[Ongeluk] Ierland 2-5-2011 Als n lijntje knapt

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #25 Mei 24, 2011, 11:53:31
edit2Rapporteer  
Overigens zijn beide lijnen ( van 2 verschillende barretjes ) gebroken op het punt waar je stuurlijnen tijdens een rotatie "twisten" .
Ik controleer altijd tijdens het uitlopen de lijnen op beschadigingen / rafels. ( laat echt de lijnen stuk voor stuk door m'n vingers lopen) Voortaan maar "op de automatische piloot"  ieder jaar op z'n minst m'n stuurlijnen vervangen........
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #26 Mei 24, 2011, 12:01:59
edit2Rapporteer  
Haha altijd goed om dit soort verhalen te lezen... Niet om mee te maken in eerste instantie natuurlijk. Maar ja idd dat zelf rescue, daar weten de meesten heel weinig van,  ik heb het ook een paar keer moeten doen, 1x  meer dan 1 km uit de kant. Weer wat geleerd nooit verder uit de kust dan dat je zelf kan terug zwemmen! Maar ja toch gelukt zonder hulp en verlies van materiaal...  Sommige kites hebben op de tips twee handels... Waar zijn die ook alweer voor? 80% die het niet weet of weet te gebruiken. Zo jammer dat ik dit jaar weer de safety clinics moet missen Sad ik hoop dat ik daarover dingen kan terug lezen hier op kh.
Maar blijf van mening dat in nood je kop er bij houden de enige echte redding is!
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #27 Mei 24, 2011, 12:03:49
edit2Rapporteer  
Overigens zijn beide lijnen ( van 2 verschillende barretjes ) gebroken op het punt waar je stuurlijnen tijdens een rotatie "twisten" .
Ik controleer altijd tijdens het uitlopen de lijnen op beschadigingen / rafels. ( laat echt de lijnen stuk voor stuk door m'n vingers lopen) Voortaan maar "op de automatische piloot"  ieder jaar op z'n minst m'n stuurlijnen vervangen........

Je moet gewoon niet zo vaak loopjes trekken Tongue
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #28 Mei 24, 2011, 12:09:38
edit2Rapporteer  
Misschien maar eens wat organiseren waarbij mensen daadwerkelijk hangend aan de vliegertips een selfrescue naar de kant maken ......
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #29 Mei 24, 2011, 12:29:43
edit2Rapporteer  
Ik heb nog we wat afgeschreven kites... Bladders  zijn iig nog heel... Waaronder nog een carved unit 12 m die overigens nog luchtwaardig is! Maar iig 4 kites waar mee het kan. Lijkt me leuk om daar iets mee te doen. Soort van workshop self rescue of zo, op een door de weekse avond op de meest veilige spot van nl... Autoplaya!
feddomw
Gast
Antwoord #30 Mei 24, 2011, 12:44:33
edit2Rapporteer  
Toch weer leermoment:
Gisteren voor het eerst self rescue gedaan.

Vlieger was "doorgeklapt". Stuurlijnen liepen dus vanaf de bar-ends naar binnen door de powerlijnen heen en dan weer terug naar de trailing edge pigtails. Kreeg de kite op zich wel weer in de lucht maar kon toch niet goed sturen, backstall elke keer teurg op het water en besloot gewoon mijn QR te trekken (Ozone Catalyst).

Verder geen moment stress of zo. Ik had geen zin om met deze wind in het water te blijven liggen niksten om uiteindelijk toch naar de kant te moeten zwemmen en dan tegen de wind in een eind weer terug te lopen vanuit Katwijk of zo, dus besloot gewoon zo snel mogelijk naar de kant te gaan om minder te hoeven lopen.

Mede-kiter nam mijn board naar de kant.  Ik wist wel waar die straps op de wingtips voor zijn, maar wind was sideshore dus besloot de kite echt dubbel te vouwen zodat er geen wind in kwam en dan ermee /erop terug te zwemmen. Er was geen stroming wist ik.

Les 1: je lijnen goed opschieten op je bar als je QR hebt getrokken en naar de kite zwemt. Ik wist het wel maar dacht "dat doe ik wel later". Er was geen gevaar maar had er wel kunnen zijn. Wel degelijk af en toe een lijn om mijn arm of been. Kite was drukloos en totaal gespoeld dus ging echt de lucht niet meer in, maar toch.... lijn om je arm en dan power erop was niet leuk geweest.

Les 2: koop nou echt even dat mes voor op de trapeze. Zit er al lang tegen aan te hikken, nu gewoon doen. Je weet het nooit.

