Kiter in het prikkel draad

feddomw
Gast
Antwoord #25 Mei 16, 2012, 09:28:20
edit2Rapporteer  
Reactie op deze laatste post:

Ik snap sowieso niet waarom vele kiters hun kite oplaten richting de duinen of het strand, maakt eigenlijk niet uit waar je kite! Altijd veiliger om richting het open strand en water te worden getrokken dan het strand op waar mensen zijn, prikkeldraad, palen etc....

Ik zie het overal gebeuren, ook veel ervaren kiters.....

Hier zit een theorie achter: als het misgaat bij het oplaten gaat het vaak "de andere kant op" mis. Kite schiet "door" de powerzone en je wordt de andere kant op getrokken.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #26 Mei 18, 2012, 14:16:12
edit2Rapporteer  
als je bij de zandmotor (en bijna de hele nederlandse kust) richting duinen getrokken wordt, betekent dit aanlandige wind. Dan moet je wel goed weten waar je mee bezig bent. Ikzelf kite al enige jaren maar aanlandig blijft voor mij een nogo.
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #27 Mei 18, 2012, 19:09:12
edit2Rapporteer  
als je bij de zandmotor (en bijna de hele nederlandse kust) richting duinen getrokken wordt, betekent dit aanlandige wind. Dan moet je wel goed weten waar je mee bezig bent. Ikzelf kite al enige jaren maar aanlandig blijft voor mij een nogo.

als je hoogte kan lopen moet aanlandig geen enkel probleem zijn lijkte me.
woensdag was wel irritant op de zandmotor iedereen zat vlak op de kant te kiten waardoor het moeilijker werd om te starten, was je eenmaal door de "menigte" heen was had je de kom nagenoeg voor jezelf
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #28 Mei 18, 2012, 21:26:01
edit2Rapporteer  
Hoogte lopen is een ding.
De stroming is echt verradelijk bij de zandmotor, zeker hoe dichter je bij de poel komt.
En dan hebben we het nog niet eens over de branding die van achteren op je af komt.
Zaken waarbij ervaring toch echt wel telt.

Heb vorig jaar meerdere mensen die op het IJsselmeer of Oostvoorne aardig konden varen weggespoelt zien worden met slechts schuin aanlandige wind.

Helaas is de zandmotor in korte tijd een enorme hotspot geworden, waarbij het zelfs door de week bizar druk kan zijn. Mijn hoop is ook met het heropenen van de Slufter over een aantal dagen dat er meer lucht komt op de overige spots in deze regio.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #29 Mei 22, 2012, 15:39:15
edit2Rapporteer  
als je bij de zandmotor (en bijna de hele nederlandse kust) richting duinen getrokken wordt, betekent dit aanlandige wind. Dan moet je wel goed weten waar je mee bezig bent. Ikzelf kite al enige jaren maar aanlandig blijft voor mij een nogo.

als je hoogte kan lopen moet aanlandig geen enkel probleem zijn lijkte me.
woensdag was wel irritant op de zandmotor iedereen zat vlak op de kant te kiten waardoor het moeilijker werd om te starten, was je eenmaal door de "menigte" heen was had je de kom nagenoeg voor jezelf

Zelf kan ik hoogte lopen (weliswaar bij 20+ kn), maar heb ook vaak genoeg op zee meegemaakt door golven of ff onoplettend te zijn dat ik van mijn bord getrokken werd o.d. in dat geval ben je snel 10m (of meer) downwind, op zee met side shore geen probleem -> terugdraggen en doorgaan. Als je dit met aanlandige wind gebeurt voordat je genoeg hoogte hebt kan je snel op het strand terecht komen (maak het verhaal zelf af). Ik ben dan mss iets minder risikotolerant maar let wel dat  analyse (op kiteforum.com zit iemand die daar veel aan doet of heeft gedaan) heeft aangtoond dat de meeste (zware) ongelukken met aanlandige wind zijn gebeurd. Ik neem daarom het zekere voor het onzekere. Helaas zie ik vaak genoeg kiters die met NW wind op zee varen, alhoewel ze het niet kunnen...
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #30 Mei 22, 2012, 17:39:46
edit2Rapporteer  
Reactie op deze laatste post:

Ik snap sowieso niet waarom vele kiters hun kite oplaten richting de duinen of het strand, maakt eigenlijk niet uit waar je kite! Altijd veiliger om richting het open strand en water te worden getrokken dan het strand op waar mensen zijn, prikkeldraad, palen etc....

Ik zie het overal gebeuren, ook veel ervaren kiters.....

Hier zit een theorie achter: als het misgaat bij het oplaten gaat het vaak "de andere kant op" mis. Kite schiet "door" de powerzone en je wordt de andere kant op getrokken.

Interessant punt. Echter het is toch ook zo dat het juist mis gaat als men te snel van 3 naar 9 uur stuurt (of vica versa) Terwijl als je de kite aan de zeezijde oplaat je helemaal niet naar de andere kant hoef te sturen en  het dus ook minder snel mis zal gaan.
truiy

Berichten: 10
Antwoord #31 Juni 05, 2012, 20:16:39
edit2Rapporteer  
Toch jammer dit! Heb het wel eens zien gebeuren maar was dat iets minder erg!
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #32 Juni 05, 2012, 21:17:14
edit2Rapporteer  
Hmm...toch wel interessante discussie...wat is veiliger??

Welke kant je ook op stuurt.....uiteindelijk ga je altijd downwind.....en meestal is downwind richting land...want met aflandige wind varen we nu eenmaal niet....Alleen met volledig sideshore heb je dit probleem niet...maarja....ZW is meestal schuin aanlandig toch?
Wellicht maakt het dan uiteindelijk niet veel uit, als in beide gevallen de weg downwind hetzelfde is...
Maar zou dan toch mn kite oplaten aan de kant waar het minste obstakels zijn....
Maar goed, wat doen jullie? En waaroM? Polletje van maken??


Reactie op deze laatste post:

Ik snap sowieso niet waarom vele kiters hun kite oplaten richting de duinen of het strand, maakt eigenlijk niet uit waar je kite! Altijd veiliger om richting het open strand en water te worden getrokken dan het strand op waar mensen zijn, prikkeldraad, palen etc....

Ik zie het overal gebeuren, ook veel ervaren kiters.....

Hier zit een theorie achter: als het misgaat bij het oplaten gaat het vaak "de andere kant op" mis. Kite schiet "door" de powerzone en je wordt de andere kant op getrokken.

Interessant punt. Echter het is toch ook zo dat het juist mis gaat als men te snel van 3 naar 9 uur stuurt (of vica versa) Terwijl als je de kite aan de zeezijde oplaat je helemaal niet naar de andere kant hoef te sturen en  het dus ook minder snel mis zal gaan.

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.