

Heb je mischien tips of Progression ergens direct te downloaden is in de vorm van sw delivery?
Dit was inderdaad mijn bedoeling om me op deze manier een beetje voor te bereiden. Joepie

Wat betreft de rest van je goedbedoelde advies, waarschijnlijk mis ik je insteek of jij die van mij(ohoh_kitesmiley), maar om je gerust te stellen probeer ik me juist zelfs voor te bereiden op het lesnemen(kitehigh_kitesmiley).
 Grin
feddomw
Gast
Antwoord #17 September 01, 2010, 14:29:27
edit2Rapporteer  
MIjn commentaar over mensen die geen lessen nemen was niet aan jou gericht, Alokes. Meer in het algemeen bedoeld.

Progression is te vinden bij je lokale download boer. 
Ik heb 'm ook gekocht trouwens, want er is een nieuwere versie verkrijgbaar en op DVD kan je nog op hoofdstuk kijken. Ik werd gek op de PC van een film van 2 uur waarin je niet kan zoeken op "onderdeel".
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #18 September 01, 2010, 15:12:37
edit2Rapporteer  
waarom is het onbegrijpelijk dat ik geen lessen heb genomen?

20 jaar windsmurf ervaring... wat power kite ervaring, ben zeer bewust van de gevaren, weet heel goed wat water, stroming en wind op zee met je kan doen (weet toevallig nog wat van vleugelprofielen, invalshoeken en aerodynamica af) en informatie zat te verkrijgen (ik heb heel veel aan sites zoals deze gehad), hoe hebben de eerste generatie kiters het geleerd?? en toen waren de kites niet zo safe als nu en waren er nog bijna geen scholen.
Het probleem is dat er teveel mensen zijn die denken: tjah lijkt me wel leuk om een keer te doen...die tijd was er ook eind jaren 80 en 90 in de windsurf scene...de meesten dachten zoiets van: hij het kan dan kan ik het ook. en ook met windsurfen had je die eikels die lekker met aflandige wind in hun beginfase in de shit belanden.
probleem is ook met de meeste lessers, die denken ik krijg toch wel alles uitgelegd tijdens mijn les, dus is het snel en makkelijk varen. Als de lessers nou een maand of 2 voordat ze gaan lessen allerlei info op zouden snorren (helaas zijn de meesten niet erg autodidactisch en hebben nog nooit gehoord van gezond verstand), dan zouden ze stukken beter voorbereid zijn op wat er komen gaat en hoeft de instruczeur niet zijn amandelen tijdens een les uit zijn keel te schreeuwen.
Geloof me op internet wordt alles van a tot z uitgelegd, van van kite setup, voorrangsregels tot kiteloop...men moet alleen de moeite nemen om alles door te lezen en info vragen als ze er niet uitkomen... maar helaas velen denken gewoon niet na, ook als ze hebben gelest.
En ja ik heb er heel lang over nagedacht of dat ik wel al dan niet een les zou gaan nemen, maar ja niemand die in NL op 7 Januari les wil geven.

Kiten is niet voor iedereen weggelegd, al ziet het er zo eenvoudig uit.
feddomw
Gast
Antwoord #19 September 01, 2010, 15:44:34
edit2Rapporteer  
Voel je je aangesproken? Grin

Met jouw betoog sla je de spijker op z'n kop, maar je kan blijkbaar beter en sneller typen dan ik....

Kitesurfen is een "trendsport", hype, noem maar op. Dus het komt snel onder het kopje "vrijgezellenuitjes" zoals blokarten, flowriden, wakeboarden, enz.

En tsja, dan zal het wel makkelijk zijn en zonder enig gevaar. Dus ik hoef geen les te nemen, ik ken nog wel iemand met een kite. Het ziet er zo laagdrempelig uit namelijk.

Het ligt ook wel een beetje aan de persoon. Ik begin nergens aan voordat ik eerst 24 dagen en 16 uur alles via internet heb uitgezocht. Tweedehands auto kopen, PS3 of XBox360 kopen, hardloopschema, noem maar op. Auto-didact inderdaad binnen de beperkte mogelijkheden van internet, maar eerst wel alle ins and outs uitzoeken. Zo ben ik nou eenmaal.

Zo ook dus met kitesurfen. DVD kijken, eens op het strand kijken hoe men nou optuigt en vaart t.o.v. de windrichting, en dan een les nemen. Je betaalt iemand immers, dan wil je kunnen profiteren van die tijd. En - vergeet weer even het safety aspect - je krijgt ook nog de kans om te leren van iemand die er verstand van heeft en dus kan je de leercurve aanzienlijk steiler laten lopen.

Dus daarom nogmaals mijn onbegrip dat er mensen zijn die geen lessen nemen, die uiteraard niet tot de 1% van de bevolking behoren zoals jij. Laten wel wel wezen, de situatie die jij omschrijft van jezelf is eerder uitzondering dan regel. De verhalen over de idioten die op parkeerterreinen alvast de 12m oplaten die ze net bij de shop hebben gehaald bij windkracht 7, dat zijn toch echt wel mensen die kunnen profiteren van lessen en gezond verstand.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #20 September 01, 2010, 16:02:11
edit2Rapporteer  
maar idd wat je zegt dat trendy aspect er van is niet gezond voor de sport.

maar ik denk dat het toch allemaal aan de persoon zelf ligt... je zal altijd mensen tegen komen die laten blijken dat ze het niet helemaal snappen, en laat ik je wel vertellen, ik zie vaker dat mensen die wel les hebben gehad geirriteerder raken op een stukje goedbedoeld advies voor hun eigen veiligheid dan mensen die zelf wat aankloten... op het auto strand iig wel uitzonderingen daargelaten...kan je wel een paar voorbeelden noemen hoor, ik zit misschien relatief kort bij dit bonte gezelschap maar als je vaak naar de autoplaya gaat dan zie je genoeg.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.