[T&T] Depowercord waxen

Morres

Berichten: 9427
April 02, 2010, 21:00:06
edit2Rapporteer  
Niks is vervelender dan materiaalpech. Sommige dingen zijn niet te voorkomen, andere wel.
Zo kun je bijvoorbeeld de levensduur van je depowercord aanzienlijk verlengen door deze te waxen. Dat kan met sexwax, wat bij intensief gebruik aardig blijft zitten. Met hoge temperaturen vliegt dat er echter vanaf. Bovendien kost sexwax geld loser. En aangezien ons zuunig binnen, deze handleiding. Om bijna gratis je depowercord te waxen.

Sommigen kennen deze methode al een tijd, ik heb de tip ooit van de jongens van www.Bazaki.nl gekregen.

Bij deze een handleiding met foto's:

Stap 1: Teken een lijn op je depowercord onder de knoop die deze bevestigd met je depowerstrap en knoop 'm los, verwijder een stopperball als je die hebt):





Stap 2: Haal je QR open, daarmee wax je ook het onderste deel van je depowercord




(Afgebeeld: gaastra V2 QR, druk afgebeelde pen eruit met bv. een inbussleuteltje)



Stap 3: Zet een pannetje water op, leg hier een bakje(plastic of glas) in, met dáárin 3waxine lichtjes(haal wel ff de lonten eruit) en wacht tot alles gesmolten is (voor de foto's even kaarsvet met een kleurtje):





Stap 4: Hou het begin en het eind(streep) van je depowercord bij elkaar en laat dit alles zakken in het kaarsvet:




Stap 5: Hou met duim en wijsvinger de depowerstrap vast bij de markering en span deze op, waarbij je met je andere hand het cord spant, let erop dat je zorgt dat het overtollige wax naar beneden loop en je markering het laagste punt is:



Stap 6: Wacht tot de boel droog is, en herhaal dit naar wens minimaal 1 keer:



Stap 7: Doe met je veiligheidslijn hetzelfde, mits je die hebt:




LET OP:
Bij sommige merken kan het zijn dat je stopperball ZEER stoef gaat na het waxen van je depowercord en veiligheidslijn.
hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #1 April 02, 2010, 23:16:50
edit2Rapporteer  
Ik heb dit ook al als tip gekregenen en ook hier gelezen maar mijn zorg zit in de 'daarblijftzandaan/inkleven factor'   Dit lijkt me dan ook flinke slijtage te geven.  Is dit middel dan niet erger dan de kwaal?

Naishbar gebruiker as we speak
Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #2 April 02, 2010, 23:33:10
edit2Rapporteer  
Nee dat is het niet. Er blijft geen zand aan waxine was kleven. Wel bij board wax.. niet gebruiken dit laatste dus.
Zoals gemeld opletten bij stopperball's (en een below de bar depowersysteem)
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #3 April 03, 2010, 00:14:21
edit2Rapporteer  
hijo, mijn probleem is opgelost, er blijft niks geen zand ofzo inzitten. Ik heb de lijn ook in de lengte in elkaar gedrukt zodat hij wat open gaat staan. mijn depowerlijn glimt helemaal van de wax, kan niks tussen komen.. alleen de stopperbal werkt niet meer, die zit vast.

Zorg wel dat de wax niet te warm wordt, want daar kan het dynema niet tegen. Eerst smelten en dan laten afkoelen tot het bijna stolt, of in een bakje water.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #4 April 03, 2010, 08:08:52
edit2Rapporteer  
De foto's komen er vandaag op dan is het al een stuk duidelijker Wink
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #5 April 03, 2010, 10:35:10
edit2Rapporteer  
dynema smelt niet van kaarsvet hoor, als het eenmaal gesmolten is, pannetje water op laagste stand op vuur. Als ik de depowercord erin doe, haal ik altijd het bakje wax eruit, want anders riskeer je kaarsvet in je pan, dan kan j m weggooien Wink
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #6 April 04, 2010, 23:04:51
edit2Rapporteer  
En daar zijn de foto's, thx Reflex

edit: lol @ google ads....bikini en oksel waxen.... loser
hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #7 April 04, 2010, 23:23:57
edit2Rapporteer  
Nou dan gaan we ook maar eens aan het hobbybobben eens kijken wat het gaat worden!!
OllieWapper

Berichten: 81
Antwoord #8 Maart 02, 2013, 19:32:33
edit2Rapporteer  
I love oma's trucjes! Ik ga deze zeker proberen op mn pluizige SS Fuel '07 barretjes
Trouwens kaarsvet in je pan is ook no problem.
Kokend water erin, daarna met keukenppier door de hete pan halen voor de restjes.
feddomw
Gast
Antwoord #9 Maart 02, 2013, 19:45:31
edit2Rapporteer  
Zo, ff oud topic uit de sloot trekken??? Ik heb dit van de zomer op 2010 North 4-lijns geprobeerd, was geen succes omdat het koord zo dik/stroef wordt dat je 'm bijna niet meer in elkaar krijgt en e.e.a. erg stroef loopt.
OllieWapper

