[Beta] KiteWeer.Net - Alternatief Voor Vliegerweer

laurens0619

Geen avatar

Berichten: 9
Augustus 03, 2012, 10:28:29
edit2Rapporteer  
Hey allemaal,

Net zoals velen hier op kitehigh gebruikte ik vliegerweer om te kijken of ik ergens wel of niet kon kiten. Omdat deze site inmiddels al een tijdje down is heb ik een alternatief ontwikkeld KiteWeer.NET

Vooralsnog draait die in beta en is zijn huidige funcitonaliteit alleen nog maar om de actuele windsnelheid per spot op te vragen. De windsnelheden zijn actueel en worden iedere 5 minuten ververst Smiley

Ik ben met een nieuwe versie bezig om hier de volgende features in toe te voegen

- Data koppelen met windguru om te kunnen adviseren op andere tijdstippen wat de meest windzekere spot is
- Een mobiele interface toevoegen (hij is nu vrij vervelend op de iPhone)
- Webcams toevoegen
- Windguru modellen toetsen met actuele windinformatie

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie nog ideen hebben wat jullie graag op de site willen zien Smiley
Ook als er iets niet werkt of statistieken niet kloppen hoor ik het graag via het forum of laurens@kiteweer.net !


site: http://www.kiteweer.net

Voorbeeld:
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #1 Augustus 03, 2012, 10:40:16
edit2Rapporteer  
Top iniatief!

Keek vroeger eigenlijk altijd op vliegerweer Grin
Mag ik vragen waar je jou data vandaan haalt? Vind persoonlijk de meetgegevens van Rijkswaterstaat het meest betrouwbare.

Ik mis echter nog wel 1 ding, en dat zijn de windstoten.
laurens0619

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #2 Augustus 03, 2012, 10:44:53
edit2Rapporteer  
Thnx!

Ik heb ook het gevoel dat die van rijkswaterstaat het meest betrouwbaar zijn. Ik heb de data vergeleken met wat er op actuelewaterdata staat en dat komt bijna 100% overheen. Ben met windmeter enkele spots afgegaan of de uitkomst een beetje klopt en die zat er elke keer zeer dichtbij Smiley

Windstoten moet ik inderdaad nog toevoegen, die stond nog op mijn lijstje. Ik wil dit nog relateren aan spots omdat windstoten op horst een ander verhaal is als windstoten op neetlje jans.

De windstoten in het overzicht zal ik dit weekend toevoegen Smiley
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #3 Augustus 03, 2012, 10:50:17
edit2Rapporteer  
Ik vind het er leuk uit zien en het werkt best lekker! Ik zie dat bij sommige spots de (lucht?) temp. wordt aangegeven en bij sommige niet. Misschien een idee om water & lucht temp. bij allen toe te voegen?

edit: en miss nog een legenda
laurens0619

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #4 Augustus 03, 2012, 10:53:53
edit2Rapporteer  
Ik vind het er leuk uit zien en het werkt best lekker! Ik zie dat bij sommige spots de (lucht?) temp. wordt aangegeven en bij sommige niet. Misschien een idee om water & lucht temp. bij allen toe te voegen?

Dat is inderdaad de lucht temperatuur. Dat zou ik idd iets duidelijk kunnen maken (net zoals een kruis door een pijltje een verkeerde windrichting is wat je nu ook maar net moet weten).

Ik toon alleen informatie over een spot als ik gegevens binnen een kleine straal kan opvragen zodat de data betrouwbaar blijft. Vandaar dat ik nog niet overal de temperatuur van heb. Ik ga even kijken of ik extra temperatuur en watertemperatuur kan toevoegen  en dit duidelijk weergeven Smiley

Thnx voor alle opmerkingen alvast. Hoop dat we er meer door kunnen varen
PieNO

Berichten: 1721
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #5 Augustus 03, 2012, 11:00:35
edit2Rapporteer  
1e indruk mooi gemaakt.
Windguru heb ik niet zo hoge pet van op. Dan nog liever windfinder.

onderstaande site heeft het wat betreft voorspelling vaak wat beter bij het juiste eind.
http://theyr.tv/cg/cna/I387c6d/F=js%2AL=nl%2As%2A100917%2A13%2ABL%2Anl_Amsterdam?_cookiecheck=1

Verder zou ik er een link naar teletekst pagina 707 op zetten.
Hier staat nl goede en vaak juiste info op.

