Kitesufers niet meer welkom op Vooroever Andijk

patrick87

Berichten: 121
Logs: 0 | 108 uur
Juli 15, 2012, 13:08:53
edit2Rapporteer  
laatste update 15 juli 2012 11:34


ANDIJK - Kitesurfers zijn niet langer welkom op de Vooroever bij Andijk. Volgens de regels verstoren hun vliegers teveel de natuurgebieden pal naast de zwemkom. Het Recreatieschap West-Friesland wil regels maken voor alle kustgebieden voor deze sport.
 
Vanwege het open water van het Markermeer en het IJsselmeer is West-Friesland een van de gebieden waar het kitesurfen zich concentreert. Vooral de strandjes langs de buitendijkse gebieden bij Schellinkhout en Medemblik zijn erg in trek: ook strandjes bij Enkhuizen en bij de Vooroever naast Andijk trekken steeds meer kitesurfers.
 
Er komen volgens het Recreatieschap steeds meer sporters naar de regio.



Bron: http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article16744933.ece/Kitesufers-niet-meer-welkom-op-Vooroever?lref=vptop


onderaqua

Berichten: 540
Antwoord #1 Juli 15, 2012, 13:31:36
edit2Rapporteer  
laatste update 15 juli 2012 11:34


ANDIJK - Kitesurfers zijn niet langer welkom op de Vooroever bij Andijk. Volgens de regels verstoren hun vliegers teveel de natuurgebieden pal naast de zwemkom. Het Recreatieschap West-Friesland wil regels maken voor alle kustgebieden voor deze sport.
 
Vanwege het open water van het Markermeer en het IJsselmeer is West-Friesland een van de gebieden waar het kitesurfen zich concentreert. Vooral de strandjes langs de buitendijkse gebieden bij Schellinkhout en Medemblik zijn erg in trek: ook strandjes bij Enkhuizen en bij de Vooroever naast Andijk trekken steeds meer kitesurfers.
 
Er komen volgens het Recreatieschap steeds meer sporters naar de regio.



Bron: http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article16744933.ece/Kitesufers-niet-meer-welkom-op-Vooroever?lref=vptop



Ik mis ook nog de windsmurfers ,waterscooters,zeilboten, kanoërs,zwemmers welke de diertjes verstoren,toch ??
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #2 Juli 15, 2012, 13:38:51
edit2Rapporteer  
In mijn ervaring hebben die vogels dikke schijt aan vliegers....
Quazie

Geen avatar

Berichten: 27
Antwoord #3 Juli 15, 2012, 14:16:01
edit2Rapporteer  
Betreft het hier enkel "de lagune" of de hele spot - inclusief IJsselmeer?

Jammer hoor, door dit soort kortzichtig beleid concentreert de sport zich op een steeds beperkter aantal plaatsen. Dit, en de groeiende populariteit heeft enkel als gevolg dat de risico's op ongelukken alleen maar toeneemt.
Vreemd dat het - overigens ongefundeerde - verstoren van een natuurgebied voorrang krijgt op de veiligheid van de sporter.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #4 Juli 15, 2012, 14:56:23
edit2Rapporteer  
In het verleden al diverse publicaties over geweest. De locatie Andijk is afgeschoten door de Natura 2000 wetgeving. Niet dat er direct aangetoond is dat er door het kitesurfen schade wordt toegebracht , nee! "men verwacht eventuele schadelijke effecten"  .

Een "veronderstelling" ( zonder enige echte pragmatische onderbouwing) is tegenwoordig helaas al genoeg om iemand in zijn/haar vrije tijd  beperkingen op te leggen.
Persoonlijk vind ik dit soort ontwikkelingen "eng en beangstigend" en hoort beleid gevormd op "verwachtingen / veronderstellingen"  niet thuis in een maatschappij waarbij men rekent op wederzijds respect.  Met wederzijds respect doel ik dan op de liefhebbers van de kitesurfsport en voorstanders van natuurbeheer. Op zich een idiote stelling want het zijn juist veel kitesurfers die zich midden in en tussen de natuur begeven en zich , als geen ander bewust zijn van de toegevoegde waarde van een goed natuur beheer.

