Water

Bhold

Geen avatar

Berichten: 27
Oktober 13, 2011, 14:23:38
edit2Rapporteer  
Er is al een lange tijd een vraag wat nou slechter voor je kite is, zout of zoet water, kraanwater ( kalk) om je kite schoon me te maken.

Ik heb eens met mijn vader gepraat die chemie heeft gestudeerd, wat nou eigenlijk slechter is. Afgezien dat UV straling de polyester van je kite afbreekt is volgens hem zout water toch slechter aangezien dat redox reacties versterkt (indien je geen idee hebt wat dat is kijk http://nl.wikipedia.org/wiki/Redoxreactie )
Dat houdt dan in, dat je doek sterker gaat reageren (je doek gaat oxideren, net zoals dat met de rits van je tas gebeurd als je die in zout water legt) als die zout is, met zoet water, ondanks dat er misschien een beetje kalk in zit, is dat veel minder sterk! Het beste is dus toch, direct na het kites, doek afspoelen met zoet water en daarna te drogen leggen (liefst uit de zon)

Hopelijk heeft dit toch jullie gedachten veranderd!  ThumpsUp
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #1 Oktober 13, 2011, 14:49:12
edit2Rapporteer  
Ik heb een paar matrasjes uit 2006 die al de nodige keren met zout water in aanraking zijn gekomen....... die zien er nog steeds goed uit. Die matrasjes zijn nog nooit afgespoeld met zoet water. Ik ben dus nog niet overtuigd:).
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #2 Oktober 13, 2011, 14:50:35
edit2Rapporteer  
Ik houd het wel bij Zout water. Nooit last mee gehad.

Ik ben een paar keer wezen snowkiten mijn kites hadden veel eerder het weer erin zitten.
Ook heb ik het wel eens van het gras op het weiland gehad wat nat was.

Dus ik spoel mijn kites mooi niet af, ik laat ze gewoon lekker drogen.
Nielsfranken

Berichten: 72
Antwoord #3 Oktober 13, 2011, 15:14:45
edit2Rapporteer  
Als ik de tijd heb, spoel ik mijn kite altijd af na het kiten in zout water. Anders laat ik hem alleen maar drogen.
Ik denk ook dat zout vooral slecht is als je je kite voor lange tijd (winterstop) opbergt. Het zout op je droge kite, trekt vocht aan en kan gaan schimmelen. Weet niet of dit echt zo gebeurt, nooit getest, maar mij lijkt dat dat wel kan.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #4 Oktober 13, 2011, 15:18:10
edit2Rapporteer  
wil ze nog wel eens afspoelen met demi water. is perfect.
Bhold

Geen avatar

Berichten: 27
Antwoord #5 Oktober 13, 2011, 15:21:55
edit2Rapporteer  
Zowieso maakt het niet uit of je je kites erg goed verzorgd want 2 jaar laten zijn je kites alweer zwaar verouderd maar qua performance, ik weet het niet. Er treden reacties die slechts zijn voor het doek op maar ik zal eens kijken of dat genoeg zijn om er iets van te merken
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #6 Oktober 13, 2011, 15:41:10
edit2Rapporteer  
Haha redox. Hoe gaat je dat afwegen tegen de extra slijtage van 2x zo vaak in en uit de tas en oprollen en handelen op een betonnen garagevloer.
Inpakken, en wegwezen. Tenzij je kite echt zeiknat is even even op de grond (paar flinke plooien geeft niks) dan is ie zo droog.
Zout er op laten zitten als conserveermiddel tegen soa's.

Wil je nog minder slijtage door minder zand in de kite stoppen, probeer 'm dan zo op te vouwen:

http://www.youtube.com/watch?v=PAGWiFCx19k

levert je nog wat extra minuten kite-tijd op ook!

PS Benjooh komt je iets bekend voor?
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #7 Oktober 13, 2011, 16:47:05
edit2Rapporteer  
snap nog steeds niet hoe dat model v die video dat zo snel doet. Bij t vouwen krijg ik n dikke prop. Er is geknoeid met die video
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #8 Oktober 13, 2011, 17:10:02
edit2Rapporteer  
Enorm geknoeid. Check die groene knieën en de boardshort.
Maar zoals de Jappaners dat zo mooi zeggen: Een dag niet geprutst is een dag niet geleefd!
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #9 Oktober 13, 2011, 18:01:51
edit2Rapporteer  
Denk dat invloed van zout wel meevalt. Het zand wat tussen de leading edge en de struts gaat zitten zal denk ik meer zorgen voor slijtage.
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #10 Oktober 14, 2011, 19:37:37
edit2Rapporteer  
En wat voor stoffen zitten er allemaal in kraanwater? Wink

Heb 1 kite zo'n 4 jaar gebruikt, nooit met kraanwater in contact geweest, nooit fatsoenlijk gedroogd na crashes, alleen puur zeewater. Kan toch neit zeggen dat ie is gaan "roesten".

En dat filmpje: ik doe t ook zo, alleen hou ik bij 15 seconden op en gaat de achterklep van de auto open en kiten erin Grin
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #11 Oktober 14, 2011, 23:16:16
edit2Rapporteer  
Mmm. Moet je vooral niet zo doen bij kites die aparte ventielen per strur hebben. Als je die dopjes erin laat zitten gaat het ventiel lekken...
Gewoon_Mart

Berichten: 1050
Logs: 0 | 428 uur
Antwoord #12 Oktober 14, 2011, 23:36:25
edit2Rapporteer  
Whaha, kijk onze der Rudi is kinky zijn!!

Ouwe kite vouwâh Wink
Gewoon Stefan

Berichten: 141
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #13 Oktober 15, 2011, 15:04:47
edit2Rapporteer  
Dat moet die tijdens zijn windstille dagen in daklah geoefend hebben, om precies te zijn alle dagen dat die er zat. Mart al sexy opgemaakt voor bruut stappen in Breda.
leeany

Berichten: 844
Antwoord #14 Oktober 15, 2011, 20:19:05
edit2Rapporteer  
Vraag me af wie het daadwerkelijk haalt, om een kite zolang te houden, dat hij kapot gaat of dermate slijt dat het niet meer veilig zou zijn d.m.v. zout of zoet water. Meeste kopen denk ik toch gemiddeld elke 4-5 jaar wel een nieuwe kite denk ik?
Monkh

Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
Antwoord #15 Oktober 16, 2011, 14:43:17
edit2Rapporteer  
Zo doe ik het nu ook. Werkt top  ThumpsUp

Wil je nog minder slijtage door minder zand in de kite stoppen, probeer 'm dan zo op te vouwen:
https://www.youtube.com/watch?v=PAGWiFCx19k
levert je nog wat extra minuten kite-tijd op ook!


Voor het drogen van de kites zet ik altijd de rits van de tas open als de boel zeiknat is. Wel in een verwarmde berging. Dat is dan na een dag droog. Nog nooit iets van 'weer' gezien.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.