[Ervaring] nare ervaring in cumbuco (thahibi)

onzin

Berichten: 451
December 14, 2009, 23:17:07
edit2Rapporteer  
allereerst ik ben echt slecht in nederlands dus let niet op mn taal

maar goed ik ben al weer een tijdje in nederland terug. in mijn vakantie in brazil ben ik een downwinder gaan maken van ongeveer een km of 40 van cumbuco naar paraguru onderweg echt een super beleving gehad. ik ben het niet gewent om op zee te varen dus voor mij is het een hele opgaven om dit te doen, het is hoog water dus de golven zijn dan echt hoog net voorbij thahibi overkomt me het volgende.
eerst stond de wind sideshore maar net voorbij thahibi ongeveer op de helft van mn trip is de wind onshore, ik wilde heel erg graag een beetje voor de kant met de kleine golfjes spelen en het vlakke water ervoor en erachter.  in het begin gaat het best lekker maar ik heb niet in de gaten dat er een golf van een meter of 3 achter mij drijgt te komen, net op het punt dat ik het in de gaten krijg is het al te laat de golf pakt me beet en smijt me echt met een rot gang het strand op en daarna weet ik niet zo goed meer wat er gebeurde ik stond op en had echt giga pijjn in mn kop mn kite genootjes waren al een stukje verder dan ik en hadden niet door dat ik op het strand stond bij te komen. door de grote klap die ik maakte was ik echt helemaal ge desorienteerd was super duizelig en snapte niet zo goed meer wat ik deed gelukkig kwam 1 van de kiters waar ik mee was terug en besloot voor mij maar om een taxi terug te nemen naar het hotel. helaas heb ik de trip niet af kunnen maken.


ik heb deze trip de laatste dag van mijn vakantie toch nog een keer over gedaan want ik moest het gewoon halen.
onderweg gaat er echt vanalles fout land geen enkele sprong en er mankeerd echt vanalles aan mn gear blijkt achteraf. onderweg voorbij het punt waar ik de vorige keer ben gecrasht over komt me weer een nare ervaring.
de wind was weer onshore en stond gemiddelt zon 25 knopen ik wilde toch weer een beetje voor de kant spelen met de golfjes gewoon om maar te wennen aan de zee het gaat lekker totdat ik de kant uit wil varen en wat meer de zee op wil gaan ik zie een golf aan komen en wil erover heen springen maar net op het moment dat ik mijn sprong inzet slaat de golf om en slaat net over mijn board heen waardoor ik in de zee crash. ik krijg mijn kite niet gestart en zie achter mij nog een hoge golf van een meter of 3 aan komen hij slaat echt precies om waar ik in het water lig en ik wordt onder water getrokken ik houd mn adem in maar omdat ik in de sterke stroming ben wordt ik de zee in getrokken maar de kracht blijft in mn kite staan en er komt een gigantiese kracht op mn lichaam te staan op dit moment sloeg bij mij wel ef de paniek in onder tussen komt er iets kracht van mn lijnen af en kan ik weer naar boven zwemmen wat ik niet in de gaten heb is dat mijn hand in mn lijnen verstrikt raken en dat er weer een golf aankomt waardoor er echt weer super veel kracht op mn lijnen stond en mn hand klem zat kan gelukkig snel reageren maar uiteindelijk ligt mn vinger open en bloede wel redelijk kom er gelukkig goed vanaf.

en heb mn trip nog wel af kunnen maken wat een mooi land is het toch


groeten onzin














 
Kevin

Berichten: 5381
Antwoord #1 December 14, 2009, 23:26:34
edit2Rapporteer  
Lekker verhaal (niet)
Goed dat je het deelt voor alle beginners watch out for the waves haha

p.s. misschien heb je nog wel verhaaltje van strand horst uhhh iets met een vaargeul haha
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #2 December 15, 2009, 00:26:37
edit2Rapporteer  
Ja wat zal ik zeggen,blijven oefenen in die golven   Grin.En altijd om je heen blijven kijken anders wordt je verrast  Roll Eyes.En het is Taiba denk ik.........  loser Ik heb die downwinder ook een paar keer gemaakt,mooi he  ThumpsUp
onzin

Berichten: 451
Antwoord #3 December 15, 2009, 19:09:40
edit2Rapporteer  
@laurens je hebt gelijk ben iedere keer in de war met de naam. ja die downwinder is echt gaaf wel een behoorlijk stuk was ook wel echt kapot toen ik in paraguru aankwam
onzin

Berichten: 451
Antwoord #4 December 15, 2009, 19:53:53
edit2Rapporteer  
en ja de vaargeul safty springt open zit ik in de vaargeul waar ik eigenlijk niet in mag zijn moet ik lijnen intrekken kite raakt invertend gekloot zie je een boot op je afkomen dat was het wel zon beetje geloof ik
Kevin

Berichten: 5381
Antwoord #5 December 15, 2009, 20:39:52
edit2Rapporteer  
Oke doe ik ook mooi verhaaltje
Ik vaar op horst denk effe trick te doen maar iets te dicht bij het riet deed kiteloop handlepass maar misten kite zo het riet in Sad
onzin

