[Ervaring] mijn ongeluk, april 2006, Mirns (een tijdje geleden!)

kentyman

Berichten: 2093
Juli 19, 2010, 15:57:15
edit2Rapporteer  
Ik heb pas net dit deel v/h forum ontdekt, ik vind 't een goed initiatief dus bij deze mijn bijdrage..

Welke dag het precies was weet ik niet meer, maar het was in april van 2006. De wind was vrij vlagerig, gemiddeld 20 knopen, soms 16, soms 24. Ik had m'n 12m north rhino 05 op staan en was lekker aan 't knallen! Het vlakke water op Mirns is perfect voor een mooie afzet.

Ik kwam net terug van Bonaire en was niet zo alert op "ondiep water". Ik zette een lekkere sprong in en tijdens de landing trok ik de kite door in een downloop. Zo'n downloop transition had ik al veel vaker gedaan en zou geen probleem moeten zijn, maar dit keer liep 't ff anders!

Door een harde vlaag precies op het moment dat de kite midden in de powerzone stond raakte ik mijn balans kwijt. Ik vloog over m'n edge terwijl de kite full power door het wind-venster vloog. Wat er precies gebeurde weet ik niet, het ging TE hard en TE snel maar blijkbaar heb ik gedacht: "oh, ik breek mijn val wel even met mijn rechterhand" en daarbij m'n rechterhand los gelaten van de bar en voor me uit gestrekt.

Jammer genoeg voor mij was het water daar ongeveer 40 cm diep en boorde mijn rechterhand zich met volle kracht in de bodem! Een beetje versuft bracht ik snel m'n kite weer onder controle en checkte ik of ik iets gebroken had: benen bewegen, armen bewegen, hoofd bewegen... top! Alles werkte nog! Of toch niet... langzaam drong het tot me door dat er iets mis was, door de adrenaline voelde ik niets maar er leek iets te zijn met mijn rechter hand...

Ik was nog midden op het water, en ben toen maar direct terug gevaren (even de kiezen op elkaar). Aan de kant m'n kite geland & afgetuigd en m'n wetsuit uitgetrokken (weer even de kiezen op elkaar). Het deed niet superveel pijn, tenzij ik aan m'n hand ging duwen / trekken. Ik dacht: "tis vast gekneusd ofzo". Dus ik ben maar naar huis gegaan.

Later bleek toch dat 't gebroken was: de middenhands beentjes van m'n wijsvinger en middelvinger waren dwars doormidden. Ik ben geopereerd en ze hebben de botjes aan elkaar geschroefd. De schroefjes zijn er inmiddels al lang weer uit, m'n hand is niet helemaal 100% meer maar goed genoeg om mee te kunnen kiten! :-)

De moraal van dit verhaal:

1 ) Nooit springen op ondiep water!!!!

2) Tijdens een val: hou beide handen aan de bar, nooit de bar loslaten en je hand uitsteken!!!
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 Juli 19, 2010, 23:19:54
edit2Rapporteer  
Hey kent, nog een kleine toevoeging wat betreft het vasthouden van de bar, als je dan in je reactie aan 1 kant gaat trekken is ook niet zo handig he? Smiley. Handen los van bar lijkt me dan beter. Verder gebruik je je handen instinctief om je val op te vangen en je hand breken is nog altijd beter dan je schedel oid. Wanneer gaan we naar oostvoorne voor dat lekkere ondiepe vlakke water?
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #2 Juli 20, 2010, 14:29:47
edit2Rapporteer  
Als je gewoon 2 handen aan de bar houdt, in 't midden van de bar, niet stuurt, en de bar van je af, en je gebruikt tegelijkertijd je armen om je hoofd te beschermen dan bescherm je zowel je hoofd als je handen...

Als je je hoofd echt wilt beschermen dan kun je toch echt beter een helm op zetten denk ik!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.