[info] Zelf oefenen

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
September 30, 2009, 17:52:26
edit2Rapporteer  
Zelf oefenen

Als je de lessen succesvol hebt afgerond en al het benodigde materiaal bij elkaar hebt word het tijd om zelf te oefenen. Het beste is om samen met een andere beginner met 1 kite te oefenen. Op die manier is er altijd iemand die jou kan helpen en je kan elkaar tips geven. Uiteraard kan je ook alleen oefenen, maar zorg altijd dat er een andere kitesurfer op het water is. Ga nooit alleen het water op.
BartJ

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #1 Februari 09, 2010, 19:43:08
edit2Rapporteer  
He Reflex,

Als eerste: Helemaal top hoeveel aandacht je hier geeft aan veiligheid en ervaring! Keep it up! Heb daar veel aan!

Ik heb, samen met een vriend, vorig jaar zomer 3 dagen gelest op Oostvoorne, en we zijn inmiddels allebei bijna compleet qua materiaal. Nu de lente weer komt (hoop ik), willen we natuurlijk gaan oefenen met zijn 2-en, en inderdaad zoals jij terecht aangeeft met 1 set per keer. Gewoon lekker allebei ons eigen setje, maar 1 ligt dus steeds langs de kant. Wanneer kan ik wat oefeningen op deze pagina verwachten die we kunnen doen om beter te worden en uiteindelijk lekker allebei tegelijk het water op te kunnen?

Thanks voor je reply!
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #2 Februari 10, 2010, 19:20:28
edit2Rapporteer  
Ik kan ten zeerste beamen dat het samen het water opgaan met 1 set een zeer prettige en veilige manier van leren is. Alvast veel plezier!

Kan nog wel tot april duren denk ik eer dat het lekker wordt om samen te oefenen. Het water blijft lang koud en als je in het water je maatje aan het helpen bent ishet flink koud.
BartJ

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #3 Februari 10, 2010, 20:13:07
edit2Rapporteer  
I know, de winter is leuk, als je op wintersport gaat of wanneer je niet van buitensporten houd, maar nu ben ik er toch wel klaar mee aan het raken..... Cry

Maar goed. Ben nog steeds benieuwd naar een paar goede oefeningen, anders dan wat je met lessen doet, dus wie er een paar weet.... kom er maar in! ThumpsUp
S@nd3r

Berichten: 92
Antwoord #4 Februari 10, 2010, 22:22:51
edit2Rapporteer  
Vanaf hoeveel graden watertemperatuur is het met een winterpak of droogpak verantwoord te gaan oefenen?
Ik wil ook heel graag weer wat gaan doen maar wil niet het risico lopen dat er wat gebeurd.
Ik lig ook nog veel in het water te klooien om meer dan 10 meter te blijven staan
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #5 Februari 10, 2010, 22:27:49
edit2Rapporteer  
tip voor beginners:
Als je begint met zelfstandig oefenen heb je alle aandacht voor jezelf ( kite / board ) nodig. Vaak zie je dat beginners niet echt de ruimte opzoeken en midden tussen de andere kiters gaan oefenen.
Veel van de aandacht zijn de dan kwijt met om zich heen kijken of er niemand aan komt. Zodra het even kan wordt vlug de vlieger ingestuurd en wammes, op je plaat. Je aandacht ( waar je maar 100% van kunt geven) is dan voor 80% gericht naar de anderen in je buurt en je houdt nog maar 20% over voor het eigenlijke oefenen / kitesurfen. Op een aantal ( vooral binnenwater locaties) kun je echt een heel eind het water oplopen. Bij bijv Mirns , Workum, Muiderberg, strand Horst, Schellinkhout , Enkhuizen enz enz kun je vele honderden meters uit de kant lopen. Zoek deze ruimte dan ook op! je leert dan in 1 uur net zoveel als op een hele dag in het drukke gebied.

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #6 Februari 10, 2010, 22:31:58
edit2Rapporteer  
Vanaf hoeveel graden watertemperatuur is het met een winterpak of droogpak verantwoord te gaan oefenen?
Ik wil ook heel graag weer wat gaan doen maar wil niet het risico lopen dat er wat gebeurd.
Ik lig ook nog veel in het water te klooien om meer dan 10 meter te blijven staan

Als beginner in een wetsuit is het echt aan te raden te wachten totdat de water temperatuur weer een flink stuk hoger is. Met een droogpak kun je in principe het hele jaar door het water op. Echter: op diep ijskoud water wordt het ,als je lang in het water ligt, ook snel gevaarlijk koud. Dus ook met een droogpak in de winter: op diep water dicht bij de kant blijven ( bijvoorbeeld onshore wind op zee) of alleen op ondiep water oefenen. Gaat er wat fout dan sta je zo op de kant.
S@nd3r

Berichten: 92
Antwoord #7 Februari 10, 2010, 22:48:08
edit2Rapporteer  
Vanaf hoeveel graden watertemperatuur is het met een winterpak of droogpak verantwoord te gaan oefenen?
Ik wil ook heel graag weer wat gaan doen maar wil niet het risico lopen dat er wat gebeurd.
Ik lig ook nog veel in het water te klooien om meer dan 10 meter te blijven staan

Als beginner in een wetsuit is het echt aan te raden te wachten totdat de water temperatuur weer een flink stuk hoger is. Met een droogpak kun je in principe het hele jaar door het water op. Echter: op diep ijskoud water wordt het ,als je lang in het water ligt, ook snel gevaarlijk koud. Dus ook met een droogpak in de winter: op diep water dicht bij de kant blijven ( bijvoorbeeld onshore wind op zee) of alleen op ondiep water oefenen. Gaat er wat fout dan sta je zo op de kant.