Berichten: 81
Antwoord #10 Maart 02, 2013, 19:46:58
edit2Rapporteer  
Oude oplossingen voor actuele problemen blijven relevant.
Alleen als het niet werkt, tja.......
Dank voor de feedback.
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #11 Maart 02, 2013, 19:54:02
edit2Rapporteer  
Zelf ga ik ook niet meer mijn depowercord waxen. Ik deed in totaal 2 laagjes. Het installeren was geen punt, maar toen de wind flink toe nam en ik wilde depoweren lukt dit niet. Als je het doet, check eerst altijd of hij nog soepel depowerd.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #12 Maart 02, 2013, 20:09:40
edit2Rapporteer  
Ik heb het wel zo gedaan met mijn Best bar, totaal geen slijtage meer te zien. En aangezien die een strap heeft maakt het voor het depoweren ook niet uit.
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #13 Maart 02, 2013, 20:36:36
edit2Rapporteer  
Ik heb slechte ervaring met het (kaarsvet) waxen van me depowerkoord. Het koord wordt er dikker van en in de winter enorm stijf, hierdoor is hij bijna niet meer te depoweren. Met sexwax insmeren is een veel betere optie.
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #14 Maart 02, 2013, 22:11:07
edit2Rapporteer  
Eigenlijk zouden alle merken een plastic tube over het depowerkoord plaatsen. Zoals o.a. Ozone en Fluid hebben (vast ook wel meer). Maar nog lang niet allen.
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #15 Maart 17, 2013, 10:47:06
edit2Rapporteer  
Ik gebruik deze methode al jaren met succes. Je moet er wel voor zorgen dat je het koord direct na het uithalen op spanning zet zodat overtollig vet uit het koord wordt gedrukt. Hierdoor wordt je koord nauwelijks dikker en loopt slechts in het begin wat stroefjes.

Mijn Naish barren doen het er prima op. ook de stopper functioneert vlekkeloos.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #16 Maart 17, 2013, 11:40:00
edit2Rapporteer  
Eigenlijk zouden alle merken een plastic tube over het depowerkoord plaatsen. Zoals o.a. Ozone en Fluid hebben (vast ook wel meer). Maar nog lang niet allen.

Bij Zeeko hebben ze die na 2 seizoenen er weer afgehaald vanwege nieuwe functionaliteit.
Maar geef mij maar zo'n ouderwets type met plastic tube. Onverwoestbaar!
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #17 Maart 17, 2013, 13:37:28
edit2Rapporteer  
Als we zuinig gaan worden voor het besparen van een depowerkoord.......tjonge jonge.....dan moet je niet gaan kiten!  loser

Gewoon om het half jaar vervangen , kost geen reedt, ik doe het op mijn bar in 15 minuten.
3,75 per meter, breeksterkte 2900 kg!

vandaag bestellen, binnen 2 dagen in huis.
http://www.wagenaarwatersport.nl/dyneema-75-zonder-buitenmantel-5-mm.html
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #18 Maart 17, 2013, 13:45:21
edit2Rapporteer  
Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe vaak je vaart Ron, als ik alleen een ongewaxed koordje zou gebruiken kan ik hem elke maand vervangen. Natuurlijk is het koord dan nog lang niet doorgesleten, maar ik ga echt niet wachten totdat deze op breken staat.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #19 Maart 17, 2013, 19:09:30
edit2Rapporteer  
Waarom eigenlijk dynema zonder buitenmantel? De buiten mantel is juist voor bescherming. Waar de lijn gestopt moet worden
feddomw
Gast
Antwoord #20 Maart 17, 2013, 20:18:20
edit2Rapporteer  
Waarom eigenlijk dynema zonder buitenmantel? De buiten mantel is juist voor bescherming. Waar de lijn gestopt moet worden

Volgens mij omdat depowerkoorden  met buitenmantel niet geschikt zijn voor clamcleats. Meen ik me te herinneren.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #21 Maart 17, 2013, 20:24:49
edit2Rapporteer  
En omdat je door deze manier niet de slijtage van het dyneema kan zien. Het is namelijk zo dat het dyneema door de mantel die er omheen zit door wrijving harder slijt.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #22 Maart 18, 2013, 19:13:19
edit2Rapporteer  
De buitenmantel is zo weg gesleten, en dan heb je een irritante knoest op je lijn zitten. Polyester braid is een paar stapjes lager op de ladder van de high performance plastics dan Ultra High Molecular Weight Mayonaise Emmertjes Plastic.

Het waxen van zowel depower- als bikini lijnen is een goed idee. Hoe pluizeriger een lijn wordt, hoe meer zand er in gaat wonen en dat veroorzaakt slijtage.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #23 Maart 19, 2013, 00:07:15
edit2Rapporteer  

Het waxen van zowel depower- als bikini lijnen is een goed idee. Hoe pluizeriger een lijn wordt, hoe meer zand er in gaat wonen en dat veroorzaakt slijtage.

De vrouwen zijn gewaarschuwd Grin
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #24 Maart 19, 2013, 00:14:23
edit2Rapporteer  
De buitenmantel is zo weg gesleten, en dan heb je een irritante knoest op je lijn zitten. Polyester braid is een paar stapjes lager op de ladder van de high performance plastics dan Ultra High Molecular Weight Mayonaise Emmertjes Plastic.

Het waxen van zowel depower- als bikini lijnen is een goed idee. Hoe pluizeriger een lijn wordt, hoe meer zand er in gaat wonen en dat veroorzaakt slijtage.
Dat geldt ook voor brazilian wax !
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.