waveboard

matta

Berichten: 195
Antwoord #25 Januari 27, 2011, 22:35:14
edit2Rapporteer  
Ik vind m nog wel wat dik ogen zo op de foto, mijn golfsurfboardje (zonder enige kite-surf bewerkingen) is 6,3 cm dik.
Verder vind ik het wel heel erg gaaf dat je het zo aandurft, erg tof!  ThumpsUp
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #26 Januari 27, 2011, 23:56:58
edit2Rapporteer  
Scoop rocker:
De Wilem KoppeJan truuk (uit Veere eind 80'er en begin 90'er jaren)
1) Je maakt een board uit een blok even dik als het uiteindelijk moet worden.
2) Je plaatst het op 2 of 3 scoop rocker line balken.
3) Expoxy + glasweefsel erover heen en laten uitharden:
Hierdoor zit de scoop rocker er perfect in.
4) Dan de shape: zachte concaaf  of V bodem erin
5) lamineren bodem

Veel minder materiaal nodig en minder kans op fouten in de scoop rocker.

OandO

Geen avatar

Berichten: 147
Antwoord #27 Januari 28, 2011, 15:46:38
edit2Rapporteer  
Ik heb vroeger toen ik nog windsurfde een groot aantal boards zelf gebouwd.

Het beste kun je het polystyreen snijden met een gloeidraad, dit is een weerstandsdraad gespannen tussen een beugel en aangesloten op een acculader. De middenstringer kun je het beste maken van een houtsoort die alleen vezels in de lengte richting heeft, omdat triplex heel moeilijk te schaven is i.v.m. de kruislingse verlijming. Wanneer je de midden stringer klaar hebt ( exact de maat van je uiteindelijke board dikte), dan moet je deze kopieren naar bijvoorbeeld een stuk triplex. Als je nu deze twee stringers aan beide zeiden van je blok schuim klemt , dan kun je hier je gloeidraad over heen laten lopen, zo krijg je super snel een prachtig glad oppervlak. Als 1 kant klaar is zet je de klemmen 1 voor 1 over naar de andere kant en gloei je de andere kant.

Op deze manier heb je binnen een uurtje, je scoop-rocker verloop en je dikte er in zitten zonder veel rommel. Nu eerst nog even je schuim met twee rechte planken als mal, doormidden gloeien. Lijm nu je oorspronkelijke stringer met ingedikte epoxy tussen de twee delen. Als je dit netjes doet heb je echt een super strakke blank, die alleen nog maar met een schuurplankje glad geschuurd hoeft te worden.

Als je de outline hebt uitgezaagd dan moet je de rails nog vormen, doe dit met een elektrische schaafmachine en maak lange halen langs het hele board, anders krijg je bergen en dalen in je rails. En tel hoeveel keer je er langs gaat, zodat je aan de ander kant het zelfde kunt doen.


En inderdaad zoals al gezegd, struin het internet af naar tips en tricks zodat je met weinig inspanning een prachtig resultaatkunt behalen.

suc6

HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #28 Januari 29, 2011, 17:26:59
edit2Rapporteer  
Ik heb vroeger toen ik nog windsurfde een groot aantal boards zelf gebouwd.

Het beste kun je het polystyreen snijden met een gloeidraad, dit is een weerstandsdraad gespannen tussen een beugel en aangesloten op een acculader. De middenstringer kun je het beste maken van een houtsoort die alleen vezels in de lengte richting heeft, omdat triplex heel moeilijk te schaven is i.v.m. de kruislingse verlijming. Wanneer je de midden stringer klaar hebt ( exact de maat van je uiteindelijke board dikte), dan moet je deze kopieren naar bijvoorbeeld een stuk triplex. Als je nu deze twee stringers aan beide zeiden van je blok schuim klemt , dan kun je hier je gloeidraad over heen laten lopen, zo krijg je super snel een prachtig glad oppervlak. Als 1 kant klaar is zet je de klemmen 1 voor 1 over naar de andere kant en gloei je de andere kant.

Op deze manier heb je binnen een uurtje, je scoop-rocker verloop en je dikte er in zitten zonder veel rommel. Nu eerst nog even je schuim met twee rechte planken als mal, doormidden gloeien. Lijm nu je oorspronkelijke stringer met ingedikte epoxy tussen de twee delen. Als je dit netjes doet heb je echt een super strakke blank, die alleen nog maar met een schuurplankje glad geschuurd hoeft te worden.