Berichten: 451
Antwoord #6 December 15, 2009, 21:01:21
edit2Rapporteer  
niet alleen op horst hoor kan je het nog herinneren ik geloof dat het op mirns was oftewel  KEVIN DE RIET KONING
Kevin

Berichten: 5381
Antwoord #7 December 15, 2009, 21:10:02
edit2Rapporteer  
Haha niet zo jaloers onzin
onzin

Berichten: 451
Antwoord #8 December 16, 2009, 18:42:25
edit2Rapporteer  
ja ben ik wel een beetje is mij nog nooit overkomen:P
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #9 December 16, 2009, 18:59:09
edit2Rapporteer  
Mijn binnenwatersessies op het engelermeer eindigen  helaas bijna allemaal in het riet.
Kevin

Berichten: 5381
Antwoord #10 December 16, 2009, 23:00:53
edit2Rapporteer  
hahaha @onzin ben je echt zo?
@gebruikersnaam
er is niets beter dan hier en daar een rietstengeltje mee te pikken haha

Nazar

Berichten: 385
Antwoord #11 December 16, 2009, 23:43:41
edit2Rapporteer  
hahaha @onzin ben je echt zo?
@gebruikersnaam
er is niets beter dan hier en daar een rietstengeltje mee te pikken haha


wat maakt het nou uit....ik zat vroeger ook elke sessie met bomen te spelen , het is gewoon normaal anders ben je geen Beul Grin
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #12 December 17, 2009, 11:51:25
edit2Rapporteer  
Graag een beetje ontopic houden mannen, dit forumgedeelte is toch wel bedoeld om serieus mensen te informeren over de gevaren in het kitesurfen. Op die manier hopen we toekomstige ongelukken te voorkomen.
Kevin

Berichten: 5381
Antwoord #13 December 17, 2009, 22:51:07
edit2Rapporteer  
Aaaa oke maar ik vindt dit niet een ongeluk meer kwestie van onkunde
Oke sorry mijn laatste opmerking hier (just kidding onzin )
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #14 December 17, 2009, 23:13:00
edit2Rapporteer  
Tja de eerste crash is onkunde maar van de 2e kunnen we toch wat leren Wink

Het niet meer gerelaunchd krijgen van je kite omdat hij in de branding ligt is toch wel een punt ter discussie.
onzin

Berichten: 451
Antwoord #15 December 19, 2009, 18:24:05
edit2Rapporteer  


@kevin ben het wel gewent van je geeft niet mijn dag komt nog wel .
@reflex dit forum gedeelte gaat toch over ongelukken en bijna ongelukken dus ja dat het onkunde is kan ik wel iets bij voorstellen maar mischien ook wel een punt voor een discussie want een ongeluk was het wel bijna.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #16 December 24, 2009, 16:30:16
edit2Rapporteer  
Precies wat ik aangaf in mijn vorige reaktie, dat je kite niet te relaunchen was in de branding is wel degelijk een belangrijk punt ter discussie.
Vietcong windhoos

Berichten: 225
Antwoord #17 December 24, 2009, 17:09:45
edit2Rapporteer  
Apart verhaal. Als ik dit zo lees, dan vraag ik me af of het wel zo slim was om te doen. Zonder ervaring op zee gelijk 40 km downwinden op een plek waar je schijnbaar niet bekend bent met de omstandigheden. Zee met branding is zo ie zo iets anders als vlak water. Op het moment dat je de branding in vaart moet je altijd op blijven letten. Ik vaar al jaren in extreme omstandigheden in zware branding, maar het overkomt mij ook nog steeds.

Ik zou me ook zo één twee drie geen zorgen maken over het relaunchen van je kite. Op het moment dat je in die positie bevindt kun je beter je safety gebruiken... waar, hoe en wanneer je je kiteje weer terugvindt is dan van latere zorg. Daar is die safety immers voor.

Zo..... en dat is mijn mening ! Doe er je voordeel mee.

onzin

Berichten: 451
Antwoord #18 December 25, 2009, 19:49:36
edit2Rapporteer  
het klopt ook wel dat ik een beetje zonder ervaring de downwinder ben gaan maken. maar goed de weers omstandigheden zijn daar natuurlijk ook anders dan hier, je moet ergens ervaring op doen en je moet ergens beginnen zeg ik altijd maar en het was zeker een weize les voor me. indd me safety moeten trekken maar goed daar denk je vaak op het moment niet aan was alleen maar bezig met mn adem in te houden.  wat eigenlijk het beste is, is denk ik maar een beetje uit de kant te blijven als je nog zo onervaren ben wat ik natuurlijk was ben nu wel wat verder en kan wel zeggen dat ik veel progressie gemaakt heb daar heb ook besloten om hier in nl wat meer op zee te gaan varen

als iemand anders nog tips heeft hoor ik ze graag


groeten onzin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.