En nog een handige site voor de Ijsselmeer kiters in de winter.
Hoe staat het met het ijs. kan er gekite worden of kunnen we beter de schaatsen mee nemen.
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/extra/pluimijsaangroei.html

Zou mooi zijn dat alle bruikbare info op 1 site staat. Hoeven we niet tig sites bij langs en jij hebt veel bezoekers waarmee je dan mooi een beetje inkomsten kan krijgen d.m.v. reclame.


ingmar

Berichten: 221
Logs: 0 | 244 uur
Antwoord #6 Augustus 03, 2012, 11:09:56
edit2Rapporteer  
Allereerst vind het een erg goed initiatief, ben alleen erg benieuwd hoe lang het stand houd omdat winzoeker.nl ook iets had gedaan maar die zie ik niet verbeteren.

Als je je bijvoorbeeld kijk op http://www.aanzeeoostvoorne.nl/actueel-weer-aan-zee.html
moet ik eerlijk zijn dat ik die vaak in combinatie met WG bekijk, vaak eigenlijk dit alleen nog.

Het komt gewoon te vaak voor dat als je op het strand staat dan dat het toch anders is.

Hele goeie vind ik als je per spot een webcam van de omgeving kan zien. nu heb je veel dure webcams staan die net zoals op Oostvoorne recente info verstrekken

en meestal aan het eind van de dag nog op actuweel weer van kitehigh om het plaatje op te slaan voor info in de toekomst. en vind grappig om dat bij te houden.

mischien kan je hier wat mee.


laurens0619

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #7 Augustus 03, 2012, 11:26:24
edit2Rapporteer  
Allereerst vind het een erg goed initiatief, ben alleen erg benieuwd hoe lang het stand houd omdat winzoeker.nl ook iets had gedaan maar die zie ik niet verbeteren.

Als je je bijvoorbeeld kijk op https://www.aanzeeoostvoorne.nl/actueel-weer-aan-zee.html
moet ik eerlijk zijn dat ik die vaak in combinatie met WG bekijk, vaak eigenlijk dit alleen nog.

Het komt gewoon te vaak voor dat als je op het strand staat dan dat het toch anders is.

Hele goeie vind ik als je per spot een webcam van de omgeving kan zien. nu heb je veel dure webcams staan die net zoals op Oostvoorne recente info verstrekken

en meestal aan het eind van de dag nog op actuweel weer van kitehigh om het plaatje op te slaan voor info in de toekomst. en vind grappig om dat bij te houden.

mischien kan je hier wat mee.


Je hebt helemaal gelijk! Ik ben wel 10 alternatieven online tegengekomen die of niet meer werken, of nooit afgemaakt zijn of een foutmelding geven. Natuurlijk kan ik niet garanderen dat mijn site blijft werken want je moet inderdaad soms wel wat code aanpassen mochten de windbronnen veranderen.

Een enorme motivator hierbij is echter dat ik de site zelf knetterhard nodig heb. Ik woon zelf in Nijmegen en moet dus altijd minimaal 1,5 uur rijden voordat ik kan kiten. Ik rij dus afhankelijk van de wind alle richtingen op binnen Nederland dus ben continu bezig met vergelijken. Met die drive erachter geloof ik erin dat ik de site up and running zal houden!

De webcam bij Oostvoorne is inderdaad nuttig en de actuele weer info ook. Deze site bekijk ik ook altijd voordat ik naar oostvoorne rij. De webcams wil ik sowieso toevoegen maar de de actuele weer  info ben ik nog niet helemaal uit. Ik heb die data namelijk afgelopen zondag vergeleken met een windmeter en daar zat nogal wat knopen verschil in. Ik wil deze afwijking nog een aantal keer meten zodat ik of de afwijking kan meenemen in mijn berekening.

