[ongeval Vietnam] Zwitsers meisje overleden

bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
December 22, 2011, 20:41:03
edit2Rapporteer  
Kite meisje overleden, Zwitsers, op 30 november 2011 in Mui Ne Vietnam (Mui Ne Beach), lucht temp 28C, zwakke wind. Jet Ski kwam haar te hulp, echter slachtoffer vraagt of ze haar kite kunnen redden. Jet ski komt terug en men treft haar levenloos aan. Men denkt (alweer) hartaanval. CPR is lang uitgevoerd.

Leermomenten:
- Niet te ver weg varen vh strand (zelfs 1 km kan te ver zijn). Zelfs als t slachtoffer zegt “is niet nodig” (check thread: "ongeval wassenaar") vertrouwen op je eigen intuitie + toepassen wat je op EHBO geleerd hebt (daarvoor hoeft iemand dus niet in shock te zijn).

Bron: http://www.kiteboarder.co.uk/kitesurfing/viewtopic.php?f=1&t=49733
Bron: http://surfforum.oase.com/showthread.php?t=115962

[edit] titel
feddomw
Gast
Antwoord #1 December 22, 2011, 21:51:49
edit2Rapporteer  
Sorry, suit. Tragisch verhaal, maar hier kon echt niemand wat aan doen op basis van de info die je hier geeft.

Ik heb nog nooit een rescue boot gezien ergens die niet eerst de kite uit het water haalt als de kiter zelf gewoon aangeeft dat er niets aan de hand is.

Overigens ben ik degene uit ongeval Wassenaar, dus ik weet niet wat je daarmee bedoelt. Moeten redders nou tegen de wil van de persoon die zogenaamd gered moet worden en die optisch verder niets mankeert toch tegen wil en dank gered worden?
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #2 December 22, 2011, 22:05:50
edit2Rapporteer  
tja, hartaanval is niet echt kite gerelateerd. triest voor diegene in kwestie uiteraard, maar het had ook ook in haar appartement kunnen overkomen of in de disco.
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #3 December 23, 2011, 10:47:22
edit2Rapporteer  
hi feddomw. fijn dat alles goed afgelopen is.
ik haal uit je eigen verhaal, je woorden, heel veel. dingen die herkenbaar zijn. het is dus geen discussiepunt of verwijt naar jou.
jouw woorden, jouw verhaal: het zijn voor mij leermomenten, voor mij als leraar, als hulpverlener.
Je krijgt t op de cursus, maar je staat r niet lang genoeg bij stil.

ongeval van t meisje: ze was (te) ver weg uit de kust. de ski jet had eerst haar op moeten halen en dan pak je de kite. deze fout gaat vaker gemaakt worden.
 

feddomw
Gast
Antwoord #4 December 23, 2011, 11:01:00
edit2Rapporteer  
Ik denk dat je jezelf gek gaat maken met uit elk (bijna) ongeval een leermoment te halen. Soms is er gewoon domme pech waar niemand iets aan kan doen.

Je maakt de zaken dan "spectaculairder" en ingewikkelder dan nodig.

Achteraf kan je natuurlijk altijd zeggen "had ik maar dat niet gedaan", maar zo kan je niet leven. Ik ga elke avond in het bos hardlopen, het is donker, daar komt niemand verder. Als ik een hartaanval krijg is het ook met mij afgelopen. Dan zou het leermoment zijn: je had niet moeten hardlopen? Of, je moet niet alleen hardlopen. Ik krijg een hartaanval in huis, er is niemand thuis, mijn vrouw treft mij dood aan. Is het leermoment dan: je moet nooit alleen thuis zijn?

Ik waardeer je inzet, maar shit happens, en dit is geen kiteongeval waar iets uit geleerd kan worden naar mijn mening.

Als ze de kite gewoon in de lucht had en aan het varen was, was ze nu ook overleden geweest.
Als de jetski haar eerst had opgepikt (wilde ze dus niet) had ze kunnen overlijden op weg naar het strand. En dichterbij de kust blijven is ook niet altijd een optie i.v.m. branding of stroming of drukte. De jetski was stomtoevallig bij haar omdat de kite in het water lag.

Een vrouw van 28 die aan hartaanval overlijdt heeft waarschijnlijk een afwijking gehad of zo, daar kan een actuaris je meer over vertellen, want dit is statistisch echt wel een uitzondering. Misschien was ze wel op slag dood.
Dopperd

Geen avatar

Berichten: 264
Antwoord #5 December 23, 2011, 13:27:10
edit2Rapporteer  
dat sommige mensen ook de tijd hebben en dan ook nog nemen om zulke mooie uiteenzettigen te schrijven??Why?
feddomw
Gast
Antwoord #6 December 23, 2011, 13:29:51
edit2Rapporteer  
dat sommige mensen ook de tijd hebben en dan ook nog nemen om zulke mooie uiteenzettigen te schrijven??Why?

Heb je het over mij, suit, of wimt? Wink
Vliegenaar

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #7 December 23, 2011, 15:43:04
edit2Rapporteer  
Het enige wat ik hiervan leer is dat je geen hartaanval moet hebben.

En of je nu 1km of 100m uit de kust bent, dat maakt geen enkel verschil.
Als je dicht bij de kant ben betekent niet automatisch dat je eerder gered zal worden aangezien de meeste dan denken dat je wel ergens aan zal spoelen.

Het blijft natuurlijk een tragisch verhaal, maar als je gaat dan liever kitend dan zittend achter een buro.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.