[Ervaring] Waarom sommige kiters alleen maar toe kijken en niks ondernemen....!?

lawalata

Geen avatar

Berichten: 32
September 06, 2010, 15:19:59
edit2Rapporteer  
Een paar weken terug zag ik ook weer zoiets stoms... Ik wilde gaan kiten bij t hekje bij oudorp maar met 7bf en 10m2 ben ik het water niet opgegaan en een uur lang gekeken naar gasten die helemaal uit hun plaat gingen en mega airs maakten zucht....!

Vervolgens vliegt er een kiter van een flinke hoogte richting het strand... In de lucht trok hij aan z'n safty en belande behoorlijk hard op z'n aars auw...

Zijn kite vloog er vervolgens vandoor op het strand. Het was best druk en er gingen alleen twee vrienden van hem achter zijn kite aan maar de afstand was al te groot. Er waren genoeg kiters op het strand die zo zijn kite konden pakken maar keken gewoon toe!? En deden helemaal niks, nada noppes.... Ik snap dat echt niet. Gelukkig was er net een kiter bezig om zijn kite neer te laten en stuurde zijn kite met een bloedgang richting de de op hol geslagen kite van die andere dude en had hem gelijk te pakken. Zijn actie zag er trouwens ook wel erg vet uit Wink

Ik snap echter  niet dat er zoveel mensen (kiters) niks deden en als aapjes stonden te kijken....? Als kiters onder elkaar help je elkaar toch gelijk  wanneer het nodig is. Ik zou het zelf ook erg op prijs stellen en heb vaak genoeg kiters in problemen geholpen.

grtz
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #1 September 06, 2010, 15:26:20
edit2Rapporteer  
is vaak zoiets van '' ik bemoei me er niet mee, want stel je voor...''

ik had het laatst ook, ging weg en ik zie een tas aan de haal gaan met flinke vaart terwijl er op 5 meter afstand 3 gasten toe staan te kijken! ben ik maar gaan rennen en de tas teruggelegd, voor hetzelfde geld zitten iemand zijn autosleutels erin. word die niet vrolijk van als z`n tas ergens in de duinen ligt.
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #2 September 06, 2010, 15:31:49
edit2Rapporteer  
Ik vind dat heel dom om je kite te gebruiken om die andere kite op te vangen. Jaren terug een duitse pro-kitester om het leven gekomen doordat een gereleasede kite in haar lijnen terecht kwam, heel gevaarlijk.
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #3 September 06, 2010, 17:27:15
edit2Rapporteer  
Ik vind dat heel dom om je kite te gebruiken om die andere kite op te vangen. Jaren terug een duitse pro-kitester om het leven gekomen doordat een gereleasede kite in haar lijnen terecht kwam, heel gevaarlijk.

Mee eens, een los vliegende kite "opvangen" met je eigen kite bij 7 bft is loei-gevaarlijk! Als die lijnen op de verkeerde manier verstrikt raken en 1 (of 2) kites gaan loopen dan ben je nog niet jarig. Het kan zelfs gebeuren dat je safety niet meer werkt door de verstrikte lijnen (dat was volgens mij wat er is gebeurd met die duitse pro een aantal jaren terug).

Met het originele punt ben ik het ook eens: vaak mogen kiters wel iets meer "pro-actief" zijn als 't gaat om mensen en materiaal redden enzo...
martimor

Berichten: 1934
Antwoord #4 September 06, 2010, 19:09:19
edit2Rapporteer  
gelukkig is dat hier anders,
vanmiddag op blauwe stad heeft iemand een kite op zijn hoofd gehad, zag er in eerste instantie niet tof uit, viel gelukkig mee.
maar gelijk kwamen er een boel kiters direct polshoogte nemen, en iedereen aan de kant rende er ook direct heen.
dus zo kan het gelukkig ook  ThumpsUp

LamiKaze

Berichten: 897
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #5 September 06, 2010, 20:38:11
edit2Rapporteer  
Inderdaad zo hoort het te zijn. En bij deze ook bedankt "guys" dat jullie zo snel kwamen voor hetzelfde geld was ik ook nog eens achter m'n kite aangegaan.

Vorige week bij Lautje hetzelfde knapt m'n bar doormidden en 3 lijnen geknald, direct kwam er een kiter die m'n kite pakte anders was deze op de dijk kapot geslagen. Steven als je het leest bij deze nogmaals bedankt.

Op Mirns 3 á 4 weken terug scheurt mijn kite spontaan tijdens een sprong. Weer gelijk 2 kiters die gelijk naar me toe kwamen om me te helpen. Tijn van Es bedankt en Tom (Idefixe) ook nogmaals weer bedankt.

