Egoïstische beginners met zelfmoordneigingen

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Oktober 01, 2012, 22:57:42
edit2Rapporteer  
Laten we voorop stellen dat komende rant niet op alle beginners van toepassing is!

Afgelopen seizoen heeft de situatie weer eens pijnlijk duidelijk gemaakt, als kiter die op een normale en veilige manier zijn sport wil beoefenen ben je genoodzaakt om illegale spots op te zoeken. Vrijwel alle bekende en onbekende spots worden overspoeld met beginnende kiters.
Op zich niks mis mee, iedereen heeft het ooit moeten leren. Maar het lijkt wel of er steeds meer en meer volk bijkomt waarbij het echt geen reet uitmaakt of ze zichzelf en hun omstanders in gevaar brengen:

- oefenen met veel teveel wind op het drukste stukje van de spot zodat ze bij elke waterstart zoveel mogelijk hun best kunnen doen iemand anders van het water af te maaien.
- urenlang op de meest onmogelijke plek stil blijven staan met een angstige blik alsof ze liever nooit met kiten hadden willen beginnen om vervolgens de kite plotseling in te sturen wanneer er eindelijk iemand erlangs durft te varen.
- tot meerdere keren toe de kite oplaten tussen spelende kinderen waar 100m verderop alle ruimte is en intussen bij elke startpoging proberen de spelende kindertjes te onthoofden.
- doodleuk door blijven gaan met je te grote kite angstvallig op 12u proberen te houden terwijl achter je armageddon van een onweer zich aan het ontvouwen is.

Wat is het toch wat deze mensen er toe drijft om op zulke onmogelijke manier proberen het kitesurfen onder de knie te krijgen. Ligt het aan de megascholen die koste wat het kost zoveel mogelijk man zo snel mogelijk op het board proberen te krijgen zonder ze ook maar enige vorm van veiligheid of weerbesef bij te brengen? Staat Nederland ineens bekend als beginners-hotspot van de hele wereld? Zijn het de marktplaats-kiters die zonder enige kennis alles zelf gaan uitvogelen? Zijn het gasten die zo egoïstisch zijn dat ze denken alles wel even zelf te kunnen leren of is er iets totaal anders aan de hand? Maar vooral, is er iets tegen te doen en wat?

Want zeker niet alle beginners doen het op deze manier, hele volkstammen varen rustig hun rakje na een aantal lessen genomen te hebben, zoeken de rust op (ook al is het water minder mooi daar) en heb je verder nooit last van.

Maar wat beweegt die notoire rauwdouwers er nu toe tot dit gedrag wat bij vrijwel elke kiter het bloed onder de nagels vandaan haalt?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #1 Oktober 01, 2012, 23:00:01
edit2Rapporteer  
Ohw dit gaat een leuk topic worden, ik houd me nog even op de vlakte. Grin
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 Oktober 01, 2012, 23:04:20
edit2Rapporteer  
Moet ik hem nu al sticky maken Marc?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #3 Oktober 01, 2012, 23:19:13
edit2Rapporteer  
Moet ik hem nu al sticky maken Marc?

Van mij mag je hoor, want het is ook zo dat we misschien door de discussie die zal gaan ontstaan tot een oplossing kunnen komen.
lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #4 Oktober 01, 2012, 23:22:53
edit2Rapporteer  
onwetendheid schat ik... b.v. toen ik begon had ik ook geen flauw benul dat ik met een kite op 12 uur meer ruimte in nam dan met de kite op 3 uur.

wellicht is het een idee om kitescholen te vragen hun leerlingen te adviseren ook op de kiteforums te kijken voor meer info.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #5 Oktober 01, 2012, 23:26:29
edit2Rapporteer  
 Misschien moeten we ook alles vertalen in het Duits, Frans en Pools?  Roll Eyes
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #6 Oktober 01, 2012, 23:28:13
edit2Rapporteer  
Zijn het echt puur en alleen de allochtone vakantiegangers Loek?