Als je de outline hebt uitgezaagd dan moet je de rails nog vormen, doe dit met een elektrische schaafmachine en maak lange halen langs het hele board, anders krijg je bergen en dalen in je rails. En tel hoeveel keer je er langs gaat, zodat je aan de ander kant het zelfde kunt doen.


En inderdaad zoals al gezegd, struin het internet af naar tips en tricks zodat je met weinig inspanning een prachtig resultaatkunt behalen.

suc6



Lijkt mij makkelijker dan hoe ik het nu gedaan heb, heb je mischien ook een beschrijving van hoe ik zo'n gloeidraad kan maken ?
Dat kan altijd nog van pas komen, zit er namenlijk over te denken om, als deze af is , een SUP board te maken.
En als dat met een gloeidraad kan, gaat dat denk ik wat sneller als nu met al dat schuurwerk
En triplex schaven is goed te doen, ( met een vandiktebank ThumpsUp )
OandO

Geen avatar

Berichten: 147
Antwoord #29 Januari 31, 2011, 15:14:42
edit2Rapporteer  
gloeidraad maak je bijvoorbeeld zoals op tekening, 2 korte latjes en 1 lange, stuk weerstanddraad( kopen bij elektrozaak ) aan beide uiteinden bevestigen. En aan de bovenkant een stuk touw met een veer om de draad strak te houden ( wordt namelijk langer als deze warm wordt)

triplex is zo inderdaad nog wel te bewerken, maar als het tussen twee stukken schuim zit is vuren of grenen makkelijker te schaven. Als je je board met schuurpapier glad schuurt dan zal er meer schuim worden weg genomen dan hout van de stringer, deze moet je dus telkens met een klein schaafje appart nog eens bewerken en dat gaat lastig met triplex.
matta

Berichten: 195
Antwoord #30 Februari 12, 2011, 22:17:10
edit2Rapporteer  
Bij mijn bedrijfsprojecten hebben ze een computergestuurde gloeidraad staan  Roll Eyes Kan je dus bijvoorbeeld gewoon vloeiende letters mee maken, jammer alleen dat het maar 50cm breed is....
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #31 Februari 12, 2011, 23:38:46
edit2Rapporteer  
Weer een update
Vandaag eindelijk de laatste laag glasvezel erop gemaakt.  ThumpsUp
Binnenkort nog wel ff verder afwerken, zitten nog wat oneffenheden in.  ThumpDown
Daarna ff wat graphics erop maken, ben net begonnen een stencil te maken. Zal morgen wel ff weer wat foto's uploaden

@ matta is volgens mij gewoon mogelijk (mijn boardje is 42 cm breed). Word alleen lastiger als je een SUP-board wil maken, maar is wel te doen als je je boardje eerst door midden snijd voor je stringer.  Grin
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #32 Februari 13, 2011, 20:11:12
edit2Rapporteer  
Hier ff een plaatje van hoe ik de graphic's wil maken, komt nog een blauwe rand bij en dat moet het zo'n beetje zijn
Morgen ff op ware grote printen en dan als stencils gebruiken.  ThumpsUp
matta

Berichten: 195
Antwoord #33 Februari 14, 2011, 18:03:10
edit2Rapporteer  
@HaPe, hoe ga je de tekeningen op je board krijgen? Uitsnijden, en dan erop spuiten? Of schilderen? Smiley
Mmm, misschien toch wel interessant, zal het onthouden mocht ik nog volledig zelf een boardje willen gaan bouwen ;-) Is misschien ook wel een leuke business voor het bedrijfje.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #34 Februari 14, 2011, 19:25:05
edit2Rapporteer  
ik ga deze morgen printen, vervolgens plak ik heel mijn board af met schilderstape, dan leg ik dat papier erover en snij ik het uit. Dan de te spuiten delen eruit halen en spuiten die boel.
@ matta, als je nog een keer daarmee een goede aanbieding hebt voor een blank van een SUP heb ik eventueel intresse
matta

Berichten: 195
Antwoord #35 Februari 28, 2011, 18:18:43
edit2Rapporteer  
Hoe gaat het met het board? Smiley
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #36 Maart 06, 2011, 16:24:35
edit2Rapporteer  
Geen idee  Huh
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.