Naish Fly vs North Dyno 15m vs X4 18m

Evan
Administrator

Logs: 108 | 1040 uur
Augustus 25, 2012, 13:43:03
edit2Rapporteer  
Terug van weggeweest nog een klein verslagje van mijn "tests" tijdens de KTE Brouwersdam:

Laten we voorop stellen dat ik meer ervaring met C-kites in lichtweer heb dan SLE's en dat beide kites op kortere lijnen gevlogen werden dan mijn X4 die op 29m hing.

Tijdens de sessie met de Naish Fly waaide het simpelweg niet hard genoeg om er hoogte mee te houden, daarnaast was de stuur en barduk zo extreem licht dat het bijna onmogelijk was om het stallpunt te voelen wat het low-end kiten er niet veel makkelijker op maakte.
De North Dyno 15m voelde met zijn hogere bardruk daarom ook veel vertrouwder aan maar het duurde wel even voordat ik doorhad hoe je er goed upwind mee kwam.

Beide keren had ik na het overstappen met de X4 simpelweg veel meer en constantere power dan de daarvoor geteste Fly of Dyno en staat daarnaast ook nog eens stabieler in de lucht tijdens vlagen/windgaten, daar waar de andere twee al snel naar voren schoten of backstalden.
Misschien dat een 17m of 19m Dyno de X4 wel verslaat of dat ik simpelweg meer uren in die kites moet stoppen om er het onderste uit te halen, maar zo op een een eerste test af had ik meer verwacht van 7 jaar kiteontwikkeling als het aankomt op absolute low-end.

Natuurlijk hebben de nieuwe kites meer high-end, stuursnelheid en vaarplezier als de wind iets aantrekt of zijn ze meer op het racen gericht want een X4 blijft trekken en trekken en stopt alleen als de wind er compleet uitgaat en wordt al ronduit gevaarlijk vanaf 15kn!

http://www.kitehigh.nl/gear/Kites/Naish/Fly/2013
http://www.kitehigh.nl/gear/Kites/North/Dyno/2012
http://www.kitehigh.nl/gear/Kites/Naish/X4/2004
Michiel.
Moderator

Logs: 56 | 112 uur
Antwoord #1 Augustus 25, 2012, 15:13:32
edit2Rapporteer  
Onverwachte uitkomst!

Hoe kun je een low-end kite nu een lichte bardruk meegeven? Was dat niet in te stellen?

En denk je dat de Dyno met een skim of raceboard het beter zal doen? Of heb je hem getest met je woody Wink ?
Evan
Administrator

Antwoord #2 Augustus 25, 2012, 15:16:41
edit2Rapporteer  
Allemaal op mn skimwave idd.
Marc_87
Moderator

Logs: 85 | 321 uur
Antwoord #3 Augustus 25, 2012, 20:56:01
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf ook met de Dyno gevaren en ik denk ook dat je wat meer aan dit soort kite gehangen moet hebben om er een goede low-end uit te kunnen halen. Als ik bijvoorbeeld iemand aan mijn 14m hang worden ze alleen downwind getrokken terwijl ik er perfect upwind mee ga in weinig wind.

Ik zelf kon met de Dyno met een constante wind van de rond de 10 knopen met mijn TT al hoogte houden.
brian

Logs: 0 | 8 uur
Antwoord #4 Augustus 25, 2012, 21:31:01
edit2Rapporteer  
Ja je zal er waarschijnlijk ook gewoon veel meer aan moeten hangen, want ik moet ook elke keer weer aan mn 17 wennen.
Eerste 20 min ofso is elke keer weer wennen voordat ik gewoon kan varen met wat minder wind.
Michiel.
Moderator

Antwoord #5 Augustus 25, 2012, 21:45:10
edit2Rapporteer  
worden nu de kite-skills van Evan in twijfel getrokken  Huh  Roll Eyes
Evan
Administrator

Antwoord #6 Augustus 25, 2012, 22:36:59
edit2Rapporteer  
Niks wordt in twijfel getrokken, het is gewoon een andere manier van varen waar je aan moet wennen. Zo werd Rob ronduit bang met 10kn aan mn 18m op zijn skim. Hij dacht even te depoweren om kracht te lozen, schiet dat apparaat ineens naar de rand van het venster en trekt 2x zo hard, daar gaat je noodstop op 1cm water

Ikzelf zal die kites gewoon nog wat vaker moeten varen, maar of ik ooit van de constante druk af kan stappen die een grote C-kite levert, betwijfel ik.
brian

Logs: 0 | 8 uur
Antwoord #7 Augustus 27, 2012, 02:14:52
edit2Rapporteer  
Niks wordt in twijfel getrokken, het is gewoon een andere manier van varen waar je aan moet wennen. Zo werd Rob ronduit bang met 10kn aan mn 18m op zijn skim. Hij dacht even te depoweren om kracht te lozen, schiet dat apparaat ineens naar de rand van het venster en trekt 2x zo hard, daar gaat je noodstop op 1cm water

Ikzelf zal die kites gewoon nog wat vaker moeten varen, maar of ik ooit van de constante druk af kan stappen die een grote C-kite levert, betwijfel ik.