Want dan zit er niks anders op dan een gigantische berg (watervaste?) flyers met uitleg laten drukken voor het geval dat de mondelinge communicatie tekort schiet en deze een jaar lang op elke kitespot in heel Nederland uitdelen/onder elke ruitenwisser proppen welke verdacht wordt van dergelijke praktijken.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #7 Oktober 01, 2012, 23:36:09
edit2Rapporteer  
niet puur en alleen- maar wel een prominente groep volgens mij. Flyers gaan dit niet oplossen.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #8 Oktober 01, 2012, 23:46:41
edit2Rapporteer  
nog even ...... dan is de tijd van de mooi-weer-kiters voorbij ..... Grin
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 Oktober 01, 2012, 23:49:09
edit2Rapporteer  
Je moet het ook zien als een middel om een aantal standaard regels/gebruiken op te stellen waarmee je dit soort volk kunt confronteren en wijzen op hun fouten ook al spreken ze geen woord Nederlands/Engels.

Nu moet iedereen niet gelijk gaan steigeren bij het woordje "regels". Je moet meer denken aan een uitleg over hoe je wel veilig kunt oefenen.


nog even ...... dan is de tijd van de mooi-weer-kiters voorbij ..... Grin
Is het je niet opgevallen dat ze tegenwoordig gewoon doorgaan, in droogpak....
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #10 Oktober 01, 2012, 23:55:59
edit2Rapporteer  
Gelukkig val ik hier niet onder. Ik ben weliswaar beginnende beginneling maar ik zoek rustige plekjes op de spot zelf uit.  Ik lees hier voor het eerst dat als kite op 12u hangt meer ruimte in beslag neemt dan 9-3 uur. Dit neem ik mee in mijjn volgende sessies.

Hoe kan je dit (ver)helpen? Het slufter offensief hier op het forum was duidelijk voor me dat ik daar als beginner niet echt gewenst ben. Zelf zal ik ook me elke keer de t**ing schrikken als er wordt geland

Ik moet zeggen dat ik, ben een keer op oostvoorne geweest, enigzins geschrokken ben van de houding van een docent van een kiteschool.  Er kwam vrolijk een student in paniek aan ge-acht(achtjes maken ,volle powerzone im etc), moest mijn safety trekken zodat hij niet in mijn lijnen kwam. En dan werd die vent boos op mij, ik moest maar niet op de plek gaan oefenen met waterstarten.( lag zeker 70 m verder dan waar die school bezig was)  Ik denk als studenten hun docenten zo los zien gaan dit miss denken dat het so moet? Vervolgens wilde de docent in kwestie kite landen, de student pakt em verkeerd, maar niet gevaarlijk, en die vent wordt weer helemaal waus.

Naam school geen idee..,

Ik denk dat je miss als forum-admin een mailing moet doen naar kitesurfscholen dat mensen die gaan kiten(en hun brevent, diploma, pas hebbem gehaald) forums in de gaten houden voor bruikbare tips etc Smiley
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #11 Oktober 01, 2012, 23:58:01
edit2Rapporteer  
Het is haast niet te doen vrees ik. Sommige mensen zijn nogal eigenwijs. Laatst sprak ik iemand aan die nog maar met moeite  zijn kite kon houden. Ik zeg: ''je kunt beter stoppen of een kleinere kite oppompen'. ''Stoppen komt niet in mijn woordenboek voor'' kreeg ik als antwoord.
Tja en dan? Ik ben maar ver van hem vandaan gebleven.
Personen met een dergelijke instelling gaan vrees ik ook echt geen borden lezen en een flyer achter de ruitenwisser gooien ze meteen op de weg. (Goedbedoelde) waarschuwingen slaan zulke mensen letterlijk en figuurlijk in de wind. Het moet blijkbaar eerst  (goed) fout gaan wil het besef bij die mensen doordringen wat de gevaren zijn.