Zo kun je maar weer zien, dat het ook zo kan. Toch vreemd dat men niet snel reageert als een andere kiter in de problemen zit. Ik zou direct iemand in problemen helpen want daarmee zouden enorme problemen mee voorkomen kunnen worden.
Mutantbasse

Berichten: 300
Antwoord #6 September 06, 2010, 20:47:22
edit2Rapporteer  
Hoe is die Lammert heb je geen last van je oor?
moet je nog een chickenloop ik heb er nog 1 van F-one

Re: Waarom sommige kiters alleen maar toe kijken en niks ondernemen

Kiten is een sociale sport dus moet je er ook naar handelen nou ben ikzelf hulpverlener dus verplicht om anderen te helpen. Maar zonder dat zou ik ook iemand helpen


Bondi board basse YeSS
hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #7 September 06, 2010, 21:00:00
edit2Rapporteer  
Er staan ook wel heel veel mensen als kitesurfer verkleed langs de kant die zelf net een vlieger vast kunnen houden laat staan dat ze weten hoe te handelen in geval van nood. Als ik ook afgelopen jaar weer kijk wat voor capriolen er worden uitgehaald op het strand pffff. Je moet al zo donders goed uitkijken wie je je kite op laat gooien of afvangen...
lawalata

Geen avatar

Berichten: 32
Antwoord #8 September 07, 2010, 12:07:56
edit2Rapporteer  
Jullie hebben indd gelijk dat het erg gevaarlijk is om met je kite ingehaakt een andere kiet te pakken.

@  eldoctoro jij hebt wel pech gehad zo te lezen, gelukkig ben je er zelf goed vanaf gekomen! En beter dat er wel sociale kiters om je heen had Wink

LamiKaze

Berichten: 897
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #9 September 07, 2010, 21:38:50
edit2Rapporteer  
Bij het kiten moet je niet te lang treuzelen als iets fout dreigt te gaan. Belangrijk is ook of je het zelf aan geeft. Ik ging direct zwaaien met m'n armen want vernam dat het niet echt goed zat. 

Kite van een ander doordat ie z'n contrale kwijt was is met een loop bovenop m'n kop terug gekomen nadat ie eerst met de lijnen achter m'n schedel en zijkant van gezicht raakte.

De lijnen staan nog in m'n gezicht ingebrand, aangezien mijn eigen chickenloop was gebroken en ik even de kluts kwijt was begon ik direct te zwaaien waardoor de andere kiters direct massaal aan kwamen rennen zonder ook maar 1 seconde te twijfelen.

Kijk en zo hoort het te zijn, ook 2 kiters op het water kwamen direct poolshoogte nemen, zelf kreeg ik er niet veel van mee omdat ik totaal verrast werd en de kite niet aan zag komen en even sterretjes zag.

Kijk met een dikke wind kun je voor hetzelfde geld nog mee gesleurd worden door je eigen kite als iedereen er dan maar stom bij staat te lachen of staat toe te kijken kan het weleens behoorlijk fout aflopen.

In mijn geval werd dus niet gelachen maar gelijk ingegrepen zonder maar 1 seconde na te denken en nogmaals zo hoort het ook te zijn.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #10 September 09, 2010, 20:47:37
edit2Rapporteer  
Als ik heel eerlijk ben.......
Ik word zo langzamerhand wel een beetje moe van al die mafketels die ik op en aan het water tegenkom. Kitesurfscholen die met 30+ knp vrolijk "beginners lesjes" staan te geven enz enz.
Als ik een beginnersfout(je) aan zie komen geef ik tegenwoordig nog maar 1 keertje een advies. Sommigen luisteren en anderen weer niet.
Die laatste categorie hoort gewoon niet in de sport thuis.
Zie ik dan dat door het gedrag van zo'n idioot anderen gevaar lopen grijp ik wel in en trek resoluut de deflate er uit.........   Tongue
Verder ben ik zelf een paar keer heel tof op het water geholpen en ben er zelf ook snel bij als ik iemand  kan helpen.
En natuurlijk maken ook de gevorderde jongens en meisjes behoorlijke blunders maar dat hoort er ook een beetje bij en daarbij heeft de houding ( oeps sorry! of ik ben eigenwijs  ) ook nog behoorlijk wat invloed........
gnijzink

Berichten: 341
Antwoord #11 September 09, 2010, 20:53:24
edit2Rapporteer  
Als je zelf in de problemen zit ben je toch ook blij als iemand anders je helpt?????????
Volgens mij meer dan normaal om elkaar te helpen!!!!

En voor diegene die dat niet normaal vinden mogen van mij een andere sport gaan beoefenen!
Schaken ofzo.............. ThumpDown
Bart79

Geen avatar

Berichten: 100
Antwoord #12 September 09, 2010, 21:39:05
edit2Rapporteer  
Ik heb nog maar een paar keer met de kite op het strand en op/in het water gelegen, maar mijn ervaring tot nu toe is juist dat er erg veel sociale controle is. Zowel op het water als op het strand.

Ik kan erg goed begrijpen dat je erg moedeloos kan worden van mensen die geen tips en advies willen aannemen, maar er zijn ook genoeg mensen die er erg veel waarde aanhechten. Ik heb al diverse tips gekregen en heb al bij diverse mensen om advies gevraagd. Ook zijn er altijd medekiters om meteen de kite te laten landen of te lanceren.

Ik zou dus zeker willen oproepen om tips te blijven geven en om elkaar te blijven helpen. Tnx voor alle hulp tot nu toe! Ik zal zeker klaar staan voor medekiters!!!
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #13 September 18, 2010, 05:46:49
edit2Rapporteer  
Over het algemeen heb ik louter positieve ervaringen betreffende dit onderwerp  ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.