Kiter in het prikkel draad

boeki

Berichten: 34
Logs: 0 | 18 uur
April 19, 2012, 23:44:01
edit2Rapporteer  
FF gewacht met posten, maar aangezien hij niet op popt:

Zondag eind van de middag bij de zandmotor,
stond net mijn kite in te pakken toen ik een schreeuw hoorde,
zag nog net hoe iemand meegetrokken werd door een draaiende kite.
Binnen no-time hing hij vol in het prikkel draad en even later zijn kite ook.

resultaat: zowel hoofd als nek vol diepe sneeen en overal pijn.

Samen met andere kiters hebben we de wonden zoveel mogelijk gespoeld, waarna hij naar het ziekenhuis is vertrokken. Hoe het verder met hem is verlopen weet ik niet, echter:

- het waaide 25+ knopen
- Kite opgelaten op het strand dicht bij het prikkeldraad
- Ouder type kite van 14m2

Bij de zandmotor is nieuwe aanplant geplaatst afgerasterd met prikkeldraad. Dit is niet handig!! gewone gladde draad geeft voldoende aan dat men er niet mag lopen en geeft bij schuivers een stuk minder letsel. Wellicht iets voor de rayon vertegenwoordiger om aan te kaarten.

Oude veel te grote kites oplaten met 25+ knopen niet doen. Altijd kijken wat er gevaren wordt en de juiste maat uitkiezen.

Ben jij de kiter die zondag in het prikkeldraad hing? In iedergeval veel sterkte en ik hoop dat het goed met je gaat.




Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 April 20, 2012, 07:55:35
edit2Rapporteer  
14 m 25kts... woog die gast 180 kg?
Ik snap wel waarom hij niet post. prutser....

Sterke iig!

Btw je weet dat er prikkeldraad gespannen is... waarom is dit niet handig? Prikkeldraad beweegt niet hoor!
Prikkeldraad was er al voordat wij er gingen kiten, ik denk niet dat ze daar nog wat aan gaan veranderen. tis tevens de bedoeling dat daar niemand naar binnen gaat... en prikkeldraad werkt!
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #2 April 20, 2012, 08:24:02
edit2Rapporteer  
Eagle jan, je gaat toch niet iemand na een ongeluk afzeiken, vervolgens sterkte wensen en hem dan weer afzeiken . . .

Kijk dat de actie ALS die zo is gegaan niet slim is lijkt me duidelijk, maar deze reactie vind ik echt nergens op slaan en onnodig.

just my 2 cents . . . 
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #3 April 20, 2012, 08:33:31
edit2Rapporteer  
Ach ja,EJ kan vaak nogal bot reageren is mijn ervaring.......aard van het beestje zullen we maar zeggen  Roll Eyes

In ieder geval ,sterkte voor de onfortuinlijke kiter   ThumpsUp
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #4 April 20, 2012, 08:34:33
edit2Rapporteer  
Weer een goed voorbeeld waarom je niet zomaar moet proberen aan te kloten met een kite...
Hopen dat ie er snel bovenop komt.
Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #5 April 20, 2012, 08:58:08
edit2Rapporteer  
Idd een beetje overdreven reactie.
Ik ken genoeg kiters die een 14m hanteren in 20+ knopen, en daarbij maakt de leeftijd van de kite niet zoveel uit, gewicht en ervaring van de kiter wel.

Sterkte kiter!
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 April 20, 2012, 09:09:59
edit2Rapporteer  
Het waaide zelfs harder dan 25... 30 in de stoot.
Was die dag goed gepowered met de 10m kon loosduinen zien liggen vanuit de lucht... ik denk niet dat iemand die 14 had moeten oplaten. ik had het niet gedaan. dan word ik misschien wel ff vies en lelijk aangekeken maar ook dat went,   gebeurd wel vaker.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #7 April 20, 2012, 10:23:32
edit2Rapporteer  
Domme fout, kan gebeuren, maar ik verbaas me altijd over het gebruik van prikkeldraad bij de duinen. Gelukkig zijn er genoeg plekken zonder prikkeldraad.
boeki

Berichten: 34
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #8 April 20, 2012, 13:36:43
edit2Rapporteer  



Btw je weet dat er prikkeldraad gespannen is... waarom is dit niet handig? Prikkeldraad beweegt niet hoor!
Prikkeldraad was er al voordat wij er gingen kiten, ik denk niet dat ze daar nog wat aan gaan veranderen. tis tevens de bedoeling dat daar niemand naar binnen gaat... en prikkeldraad werkt!