Ik sla nu alle data uit het verleden op. Ik ga nog even zoeken naar een leuke manier om dat te tonen want het is natuurlijk leuk om te kijken hoe knetterhard het nu die middag daar gewaaid heeft Smiley
ingmar

Berichten: 221
Logs: 0 | 244 uur
Antwoord #8 Augustus 03, 2012, 12:13:51
edit2Rapporteer  
http://cara.bugbyte.nl/~karel/all.html

zoals hij de waterstanden der bij heeft is ook wel makkelijk
Raymond.V

Berichten: 261
Antwoord #9 Augustus 03, 2012, 13:00:59
edit2Rapporteer  
@ Laurens, Goed bezig!!!
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 Augustus 03, 2012, 14:06:54
edit2Rapporteer  
Zeker leuk! Heeft zeker potentie.

Maar ik ben wel een beetje skeptisch over een paar dingen (sommige al eerder genoemd):
- waar haal je die gegevens vandaan? Je toont nu data voor spots waar geen meetstations staan.
- koppeling met windguru, zeker goed idee, maar dat vind windguru (en windfinder) niet (lees de voorwaarden)
- je hebt 't over correcties die je doet nadat je met een windmeter ter plaatse bent geweest, maar je kan nooit al die spots met alle windrichtingen hebben bezocht. Full onshore en sideshore hebben een andere correctie nodig, net zoals wind die over land moet komen (zoals NW in Oostvoorne of Z in Rockanje). En natuurlijk ook afhankelijk van de gebruikte meetstations. Hoe weet je dat je de juiste correctie hebt toegepast?
- Ik zie ook wat spots (zoals Herkingen) die verboden zijn.. kun je beter weghalen.

Verder nog wat ideeen (even los vd haalbaarheid hiervan)
- buienradar overlay? aangezien je toch de googlemaps api gebruikt.
- spot info overlay? zoals hier op kitehigh met parkeerplaats en kitezone.

Daarnaast, wat ik persoonlijk het belangrijkste vind is niet de actuele wind maar een idee van wat de wind de komende 2-4 uur gaat doen. Koppeling met een voorspelling is dus wel heel belangrijk, maar als je die gegevens op grote schaal van windguru/finder gaat scrapen kun je wel een reactie van ze verwachten. Ik doe dit ook voor 3 spots (zie het linkje uit Ingmar z'n post), maar expres maar voor 3 spots om het low-profile te houden.
Windfinder en Windguru (die btw altijd achterloopt, tenzij je een abbo hebt) zijn volledig geautomatiseerde modellen die geen rekening houden met lokale invloeden en zitten er best wel vaak naast, zeker als je het vergelijkt met de voorspellingen van Tobias van surfabc.nl. Ik zou hem eens benaderen voor een eventuele samenwerking.
-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #11 Augustus 03, 2012, 14:29:48
edit2Rapporteer  
En graag widgets voor op je computer zodat je heel snel een spot kan checken...
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #12 Augustus 03, 2012, 14:49:53
edit2Rapporteer  

Helemaal met Karel eens, daarnaast vind ik zelf dat je vrijwel niks hebt aan alleen de actuele gegevens. Is het een vlaag of is de trend juist afnemend en wat is het karakter van de wind, extreem vlagerig of juist belachelijk stabiel. Allemaal dingen die je wel uit een grafiek haalt (met richting en vlagen) maar niet kunt aflezen aan een enkel cijfertje.

En dan wil ik nog maar eens hameren op de vraag waar je de gegevens vandaan hebt, want elke andere bron dan Rijkswaterstaat moet je voor betalen of is het illegaal om te crawlen (net als finder en guru), zelfs Rijkswaterstaat vind het fijn als je even toestemming vraagt.
laurens0619

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #13 Augustus 03, 2012, 14:54:41
edit2Rapporteer  
Zeker leuk! Heeft zeker potentie.

