[Ervaring] Mijn ongeluk te IJmuiden, donderdag 10 december 2009

Bram Wilbrink

Berichten: 823
Antwoord #25 December 14, 2009, 12:16:51
edit2Rapporteer  
Haaai...


Kloten om te horen... hoop dat je snel helemaal opknapt.

Zelf heb ik meerdere malen een Best bar doormidden gezien.
2 maatjes hier in het noorden hebben dat al gehad. Heftig !!

Sterkte
Denice

Berichten: 186
Antwoord #26 December 14, 2009, 12:34:40
edit2Rapporteer  
Beste Richard!
Succes met je herstel!
Onlangs ook zoiets meegemaakt.
Heb toen gereleast en ben naar m'n kite toe gezwommen zonder de lijnen op te rollen. Is dit fout?? Graag advies. Ik snap dat het risico bestaat dat je in de lijnen zwemt, maar met een beetje opletten heb ik dit weten te voorkomen.
Als je niet oprolt staat er namelijk geen druk meer in de lijnen en is de kans dat de kite uit zichzelf de lucht in gaat volgens mij minimaal.
Graag advies van de kenners!!
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #27 December 14, 2009, 13:14:35
edit2Rapporteer  
Hallo Denice

Ik ben geen kenner maar wat waren de omstandigheden op dat moment. ????

Zee, harde wind, stroming, diep water,  droogpak ????

Vond bij mij geen optie om naar mijn kite toe te zwemmen omdat ik een droogpak aanhad en bang was om in de lijnen verstrikt te geraken.
Omdat ik dacht dat mijn leading edge lek was heb ik  besloten om de lijnen om mijn bar te wikkelen en zo dichter naar de kite toe te komen.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #28 December 14, 2009, 13:15:33
edit2Rapporteer  
Citaat
Zelf heb ik meerdere malen een Best bar doormidden gezien.
2 maatjes hier in het noorden hebben dat al gehad. Heftig


Wat was de oorzaak ?????????
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #29 December 14, 2009, 13:39:55
edit2Rapporteer  
't blijft toch allemaal wat zwakker, dat Best- spul  Lips Sealed
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #30 December 14, 2009, 15:09:09
edit2Rapporteer  
't blijft toch allemaal wat zwakker, dat Best- spul  Lips Sealed

Wat een goedkope reactie weer, graag wat onderbouwing bij dit commentaar. Wie zegt er dat met die krachten geen enkel andere bar had kunnen breken? En tevens zou ik niet na het breken van 1 bar durven zeggen dat alles zwakker is bij een merk. Mischien zat er wel al een scheur in het carbon (dat verzwakt enorm). Tuurlijk mag het niet gebeuren dat klopt.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #31 December 14, 2009, 16:22:00
edit2Rapporteer  
Bar was gekocht eind augustus en er was hooguit 10 keer meegevaren
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #32 December 14, 2009, 16:32:28
edit2Rapporteer  
Ik heb je kite nog opgelaten vorige week op IJmuiden rond half vier, man wat een verhaal dit! Ik hoop dat je snel herstelt!


In alle discussie laait toch weer de vraag op: wat moet je nou doen als je kite niet meer omhoog gaat. Wachten tot je teruggedobberd bent is meestal geen optie. Je moet je lijnen gaan oprollen. Wat ik altijd dacht is dat je:

1. 1 stuurlijn oprolt op de bar, tot je zo ongeveer de spanwijdte van je kite hebt opgerold (best veel dus!!), terwijl je uitkijkt niet verward te raken in de rest; en

2. Dan alle lijnen oprolt tot bij de kite.

Nou lees ik hier en op Hanglos weer dat sommigen menen dat je een powerlijn moet oprollen. In mijn geval dè powerlijn, want Bandit Dos.

Wat is het nou, en bij welke kite?
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #33 December 14, 2009, 17:16:50
edit2Rapporteer  
't blijft toch allemaal wat zwakker, dat Best- spul  Lips Sealed

Wat een goedkope reactie weer, graag wat onderbouwing bij dit commentaar. Wie zegt er dat met die krachten geen enkel andere bar had kunnen breken? En tevens zou ik niet na het breken van 1 bar durven zeggen dat alles zwakker is bij een merk. Mischien zat er wel al een scheur in het carbon (dat verzwakt enorm). Tuurlijk mag het niet gebeuren dat klopt.
ahjoh, Richard weet wie 't zegt, hij kent me wel. In dit geval niet serieus bedoeld hoor... Uiteraard mag dit geen normaal gevolg zijn van extra kracht op een bar van welk merk dan ook... loser Ik zou het  in ieder geval bij de verkoper en/of Best zelf onder de aandacht brengen...

