[Ongeluk] Ongeval in Frankrijk

mbetz

Berichten: 576
November 08, 2010, 20:03:34
edit2Rapporteer  
Hier helaas opnieuw een ongeluk met dodelijke afloop. Deze kiter is zelfs over een gebouw gevlogen als je het bericht in de Daily Mail mag geloven.....


Kite-surfer, 28, dies after gale drags him 100mph across beach and drops him from 50ft
By PETER ALLEN
Last updated at 3:37 PM on 8th November 2010


Victim one ignored warnings about high winds
A kite surfer has died after a gale-force wind dragged him across a beach at more than 100mph before he hit at least three rooftops and then plunged 50ft into the ground.
The horrific tragedy took place during a storm in the upmarket seaside resort of Saint-Jean-de-Luz, in south west France, yesterday afternoon.
Weather forecasts has warned people about high winds, but a number of men and women were still surfing.


The Saint Jean de Luz resort, near Biarritz in south west France, was where kite-surfer Adrien Monnoyeur died after being picked up and dropped in a gale on Sunday
Adrien Monnoyeur, a 28-year-old from Toulouse, was on a surfboard being towed by a large kite when a particularly strong gust lifted him high into the air.
But rather than racing across the waves at great speed - which is the purpose of the sport - he was lifted high in the air and began to head inland. 
Unable to detach himself from his harness Mr Monnoyeur was pulled high above the beach and over St Jean's Grand Hotel.
An eye-witness said: 'It all happened in an instant but was truly terrifying. 
'He hit a pier to begin with and then clipped the top of the Grand Hotel.
'Then he flew along a main street and grazed the top of the seven-storey Eguzkia boarding house, hitting a chimney stack.
'Then he struck the roof of an adjoining building before finally separating from a harness and plunging to the ground.' 

Kite-surfing has become a very popular sport, but is very dangerous in strong winds - last year a kite-surfer died in similar circumstances on the beach at Luzien, some seven miles away from where Mr Monnoyeur was killed (stock picture)
A local resident told Sud Ouest newspaper: 'I was on the phone to a friend looking out the window. I was telling him to watch the sea when I saw the kite surfer go past me at breakneck speed.'
The woman did not know what was happening at first, adding: 'It all happened in the space of a second. I even thought I had a hallucination.'
She could see every details of the kite-surfer's face, saying: 'He was a very good looking young man. It was so strange. 
'I couldn't even see fear in his face. It was instead an expression of astonishment, but this is just my feeling.'
The woman, who asked not to be named, rushed out of her apartment block in the storm and saw Mr Monnoyeur lying dead in the courtyard of another building.
He was still in his harness with his tow rope lying next to him.
Emergency services arrived within minutes but Mr Monnoyeur was believed to have died instantly.
An enquiry was launched instantly but nobody else was being sought in what is believed to have been a tragic accident.  Local residents including guests at the Grand Hotel were meanwhile being treated for shock. 
In April 2009 a kite-surfer died in similar circumstances on the beach at Luzien, some seven miles away.
Kite-surfing is growing in popularity as a sport, with thousands of British people among those taking it up.   
 


Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article-1327705/Kite-surfer-28-dies-gale-drags-100mph-beach-drops-50ft.html#ixzz14iP0cWbQ
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #1 November 08, 2010, 20:25:54
edit2Rapporteer  
hè dikkedulle!! Sad       moet nou eens klaar zijn hoor!         R.I.P.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #2 November 08, 2010, 20:26:19
edit2Rapporteer  
Citaat
He hit a pier to begin with and then clipped the top of the Grand Hotel.
'Then he flew along a main street and grazed the top of the seven-storey Eguzkia boarding house, hitting a chimney stack.
'Then he struck the roof of an adjoining building before finally separating from a harness and plunging to the ground.'  

Te erg voor woorden.

R.I.P.
martimor

Berichten: 1934
Antwoord #3 November 08, 2010, 20:33:34
edit2Rapporteer  
Sodeju,
RIP
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #4 November 08, 2010, 21:36:39
edit2Rapporteer  
Extreem bericht. Hoe hard waaide het daar nou echt? Ik lees iets over windkracht 12, en 100mph komt ook steeds terug. Denk dat PETER ALLEN meer van het koningshuis weet.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #5 November 08, 2010, 21:45:57
edit2Rapporteer  
HIER lees je meer informatie betreffende dit ongeval.
LF Ruud

Berichten: 1301
Logs: 0 | 35 uur
Antwoord #6 November 08, 2010, 21:57:56
edit2Rapporteer  
Nou moet het ophouden hoor dit is gewoon niet tegeloven al weer iemand verongelukt RIP
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #7 November 09, 2010, 00:26:38
edit2Rapporteer  
De wind lijkt meegevallen te hebben, gewoon met een 12m en ca 15 knopen. Ongelofelijk dat dit zo kan gebeuren.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #8 November 09, 2010, 09:53:31
edit2Rapporteer  
In 15 knopen?? zeg maar gerust 150 knopen.

het is natuurlijk vreselijk nieuws maar echt niet nodig geweest.