Maar ik ben wel een beetje skeptisch over een paar dingen (sommige al eerder genoemd):
- waar haal je die gegevens vandaan? Je toont nu data voor spots waar geen meetstations staan.
- koppeling met windguru, zeker goed idee, maar dat vind windguru (en windfinder) niet (lees de voorwaarden)
- je hebt 't over correcties die je doet nadat je met een windmeter ter plaatse bent geweest, maar je kan nooit al die spots met alle windrichtingen hebben bezocht. Full onshore en sideshore hebben een andere correctie nodig, net zoals wind die over land moet komen (zoals NW in Oostvoorne of Z in Rockanje). En natuurlijk ook afhankelijk van de gebruikte meetstations. Hoe weet je dat je de juiste correctie hebt toegepast?
- Ik zie ook wat spots (zoals Herkingen) die verboden zijn.. kun je beter weghalen.

Verder nog wat ideeen (even los vd haalbaarheid hiervan)
- buienradar overlay? aangezien je toch de googlemaps api gebruikt.
- spot info overlay? zoals hier op kitehigh met parkeerplaats en kitezone.

Daarnaast, wat ik persoonlijk het belangrijkste vind is niet de actuele wind maar een idee van wat de wind de komende 2-4 uur gaat doen. Koppeling met een voorspelling is dus wel heel belangrijk, maar als je die gegevens op grote schaal van windguru/finder gaat scrapen kun je wel een reactie van ze verwachten. Ik doe dit ook voor 3 spots (zie het linkje uit Ingmar z'n post), maar expres maar voor 3 spots om het low-profile te houden.
Windfinder en Windguru (die btw altijd achterloopt, tenzij je een abbo hebt) zijn volledig geautomatiseerde modellen die geen rekening houden met lokale invloeden en zitten er best wel vaak naast, zeker als je het vergelijkt met de voorspellingen van Tobias van surfabc.nl. Ik zou hem eens benaderen voor een eventuele samenwerking.


Hey Karel,

leuk dat je reageert. Ik was erg onder de indruk van de grafieken op http://cara.bugbyte.nl/~karel/all.html dus was al op zoek naar de auteur Smiley Gaaf om te zien hoe goed op sommige spots de voorspelling klopt met de actuele data.

Je haalt wat goede punten aan:
- waar haal je die gegevens vandaan? Je toont nu data voor spots waar geen meetstations staan.
Ik heb even gekeken en voor bijna spots heb ik wel weerstations in de buurt gevonden. Enkele zijn inderdaad afhankelijk van data die iets verder uit de buurt staan maar de data die hier uit komt lijkt vooralsnog accuraat genoeg te zijn Smiley

-koppeling met windguru
Met een koppeling bedoel ik idd niet zomaar scrapen. Had al verwacht dat jij dat voor die 3 spots zou doen (Wat op kleine schaal ook mogelijk is) maar moet natuurlijk hier wel een nette methode voor vinden. Want zoals je aangeeft is dat wel de informatie die super interessant is erbij!

- correcties mbt windmeter
Klopt helemaal wat je zegt. Daarom beschijf ik ook dat ik deze correcties nog niet heb gedaan maar nog bezig ben op welke manier ik deze windmeters zou kunnen gebruiken. Je haalt idd wel wat punten aan waar ik nog niet direct aan had gedacht. Thnx!

Een combinatie met Tobias zou natuurlijk geweldig zijn. Ik wil sowieso een link naar surfabc toevoegen want qua voorspelling is dat mijn primaire bron geworden en kijk ik niet meer naar windfinder. Ik zal hem eens benaderen wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Nogmaals complimenten voor de grafiek die je genereert want ik vind hem erg gaaf gedaan!
laurens0619

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #14 Augustus 03, 2012, 15:00:08
edit2Rapporteer  

Helemaal met Karel eens, daarnaast vind ik zelf dat je vrijwel niks hebt aan alleen de actuele gegevens. Is het een vlaag of is de trend juist afnemend en wat is het karakter van de wind, extreem vlagerig of juist belachelijk stabiel. Allemaal dingen die je wel uit een grafiek haalt (met richting en vlagen) maar niet kunt aflezen aan een enkel cijfertje.

En dan wil ik nog maar eens hameren op de vraag waar je de gegevens vandaan hebt, want elke andere bron dan Rijkswaterstaat moet je voor betalen of is het illegaal om te crawlen (net als finder en guru), zelfs Rijkswaterstaat vind het fijn als je even toestemming vraagt.