Misschien maar eens wat organiseren waarbij mensen daadwerkelijk hangend aan de vliegertips een selfrescue naar de kant maken ......

Heb ik in de les vorig jaar een keer moeten doen. Wind viel weg, we waren toch in het water, "ik laat het je even in de praktijk zien". Toch handig.

Ben nu mijn bar/lijnen aan het ontvlechten. Blijft een helse klus.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #31 Mei 24, 2011, 12:53:49
edit2Rapporteer  
@ feddomw met side shore kab je rustig op je kite liggen tip pakken en naar de kant... Succes met ontvlechten! Kan een hele dag duren!
@ idefixe... Kunnen we daar al wat mee op het KBO? Al is het misschien kort dag? Iswm NKV?
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #32 Mei 24, 2011, 13:11:04
edit2Rapporteer  
@ Eagle Jan ik voel me nu een beetje dom.
Heb net mijn Mystic Shadow gepakt en eens goed aan dat lusje getrokken aangezien jij aangaf dat er een mesje zit en wat gebeurd er. Er komt opeens een mesje tevoorschijn. Kite al een jaar met deze trapeze en heb het nooit geweten.  schater

Heb ook altijd een mesje bij me als ik ga kiten maar die doe ik dan in het zakje van mijn short. Heb nu dus 2 mesjes. Denk dat ik ze gewoon altijd allebei meeneem het water op
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #33 Mei 24, 2011, 15:20:11
edit2Rapporteer  
@ boarder 73... Sorry dat ff moest lachen toen ik je post las Wink , maar ik heb hierbij ook een ernstige vraag: lees jij niet de instructie boekjes als je nieuw materiaal koopt of indien 2de hands informatie probeert te vergaren over wat je potentieel gaat kopen?. Ik ga niet zeggen dat het perse een domme actie is maar wel een beetje gebrek aan assertiviteit...  Met kiten is het toch wel een beetje van belang dat men weet met welk materiaal aan de slag gaat toch? Ik ben er van overtuigd dat ook dit voor die gene die dit lezen ook weer als eye opener zal dienen.... Maar 2 mesjes bij je hebben kan denk ik geen kwaad al zou ik zeggen, bewaar een elders want in het geval dat je hem echt een keer moet gebruiken op het water, zou je hem kwijt kunnen raken. Maar nogmaals thanks voor het delen van deze ervaring
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #34 Mei 24, 2011, 15:36:58
edit2Rapporteer  
Ik laat me altijd in de winkel goed voorlichten. Heb mijn trapeze daar ook gepast en even flink aan een touw gehangen om te kijken hoe hij voelt. Ook heb ik gekeken en gevraagd hoe ik hem het makkelijkst uit kan trekken als er iets mis gaat. Maar zowel de verkoper als ik hebben het niet over een mesje gehad vraag me af of de verkoper het zelf wel weet. Zal het hem volgende keer eens vragen. Heeft ook niets met assertiviteit te maken maar meer met niet stil hebben gestaan met het feit dat er nu een mesje is ingebouwd. MIjn oude trapeze had het namelijk niet vandaar dat ik altijd al een mesje los bij me draag.

En geloof me ik blader altijd de boekjes door die erbij zitten maar voor zover ik weet zat hier niet echt een boekje bij wel wat reclame materiaal van Mystic maar geen handleiding.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #35 Mei 24, 2011, 16:07:36
edit2Rapporteer  
Thanks for the info... Het is meer voor mijn eigen beeld vorming om te kijken waardoor dingen niet opvallen of gemist worden. Sorry als ik zo verwijtend overkom maar dat is niet het doel. Wink
Iw@n

Berichten: 200
Antwoord #36 Mei 24, 2011, 16:49:04
edit2Rapporteer  
vraag me alleen af of je op tijd bij het lusje van het mes kan komen .zit bij mij aan de achterkant..heb er weleens aan gedacht om er misschien een touwtje aan te doen ofzo..

eagle wat denk jij?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #37 Mei 24, 2011, 18:53:15
edit2Rapporteer  
Een lijntje aan doen... Ik weet niet... Ik neig tot nee zeggen, als je een keer met je kont over de bodem schraapt, dan ben je hem kwijt en vast maken aan een leash... Lijkt me ook geen optie, dalijk is het lijntje te kort, wat dan?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #38 Mei 25, 2011, 00:42:17
edit2Rapporteer  
Een vakje maken op je wet suit, op je borst waar hij in past, als je geen handig opberg plek hebt op je harnas... Idee misschien?
philiprw

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #39 Mei 25, 2011, 12:45:49
edit2Rapporteer  
@Iw@n: ik heb zelf een warrior 2 met dat vakje op de rug. In stress ga ik dat never nooit op tijd pakken, en het lukte me op de kant al niet om hem soepel eruit te halen. nou heb ik hier iets slims op bedacht wat bij elk harnas kan.

