[Ervaring] Mijn ongeluk te IJmuiden, donderdag 10 december 2009

Haring High Richardt

Berichten: 9341
December 12, 2009, 15:29:48
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal

Vandaag (zaterdag 12 december 2009) weer thuis gekomen  na 2 dagen in het ziekenhuis te zijn geweest. Iedereen nog bedankt voor de nodige steunbetuigingen ook namens mijn vrouw Judith. Dit heeft mij zeer goed gedaan.

Wat was er allemaal gebeurd.

Het was donderdagmiddag 10 december en ik besloot naar Ijmuiden te gaan om te kiten.  Het waaide gemiddeld 25 knopen en er stond een waterig zonnetje. Ik besloot om mijn Best Nemesis 10 meter op te pompen.
Ik had de hele middag heerlijk gevaren en besloot nog een paar sprongen te maken om daarna naar huis te gaan. Ik moest namelijk op tijd naar huis toe om voor het eten te zorgen voor mijn 2 dochters omdat mijn vrouw die dag een personeels feestje  had in Amsterdam.

Na een van die sprongen belandde mijn kite in het water. Ik kreeg de kite na verloop van tijd niet meer uit het water en zag dat de lijnen kruislings in het water lagen. Ook zag ik dat de kite op een hoopje lag en ik dacht dat de leading Edge lek was. Dit omdat  meerdere pogingen om de kite te herstarten en niet lukten.  Ik besloot om de lijnen om de bar te rollen en zo naar mijn kite toe te gaan. Als ik dan bij de kite zou zijn wilde ik de kite als een soort zeiltje gebruiken om rustig naar de kant te komen. Ik was ongeveer  driehonderd meter van de kant af en ik kon daar niet staan.
Ik wilde de lijnen voor mij houden zodat ik niet mijn lichaam in de lijnen zou belanden. Het oprollen ging  goed en ik kwam al dichter bij mijn kite. Todat de kite plotseling weer omhoog ging waarbij mijn bar brak en waarschijnlijk gelijk mijn wijsvinger door een van de lijnen ging. Vervolgens bleef de kite weer op het water liggen. Na enige tijd voelde ik weer zand onder mijn voeten en kon ik staan. Ik heb de kite vervolgens gepakt en hij bleek in zijn geheel niet lek te zijn.
Heb ongeveer 20 minuten in het water gelegen waarbij ik wel gelukkig een droogpak aan had en het niet koud had gekregen. Ook was er tijdens het bovenstaande een mede kiter die aan mij meerdere keren had gevraagd of het goed met mij ging. Van deze kant nog hartelijk dank aan de voor mij onbekende helpende kiter. Ik heb hem niet om hulp gevraagd omdat ik dacht dat ik de zaak wel onder controle had.

Ben hierna naar de auto gegaan met al mijn spullen. Bij de auto aangekomen bekeek ik mijn rechterhand van dichtbij en zag dat het er niet zo goed uitzag. Ik besloot naar de EHBO te Alkmaar te gaan.  Hier werd besloten om mij te gaan operen. Het werd een operatie onder algehele verdoving van 3.5 uur.
Mijn wijsvinger is gebroken en de pezen beschadigd maar gelukkig niet helemaal door. De dokter heeft een klein titanium plaatje op het bot geplaatst en een ader uit mijn hand hierop geplaatst voor de doorbloeding.
Na 2 dagen onder de paracetemol en antibiotica mocht ik weer naar huis.

Volgende week vrijdag moet ik naar de revalidatie arts en dan wordt er bekeken hoe het verder moet .

Gelukkig kan ik nog wel met mijn linkerhand typen.
 Wat ik mij zelf nou afvraag wat is er nou fout gegaan en hoe had ik dit kunnen voorkomen. Alle tips zijn natuurlijk welkom.

Gr Richard

[Edit] Titelfix, zo is het duidelijker dat het over je eigen ongeluk-ervaring gaat en niet om "een verongelukte kiter".