Wat betreft het lesgeven in een curus. De focus ligt mijns inziens te sterk op het maken van de eerste meters. Immers als mensen die eerste kick hebben ervaren willen ze maar wat graag een setje kopen, welk natuurlijk weer een mooie additionele bron van inkomsten is voor de scholen. NIets mis mee natuurlijk want ook die moeten hun zaakjes draaiende houden. Maar wat mij betreft mag de basiscursus best worden verlengt met bijvoorbeeld het veilig kunnen varen van een parcoursje, waarbij instructeurs 'tegenliggers' simuleren, zodat men leert te anticiperen op mogelijke gevaren en ook goed de voorrangsregels leert kennen. Veiligheid is zeker wel een onderbelichte issue. Dat scholen in een dikke bft 7 nog les staan te geven met 4.5 en 6 metertjes draagt natuurlijk ook niet echt bij aan het besef bij de cursist dat zulke wind extra gevaren met zich mee brengt.

Ik probeer altijd maar zo ver mogelijk bij de beginners uit de buurt te blijven. Zelf vond ik het als beginner prettig om een zo rustig mogelijk eigen stekje te hebben. Als beginner is het de eerste paar keer prettiger om de kite op 12 u te houden omdat je nog erg bezig bent met je boardje. Zeker als de kitecontrole simpelweg nog op zijn best matig te noemen is. Omdat ik zoveel mogelijk rustige spots en rustige tijdstippen opzocht zal ik er niet veel mensen mee lastig hebben gevallen. Maar als je nu op een mooie dag kijkt bij de b'dam dan staan ze over de hele breedte met kites op 12 uur. Meestal lukt het wel er tussendoor te piepen als er een paar gaan bodydraggen, maar oppassen is het devies.
Ik ga er voortdurend maar vanuit dat iemand plots zijn kite om kan gooien in mijn richting dan wel geen weet heeft van de voorrangregels. Het doet wel iets afbreuk aan de relaxedheid waarmee je kunt varen in de buurt van anderen en vandaar dat de frustratie ook wel begrijpelijk is. Zeker als je al een aantal gevaarlijke situaties door onwetendheid of overmoedigheid van anderen hebt ervaren. Daarom probeer ik ook nu gewoon altijd zoveel mogelijk de rustige gedeeltes op te zoeken. Ten slotte voel ik mij ook beginner bij het oefenen van nieuwe tricks en tracht ik ook anderen daar niet  lastig mee te vallen.

Gelukkig val ik hier niet onder. Ik ben weliswaar beginnende beginneling maar ik zoek rustige plekjes op de spot zelf uit.  Ik lees hier voor het eerst dat als kite op 12u hangt meer ruimte in beslag neemt dan 9-3 uur. Dit neem ik mee in mijjn volgende sessies.

Hoe kan je dit (ver)helpen? Het slufter offensief hier op het forum was duidelijk voor me dat ik daar als beginner niet echt gewenst ben. Zelf zal ik ook me elke keer de t**ing schrikken als er wordt geland

Ik moet zeggen dat ik, ben een keer op oostvoorne geweest, enigzins geschrokken ben van de houding van een docent van een kiteschool.  Er kwam vrolijk een student in paniek aan ge-acht(achtjes maken ,volle powerzone im etc), moest mijn safety trekken zodat hij niet in mijn lijnen kwam. En dan werd die vent boos op mij, ik moest maar niet op de plek gaan oefenen met waterstarten.( lag zeker 70 m verder dan waar die school bezig was)  Ik denk als studenten hun docenten zo los zien gaan dit miss denken dat het so moet? Vervolgens wilde de docent in kwestie kite landen, de student pakt em verkeerd, maar niet gevaarlijk, en die vent wordt weer helemaal waus.

Naam school geen idee..,

Ik denk dat je miss als forum-admin een mailing moet doen naar kitesurfscholen dat mensen die gaan kiten(en hun brevent, diploma, pas hebbem gehaald) forums in de gaten houden voor bruikbare tips etc Smiley

1. die instructeur had niet meer recht op die plek dan jij. Je hebt een goede lijnafstand gehouden.
2. Blijkbaar was die cursist in kwestie niet eraan toe in zijn uppie stukjes te bodydraggen. Instructeur had er dus nog bij moeten blijven. Instructeur wil deze persoonlijke inschattingsfout niet onder ogen zien en wat is er dan handiger om gewoon niet 1 of andere beginneling de schuld te geven?