Ik kreeg mijn mesje in een zakje ( nieuw gekocht). die zakje had een soort " strap" aan de achterkant. De straps van je harnass, waarmee je hem strak trek maak je even los, en die doe je dan door de strap van het zakje. ofwel, je maakt het zakje vast aan je harnas op een plek in handbereik.

vervolgens het ik een oud stuk lijn ook aan mijn harnass/zakje vast gebonden en aan het mesje. de lijn is net lang genoeg gemaakt dat ik hem met beide armen gestrekt kan gebruiken.( arm lengte dus). het touwtje rol je op en prop je ook in het zakje. mocht je hem per ongelijk verliezen is ie zo weer terug.

door het klittenband in het zakje blijft je mesje goed zitten. is er bij mij nog NOOIT per ongelijk uit gevallen. dit komt ook meden omdat het zakje tussen de twee straps van mn harnas "geklemd" zat.

ik hoop dat het duidelijk is, anders maak ik nog wel een foto Wink
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #40 Mei 25, 2011, 13:22:31
edit2Rapporteer  
Ik had eerst ook een Warrior en daarbij was het inderdaad een hel om het mesje eruit te krijgen. Nu een Underwave Sultan waarbij het mesje voorop zit en dat is echt super.

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #41 Mei 28, 2011, 21:24:09
edit2Rapporteer  
Bij nieuwe warrior, shadow en code1 zit ie precies mooi in het midden, onder de jaak, waardoor je zeer gakkelijk met linker of rechterhand er bij kan komen.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #42 Mei 28, 2011, 21:36:56
edit2Rapporteer  
Hetzelde op de ION Apex
Gewoon_Mart

Berichten: 1050
Logs: 0 | 428 uur
Antwoord #43 Juni 25, 2011, 20:09:49
edit2Rapporteer  
Overigens zijn beide lijnen ( van 2 verschillende barretjes ) gebroken op het punt waar je stuurlijnen tijdens een rotatie "twisten" .
Ik controleer altijd tijdens het uitlopen de lijnen op beschadigingen / rafels. ( laat echt de lijnen stuk voor stuk door m'n vingers lopen) Voortaan maar "op de automatische piloot"  ieder jaar op z'n minst m'n stuurlijnen vervangen........

Sonja Bakker.... Idefix  Grin schater Grin
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #44 Juni 25, 2011, 20:26:13
edit2Rapporteer  
Let ook op met je leash als je hp's doet, je leash gaat draaien en draait zichzelf vast bij de safety bij je trapeze hierdoor kan je hem niet trekken.

Misschien niet bij elke leash zo maar pas hier wel mee op , oplossing misschien een swiveltje of andere kant hp's doen als dat lukt
Iw@n

Berichten: 200
Antwoord #45 Juni 27, 2011, 16:46:49
edit2Rapporteer  
@Iw@n: ik heb zelf een warrior 2 met dat vakje op de rug. In stress ga ik dat never nooit op tijd pakken, en het lukte me op de kant al niet om hem soepel eruit te halen. nou heb ik hier iets slims op bedacht wat bij elk harnas kan.

Ik kreeg mijn mesje in een zakje ( nieuw gekocht). die zakje had een soort " strap" aan de achterkant. De straps van je harnass, waarmee je hem strak trek maak je even los, en die doe je dan door de strap van het zakje. ofwel, je maakt het zakje vast aan je harnas op een plek in handbereik.

vervolgens het ik een oud stuk lijn ook aan mijn harnass/zakje vast gebonden en aan het mesje. de lijn is net lang genoeg gemaakt dat ik hem met beide armen gestrekt kan gebruiken.( arm lengte dus). het touwtje rol je op en prop je ook in het zakje. mocht je hem per ongelijk verliezen is ie zo weer terug.


sorry voor late reactie... heb idd warrior met een vakje aan de achterkant.. heb van het weekend voor het eerst met moeten trekken. Het mes vinden was geen probleem hem er alleen uittrekken ging niet gemakkelijk.. stukje wat van het mes uit steekt is zo ontzettend klein dat het moeilijk is kracht te zetten om hem eruit te trekken.. misschien maar eens kijken voor zo'n zakje of anders een klein duikers mes ofzo

foto is misschien wel handig
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.