Jup daarom is het nog een Beta Smiley Ik heb dit snel online gebracht zodat we met zijn allen weer een alternatief hebben voor de in het verleden veelgebruikte vliegerweer. De punten die je aangeeft zijn iig wel interessant voor doorontwikkeling.

Ik ken de grenzen van het scrapen en ga daarom ook niet zomaar data jatten (uit bv windguru). Dat ik het in mn startpost over koppelen heb betekent niet dat ik het zomaar ga kopieren. Los van dat ik er tegen ben, ben ik er heilig van overtuigd dat je zoiets bij een grote club als windguru niet moet flikken.

De weergegevens die ik gebruik komen gewoon van rijkswaterstaat af en zal natuurlijk voordat ik bronnen als aanzeeoostvoorne.nl gebruik hier toestemming voor vragen Smiley
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #15 Augustus 03, 2012, 15:19:07
edit2Rapporteer  
Ken je trouwens http://www.hetweeractueel.nl/ al? dat is een verzameling met amateur meetstations.. ze hebben ook een lijst met meetstations met ongehinderde richting (die dus niet in iemands tuin staan). Wellicht dat die ook wel te porren zijn aangezien ze er geen commercieel belang bij hebben.
laurens0619

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #16 Augustus 03, 2012, 15:27:00
edit2Rapporteer  
Ken je trouwens https://www.hetweeractueel.nl/ al? dat is een verzameling met amateur meetstations.. ze hebben ook een lijst met meetstations met ongehinderde richting (die dus niet in iemands tuin staan). Wellicht dat die ook wel te porren zijn aangezien ze er geen commercieel belang bij hebben.


Ken ik inderdaad maar wist niet af van de lijst van meetstation met ongehinderde richting. Vond er veel  stations  tussen zitten namelijk waarvan ik de data niet vertrouwde. Zal hun ook eens contacten Smiley
laurens0619

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #17 Augustus 05, 2012, 21:48:23
edit2Rapporteer  
Ik heb een kleine update online gezet. Voor de spots dat ik beschikking heb over windstoten dit toegevoegd en een legenda toegevoegd Smiley

Volgende stap een mobile interface fixen want mijn iPhone gaat er niet helemaal lekker mee om:(
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #18 Augustus 05, 2012, 22:16:57
edit2Rapporteer  
Goed initiatief Laurens, gewoon verder uitwerken, het begin is goed. Probeer ook wat met de ideeën van Karel te doen.
slayer1965

Berichten: 90
Antwoord #19 Augustus 06, 2012, 08:44:00
edit2Rapporteer  
Hallo Laurens,

ik vind het een super initatief,en heb meteen een favoriet van je site gemaakt!

Greetz Rob
Flinty

Berichten: 114
Antwoord #20 Augustus 06, 2012, 11:00:00
edit2Rapporteer  
Same here! Echt relaxed!
trebo91

Berichten: 148
Antwoord #21 Augustus 06, 2012, 11:56:31
edit2Rapporteer  
Misschien ook nog een tip .


Misschien een leggende maken  met de betekenis  van het verschil tussen blauwe, groene  en zarte  pijlen +   je hebt op sommige spots  er een rode kruis door. 

Ik heb geen idee  wat het verschil is en er zullen er nog wel meer zijn ...
laurens0619

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #22 Augustus 06, 2012, 12:07:26
edit2Rapporteer  
Misschien ook nog een tip .


Misschien een leggende maken  met de betekenis  van het verschil tussen blauwe, groene  en zarte  pijlen +   je hebt op sommige spots  er een rode kruis door. 

Ik heb geen idee  wat het verschil is en er zullen er nog wel meer zijn ...

Refresh de pagina even, heb deze gisteravond toegevoegd! (bovenin kaartje)
Als je ze nog niet ziet laat het even weten Smiley
trebo91

Berichten: 148
Antwoord #23 Augustus 06, 2012, 12:11:34
edit2Rapporteer  
Ah ok ik zie het nu this in orde
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.