Behoorlijk sneu die soort pretentie die ze dan tentoonspreiden. Met een relaxte mentaliteit kom je veel verder.Gelukkig zijn het de uitzonderingen is mijn ervaring.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #12 Oktober 02, 2012, 00:02:10
edit2Rapporteer  
Het slufter offensief hier op het forum was duidelijk voor me dat ik daar als beginner niet echt gewenst ben.

Jou soort beginners zijn echt niet ongewenst, waren alle beginners maar zoals jou dan was deze hele discussie niet nodig geweest.

Triest om te lezen dat er bij bepaalde kitescholen al begonnen word met met het verkeerder voorbeeld.


Het is haast niet te doen vrees ik. Sommige mensen zijn nogal eigenwijs. Laatst sprak ik iemand aan die nog maar met moeite  zijn kite kon houden. Ik zeg: ''je kunt beter stoppen of een kleinere kite oppompen'. ''Stoppen komt niet in mijn woordenboek voor'' kreeg ik als antwoord.
Tja en dan? Ik ben maar ver van hem vandaan gebleven.
Personen met een dergelijke instelling gaan vrees ik ook echt geen borden lezen en een flyer achter de ruitenwisser gooien ze meteen op de weg. (Goedbedoelde) waarschuwingen slaan zulke mensen letterlijk en figuurlijk in de wind.

Maar hoe maak je het deze (groeiende) groep dan wel duidelijk, ze elke keer met een aantal locals naar huis schoppen voegt ook weinig toe aan een positieve sfeer. Daarnaast sta je dan op een drukke dag de hele tijd politieagentje te spelen terwijl je liever zelf een goede sessie boekt!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #13 Oktober 02, 2012, 00:08:45
edit2Rapporteer  
Ik doe het zelf nog geen 2 jaar, maar zelfs mij valt het op. Erg irritant volk inderdaad.

Aanspreken is de enige optie denk ik, maar dat ben je na 5 keer wel weer beu eigenlijk.
-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #14 Oktober 02, 2012, 00:10:31
edit2Rapporteer  
En dan is nr 6 iemand die het wel goed bedoeld heeft, net les heeft gehad en nu voor het eerst zelf gaat  Roll Eyes
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #15 Oktober 02, 2012, 00:23:16
edit2Rapporteer  
En dan is nr 6 iemand die het wel goed bedoeld heeft, net les heeft gehad en nu voor het eerst zelf gaat  Roll Eyes

Dan zoekt nummer 6 het maar lekker zelf uit Wink Als hij het goed bedoelt komt het vast wel goed met hem Wink


vliegerfun

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #16 Oktober 02, 2012, 03:44:13
edit2Rapporteer  
Als beginner wil ik hier ook wel even op reageren. Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor ervaren rotten irritant en vervelend kan zijn om tussen beginnende kiters een weg te moeten banen.
 
Na een aantal lessen op Oostvoorne gehad te hebben, ben ik inmiddels ook in het bezit van een eigen kiteset. Het is erg leuk om te doen, maar ik moet zeggen dat ik me als beginner (zaterdag/zondag) niet graag laat zien op Oostvoorne.

Voor een beginner is Oostvoorne misschien een mooie stek om te proberen, maar niet in het weekend midden op de dag. Veel te druk. Zelf ga ik het liefst zo vroeg mogelijk of pas het eind van de dag. Doordeweeks is het veel beter te doen. Niets fijner als er maar 3 anderen aan het kiten zijn.