Heel veel sterkte met je herstel!
Enige gelukje dat je hebt is dat je in alle rust kunt revalideren nu de winter voor de deur staat. voortaan dus eerst 1 lijn minstens 5m oprollen voordat je de rest meerolt
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #1 December 12, 2009, 15:42:09
edit2Rapporteer  
 Beterschap Richard, heftig verhaaltje. Ik zou exact hetzelfde hebben gehandeld. Het enige dat ik kan bedenken is dat je je lijnen niet op de juiste manier hebt opgerold. Het is me niet duidelijk hoe je dat precies gedaan hebt. Ik zou ze gewoon normaal oprollen, maar dat is fout. Volgens mij moet je eerst een stuurlijn een paar slagen geven en daarna pas de rest, om ongewild herstarten te voorkomen. Maar ik ben hier niet helemaal zeker van. Misschien iemand anders? Sterkte met revalideren in ieder geval. ThumpsUp
martimor

Berichten: 1934
Antwoord #2 December 12, 2009, 15:56:30
edit2Rapporteer  
ja man, beterschap. klink zo onschuldig dat verhaal.
hoop dat je snel weer aan je bar kan hangen

gr martijn
Rich@rd>>>238,2

Berichten: 64
Antwoord #3 December 12, 2009, 16:08:39
edit2Rapporteer  
HI richard

Ten eerste veel beterschap toegewenst.
Maar kan uit je verhaal niet halen of je nu eerst je safety hebt getrokken voordat je je lijnen oprolde
Dat moet volgens mij als eerste zodat je kite geen power meer heeft en kan krijgen.

Ik heb ook een keer het zelfde gedaan eerst mijn safety getrokken en toen de lijnen opgerold maar heb later een fout gemaakt door bij mijn kite later de lijnen los te maken
Dat was nog niet zo erg maar begon met de y lijn waar de safety aan zit nu greeg ik vol de wind er in en op 4 lijnen op 2,5 meter van de kite dus kon toen niet meer bij de kite
Dank zij  het ondiepe water en hulp kon ik mijn kite pakken en hoefde ik niet alles te releasen

gtrz richard  
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #4 December 12, 2009, 16:16:57
edit2Rapporteer  
Hoi Richard,

Welkom thuis,zoiets kan met 4 lijns kites altijd gebeuren.Hoorde dat met 5 lijns vliegers dit niet voorkomt,ik bedoel dat plotserlinge relaunchen.
Beterschap en hopelijk tot snel op het water  ThumpsUp
Ride

Berichten: 4775
Logs: 0 | 234 uur
Antwoord #5 December 12, 2009, 17:24:56
edit2Rapporteer  
He Richard. Welkom thuis weer man. Wat een verhaal zeg. Wees maar blij dat je je droogpakkie aanhad toen je 20 minuten in het water lag te dobberen en etteren. Zwaar balen dat je vinger gebroken is. Hoe moet het nu met de nieuwjaarsessie. Vette oliebollen kan je natuurlijk ook met je linkerhand eten Grin, maar toch. We willen je ook graag over het water zien vliegen. Zal nog wel effies duren met die vinger.

Qua oplossing om dit niet meer te laten gebeuren...........Ik heb het zo geleerd dat als dit gebeurd, je eerst 1 van de stuurlijnen een paar meter om je bar wikkelt en vervolgens pas de rest mee gaat wikkelen. Dit om relaunchen te voorkomen. Heb het gelukkig nog nooit zelf aan de hand gehad, maar dat is de theorie in ieder geval.

Nou Ries, hopen op een spoedig herstel, zodat we weer gauw op Schel kunnen knallen. Sterkte man.  ThumpsUp
Goonie

Berichten: 674
Antwoord #6 December 12, 2009, 17:40:29
edit2Rapporteer  
Richard heel veel sterkte met je vinger natuurlijk en lekker rustig aan doen in de winter.

Wat betreft je vraag. Ik vraag me af hoe je de lijnen aan je bar hebt gedraaid.
Ik heb dit een keer getest op het ijselmeer om de kite als zeiltje te gebruiken om zo naar de kant te kunnen komen.
Ik had hier extra wat info gewonnen op het internet en de meeste merken kites vertellen het volgende wat ik ook heb gedaan.

Zorg ervoor dat je 1 lijn oprolt tot tenminste 3 a 4 meter als je in het water ligt. dan staat er spanning op 1 lijn en kan de kite bijna nooit launchen.
Dan zou je denken dat je dan in lijnen zou komen met je benen .
Wat me dus verbaasde is dat ik alle ruimte had om zo naar de kite te zwemmen en de 3 a 4 meter lijnen wat dan uit eidelijk maar 1,5 meter lang is achter mij aan dobberde. Ik bedoel dus als je 1 lijn 3 a 4 meter op hebt gerold dan de rest er gewoon bij pakt zodat als je bij je kite bent een stuk  rond dobbert.

Vervolgens iets lucht uit de leading edge en zeilen maar..