Helaas jagen de Natuurbeheerders op deze manier eerder mensen van zich af dan dat ze meer betrokkenheid  en maatschappelijke verantwoording / draagvlak voor een goed natuurbeleid creëren.
Zonder een goede vervangende locatie worden de mogelijkheden voor  het kitesurfen in Noordholland drastisch beperkt. De locatie Andijk is 1 van de weinige binnenwater locaties waar met noordenwind in Noordholland gevaren kan worden. Ik vind het te gek voor woorden en een droevige ontwikkeling . Ikzelf ben de laatste jaren natuur beheer en beleid in Nederland door een andere bril gaan bekijken.
Tijdens mijn wandelingen heb ik bijv. diverse dieren in de Oostvaardersplassen in de winter een gruweldood zien sterven ( alleen voor een hobby projectje van een paar zg "natuurliefhebbers" )  Helaas is de groene maffia een machtige , invloed rijke club. 
Een schrale troost, en misschien ook wel weer een hele vervelende..... , het maatschappelijk draagvlak voor natuurbeheer zoals het nu wordt uitgevoerd begint steeds kleiner te worden.
Snackyman

Berichten: 802
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #5 Juli 15, 2012, 15:23:35
edit2Rapporteer  
In het verleden al diverse publicaties over geweest. De locatie Andijk is afgeschoten door de Natura 2000 wetgeving. Niet dat er direct aangetoond is dat er door het kitesurfen schade wordt toegebracht , nee! "men verwacht eventuele schadelijke effecten"  .

Een "veronderstelling" ( zonder enige echte pragmatische onderbouwing) is tegenwoordig helaas al genoeg om iemand in zijn/haar vrije tijd  beperkingen op te leggen.
Persoonlijk vind ik dit soort ontwikkelingen "eng en beangstigend" en hoort beleid gevormd op "verwachtingen / veronderstellingen"  niet thuis in een maatschappij waarbij men rekent op wederzijds respect.  Met wederzijds respect doel ik dan op de liefhebbers van de kitesurfsport en voorstanders van natuurbeheer. Op zich een idiote stelling want het zijn juist veel kitesurfers die zich midden in en tussen de natuur begeven en zich , als geen ander bewust zijn van de toegevoegde waarde van een goed natuur beheer.

Helaas jagen de Natuurbeheerders op deze manier eerder mensen van zich af dan dat ze meer betrokkenheid  en maatschappelijke verantwoording / draagvlak voor een goed natuurbeleid creëren.
Zonder een goede vervangende locatie worden de mogelijkheden voor  het kitesurfen in Noordholland drastisch beperkt. De locatie Andijk is 1 van de weinige binnenwater locaties waar met noordenwind in Noordholland gevaren kan worden. Ik vind het te gek voor woorden en een droevige ontwikkeling . Ikzelf ben de laatste jaren natuur beheer en beleid in Nederland door een andere bril gaan bekijken.
Tijdens mijn wandelingen heb ik bijv. diverse dieren in de Oostvaardersplassen in de winter een gruweldood zien sterven ( alleen voor een hobby projectje van een paar zg "natuurliefhebbers" )  Helaas is de groene maffia een machtige , invloed rijke club. 
Een schrale troost, en misschien ook wel weer een hele vervelende..... , het maatschappelijk draagvlak voor natuurbeheer zoals het nu wordt uitgevoerd begint steeds kleiner te worden.

Amen. Steeds meer mensen kunnen die lui wel schieten.
franco

Berichten: 874
Antwoord #6 Juli 15, 2012, 16:30:12
edit2Rapporteer  
en nu is het nog niet duidelijk, mag je in andijk ook niet op het ijselmeer kiten?????????
waar gaat dit naar toe, prob elkaar gewoon maar lekker op een kluitje.
conner kite

Geen avatar

Berichten: 170
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #7 Juli 15, 2012, 21:35:51
edit2Rapporteer  
kitesurfers die vogels verstoren = bullshit
feddomw
Gast
Antwoord #8 Juli 15, 2012, 21:39:46
edit2Rapporteer  
kitesurfers die vogels verstoren = bullshit

En mocht het geen bullshit zijn, moet in ieder geval elke vorm van sport/recreatie verboden worden op dergelijke spots. Geen boten, windsurfers, honden, en ook geen wandelaars.
conner kite

Geen avatar

Berichten: 170
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #9 Juli 15, 2012, 21:41:50
edit2Rapporteer  
kitesurfers die vogels verstoren = bullshit

En mocht het geen bullshit zijn, moet in ieder geval elke vorm van sport/recreatie verboden worden op dergelijke spots. Geen boten, windsurfers, honden, en ook geen wandelaars.
ja maar daar word niets over gezegt alleen kitesurfers want die verstoren het nee die speed boot of jetski niet met zn 100 decibel
Nightfly

Berichten: 5
Antwoord #10 Juli 16, 2012, 07:36:02
edit2Rapporteer  
Volgens mij gaan kiten en vogels ook prima samen. Op Horst wil het nog weleens voorkomen dat meerdere knobbelzwanen laag (meter of 5 boven het water) over komen vliegen en die storen zich ook niet aan de kiters. En die boeings wil je ook liever niet in je lijnen dus je vaart eromheen of keert. Bovendien is het al meerdere keren voorgekomen dat ik tijdens het varen werd begeleid door (volgens mij) boerenzwaluwen die al vliegend lijken te spelen met je kite. Onderzoek heeft recent ook aangetoond dat iig op Horst het kiten geen schade veroorzaakt aan de habitat van vogels en andere dieren en daarom is het permanent toegestaan.