Wat ik me dan wel afvraag... en daarmee wil ik de ervaren kiters absoluut niet tegen aanvallen.... waarom kiters die toch al behoorlijk rakjes kunnen varen, soms nog zo dicht bij de kant blijven . Soms zie ik mensen kiten, waarvan ik denk... als je het al zo goed kan... moet je dan nog zo dicht bij dde kant blijven? Iets verderop is alle ruimte... dat is toch veel fijner varen?
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #17 Oktober 02, 2012, 06:37:09
edit2Rapporteer  
Ik vaar op Katwijk. Daar is de spot gereguleerd. Ik heb hier nooit last van beginners. Maar dat heb ik ook niet op Oostvoorne. Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat of het een probleem is of niet.
Daarbij wil ik opmerken: Asociaal kitegedrag beperkt zich niet alleen tot beginners... ik kom menig gevorderde kiter die denkt alleen op de wereld te zijn.
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #18 Oktober 02, 2012, 07:22:48
edit2Rapporteer  
Ik weet nog erg goed toen ik begon in 2005. Natuurlijk was het toen minder druk op Oostvoorne, maar op een goede dag telde je toen ook wel 100 kiters denk ik.
En wat ik vooral nog weet: ik probeerde koste wat het kost uit de buurt van anderen te blijven, voor geen goud wilde ik in de lijnen van de ander  geraken, dus ik zocht de ruimte op. Gezond verstand lijkt me.
Maar waar dat bij velen is gebleven.....ik vraag het me af....helaas breng je ze dat niet zomaar bij.


Dichtbij de kant is het water vaak ondiep en wat vlakker...en natuurlijk staat daar publiek....
ItsMe.Erik

Berichten: 1134
Antwoord #19 Oktober 02, 2012, 08:11:02
edit2Rapporteer  
Evan,

Ik begrijp het ook niet. Ik ben afgelopen zondag sinds tijden weer op de slufter wezen varen. Ik was er vrij vroeg en ben in het 2de poeltje lekker wezen spelen. Na ongeveer 2 uurtje lekker gevaren te hebben zonder gekke dingen meegemaakt te hebben ben ik later met hoog nog even in het 1ste poeltje geweest en toen begonnen de ergernissen. Ik zag jou ook nog op en neer varen, maar waarschijnlijk door de drukte zag ik je geen hoge sprongen maken. 
In het 1ste poeltje waren mooie vlakke stukken om te springen, maar er springen daar gekken zonder even rond te kijken voordat ze een sprong inzetten. Eentje lande bijna met zijn board op me. Iets oudere persoon, schat in de dertig en zeg je er iets van zit ie je vragend aan te kijken. Hij dacht waarschijnlijk dat ie hoog en goed kon springen. Jammer dat ie z'n eigen niet kon terug zien dan wist ie wel beter. Vroeger sprong men ook over je heen op de slufter, maar die konden kiten. Ik praat dat ook niet goed, maar die wisten wat ze deden en deden het bij elkaar. Terwijl het toen al een heftige discussie was om zo iets te doen. Nu doen " ze"  het omdat ze de situatie niet kunnen inschatten en denken dat ze goed kunnen kiten. Nou dat valt dus tegen en ik vind dat veel gevaarlijker.

Toen ik de kite neer wilde laten, wilde niemand de moeite nemen om even 2 mtr te lopen en deze uit eigen beweging aan te pakken. Ik snap daar echt niets van.

een kameraad van me snapte er ook al niets van. Hij zei nog "normaal kijk ik ver downwind of de eerste 50mtr niemand is en of er niemand achter me is voordat ik een sprong of F-16 inzet, maar hier doet iedereen maar wat". Jammer dat zulke gesprekken de boventoon gaan voeren in plaats van de leuke sessie doorspreken. 

Toch blijf ik naar de slufter gaan en hoop ik de rest mee te trekken naar een betere mentaliteit. De slufter blijft namelijk een super spot, alhoewel het niveau in de jaren erg gedaald is.
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #20 Oktober 02, 2012, 08:43:51
edit2Rapporteer  
er lijkt ook een nieuwe trend te zijn ontstaan op de zandmotor dat is de bier zuipende en kitende pool die mede door aanlandige wind de achterkant van de kom helemaal in hun bezit hadden gehouden.
gelukkig had ik al in de gaten dat het daar erg druk was ben dus lekker voor in de kom gegaan.
maar hoe bizar en gevaarlijk kan je bezig zijn!!!!
dit was overigens afgelopen zaterdag.
marcelmarks79