Tenminste zo heb ik het gedaan maar als ik je verhaaltje zo lees richard dan heb je direct alle lijn op gerold en op het moment dat de kite ging launchen er wat van de bar is gerolt en een lus om je vinger is gekomen om dat je de bar niet los wilde laten uit reactie. Maar dat is mijn gedachte natuurlijk. misschien zijn er mensen die er anders over denken.

Naish-Kiter

Berichten: 1513
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #7 December 12, 2009, 17:50:51
edit2Rapporteer  
dit komt me bekent voor,
ik mis ook een stukje van 1cm van me wijsvinger nadat de lijn eromheen was geslagen  dit is niet goed hersteld maar je ziet wel dat er een stukje af is en weinig gevoel erin  waardoor ik hem minder gebruik.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #8 December 12, 2009, 18:25:57
edit2Rapporteer  
Richard, veel sterkte met het herstel. Tja misschien heb je alles wel goed gedaan en heb je toch op de een of andere manier pech gehad. Dat de bar breekt zegt al genoeg over de ineens opkomende kracht. MIsschien dat er n tip in een golf bleef steken terwijl de kite ineens vrij spel krijgt. Dan kan ze n soort miniloopje maken.

Heb je je board nog kunnen redden?
martin 404

Geen avatar

Berichten: 71
Antwoord #9 December 12, 2009, 21:20:57
edit2Rapporteer  
Hele lekere kite die Nemesis, maar als ie het water raakt ben je wel erg vaak de lul.
Heb nu een 7m waroo 2010 en als mijn 10m Nemesis kapot gaat ofzo, dan vervang ik die ook met de waroo2010.
Puur en alleen voor de super relaunche.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #10 December 12, 2009, 21:27:21
edit2Rapporteer  
Bedankt voor alle steun betuigingen en reacties en het meedenken om eventuele problemen te voorkomen. ThumpsUp ThumpsUp

Citaat
dus eerst 1 lijn minstens 5m oprollen voordat je de rest meerolt
Had ik als eerste aan zitten denken maar: omdat de kite op een hoopje lag dacht ik dat de leading edge lek was.  En dat er dan praktisch geen druk op de kite zou komen te staan
Verder dacht ik dat het zeer snel moest gebeuren mocht het eventueel fout aflopen.
Ook dacht ik bij mijzelf als ik een lijn oprol zit ik nog met 3 losse lijnen en daar wou ik eigenlijk ook niet in verstrikt raken.
Ik dacht ik moet zorgen dat ik voor de lijnen blijf zodat ze niet om me heen konden gaan.
Het ging eigenlijk best wel goed todat de kite plotseling weer de lucht in ging ThumpsUp ThumpsUp


Citaat
Zorg ervoor dat je 1 lijn oprolt tot tenminste 3 a 4 meter als je in het water ligt. dan staat er spanning op 1 lijn en kan de kite bijna nooit launchen.
Dan zou je denken dat je dan in lijnen zou komen met je benen .

Hier was ik juist heel bang voor. Ik had op de forums wel gelezen dat mensn verstrikt waren geraakt door de lijnen en ze dan onder water werden gedrukt omdat de kite dan weer druk kreeg op een of andere manier


Citaat
Maar kan uit je verhaal niet halen of je nu eerst je safety hebt getrokken voordat je je lijnen oprolde Dat moet volgens mij als eerste zodat je kite geen power meer heeft en kan krijgen
Heb geen safety getrokken voordat ik de lijnen ging oprollen. Volgens zou dit weinig uitmaken maar ik kan het mis hebben

Citaat
He Richard. Welkom thuis weer man. Wat een verhaal zeg. Wees maar blij dat je je droogpakkie aanhad toen je 20 minuten in het water lag te dobberen

Dat was zeker lekker want het was niet bepaald warm die dag

Citaat
Heb je je board nog kunnen redden?
Board had ik eigenlijk de gehele tijd aan mijn voeten en bij mij dus die is er nog ThumpsUp
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #11 December 12, 2009, 21:30:38
edit2Rapporteer  
Citaat
Hele lekere kite die Nemesis, maar als ie het water raakt ben je wel erg vaak de lul.
Heb nu een 7m waroo 2010 en als mijn 10m Nemesis kapot gaat ofzo, dan vervang ik die ook met de waroo2010.
Puur en alleen voor de super relaunche
.
 Heb ook een waroo 7 en 9 gehad en inderdaad bij wijze van spreke als je na de kite keek ging hij al de lucht in  ThumpsUp

Wel was mijn kite voor dat dit gebeurde ook in het water beland en toen had ik hem zo weer de lucht in zonder problemen. Normaal herstart ik hem eigenlijk altijd zonder problemen

Citaat
dit komt me bekent voor,
ik mis ook een stukje van 1cm van me wijsvinger nadat de lijn eromheen was geslagen  dit is niet goed hersteld maar je ziet wel dat er een stukje af is en weinig gevoel erin  waardoor ik hem minder gebruik.
Wat was er bij jouw gebeurd ?????????
 