En sowieso een goede zaak dat dit onderwerp nog eens wordt aangesneden op dit subforum...
Bram Wilbrink

Berichten: 823
Antwoord #34 December 14, 2009, 17:39:21
edit2Rapporteer  
De oorzaak van het breken van de bar zal het navragen bij de betreffende boy's...
Succes met het herstellen.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #35 December 14, 2009, 17:43:07
edit2Rapporteer  
Je moet niet vergeten dat dit geen normaal gebruik van de bar is. De bar is niet ontworpen voor zo een piekbelasting op een klein oppervakte. Als je er namenlijk vanuitgaat dat je lijnen op dat punt zijn opgerold komt alle kracht van de kite ineens op dat kleine stukje van 3cm breed. Ik denk niet dat dit werkelijk aan de bar kan liggen maar veelal aan het carbon die vele merken gebruiken in de bars.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #36 December 14, 2009, 18:10:26
edit2Rapporteer  
Citaat
Ik heb je kite nog opgelaten vorige week op IJmuiden rond half vier, man wat een verhaal dit! Ik hoop dat je snel herstelt!

Je zat te twijfelen welke kite je moest nemen 7 of 10 meter toch???

Citaat
Wat is het nou, en bij welke kite?
Goeie vraag. Ik ben er eigenlijk nog steeds niet voor 100% achter. Iedereen zegt toch weer op een andere manier wat je moet doen in zulke situaties

Citaat
Ik zou het  in ieder geval bij de verkoper en/of Best zelf onder de aandacht brengen...
Heb ze beiden gemaild en ik wacht nog op antwoord

Citaat
ahjoh, Richard weet wie 't zegt, hij kent me wel
Nooit gezien  Grin



Krizze

Berichten: 432
Antwoord #37 December 14, 2009, 18:21:33
edit2Rapporteer  
Ik ben diegene waar Brambix het over had!  Was aant varen met warroo 13m 2008 op het Zuidlaardermeer toen het opeens kneiterhard ging waaien. Ik verloor mnboard en kon hem niet meer te pakken krijgen. Maat van me, sky high as a, kon m ook nie meer vinden. Lag toen al zo'n 20 minuten int water en kreeg t vet koud! Bodydrag naar de kant, daar aangekomen wou ik m netjes in de luwte laten landen maar er kwam ineens een megawindstoot en mn bar brak spontaan dwars door midden. Mn pols kwam verstrikt in de lijnen en de kite schoot weer omhoog. Was geen pretje. Ben een meter of 50 mee het riet ingetrokken toen de kite gelukkig vast kwam te liggen en ik me pols weer los kon maken. Heb er nix aan overgehouden maar twas wel ffies behoorlijk paniekerig.
En 't gekke is dat een andere maat van me, Rofl, zijn bar 4 dagen later ook op dezelfde plek heeft gebroken, met bijna geen wind Huh. Maffe shit toch?!!
Zijn naar de shop gegaan en hebben allebei een nieuwe best 2009 bar gekregen! Dat dan weer wel Grin
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #38 December 14, 2009, 18:30:41
edit2Rapporteer  
Je moet niet vergeten dat dit geen normaal gebruik van de bar is. De bar is niet ontworpen voor zo een piekbelasting op een klein oppervakte. Als je er namenlijk vanuitgaat dat je lijnen op dat punt zijn opgerold komt alle kracht van de kite ineens op dat kleine stukje van 3cm breed. Ik denk niet dat dit werkelijk aan de bar kan liggen maar veelal aan het carbon die vele merken gebruiken in de bars.
Bij materiaal voor extreme sporten komen kunnen nu eenmaal extreme krachten voorkomen. Daar komt denk ik nog eens bij wellicht aan de andere kant van de breuk zijn hand zat, die de tegenkracht gaf. Dus door pure manpower gebroken. Materiaalfealure dus.
TBK

Berichten: 2050
Antwoord #39 December 14, 2009, 18:47:51
edit2Rapporteer  
Als ie had kunnen breken door de krachten die vrijkomen toen de kite lucht weer in ging,
zou dit in het midden van bar moeten zijn, dat is nl de zwakste plek. (bij de depowerlijn)
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #40 December 14, 2009, 18:53:08
edit2Rapporteer  
TBK dat hangt er puur vanaf hoe de lijnen opgerold zijn. Als je de lijnen niet op de normale manier maar rond je bar zelf draait trekt hij daar op 1 punt zo hard dat het gewoon breekt. Indien hij wel op de normale manier die je op het land gebruikt de lijnen heeft opgerold dan is het een ander verhaal ja.

Flyingtrunkie, zolang het niet duidelijk is hoe de lijnen opgerold waren en of hij de handen aan de bar had durf ik dat nog niet te zeggen hoor Wink
TBK