Victim one ignored warnings about high winds"

De berichten waren overduidelijk; er werd 9 - 10 bft voorspeld met vlage naar 11-12 bft.
welke klojo gaat er dan het water op!!
Zelf bij de Nederlandse berichten (NOS-RTL4) maakte ze er 2 dagen geleden al melding van dat er storm opkomst was ten zuidwesten van Frankrijk.Ik begrijp dit echt niet, waarom?????

anyway.....r.i.p.

EDIT: ik neem mijn woorden terug, het is inderdaad op zondag gebeurd en maandag was er pas de echte storm.

Hier nog een foto van de atmosfeer op zondagmiddag 14:00
wel donkere luchten maar geen harde wind (spiegelglad water), is dus echt in een harde vlaag (tijdens regenbui?) gebeurd.
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #9 November 09, 2010, 16:40:16
edit2Rapporteer  
Zie de link in de post van IdeFixe.
http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2367374

De omstandigeheden lijken mee gevallen te hebben. Het klinkt meer als een stevige bui met vlagen.

witnesses ( a rider who was there):
everyone were on 12m² , the rider was using a directionnal, he tried to land in hurry (was sliding on the beach trying to land (or QR?)) when a 40knots gust came, got lofted at 5-6m after hitting the walking pier at the end of the beach (and probably collapsed as his arms were along his body when he got lofted), he regain consciounsness at half height and took his bar again, got lofted again, went over the avenue, hit the top of the hotel and a chemney (the pink building on the photo?), flew over it and landed on a the roof of a house behind it. he had his harness on him, the QR was opened by the force of the impact, he was found on the ground ( fell from the roof to the ground, i guess)


bikiniisuit
Gast
Antwoord #10 November 09, 2010, 20:00:21
edit2Rapporteer  
Eerst ooggetuige Hues, die vertelt dat er 5 kiters op t water waren allemaal met een directional. Adrien was dus ervaren. Ze hadden allemaal een 12 meter op. Niets gelezen over n helm. Smal strand met veel obstakels. Hij vertelt dat nadat Adrien de pier geraakt had, hij niet meer bij bewustzijn was omdat t lichaam omhoog getrokken werd met zn armen naar beneden. Dan weer even die arm op de bar op halve hoogte. Dan de ooggetuige, die vanuit t balkon keek recht in het gezicht van de kiter. Ze beschrijft: "t gezicht had geen angst alleen verbazing. t was een mooie jongen. hij was als bevroren".     

Van ene Feng dit geleerd. Echt elke keer als je je kite oplaat maar ook neerlaat, meteen een reflex beweging maken: "omhoog sturen en dan meteen  in 1 beweging met rechterhand snel in 1 keer voelen je QR". Bij neerlaten, naar beneden sturen en aan t eind vd beweging (geland) ook echt QR los trekken. Als je hand niet automatisch op de goede plek zit, moet je door blijven oefenen, tot je de reflex hebt. Omdat niemand een heilige is, zul je vaak je helm niet op hebben, maar je reflex moet in je zitten, net als je instinct. (ik ben niet technisch maar misschien zou bij hoge druk zo n QR automatisch open moeten schieten, net zoals bij n auto,  ben niet technisch)

Condoleances a toute la famille
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #11 November 09, 2010, 23:32:35
edit2Rapporteer  
Van ene Feng dit geleerd. Echt elke keer als je je kite oplaat maar ook neerlaat, meteen een reflex beweging maken: "omhoog sturen en dan meteen  in 1 beweging met rechterhand snel in 1 keer voelen je QR". Bij neerlaten, naar beneden sturen en aan t eind vd beweging (geland) ook echt QR los trekken. Als je hand niet automatisch op de goede plek zit, moet je door blijven oefenen, tot je de reflex hebt. Omdat niemand een heilige is, zul je vaak je helm niet op hebben, maar je reflex moet in je zitten, net als je instinct. (ik ben niet technisch maar misschien zou bij hoge druk zo n QR automatisch open moeten schieten, net zoals bij n auto,  ben niet technisch)

Slim, ga ik ook eens doen
bikiniisuit
Gast
Antwoord #12 November 10, 2010, 01:07:29
edit2Rapporteer  
NEE! je moet t ALTIJD doen. eens zul je t begrijpen (ooggetuige had gelijk, was idd mooie jongen)





http://www.youtube.com/watch?v=fnTnp8GVriw&feature=player_embedded




bikiniisuit
Gast
Antwoord #13 November 18, 2010, 19:11:54
edit2Rapporteer  
Op 12 november, 5 dgn na het 1e ongeluk met Adrien is een tweede kiter dodelijk verongelukt in bray- dunes ten noorden van calais. Zijn naam was Laurent, hij was net vader van een dochtertje. Op de fr website veel rumour, ruzie, maar wat ik r uit kon opmaken is dat hij met een bandit 3, 7 mtr uit was. Iem van reddingsbrigade zei dat t 23 met gust tot 35 knopen was. Hij was alleen op t water. Hij had een leash om, de man vd reddingsbrigade zij dat dat m wel eens buiten bewustzijn zou kunnen hebben geslagen. Om 9 uur op die bewuste ochtend was t weer niets bijzonders. Dat veranderde om 10 uur. Er is op die website veel gepost over de leash. Ik heb niks teruggelezen over een helm.
FlyingHigh

Berichten: 2707
Antwoord #14 November 18, 2010, 20:43:53
edit2Rapporteer  
DAMN!!! Tis een slecht jaar voor de kitescene. Hoeveel zijn er dit jaar wel niet overleden...