TBK

Berichten: 2050
Antwoord #12 December 12, 2009, 21:44:18
edit2Rapporteer  
Was er geen school haring of kibbeling in de buurt die je naar de kant konden brengen Richard. schater
Goed dat je er weer bent en hopelijk een voorspoedig herstel anders moet je filmen met de nieuwjaarssessie.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #13 December 12, 2009, 21:50:12
edit2Rapporteer  
Citaat
Goed dat je er weer bent en hopelijk een voorspoedig herstel anders moet je filmen met de nieuwjaarssessie
De chirurg dacht aan 2 maanden minstens  ThumpDown ThumpDown ThumpDown Dus dat wordt waarschijnlijk filmen
TBK

Berichten: 2050
Antwoord #14 December 12, 2009, 21:56:07
edit2Rapporteer  
Sterkte Richard , één ding is belangrijk, en dat is, dat je weer ,,kunt'' gaan kiten, het herstel gedurende die paar maandjes moet je dan maar voor lief nemen.
Wie weet kan je al weer sneller aan de bak !
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #15 December 12, 2009, 22:12:11
edit2Rapporteer  
Wow wat een pech! Heel veel sterkte met je vinger!
Micky

Berichten: 4101
Antwoord #16 December 13, 2009, 19:39:54
edit2Rapporteer  
Hee Richard, verveel je je al.....  Tongue Grin
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #17 December 13, 2009, 19:51:51
edit2Rapporteer  
Eigenlijk helemaal niet. ThumpsUp

Lekker de hele dag typen met links op het internet. ThumpsUp

Het wordt pas een probleem als mijn computer er mee stopt  ThumpDown ThumpDown

Gelukkig nog een laptoppie achter de hand maar dan krijg ik weer ruzie met mijn 2 dochters die daar hun huiswerk weer op moeten maken en msn hiffis en andere zaken
360

Berichten: 613
Antwoord #18 December 13, 2009, 20:43:59
edit2Rapporteer  
RIchard,

Goed om te horen dat we weer Lekkel thuis zit.   ThumpsUp ThumpsUp
Wel balen dat het 2 maanden gaat duren. ThumpDown
Maar goed beter in de winter dan in de zomer zeg ik maar.
Tevens is het zo dat je ook Kibbeling kan eten met een hand  Grin

Ik wist niet dat, als je de lijnen van een 4 lijns kite oprolt, je eerst een lijn een meter of 5 oprolt.
Maar goed ik ben ook een 5 lijner.

Wel een goede tip voor de 4 lijners  ThumpsUp

Zal wel even wennen worden zo 2 maanden zonder kite in de handen. Kun je even de familie-man uithangen en daarna word je door de dames het water op geduwd.

Tot snel


Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #19 December 14, 2009, 00:44:10
edit2Rapporteer  
Bedankt Heiko  ThumpsUp

Had vanavond teigertje en zijn vrouw (mijn zus) op ziekenbezoek  ThumpsUp

martimor

Berichten: 1934
Antwoord #20 December 14, 2009, 01:30:52
edit2Rapporteer  
tering  hé Lips Sealed
TBK

Berichten: 2050
Antwoord #21 December 14, 2009, 09:04:56
edit2Rapporteer  
Ik zou met dat barretje nog effe bij VDB langs gaan, dat mag toch niet gebeuren ! ThumpDown
360

Berichten: 613
Antwoord #22 December 14, 2009, 09:48:32
edit2Rapporteer  
Dat krijg je ervan als je unhooked aan de gang gaat   schater

Effuh serieus: Behoorlijk bizar dat een bar zomaar doormidden wordt getrokkken.   Shocked
even navragen hoe dat kan.

Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #23 December 14, 2009, 11:45:30
edit2Rapporteer  
Vond het ook wel bizar dat de bar aan barrelen is, bar is op een kwart gebroken dus waar je hand zit zeg maar  Huh
Heb nog nooit een gebroken bar gezien. Undecided
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #24 December 14, 2009, 11:48:19
edit2Rapporteer  
Ah die kun je nog wel gebruiken.. gewoon je kite als oldschool 4 lijns besturen!

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.