Klopt prikkel draad werkt en er zijn ook andere manieren om mensen buiten te houden zodat in het geval van een ongeluk mensen zich niet volledig open halen. Denk bijvoorbeeld aan een afrastering met gladde staalkabel. Ook niet fijn om in te vliegen, maar scheelt een boel hechtingen. En houdt net zo goed de mensen tegen het terrein te betreden.

Of het overigens een oude of een nieuwe kite is maakt uit omdat de oudere kites een stuk minder te depoweren zijn. Geeft je wellicht als nog die splitsecond om je safety release te trekken.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #9 April 20, 2012, 13:43:38
edit2Rapporteer  
ai ai ai, vorig jaar in de Tour gezien wat dat oplevert.
Sterkte met je verwondingen.

prikkeldraad.....  is wel gunstig voor de economie... dus zonder die kilometers prikkeldraad stonden we nu nog slechter voor....  of werkt dat zo niet?

Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #10 April 20, 2012, 14:44:36
edit2Rapporteer  
Sterkte maar volgens mij een typische marktplaats kiter als ik de beschrijving lees. Grote oude kite in veel wind vlak bij prikkeldraad oplaten, dan doe je bijna alles fout.
TimLimbo

Berichten: 241
Antwoord #11 April 20, 2012, 14:52:27
edit2Rapporteer  
Sterkte maar ik hoop dat mensen nu eens leren niet zomaar oude rommel te kopen en denken na 3 lessen met een 14M in deze wind te moeten gaan 'oefenen'.....
Giertje

Berichten: 1230
Antwoord #12 April 20, 2012, 15:20:32
edit2Rapporteer  
Het doet me een beetje denken aan Johnny Hoogerland.
Je bent toch geen familie he.
Heelveel sterkte man. Grin
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #13 April 20, 2012, 16:01:53
edit2Rapporteer  

Bedoel je die groen kleurig kite?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #14 April 20, 2012, 16:16:01
edit2Rapporteer  
Het is lastig om dit soort zaken vanaf de zijlijn / internet te beoordelen. Ikzelf woog tot voor kort ook tegen de 100kg en heb het regelmatig meegemaakt dat ik vrolijk flierefluitend met m'n 13m tot achterin de 20 knopen over het water knalde en daarbij de zaken goed onder controle had.
Heeft alles te maken met gewicht , soort vlieger en een stukje ervaring. Blijft natuurlijk wel het feit dat ALS er dan iets fout gaat het vaak meteen ook echt fout gaat.

Gaan we er even van uit dat dit een beginnende kitesurfer met marktplaatszooi was dan is het meteen duidelijk dat wij als kitesurfscéne / NKV  nog veel werk hebben op het gebied van voorlichting!
In de duiksport is het niet verplicht om een opleding te volgen , iedereen kan een duikset halen en het water in springen, geen mens haalt dat echter in z'n hoofd. Het zou mooi zijn als we dat in de kitesurfsport ook zouden kunnen realiseren........
Sterkte aan het slachtoffer !
boeki

Berichten: 34
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #15 April 20, 2012, 19:38:12
edit2Rapporteer  

Bedoel je die groen kleurig kite?

Ja inderdaad groene kite, hoezo?
Bularoo

Berichten: 165
Antwoord #16 April 20, 2012, 19:56:51
edit2Rapporteer  
Heb het zien gebeuren denk ik, samen met yoram. Kite maakte een kiteloop als ik nog kan herinneren.. zag iemand springen en vervolgens de kite helemaal releachen en in de duinen terecht komen.. Daar ging ook meteen iemand achteraan. Dacht dat dit de persoon was van wie de kite was. Dus zijn toen verder gelopen. Genoeg mensen in de buurt dachten we.. We liepen net de duinen over na een kitesessie.