Berichten: 13
Antwoord #21 Oktober 02, 2012, 08:55:12
edit2Rapporteer  
een mooi en goed topic,

hoop ook zeker dat door de discussie die er onstaat er tot oplossingen gekomen kan worden. in ieder geval leer ik als beginnende kiter ook steeds nieuwe dingen. me kite op twaalf uur houden doe ik al niet als ik het water oploop maar om me waterstart te maken doe ik hem ook naar twaalf uur sturen en stuur hem dan in.

als ik ga oefenen of als beginner me rakjes wil gaan varen zoek ik ook altijd de rustige en vrije ruimte op. zorg dat ik altijd minimaal zo'n 50 meter vrije ruimte heb. maar dan mijn vraag??

ik loop een meter of 30 uit de kant, ik zoek de ruimte en kijk goed uit of er niemand in de buurt is. ik stuur me kite naar 12 uur doe me board aan me voeten en wil gaan starten dan kijk ik altijd nog of ik de ruimte heb om me kite in te sturen en op dat moment schieten ze zowel voor als achter me langs. diegene die me achterlangs passeert daar heb ik dan geen last van maar op het moment dat diegene voorlangs passeert en ik hem even niet ziet en me kite in zou sturen kan ik/wij dus een probleem hebben, door in elkaars kite te crashen.

doe ik het dan verkeerd of is diegene die tussen mij en de waterlijn voorlangs passeert diegene die fout zit. mij is over voorrang verlenen op het water uitgelegt hoe het werkt daarbij is mij ook vertelt dat iemand die start op de waterlijn voorrang heeft op het verkeer om het zo even te noemen die al koers vaart.

zoals ik ook al eerder zei op het forum er zijn spots die je als beginner zeker vermijd. ik zoek altijd de rust op en als het te druk wordt en ik kan voor me gevoel niet lekker meer oefenen omdat ik op dat moment teveel bezig ben met alles en iedereen die voor, achter en langs me vaart dan ga ik het water uit en wacht ik mijn moment wel weer af om rustig verder te kunnen oefenen.

Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #22 Oktober 02, 2012, 09:20:54
edit2Rapporteer  
doe ik het dan verkeerd of is diegene die tussen mij en de waterlijn voorlangs passeert diegene die fout zit. mij is over voorrang verlenen op het water uitgelegt hoe het werkt daarbij is mij ook vertelt dat iemand die start op de waterlijn voorrang heeft op het verkeer om het zo even te noemen die al koers vaart



Volgens mij is het zo dat degene die ligt in het water en van plan is om te gaan starten voorrang heeft. dit om de simpele reden, degene die al aan het varen is kan sneller uitwijken dan degene die start. (kan het miss hebben)
Maar regels op het water zijn precies hetzelfde op de weg. het lijkt soms dat sommige mensen geen idee hebben hoe het ook allemaal weer in elkaar zit.  Uiteindelijk komt het neer op goed vaarmanschap (kitesurfschap ?)
Maar ik herken het probleem ook. Ik kon zaterdag midden op de dag haast niet oefenen met water starten aangezien er voor me allemaal mensen voorbij schoten. toen het wat later op de dag werd en ietsje frisser gingen al veel mensen van het water af wat mij veel ruimte om te oefenen opleverden Smiley  Echter was er ook een drietal lekker aan het springen in het vogelgebied! Angry Had ze eigenlijk met mijn board voor hun kop moeten slaan.. Maar ergenissen komen niet alleen voor bij de oude rotten maar ook bij beginnende beginnelingen. Ik kan er met mijn hoofd nietbij dat je op een vogelgebied gaat kiten. Daarmee riskeer je de spot en je haalt een hele menigte boze kiters op je nek. =_= 

Ik heb hierover wel een vraag;
Grijpen jullie in als jullie mensen in verboden wateren zien varen?
Merijnhe

Berichten: 263
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #23 Oktober 02, 2012, 09:27:37
edit2Rapporteer  
Dit blijft een interessant maar lastig oplosbaar probleem en iedere keer komt bij mij de vergelijking met de duiksport maar ook met bijvoorbeeld wintersport op.

