Update Maasvlakte

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
November 08, 2012, 18:15:12
edit2Rapporteer  
Hieronder een bericht van Reinier de Jong van Leefbaar Rotterdam:


Het recreatiestrand is nu helemaal open. Een superspot erbij voor de geoefende kiters aan het eind van het strand.

Afgelopen lente, zomer en herfst was wat voorheen de oude vertrouwde maasvlakte spot was (nu MV1) eenmalig open voor kiters. Volgend jaar mei zal dat met de huidige regelgeving niet meer het geval zijn in de periode mei-oktober.
Dit betekent dat de kiters in de zomermaanden (bij ZW wind) aangewezen zijn op 40 parkeerplaatsen aan het eind van het strand. Op voorhand was volstrekt duidelijk dat het aantal parkeerplaatsen niet toereikend is. Dit is ver voor de aanleg van MV2 al aangegeven door diverse belangen organisaties. Het Hbr en de wethouder houden vast aan plaatsgebonden risicocontouren die stellen dat er niet veel parkeerplaatsen mogen zijn. Echter volgens diezelfde regelgeving mogen er veel meer parkeerplaatsen zijn en mag er zelfs gemotiveerd afgeweken worden van deze regelgeving. Dezelfde regelgeving is in de stad op veel plaatsen leidend. Echter hier wordt vaak gemotiveerd van de regelgeving afgeweken.

Er zijn door de gemeenteraad wel afspraken gemaakt met de wethouder Hbr. Zo is er in diverse officiële vergaderingen ( die digitaal zijn vastgelegd) gesteld door zowel de wethouder als de lokale politieagent dat er aan de strandkant van de strandweg altijd in de berm mag worden geparkeerd en dat hier niet op bekeurd zal worden. Voor de havenkant van de strandweg geldt dat er parkeerverboden van kracht zijn en dat er niet mag worden geparkeerd in de berm. Dit voor de bereikbaarheid van het gebied voor veiligheidsdiensten zoals brandweer etc. Ook is bovenstaande meerdere keren gecommuniceerd tijdens vergaderingen van de projectorganisatie MV2 met belangengroeperingen.

Toch is de situatie verre van ideaal mbt dit punt. Er wordt nu in goed overleg met de directie Hbr gekeken of het mogelijk is om het opstap punt dat afgelopen zomer gedoogd werd gedurende het hele jaar aan te merken als kite-zone. Hierdoor is er verbetering op de volgende punten:
1. Bij de eerste trap is bijna voldoende parkeergelegenheid voor de meeste dagen.
2. De mindere goden kunnen ook tijdens de zomermaanden op veilig en gemakkelijk stroomloos water kiten.
3. De reddingsbrigade zal veel minder vaak hoeven uit te rukken om bij zuidelijke windrichtingen (de overheersende richting) mensen te redden die dreigen de nieuwe waterweg op te drijven wanneer ze door de daar sterke stroming meegevoerd worden tijdens kite-fail of blessures.
4. Er zal minder vaak parkeerproblematiek aanwezig zijn aan het einde van het strand door een beter spreiding van personen en auto’s

Tevens is er geen wettelijke regelgeving van kracht zoals aanwijzing stiltegebieden/ vogelgebieden etc die definitieve openstelling van de eerste trap kunnen tegenhouden. Wel is er een zonering gemaakt in samenspraak met de belangenverenigingen.

De afgelopen 2 jaar hebben we wel het één en ander voor elkaar gekregen en heeft de projectorganisatie MV2 laten zien dat ze wilden meedenken. Zo zijn er nu gerealiseerd:
* Een permanente post voor de reddingsbrigade.
* bij ingebruikname van de havens (wanneer de waterleiding in gebruik genomen word) worden er douches en toiletten gerealiseerd. Tevens komen er dan aansluitpunten voor eventuele horeca.
* Er is een plaats opgenomen voor een horeca exploitant.
* Het aantal parkeerplaatsen voor kiters is in totaal met 30 stuks vermeerderd. Uiteraard moet er wel nog meer gebeuren.

Belangrijk:
Ik wil iedereen vragen die bekeurd wordt aan de strand zijde van de weg een copy van de bekeuring naar mij toe te mailen. Liefst met foto erbij.
Tevens wil ik aan jullie vragen om elke keer wanneer er ergens niet genoeg parkeergelegenheid is hiervan een foto te maken en naar mij toe te mailen. Voorzien van datum en tijd. Ik ben altijd bereikbaar via de site www.leefbaarrotterdam.nl of via mijn email adres r.dejong@raad.rotterdam.nl.

Leefbaar Rotterdam wenst jullie een prachtig naseizoen op de fantastische nieuwe spots op de Maasvlakte.