14 meter was echt overdreven. Mag dan wel 63 kilo wegen, maar stond soms gewoon dik gepowerd met mijn 7m. Kon gewoon redelijk hoge sprongen maken. Dus ben bang dat het inderdaad te maken heeft met ervaring van de persoon.

Sterkte met het herstel. Hopen dat dit het laatste ongeluk is van dit seizoen! Lips Sealed
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #17 April 20, 2012, 20:30:41
edit2Rapporteer  
Ja inderdaad groene kite, hoezo?

Heb het zien gebeuren denk ik, samen met yoram. Kite maakte een kiteloop als ik nog kan herinneren..

Mag dan wel 63 kilo wegen, maar stond soms gewoon dik gepowerd met mijn 7m. Kon gewoon redelijk hoge sprongen maken.

Niet zo bescheiden, jij sprong het hoogst van allemaal met je kleine maat  Wink

Maar wij hebben het dan inderdaad vanuit de duinen (paar 100meter afstand) op/vanaf de strandopgang zien gebeuren, dachten inderdaad dat de kiter zelf achter zn kite aanrende / zagen eigenlijk niemand die achter de kite het prikkeldraad ingevlogen was.
Dennis.

Berichten: 218
Logs: 0 | 90 uur
Antwoord #18 April 20, 2012, 20:58:50
edit2Rapporteer  
Heb de actie ook van een afstand zien gebeuren. De man staat dus vlakbij het prikkeldraad om zijn kite op te laten. Op het moment dat hij zijn kite oplaat wordt die vrijwel meteen gelift, waarna die de kite in een loop trekt. Waardoor hij recht op het prikkeldraad afvliegt.
Gelukkig trok de man wel meteen zijn safety, anders was het denk nog wel wat vervelender afgelopen. Toch zat hij nu ook aardig onder de verwondingen van het prikkeldraad.

Naar mijn idee was het pure onkunde van deze man. Hoop dan ook dat het een harde les is geweest, en dat deze man ervan leert. En niet alleen hij maar ook andere.

Sterkte in ieder geval.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #19 April 20, 2012, 21:14:24
edit2Rapporteer  
Hopen dat ie bang is geworden en al z'n vrienden vertelt dat kiten levensgevaarlijk is. Scheelt weer een hoop ruimte op 't water.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #20 April 20, 2012, 23:13:51
edit2Rapporteer  
Netjes dat je geholpen hebt boeki. Ik hoop dat mijn interpretatie verkeerd is, maar ik snap niet dat mensen doorlopen of op een afstand blijven toekijken. Als iedereen denkt dat een ander wel gaat helpen doet dus niemand iets. Of het nu iemand zn eigen stomme schuld is of niet. Als iemand in de problemen zit help je die toch?
Niet als verwijt bedoeld maar laat het bystander effect je niet overrompelen..
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #21 April 20, 2012, 23:50:04
edit2Rapporteer  
Wat ik bij dit soort gevallen ook altijd stom vindt is dat de meeste ervaren kiters gewoon op afstand blijven staan kijken hoe zo'n gast een 14m in die wind op probeerd te laten. Zelfde geld voor de gene die de kite oplaat van deze gast.

Ik was vorige week zondag op de Brouwersdam en ik vond dat ik met mijn 7m te weinig had. Dus ik pak mijn 10m. De eerste beste onbekende vroeg of ik niet wat overpowerd was met de 10m, Zo kan het ook natuurlijk en zo hoord het naar mijn idee ook!

Overigens beterschap aan het slachtoffer.
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #22 April 21, 2012, 00:22:48
edit2Rapporteer  
Ik hoop dat mijn interpretatie verkeerd is, maar ik snap niet dat mensen doorlopen of op een afstand blijven toekijken.