Het zou niet meer dan terecht zijn om voor locaties als Andijk ook een dergelijk onderzoek uit te laten voeren om objectief te kunnen bepalen of het wel of niet verstandig is dat men daar mag recreëren, in welke vorm dan ook.
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #11 Juli 16, 2012, 08:15:22
edit2Rapporteer  
het was vanochtend al op de radio op het nieuws, daar werd het gegooid op EU regelgeving.
feddomw
Gast
Antwoord #12 Juli 16, 2012, 08:59:08
edit2Rapporteer  
het was vanochtend al op de radio op het nieuws, daar werd het gegooid op EU regelgeving.

Dat zal wel Natura 2000 zijn. Idefixe weet er meer van, maar ik dacht dat Natura 2000 een EU-ding was.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #13 Juli 16, 2012, 09:35:40
edit2Rapporteer  
Vreemde wereld met dit 'veronderstellingsbeginsel'.
We hebben toch ook het strafrecht met ons schuldbeginsel... Je bent pas schuldig als je schuld is bewezen. Hoe kan dan een kiter al schuldig bevonden worden als het harde feit van zijn schuld nog niet op tafel is gelegd? Even los van het gelijkheidsbeginsel waar de kiter ook daadwerkelijk gelijk gesteld wordt met alle andere sporters en recreatie beoefenaars (hondenbezitters incluis).

Paradox is sowieso vandaag de dag voor ons burgers merkbaar: worden we niet allemaal besodemieterd vanuit de veronderstellingen van de lobbykamer van wetenschap, banken, verzekeraars, beleggers en politiek.... Die zich weer achteraf schoon praten met mededelingen van 'met de stand van kennis van vandaag' hadden we... bij de zoveelste commissie 'Witteman or whatever'

Echter, in haar lobby voor 2028 wordt Nederland door Erica Terpstra bestempeld als vernieuwend, gezond & sportief.
Eens afwachten hoe deze paradox botst met dit veronderstellingsbeginsel van deze archaïsche natuurbeweging...
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #14 Juli 16, 2012, 11:09:16
edit2Rapporteer  
sportief in de sportschool ja, het hele land verplicht op de loopband is ook best paradoxaal toch?

het valt mij juist op dat Met het kiten (ook in het buitenland) je prima tussen de vogels doorgaat zonder dat ze erdoor worden opgeschrikt.

totdat er een malloot met een jetski langs dendert, dan vliegen ze allemaal op en lazert het nest omver door de golfslag..

maar vooral de kiters weren hoor, dat is me toch tuig....
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 Juli 16, 2012, 12:50:34
edit2Rapporteer  
Dat meeuwen o.a. massaal wegvliegen als je met een kite vaart is voor de meeste kiters niets nieuws. Maar of het ook schadelijke gevolgen heeft voor de natuur?

Vooral snel gemotoriseerd varend materieel zorgt niet alleen voor veel geluidsoverlast boven water, ook onderwater (geluidsgolven gaan sneller en veel verder onder water dan door lucht) zijn de gevolgen groot! Maarja, dat is minder zichtbaar voor de groene terroristen! Tongue
Laten we vooral aanpakken wat we goed kunnen zien. En speedboten en jetski's zijn toch te snel om achterna te zitten op je geitenwollen sokken...

Afijn, doodzonde dat er weer een mooie spot minder is in het steeds maar drukker wordende Nederland recreatieland! Angry Angry Angry
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #16 Juli 16, 2012, 13:34:00
edit2Rapporteer  
En maar klagen dat de gemiddelde Nederlander steeds vetter wordt.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #17 Juli 16, 2012, 14:02:12
edit2Rapporteer  
Ik begin echt schijtziek te worden van die geitenwollensokken, hebben die groene moederneukers nou echt zoveel macht? Echt je zou bijna zo'n groeneidioot een klap voor z'n kop willen geven om er nog wat verstand in te meppen... die gasten gaan gewoon te ver... ik snap dat je spaarzaam om moet gaan met de natuur helemaal mee eens. maar om nou helemaal voor andere sport/natuur/milieurepecterende buitenactiviteiten liefhebber onmogelijk te maken gaat te ver! Het moet eens afgelopen zijn met het stelselmatig kiters pesten. we moeten die groene randdebielen maar een kitesurfles geven... wat 2dehands materiaal doneren... ik durf te wedden dat ze kitesurfend  gaan patrouilleren ipv met jetskis en jeeps over het strand crossen, tenminste, als ze echt de natuur willen sparen... stelletje nichten.
 