Maar onshore wind is als beginner toch ook niet echt aan te raden?
Woon zelf in Zandvoort en zie hier regelmatig golfsurfers(met wetsuits) in zee ook met deze temperaturen, hoe lang liggen zij in het water dan?
Ben zelf aan het kijken voor droogpak (Gul Astro) ook met het oog op de toekomst  als het varen wel lukt.
Hoe lang zou je hiermee in zee kunnen liggen?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #8 Februari 10, 2010, 22:57:47
edit2Rapporteer  
Citaat
Maar onshore wind is als beginner toch ook niet echt aan te raden?
Woon zelf in Zandvoort en zie hier regelmatig golfsurfers(met wetsuits) in zee ook met deze temperaturen, hoe lang liggen zij in het water dan?
Ben zelf aan het kijken voor droogpak (Gul Astro) ook met het oog op de toekomst  als het varen wel lukt.
Hoe lang zou je hiermee in zee kunnen liggen?
Het is inderdaad niet echt verstandig om als beginner met onshore op zee te beginnen. Dit gaat alleen op als je redelijk kunt varen. ben je een echte beginner dan zou ik even wachten totdat het wat warmer is.
Voor het kopen van een Astro ( of een ander pakkie uit bijv Engeland) zou ik ook wachten: de euro staat op dit moment behoorlijk laag.
robhoffmann97

Geen avatar

Berichten: 36
Antwoord #9 Augustus 11, 2014, 19:44:28
edit2Rapporteer  
Hallo,
Ik heb gehoord dat er op castricum een spot is waar de zee heel ondiep is en waar de golfslag dus ook mee valt. Ik kan nu redelijk hoogte winnen en heb een 2010 gaastra jekeyll. Bij welke wind en niveau kan ik denken jullie daar beginnen. Die spot is qua rijzen heel veel makkelijker dan bijvoorbeeld enkhuizen. Het amstelmeer is voor mij nog veel beter maar ik heb gehoord dat je dat ook beter niet kan doen. Dus wat denken jullie?
HkerkMarthijn

Geen avatar

Berichten: 104
Antwoord #10 Augustus 11, 2014, 20:02:00
edit2Rapporteer  
Welke maat kite heb je?
Ik ben me niet bewust dat castricum een ondiep stuk ze heeft, maar ik vaar ook bijna altijd bij wijk.
Zolang je goed kan body draggen en de wind niet al te hard ik kan je gewoon oefenen bij Castricum, de leercurve duur alleen door de golven iets langer.
robhoffmann97

Geen avatar

Berichten: 36
Antwoord #11 Augustus 11, 2014, 21:10:04
edit2Rapporteer  
Ik heb een negen vierkante meter vlieger en upwind bodydraggen is allemaal geen probleem. Ik gokte zelf dat 20 knopen een beetje de grens zou zijn maar heb daar niet echt een onderbouwing voor ofzo.
Gaat er btw wel eens iemand naar het amstelmeer en kan die mij vertellen wat daar mis mee is, ik heb gehoord dat daar veel stenen liggen en dat je moeilijk terug kon komen...
HkerkMarthijn

Geen avatar

Berichten: 104
Antwoord #12 Augustus 11, 2014, 21:38:01
edit2Rapporteer  
9 vierkante meter begint pas bij 17/18 knopen bij 80 kilo (ligt er ook aan je gewicht) om te gaan varen, vanaf een knoopje of 15 kan je wel oefenen met waterstarten maar zal je veel moeten lopen omdat je hard downwind gaat. max is knoopje of 25.
let wel goed op de zee als de wind west is zijn er golven en stroming. en is het moeilijk wegvaren.
robhoffmann97

Geen avatar

Berichten: 36
Antwoord #13 Augustus 11, 2014, 23:00:51
edit2Rapporteer  
Ik weeg denk ik ongeveer 65 kilo en kan bij 12/14 knopen net een heel klein beetje hoogte winnen. Maar die stromingen kunnen dus nog wel gevaarlijk worden of is dat geen probleem?
HkerkMarthijn

Geen avatar

Berichten: 104
Antwoord #14 Augustus 11, 2014, 23:08:55
edit2Rapporteer  
stroming bij Castricum is niet gevaarlijk, gewoon niet  verder kiten dan dat je terug wil zwemmen.
En niet kiten bij aflandige wind.
robhoffmann97

Geen avatar

Berichten: 36
Antwoord #15 Augustus 11, 2014, 23:34:50
edit2Rapporteer  
Oke dat is dan wel een uit komst, morgen is daar wel een beetje veel wind dus dan wordt het waarschijnlijk amstelmeer ofzo.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.