R.I.P
lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #15 November 18, 2010, 21:24:47
edit2Rapporteer  
verdorie zeg, ik hoop dat we er met zn allen iets van leren. want elke keer dat er harde wind is hoop ik weer dat ik niet een dergelijk bericht lees.
R.I.P.
Mutantbasse

Berichten: 300
Antwoord #16 November 18, 2010, 22:09:27
edit2Rapporteer  
Vindt het een erg onduidelijk ongeval. begrijp me niet verkeerd hoor maar hoe meer van dit soort berichten hoe meer negativiteit van de niet kitende mensen die het lezen.

Hoop dat het aankomende tijd rustig blijft in NEDERLAND en de rest van de wereld

RIP
bikiniisuit
Gast
Antwoord #17 November 18, 2010, 23:39:13
edit2Rapporteer  
Bron: www.funandkite.com
@Alexva77 is saveteur en mer (lid vd Fr reddingsbrigade). Hij was op de dag van het ongeval in Bray-dunes. Bray-dunes is echt de allerlaatste kustplaats tegen de Belgische kust aan. Hij vertelt dat het om 09.00 uur op zee goede condities waren. Wind: 23 knopen met rukwinden tot 30 knopen. Lucht temp 12C. Om 10.00 uur waren er 2 max 3 kiters. Ik vertaal nu wat hij zegt (vrij letterlijk):
Dit ongeval, zoals t bij hem overkomt, is r een waarbij iemand een leasch aan zijn board heeft en de kite “en bord de fenetre (cote mer). Het echte gevaar komt vanuit de board”car si elle n est pas du bon cote, elle entraine le kiteur vers le fond, pendant que la voile tracte encore et encore”. Mijn vertaling: het board raakt de kiter tegen de onderkant terwijl de kite je sleurt en sleurt. “Het ontbreekt bij de boards dat er een systeem is zodat het board meteen met de goede kant naar boven komt: misschien een idee voor ontwerpers van boards”.
Cote legislation: het zou goed zijn om de wetgeving hier te veranderen, want de regelgeving hier houdt geen rekening met het fenomeen kitesurfers. Er zou een goede instructie video moeten komen en een zone voor badgasten, kitesurfers 100 meter van de kust af varen (“sous le vent”).
Voor jullie info: de burgemeester van de aangrenzende gemeente is verantwoordelijk tot 300 meter in de zee. Daarachter is t een zaak van de marine. Het is niet slim en ook echt niet te doen om 12 maanden in t jaar al onze grote stranden te controleren of de wind harder waait dan 30 knopen. Hoe moet je dit doen? De gemeente heeft het budget niet en we hebben niet eens middelen en materialen (“materiel de securite”).  (einde vertaling)
@kud1 zegt: onze kitesurfers in deze regio hebben een website die hun veiligheid moet bijbrengen: kiteunssdunkerque.fr. Er wordt fel gediscusieerd over de Belgische wet, de handhaving.
@kitercool “legt uit dat op een forum t wel degelijk zin heeft om te praten over n ongeluk omdat daar leermomenten inzitten voor iedereen, kitescholen moeten dit oppakken en onderwijzen. Het gaat mij niet of r iemand doodgaat of niet, t schandaal. Ik wil dat wij met zn allen op t moment dat we erop uittrekken, goed nadenken, ons een voorstelling maken, ons (ongelukken) herinneren.
 
In de posts die volgen lees ik:
-   Laurent is op 12/11 alleen t water op gegaan, de wind omstandigheden waren sterk, vermoeidheid, board leach, GEEN helm. Laurent is bewusteloos aangetroffen,  in heli naar Fr ziekenhuis gebracht en was in coma tot 16/11 (sterfdatum). Wordt a.s. zondag begraven.  
-   Dit jaar in Frankrijk 3 doden: St-Jean-de-Luz (november); Bray-Dunes (november); Clipon ( mei)
Bron: www.funandkite.com

Oprechte condoleances aan de familie van Laurent.
Undergrounder

Berichten: 150
Antwoord #18 November 19, 2010, 00:45:16
edit2Rapporteer  
Die boardleashes moeten gewoon van de markt af, ook met helm zijn ze link, je kan het board nog steeds in je nek krijgen.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #19 November 19, 2010, 13:55:33
edit2Rapporteer  
board vliegt door je helm heen als de board genoeg vaart heeft.
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #20 November 19, 2010, 15:08:43
edit2Rapporteer  



http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20101119_067
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.