Reparatie droogpak

raafje12

Berichten: 6
November 11, 2012, 19:29:23
edit2Rapporteer  
Hoi allemaal,
een kort verslagje van mijn droogpakreparatie (GUL GCX3).
In april vroeg ik advies en heb daarna mijn pak belijmd ( juiste woord?).
Pas de afgelopen weken ga ik weer in droogpak het water op en de lekkage lijkt over.

Om de lekkage te vinden ben ik met droogpak ( met onderpak ) ergens op de bodem gaan zitten met de schouders net onder water. De lucht liet ik er via de hals zoveel mogelijk uitlopen ).
En toen maar afwachten.
Op een gegeven moment voelde je het ergens koud worden en dat gebeurde op meerdere plekken waarna ik daar het pak vastpakte, snel het water uitstapte en na het wat afgedroogd te hebben de plekken met een stift markeerde. De lekkage zat in de buurt van de naden bij het bovenbeen/lies.
Bij de rits lekte het niet.
Maar je kon op het oog geen scheurtjes of beschadigingen ontdekken, niets.
Pas toen ik het gemarkeerde gedeelte tegen het licht hield (lastig ) zag ik gaatjes, keurig op een rij langs een aantal naden ( in de naden zelf zaten geen gaatjes ). Goed gemarkeerd met een stift.
Nadat het pak goed droog was heb ik er aan de binnenkant een laag AQUASURE opgelijmd.
Nog steeds dicht.
Te vroeg om te juichen, maar zo voelt het wel.

              roel
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 November 11, 2012, 19:34:11
edit2Rapporteer  
Hoe zijn die gaten er in hemelsnaam in de eerste plaats ingekomen? Vaar al 3 jaar met eenzelfde GUL pak, en nooit niks geen lekkage.
raafje12

Berichten: 6
Antwoord #2 November 11, 2012, 20:47:17
edit2Rapporteer  
Hele goeie vraag.
De gaatjes waren erg klein en pas als je het pak tegen het licht hield kon je ze zien. Dus hoe komen die erin, dat vroeg ik mezelf toen ook al af.
Gewoonlijk kite ik op binnenwater en vooral met hardere wind kan het daar megavlagerig zijn. Het komt dan regelmatig voor dat ik me helemaal ontkoppel van de kite ( weg met dat ding ), griezelig, en daarna soms tientallen meters door het riet moet om de kite weer op te halen.
Maar dat is het soort riet wat gebruikt wordt voor daken, en dat toch vrij dikke riet leek niet de oorzaak van de kleine gaatjes. Stekels als van bramenstruiken zou misschien kunnnen maar die kwam ik daar niet niet tegen.

     roel
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #3 November 11, 2012, 21:08:10
edit2Rapporteer  
Gekke vraag mss. Maar waarom heel de kite losgooien ivm vlagerigheid? Zullen de mede watersporters niet blij mee zijn denk ik.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #4 November 11, 2012, 21:44:50
edit2Rapporteer  
mijn ongevraagd ........ maar toch gegeven advies ............

zee of IJsselmeer ...........
Mich@el

Berichten: 383
Logs: 0 | 461 uur
Antwoord #5 November 11, 2012, 21:55:19
edit2Rapporteer  
Hele goeie vraag.
De gaatjes waren erg klein en pas als je het pak tegen het licht hield kon je ze zien. Dus hoe komen die erin, dat vroeg ik mezelf toen ook al af.
Gewoonlijk kite ik op binnenwater en vooral met hardere wind kan het daar megavlagerig zijn. Het komt dan regelmatig voor dat ik me helemaal ontkoppel van de kite ( weg met dat ding ), griezelig, en daarna soms tientallen meters door het riet moet om de kite weer op te halen.
Maar dat is het soort riet wat gebruikt wordt voor daken, en dat toch vrij dikke riet leek niet de oorzaak van de kleine gaatjes. Stekels als van bramenstruiken zou misschien kunnnen maar die kwam ik daar niet niet tegen.

     roel


Off topic. Maar hoeveel kites slijt je op deze manier. Niet echt de meest nette tegen over je mede watersporters zoals markus al schrijft
raafje12

Berichten: 6
Antwoord #6 November 11, 2012, 22:18:15
edit2Rapporteer  
Schade heb ik op deze manier nog niet gehad, anders laat je de kite waarschijnlijk ook niet zomaar gaan. Maar die valt of waait altijd keurig in het riet. En echt druk is het bij ons bijna niet.
Het beeld met harde ( en hier dan ook heel vlagerig ) wind is dat er op het water nog een enkele surfer is maar ook al op weg naar de kant, en bijna alle kiters staan al op de kant te wachten totdat de wind minder gaat worden.

   roel
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 November 11, 2012, 23:14:49
edit2Rapporteer  
Dat riet kan zeker wel de oorzaak zijn. Rietstoppels hebben harde, naald achtige scherpe kopjes.

Je kite ontkoppelen doe je eigenlijk alleen in geval van nood. Zeker op Mirns e.d.
Zou toch eens voorzichtiger aan doen Wink
feddomw
Gast
Antwoord #8 November 12, 2012, 11:17:45
edit2Rapporteer  
Er zijn VEEEEEL handigere manieren om een lek in een droogpak te vinden....

Enkel en Pols seals blik Unox soep erin, elastiek eromheen. Kite pomp door de nekseal steken, met je hand dichthouden en pompen. Flesje dreft erbij, bellen ontstaan waar het lek is.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #9 November 12, 2012, 13:54:34
edit2Rapporteer  
Als riet de oorzaak was had je lijkt mij wel meer gaatjes in je pak gehad. Aangezien het bij de liezen zit zou het wellicht ook kunnen dat je jezelf te snel in het broekgedeelte wurmt?
FlyingHigh

Berichten: 2707
Antwoord #10 November 12, 2012, 22:36:00
edit2Rapporteer  
Of omdat jej je kite teveel op 12 uur hebt, je harnas omhoog schuift en het pak te strak komt te staan in het kruis. Zat toch op de stiknaden?
raafje12

Berichten: 6
Antwoord #11 November 13, 2012, 08:44:28
edit2Rapporteer  
Ook over nagedacht in april maar kon de oorzaak niet ontdekken.
Maar het is gelukt om tegen minimale kosten ( <10euro ) het pak weer dicht te maken, en maar afwachten of dat zo blijft.

     roel

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.