Ik kite inmiddels al jaren maar daarnaast duik ik ook (diepzee/scuba ... zeg maar met een tank op je rug). Bij het duiken is het niet voor te stellen dat iemand een oud duiksetje koopt via Marktplaats en dan met een paar aanwijzingen van een 'goede vriend' zijn luchtfles op zijn rug doet en naar 40 meter diepte gaat.

1. Dit is een mentaliteit die je bij beginnend duikers gewoon niet ziet. Er is ontzag voor de natuur en de risico's van de sport.
2. De 'goede vriend' zal dit niet doen. Hij weet namelijk nog beter dan de beginner de risico's.
3. De duikindustrie laat het niet toe. Verkoop en verhuur van spullen, het vullen van flessen, het duiken op duikspots is meer gereguleerd en gecontroleerd. De duikassociaties hebben dit aardig onder controle.
4. Iedereen weet dat hij eerst een duikcursus doet en dan pas spullen koopt om zelfstandig te gaan duiken.

Echter, er zijn natuurlijk altijd mensen die (ook bij duiken) de boel proberen te omzeilen, hun flessen vullen bij automaten zonder controle, en ergens in Zeeland in een meer in paniek raken door het slechte zicht en (bijna) verdrinken. Dit geeft, ook in de duikindustrie, een enorme klap voor het imago.

Daarnaast, het is wel echt een commerciele business geworden dat duiken. Clubs als PADI vragen veel geld voor lessen, pasjes, boeken etc. Duikscholen vragen ook veel geld voor het begeleiden van duiken. Daardoor is het wellicht minder toegankelijk geworden en dat is sowieso jammer. Voordeel is wel dat dit de echt 'domme' duikers weghoudt ookal is dit natuurlijk weer beperkt doordat je in Egypte op sommige plekken je PADI pasje krijgt als je een falafel bestelt.

Kitesurfen heeft een imago dat veel jonge mensen aantrekt die in hun levensfase niet zo met risico's bezig zijn. Het ziet er allemaal gewoon erg stoer uit en voor iemand die toch al aardig kan snowboarden of surfen moet het niet te lastig zijn, denkt men.... Net zoals het voor mij al lang niet stoer is om te roken, is het voor mij ook niet stoer om met gekneusde ribben je kite uit een boom te moeten vissen. Eén voorbeeld van een echt serieus ongeluk met kiten in je omgeving doet trouwens vaak wonderen voor je risicobewustzijn....

Ik vind de safety clinincs van NKV een geweldig initiatief. Het lijkt me dat we met zijn allen, incl scholen, moeten proberen er voor te zorgen dat iedere kiter in NL in ieder geval 1 safety clinic bijwoont. Hier wordt je je veel bewuster van risico's dan tijdens bepaalde IKO lessen. Gewoon omdat de IKO lessen een ander doel hebben.

Eén van de makkelijkst te organiseren maatregelen lijkt mij het indelen in zone's voor beginners en gevorderden. Dit kan op een aantal spots goed worden ingevoerd. Grote duidelijke borden en palen kunnen aangeven waar de eene zone begint en de andere eindigt. Dit werkt natuurlijk alleen als er met de kitescholen in gesprek wordt gegaan hierover.

Dit lijkt me echt niet zo gek. Dit werkt in een zwembad, dit werkt op de ijsbaan, dit werkt op skipistes (redelijk), dit werkt volgens mij overal waar beginners en gevorderden van dezelfde 'baan' gebruikmaken. In eerste instantie gewoon eens proberen of mensen zich er aan houden en of we elkaar kunnen aanspreken. Als dat echt niet blijkt te werken, kun je altijd nog met lycra's aan de slag maar dat zou wel betekenen dat wij met zijn allen zo'n beetje het meest kinderachtige volk zijn dat zich nergens aan wil houden.