Groeten Reinier de Jong, gemeenteraadslid fractie Leefbaar Rotterdam.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #1 November 08, 2012, 18:21:09
edit2Rapporteer  
Citaat
2. De mindere goden kunnen ook tijdens de zomermaanden op veilig en gemakkelijk stroomloos water kiten.

Ojee
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 November 08, 2012, 18:30:43
edit2Rapporteer  
Heb er al een vraag over gesteld Wink

Een tweedeling tussen Oostvoorne en de Maasvlakte wat betreft beginners en gevorderden zou de spanningen tussen deze twee groepen op drukke dagen tot een minimum beperken.
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #3 November 08, 2012, 18:52:17
edit2Rapporteer  
Wat een held!!!  ThumpsUp
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #4 November 08, 2012, 20:16:49
edit2Rapporteer  
Van die politici kunnen er nooit te weinig zijn.

Hier ook het officiele aanwijsbesluit: http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Historie/Rotterdam/182236/182236_1.html
Iemand al een kaartje gemaakt? Dan is het gelijk helemaal duidelijk.


Heb het kaartje hier even bekeken bij spots en de problemen gaan om het stukje dagstrand? Als ik het goed bekijk zou dat ook in de winter open zijn om te kitesurfen?


hoe delete ik reactie ? Grin
[edit] door het te vragen Wink
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #5 November 08, 2012, 20:48:17
edit2Rapporteer  
en wat valt er precies onder het recreatiestrand?

Het dagstrand?

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 November 08, 2012, 20:57:37
edit2Rapporteer  
Wazaah, de spot WAS wat nu het groene natuurstrand is.
De enige plek in de regio waar het redelijk goed kiten is met zuid.
marco68

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #7 November 09, 2012, 21:18:31
edit2Rapporteer  
is er dus bij het groene natuurstrand goed te kiten met zuiden wind
 en is ook voor beginners geschikt?
nick1212

Berichten: 463
Logs: 0 | 74 uur
Antwoord #8 November 09, 2012, 21:23:32
edit2Rapporteer  
Wazaah, de spot WAS wat nu het groene natuurstrand is.
De enige plek in de regio waar het redelijk goed kiten is met zuid.

Het natuurstrand begint toch pas vanaf de palenrij en de gele boeien, dus geen probleem.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #9 November 09, 2012, 22:54:37
edit2Rapporteer  
@nick1212 - het natuurstrand is nu waar de twee poeltjes zijn.
Dus VERBOTEN ZUTRITT

Allemaal te danken aan Natura2000 - vogeltjes gaan boven mensen. Dezelfde vogeltjes die ze bij de jacht in België en Frankrijk in de herfst en wintermaanden afschieten.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 November 09, 2012, 23:03:13
edit2Rapporteer  
De borden met kaart erop zeggen toch iets heel anders Eddy, de enige reden waarom de Slufter nu ter discussie staat is omdat dit vanaf het begin door de instanties aangewezen was als badstrand en besloten was extreme sporten alleen op het noordelijke gedeelte van de Maasvlakte toe te staan.

Het natuurgebied begint net zoals vroeger voorbij de palenrij en ook de zandbanken op zee, afgebakend door gele boeien vallen hieronder. Via de "vaargeul" mag je nog wel richting Oostvoorne en Rockanje kiten.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #11 November 09, 2012, 23:25:10
edit2Rapporteer  
@Evan - Ik hoop het voor iedereen.
Want voor mij is het handig dat er kiters in de poeltjes varen die mijn kite kunnen landen (en oplaten) voor mijn wave sessies aan het 'dagstrand'.

Ik raad niemand aan om aan het "Dagstrand' te gaan zwemmen - zeker niet bij hoogwater vanwege shorebreak en flinke stroming
HansNet83

Geen avatar

Berichten: 172
Antwoord #12 November 19, 2012, 13:37:32
edit2Rapporteer  
De borden met kaart erop zeggen toch iets heel anders

Onduidelijkheid is altijd lastig. Wat is het nou ? ... Kiten bij de poeltjes nog toegestaan buiten de zomerperiode ?
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #13 November 19, 2012, 19:57:11
edit2Rapporteer  
Jongens , kijk nu een goed op de borden ter plaatste en vergelijk eens me de werkelijke situatie.
de "gele bocht" is gewoon het oude deel (2 poeltjes) en daar mag gewoon gevaren worden tijdens de periode/tijd die op het bord vermeld staat.
Net als Evan zegt, er is eigenlijk niets veranderd aan de bebakening.
De plaat van Wazaah klopt niet en is niet origineel.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.