Mocht je dit type naar aanleiding van mijn bericht en dat van Joris (EpicKiter) dan is je interpretatie verkeerd. Wij liepen beide op een paar honderd meter afstand schuin er tegenover in de duinen (op het stenen voetpad). Van daaruit namen wij waar dat de kite zonder iemand eraan de duinen invloog en waren in de veronderstelling dat er niemand het prikkeldraad in gevlogen was (de rand van het strand waar de eerste rij met prikkeldraad stond en de kites op de grond lagen was voor ons ook niet zichtbaar). Sterker nog, we dachten dat we de eigenaar de duinen in zagen hollen achter de kite aan, met die gedachte zijn wij uiteindelijk ook verder gelopen.

Edit: overigens kan ik er ook niet bij dat iemand een 14m opgooit  Huh
Brenkie

Berichten: 716
Antwoord #23 April 25, 2012, 11:32:01
edit2Rapporteer  
Vervelend voor de persoon in kwestie, ik hoop dat hij er snel bovenop komt.
Hij heeft geluk gehad! Bij het fietspad was ie anders weer 2 keer prikkeldraad tegengekomen...

Die 14 mtr was natuurlijk veel te groot! Ik was 's ochtends al hard aan het trappen met een 9 en de wind nam alleen maar toe.
Als dat je enige kite is en je kan daar net lekker mee kiten, koop dan een kleinere kite erbij en maak niet de stomme fout om het toch te proberen met dikke wind!

Laat dit wel een les zijn voor anderen (beginners), de zandmotor is geen beginnersspot.
Het is te klein en druk, zeker met aanlandige wind! De marge voor dit soort fouten is er gewoon simpelweg niet. Dan ben je op het autostrand stukken beter af, daar heb je lekker de ruimte.

Dat prikkeldraad staat er al jaren, ik kite al 7 jr. op kijkduin en er heeft altijd prikkeldraad gestaan. Dit is een afscherming voor de duinen. Zeker nu is het nodig, anders banjert iedereen straks maar door de duinen waar hij of zij wil en word het wortelschieten van nieuwe helmgras helemaal niks.
Dat moet namelijk nog groeien om de duinen te versterken.

Voor de strandverbreding hadden we maar de helft of nog minder aan strand van wat het nu is en er lagen strekdammen. Het is al een hele verbetering tegenwoordig.

In al die jaren hebben we er al best een aantal het prikkeldraad in zien schieten. Discussies die we vooraf hadden met deze figuren waren meestal kansloos. Allemaal willen ze niet op hun plek gewezen worden want ze zijn allemaal al bijna pro...

Een tip voor degenen die toch op de zandmotor komen knallen, laat je kite op richting het water en niet richting het prikkeldraad. Ga ook niet pal naast het prikkeldraad staan maar zo dicht mogelijk bij het water.
Ik vaar zelf met naish en heb bewust de gele flag-out line erop laten zitten voor het strand. Als er iets gebeurd trek ik de release dan flagged de kite volledig. Een gebroken (bridle) lijn bijvoorbeeld, die heb je niet in de hand en kan je akelig snel in de problemen brengen. Zeker als het ruim 10 a 11 mtr per seconde waait!
Een kite die dan in een deathloop modus schiet is niet te houden, laat staan een 14 mtr.
Ook daarom richting het water je kite oplaten!

Zo gauw ik op het water ben verplaats ik mijn leash naar mijn depowerkoord en werkt het allemaal prima en zoals het hoort. Ga ik weer de kant op dan klik ik mijn leash weer terug in de flag-out lijn.
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #24 Mei 15, 2012, 22:42:58
edit2Rapporteer  
Reactie op deze laatste post:

Ik snap sowieso niet waarom vele kiters hun kite oplaten richting de duinen of het strand, maakt eigenlijk niet uit waar je kite! Altijd veiliger om richting het open strand en water te worden getrokken dan het strand op waar mensen zijn, prikkeldraad, palen etc....

Ik zie het overal gebeuren, ook veel ervaren kiters.....
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.