Als je twijfelt en tevreden bent met je 18 zie ik geen spoed in de aanschaf van een nieuwe kite. Het is inderdaad een hele andere manier van varen.
Michiel.
Moderator

Antwoord #8 Augustus 27, 2012, 11:20:20
edit2Rapporteer  
Onzin, Evan kan redelijk over weg met niet C-kites, hij is gewoon lui en wil niet wennen Tongue Wink

Maar de conclusie over de Dyno strookt met de test in de kiteboarding.eu van deze maand. Het is in hun test (FS 21m Deluxe, Crossbow 16/18m, Core Riot XR 2 LW 17/19 en Dyno 15/17m) de beste tubekite wat low-end betreft, maar ook van alle kites het meest moeilijk om dat eruit te halen. En daar bovenop werkt deze kite beter met een door of directional course raceboard. Evan's surfskim is gezegend met een fikse vin, dus upwind potentie heeft dat ding absoluut.

Overigens hebben ze in deze test alle kites op de meegeleverde extensies gevlogen. Dus de Dyno vloog op 32m lijnen!

Vindt alleen de Fly erg tegenvallen m.b.t. lage bardruk. Overigens zie ik 3 pigtails op de wingtips zitten voor de stuurlijnen. Mogelijk dat de bardruk instelbaar is?
De Fly wordt geleverd met 10m extensies, en zover ik weet is de Naish bar 20m + 10m = 30m. Zaten die eraan, Evan?
meccaloha

Geen avatar

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #9 Augustus 27, 2012, 12:36:27
edit2Rapporteer  
Bardruk kan je gewoon instellen op de wingtips & de bar.
Heb de Fly alleen nog maar 1 keer kunnen varen met een knoop of 9 & een TT135 en de 10M extensions dus kan er nog geen goed oordeel over geven.
Marc_87
Moderator

Logs: 85 | 321 uur
Antwoord #10 Augustus 27, 2012, 17:43:41
edit2Rapporteer  
Onzin, Evan kan redelijk over weg met niet C-kites, hij is gewoon lui en wil niet wennen Tongue Wink

Maar de conclusie over de Dyno strookt met de test in de kiteboarding.eu van deze maand. Het is in hun test (FS 21m Deluxe, Crossbow 16/18m, Core Riot XR 2 LW 17/19 en Dyno 15/17m) de beste tubekite wat low-end betreft, maar ook van alle kites het meest moeilijk om dat eruit te halen. En daar bovenop werkt deze kite beter met een door of directional course raceboard. Evan's surfskim is gezegend met een fikse vin, dus upwind potentie heeft dat ding absoluut.

Overigens hebben ze in deze test alle kites op de meegeleverde extensies gevlogen. Dus de Dyno vloog op 32m lijnen!

Vindt alleen de Fly erg tegenvallen m.b.t. lage bardruk. Overigens zie ik 3 pigtails op de wingtips zitten voor de stuurlijnen. Mogelijk dat de bardruk instelbaar is?
De Fly wordt geleverd met 10m extensies, en zover ik weet is de Naish bar 20m + 10m = 30m. Zaten die eraan, Evan?

Waar is dat artikel, lijkt me interessant om te lezen. Wink
feddomw
Teamlid

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #11 Augustus 27, 2012, 17:51:05
edit2Rapporteer  
Kiteworld heeft een aantal issues geleden ook een grote test van LW boards en kites gedaan. Dyno werd grappig genoeg toen ook genoemd als de minst beginner vriendelijke kite. Er zit potentie is, maar is minder plug-n-play dan de Zephyr of Fat Lady was hun conclusie.
YJ

Logs: 36 | 69 uur
Antwoord #12 Augustus 28, 2012, 13:23:32
edit2Rapporteer  

Waar is dat artikel, lijkt me interessant om te lezen. Wink
Die wil ik ook wel lezen ja! Smiley
« vorige volgende »
Ga naar:  

Colofoon