Informatie voorziening is volgens mij ook essentieel.
1. Het is voor beginners al lastig om uit te zoeken waar je met welke wind kunt varen. Op basis van de informatie die beschikbaar is, is het volgens mij helemaal moeilijk om in te schatten waar je als beginner het beste terecht kunt.
2. Er zijn maar weinig spots waar goede borden staan. Stel je eens voor wat een puinhoop dat zou geven op skipistes als ze de gekleurde paaltjes weghalen?

Tsja, en maakt het nou echt uit of iemand uit Polen komt of uit Lutjebroek? Iedereen zou zich aan dezelfde regels moeten houden en op hetzelfde gedrag aangesproken moeten worden. Wel belangrijk dus dat informatie en borden in o.a. het Engels, Duits en Pools worden vertaald of dat er i.i.g ergens op internet duidelijke info voor de buitenlandse kiters beschikbaar is.

Ten slotte nog 1 dingetje. Ik vind het gedrag van de gevorderden ook vaak echt tenenkrommend. Ik sluit me aan bij de vraag van Vliegeraar: Waarom moeten jullie altijd zo dichtbij de kant en juist op de plekken kiten waar die beginners ook bezig zijn? Als je zo goed kunt kiten kun je veel makkelijker de ruimte zoeken en veel beter anticiperen op het moeizame leerproces van de beginner. Beginners hebben ondiep water nodig en kunnen niet upwind varen. Als je dat weet, kun je toch beter je heil ergens anders zoeken als gevorderde?

Deze (goede) discussie en de problemen die het bespreekt zijn er een voorbeeld van dat de kitesurf sport enorm groeit en misschien toch iets volwassener moet worden op een paar gebieden. Dit betekent dus juist dit soort discussies en ook juist overleg met kitescholen.

Keep talking!
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #24 Oktober 02, 2012, 09:46:30
edit2Rapporteer  
Eén van de makkelijkst te organiseren maatregelen lijkt mij het indelen in zone's voor beginners en gevorderden. Dit kan op een aantal spots goed worden ingevoerd. Grote duidelijke borden en palen kunnen aangeven waar de eene zone begint en de andere eindigt. Dit werkt natuurlijk alleen als er met de kitescholen in gesprek wordt gegaan hierover.

Dit lijkt me echt niet zo gek. Dit werkt in een zwembad, dit werkt op de ijsbaan, dit werkt op skipistes (redelijk), dit werkt volgens mij overal waar beginners en gevorderden van dezelfde 'baan' gebruikmaken. In eerste instantie gewoon eens proberen of mensen zich er aan houden en of we elkaar kunnen aanspreken. Als dat echt niet blijkt te werken, kun je altijd nog met lycra's aan de slag maar dat zou wel betekenen dat wij met zijn allen zo'n beetje het meest kinderachtige volk zijn dat zich nergens aan wil houden.


Je kan wel zone's gaan indelen alleen zodra de wind verandert veranderen ook de banen die men moet gebruiken. je kite namelijk altijd haaks op de wind wat bij snowboarden, zwemmen etc allemaal niet van toepassing is. Dat kan leiden tot grote drukte en gevaarlijke situaties.

Ten slotte nog 1 dingetje. Ik vind het gedrag van de gevorderden ook vaak echt tenenkrommend. Ik sluit me aan bij de vraag van Vliegeraar: Waarom moeten jullie altijd zo dichtbij de kant en juist op de plekken kiten waar die beginners ook bezig zijn? Als je zo goed kunt kiten kun je veel makkelijker de ruimte zoeken en veel beter anticiperen op het moeizame leerproces van de beginner. Beginners hebben ondiep water nodig en kunnen niet upwind varen. Als je dat weet, kun je toch beter je heil ergens anders zoeken als gevorderde?

daar ben ik het ook mee eens. alleen ik snap het aan de andere kant ook wel weer. Je wilt graag laten zien aan de mensen aan de kant dat je de sport onder de knie hebt, althans sommige dan Wink

En die safety clinics = Top initiatief! Smiley

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.