Berichten: 2050
Antwoord #41 December 14, 2009, 19:14:46
edit2Rapporteer  
Daar heb jij weer gelijk in Reflex, we moeten maar even bij Richard horen hoe hij de lijnen heeft opgerold.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #42 December 14, 2009, 19:47:10
edit2Rapporteer  
Citaat
Ik ben diegene waar Brambix het over had!  Was aant varen met warroo 13m 2008 op het Zuidlaardermeer toen het opeens kneiterhard ging waaien. Ik verloor mnboard en kon hem niet meer te pakken krijgen. Maat van me, sky high as a, kon m ook nie meer vinden. Lag toen al zo'n 20 minuten int water en kreeg t vet koud! Bodydrag naar de kant, daar aangekomen wou ik m netjes in de luwte laten landen maar er kwam ineens een megawindstoot en mn bar brak spontaan dwars door midden. Mn pols kwam verstrikt in de lijnen en de kite schoot weer omhoog. Was geen pretje. Ben een meter of 50 mee het riet ingetrokken toen de kite gelukkig vast kwam te liggen en ik me pols weer los kon maken. Heb er nix aan overgehouden maar twas wel ffies behoorlijk paniekerig.
En 't gekke is dat een andere maat van me, Rofl, zijn bar 4 dagen later ook op dezelfde plek heeft gebroken, met bijna geen wind . Maffe shit toch?!!
Zijn naar de shop gegaan en hebben allebei een nieuwe best 2009 bar gekregen! Dat dan weer wel

Bizar verhaal gelukkig  goed afgelopen ThumpsUp
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #43 December 14, 2009, 19:48:51
edit2Rapporteer  
Citaat
Daar heb jij weer gelijk in Reflex, we moeten maar even bij Richard horen hoe hij de lijnen heeft opgerold

Normale manier opgerold
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #44 December 14, 2009, 20:58:51
edit2Rapporteer  
Anyway, Richard, is het je al duidelijk hoe je het de volgende keer kunt voorkomen, of tast je nog in het duister?
TBK

Berichten: 2050
Antwoord #45 December 14, 2009, 21:18:54
edit2Rapporteer  
Stoppen met kiten ! ListenToMe
Ride

Berichten: 4775
Logs: 0 | 234 uur
Antwoord #46 December 14, 2009, 21:43:41
edit2Rapporteer  
Stoppen met kiten ! ListenToMe

Ja, ik denk ook dat dat het allerbeste is Richard. Gewoon stoppen man, kan jou het schelen. Grin Grin Grin
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #47 December 14, 2009, 22:08:46
edit2Rapporteer  
Citaat
Anyway, Richard, is het je al duidelijk hoe je het de volgende keer kunt voorkomen, of tast je nog in het duister?

Er zijn zoveel mogelijkheden en iedereen weet het eigenlijk beter. De een zegt dit en de ander dat. Er zijn allemaal diverse mogelijkheden mogenlijk, maar wat is de beste.??????????

En ja in Theorie kan je altijd makkelijk praten maar in de prakthijk is het toch weer anders
Kortom ik zit nog steeds te prakiceren wat de beste oplossing is

Hoop wel dat er door dit topic de mensen gaan nadenken dat een ongeluk in een klein hoekje zit
 

Citaat
Ja, ik denk ook dat dat het allerbeste is Richard. Gewoon stoppen man, kan jou het schelen
Citaat
Stoppen met kiten

Dat is dus het enigste wat ik zeker niet doe.  ListenToMe ThumpsUp Joepie YeSS Joepie YeSS

Ben er al die jaren te verslaafd aan geraakt en zou niet meer zonder kunnen. Cool

Eerste wat ik ,s morgens uit bed doe is kijken of het al waait.  Joepie YeSS

En beter 10 keer voor Jan  L....l  rijden  dan een keer een kite sessie hebben gemist ListenToMe Joepie YeSS



Citaat
Seks is een van de negen redenen voor reincarnatie. De andere acht zijn onbelangrijk
schater schater schater schater schater schater Grin Grin



Ride

Berichten: 4775
Logs: 0 | 234 uur
Antwoord #48 December 14, 2009, 22:18:42
edit2Rapporteer  
Tja, erg he. Er zijn maar weinig dingen die ik zo gaaf vind als kiten......en ik heb echt al heeeeeeeeeel veel gave dingen gedaan. Maar dit is toch wel het tofste. Thuis worden ze er weleens gek van. Angry
Krijg ik van mijn dochter van 7 te horen: 'zit je nou alweer naar kitefilmpies te kijken' of 'papa, wat zit je nou weer te tikken op die stomme computer' (forum dus).

Zit ik in de kamer naar buiten te kijken, hoor ik weer dat ik niet zo moet staren naar de bomen of ze wel of niet bewegen. Tja, ik kan er niks aan doen en het is ook niet uit te leggen aan mensen die er niets mee hebben. ListenToMe

Nieuwe kite gekocht, staat die tas in de woonkamer. Tassie open, kite eruit. Is echt het enige wat ik hoor: 'kan je niet boven gaan zitten met DAT DING'.  ThumpDown
Mooi he, zeg ik dan. 'Ja, prachtig' hoor je dan, 'pak hem nou maar weer in'.

Het liefst zou ik iedere dag kiten, maar ja......... ThumpDown ThumpDown

Toch hou ik van die meiden. InLove InLove InLove

 
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #49 December 15, 2009, 09:16:06
edit2Rapporteer  
Citaat
Ik heb je kite nog opgelaten vorige week op IJmuiden rond half vier, man wat een verhaal dit! Ik hoop dat je snel herstelt!

Je zat te twijfelen welke kite je moest nemen 7 of 10 meter toch???


Klopt! Had overigens de 7 moeten zijn (en ik stond met 10....)!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.