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #18 Juli 16, 2012, 14:59:24
edit2Rapporteer  
Natura 2000 is inderdaad een Europees "ding"  . Er is echter wel een groot verschil in de manier waarop de diverse lidstaten hier mee omgaan. De meeste landen erkennen een recreatiegebied als recreatiegebied in Nederland denken ze daar op een aantal plaatsen gewoon anders over.
Tja, Nederland........
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #19 Juli 16, 2012, 15:48:02
edit2Rapporteer  
Beste Tom, ergens moet er toch een sleutel/ achterdeurtje voor een NKV/KNWV zijn waardoor ook wij ons sterk kunnen maken.

Hierboven staan al een hoop verontwaardigingen waarmee je de wedstrijd niet gaat winnen. Maar juridisch/politiek gezien moeten er toch nog meer wegen zijn? Of is alle kruit al verschoten?

Hier in A'dam/Badhoevedorp is ook zo'n project vanuit 1 of ander biologisch idioot project ontstaan: een bijzondere veldmuis die gefokt moet/gaat worden: Gevolg: Langs een dijk met woonboten wordt ongeveer 1,5 km 'omgesabeld'. Welgeteld 275 bomen (en ook struiken) die daar al decennia staan moet voor een paar muizen geveld worden... Waar blijft dan het groene denken nog???

Dit zijn pure machtspelletjes van een paar doorgedraaide en carriere gefrustreerde zielepoten die met hun laatste strohalmen via de natuur paragrafen het verzieken voor een veel grotere groep liefhebbers die niet gefrustreerd door het leven gaan en juist anderen en ook dieren alles gunnen, maar gewoon uit nijd geblokkeerd worden...

Einde zoek??????
Laten we iig de eer aan onszelf houden en blijven genieten van iedere waardevolle minuut kiteplezier die we waar dan ook genieten

 YeSS  YeSS  YeSS
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #20 Juli 16, 2012, 16:19:41
edit2Rapporteer  
Het is vanuit de NKV absoluut niet de bedoeling om dit zo langs ons heen te laten gaan. Voor wat betreft het onderwerp Andijk ( en helaas ook Medemblik) heeft de NKV een uitgesproken mening en zienswijze.
Ik ga dat hele verhaal hier nu even niet herhalen / is al vaker gepubliceerd. Ik ga wel even zoeken naar een linkje .
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #21 Juli 16, 2012, 16:20:55
edit2Rapporteer  
hoppa lLINKJE
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #22 Juli 16, 2012, 17:02:36
edit2Rapporteer  
Daarop reagerend  loser
Zo'n 20 jaar terug kon je op Andijk in1 keer met de juiste wind langs de "kust" varen tot aan het gemaal. Het natuurgebied wat daar is aangelegd was er dus niet eens. Daar hebben ze dus wel geld voor om dat allemaal aan te leggen. Maar een nieuwe lokatie met een parkeergelegenheid nee hoor dat potje is net leeg.
Maar ja het is al gezegd he, tis NEDERLAND.  Prachtig overberegeld land.  ThumpDown
j666st

Berichten: 17
Antwoord #23 Juli 16, 2012, 17:19:09
edit2Rapporteer  
haha, zelfs in de krant stond sufers, ik denk dat we ons geen zorgen hoeven maken.. loser

Het blijft wel triest dat deze spot verdwijnt!!!

wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #24 Juli 16, 2012, 17:26:00
edit2Rapporteer  
Tsja, de eerste reactie in zo'n forum is meestal een emotionele.
Een rationele is vaak constructiever. En dat is ook waar de aandacht naar uit moet gaan.

Het is erg lastig om voet aan de grond te krijgen. Zeker als je een belangengroep vertegenwoordigd die relatief klein is.

Maak je stem zoveel mogelijk gecentraliseerd duidelijk via het NKV lijkt me.  En breng iedere (mogelijke) sluiting ter discussie.
Kiten is nota bene een sport die volledig groen kan zijn. Ik ga zelf op de fiets naar mijn (strand) spot als het kan, en geniet dan het liefst van het geluid van de wind golven en mijn board dat door het water glijdt.

Blijf strijden voor het openhouden van recreatiegebieden, en tegen de willekeur die de hedendaagse besluitvorming lijkt te beïnvloeden.

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.