breeksterkte dyneema lijn met en zonder knoopje

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Februari 14, 2013, 16:22:53
edit2Rapporteer  
Tijdens een test van lijnen en knopen ook een gewone flying line van een oude Naish bar meegenomen. Die bar was twee jaar redelijk intensief gebruikt, ik schat meer dan 200 uur. Het knoopje is een halve steek.
Gewoon om te checken wat er waar is van alle verhalen en bangmakernij. Uiteraard is het credo "één test is geen test" van toepassing, maar toch, één is meer dan niks.
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #1 Februari 14, 2013, 16:26:18
edit2Rapporteer  
Zo, dat is toch ff een 28% sterkte reductie!

(wat breken de std lijnen al snel dan bij 127kgf btw).

Interessant
trebo91

Berichten: 148
Antwoord #2 Februari 14, 2013, 17:54:49
edit2Rapporteer  
nou interressant  als ik de waarde zoals kgf  zou begrijpen lol
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #3 Februari 14, 2013, 18:13:15
edit2Rapporteer  
daN deca Newton, 1 kg geeft ongeveer 0.98daN
kgf is Kilogram force, beetje een niet kloppende eenheid. Maar de lijnen worden vaak opgegeven als breekkracht = X kg, hetgeen fysisch gezien wartaal is.

Kilogram is een eenheid van massa en Newton van kracht. Zijn we alvast voorbereid op buitenaardse reizen.
trebo91

Berichten: 148
Antwoord #4 Februari 14, 2013, 19:13:46
edit2Rapporteer  
ok dan nog even voor de duidelijkheid  de lijn aan de rechterkant is een gebruikte lijn? en aan de rechterkant een nieuwe?
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #5 Februari 14, 2013, 19:22:49
edit2Rapporteer  
Zijn beide versleten.
En meestal zijn lijnen 270 KG breeksterkte dus dat ze na verloop van tijd op 124 KG zitten dat vind ik bizar weinig.  Maargoed normaal in nieuwe lijnen is een knoopje 70% van de lijnsterkte eraf.  Tests kan ik je helaas niet laten zien maar bij het kiezen van de juiste lijnen voor een bar vraag ik er altijd om.

mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #6 Februari 14, 2013, 19:25:39
edit2Rapporteer  
Wie weet nog welk kitemerk eens met metertjes liet zien wat de krachten waren die op de lijnen komen tijdens het varen?
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #7 Februari 14, 2013, 19:27:39
edit2Rapporteer  
Volgens mij was dat mutiny of switch

en ik zeg alstublieft Smiley


http://www.youtube.com/watch?v=5w-fyN7wjN4
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #8 Februari 14, 2013, 21:04:27
edit2Rapporteer  
Goeie info!
Ik ben blij dat ik de afgelopen jaren al een aantal maal het knoopje op tijd uit mijn lijnen heb gehaald Grin
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #9 Februari 14, 2013, 22:12:40
edit2Rapporteer  
Zijn beide versleten.
En meestal zijn lijnen 270 KG breeksterkte dus dat ze na verloop van tijd op 124 KG zitten dat vind ik bizar weinig. 
Ik heb de resultaten nog eens bekeken en het kan zijn dat er een fout in is geslopen, ik meld me nog.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 Februari 14, 2013, 22:26:22
edit2Rapporteer  
Verveel je je nu zo erg dat je niet eens meer een valide test kunt uitvoeren?
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #11 Februari 15, 2013, 00:10:41
edit2Rapporteer  
Rudo, zit je aan de pijnstillers! ? Wink

hmmm Rudo zit thuis met poot omhoog, dat betekend geen kriebels wanneer het waait, dat betekend meer concentratie op zijn vak, dat betekend NOG genialere ontwerpen?
Houd ons eens op de hoogte
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #12 Februari 15, 2013, 00:30:28
edit2Rapporteer  
thx nature!

hier het betreffende topic waar ik naar op zoek was
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=44141.0

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #13 Februari 15, 2013, 10:15:52
edit2Rapporteer  
Haha nee geen verveling en geen geen pijnstillers, en de test heb ik niet zelf gedaan, maar bij een bevriend bedrijf met een trekbank.
Ik loop weer als een jonge hinde, mag ook wel na 3mnd. Volgende week begint het hardloop gedeelte van de fysio.
ctddekke

Geen avatar

Berichten: 27
Logs: 2 | 764 uur
Antwoord #14 Februari 15, 2013, 13:49:54
edit2Rapporteer  
Kitelijnen worden normaal gesproken gespecificeerd vanaf 275 kg trekkracht  tot 500 kg trekkracht, afhankelik van merk en uitvoering. Ik heb verschillende trekproeven gedaan op dyneema lijnen, nieuw uit de fabriek, maar nog nooit de gespecificeerde treksterkte gehaald. Met een knoop kom je ongeveer tot 50% van de gespecificeerde trekkracht, met een goed afgestikte lus met kousjes tot 90% en met een perfect uitgevoerde split, met een beetje geluk tot 95%.
Ik heb onlangs een trekproef gedaan op een ongeveer 15 jaar oud dyneema lijntje voor stuntkites, wat echt erg vaak gebruikt was. Op het rolletje stond 60 kg tekkracht en in de trekbank brak hij met split op 62 kg. Dit kan 2 dingen betekenen:
1 Dyneema wordt sterker als het verouderd.
2 De specificatie was vroeger wat meer aan de veilige kant.

Als de lijnen altijd netjes op trek belast zouden worden zouden ze theoretisch nooit kunnen breken als er een kiter van 100 kg aan hangt.
In de praktijk krijg je te maken met zand, tegen elkaar schuren en tegen andere delen van je uitrusting en kite schuren. Op die momenten zal de belastbaarheid van je lijnen veel lager zijn en zullen enkele vezels in de lijn breken. Als je dat vaak genoeg herhaald wordt het aantal vezels wat nog heel is steeds lager en zal op een bepaald moment bij een belastingspiek een lijn breken.

Om breuk te voorkomen:
- Lijnen en bar spoelen om zand en zoutresten te verwijderen.
- Knopen direct verwijderen.
- Als lijnen een beetje pluizig worden direct vervangen.
OllieWapper

Berichten: 81
Antwoord #15 Februari 15, 2013, 20:37:52
edit2Rapporteer  
Er zijn diverse bronnen die betrouwbaar hebben gekeken naar de breeksterktevermindering van knopen. Norm schijnt zo'n beetje te zijn 50% per knoopje.
Leuke anecdote van iemand die wilde bungeejumpen met klimtouw. Had er een paar aan elkaar geknoopt. Bleek op dat punt fataal.

Maar dat verschilt per soort knoop. De standaard overhandse knoopjes in je kitelijnen zijn zo'n beetje de ergste. Waarom? Vanwege de scherpe bocht die het touw moet maken.

Mocht je twee touwen aan elkaar willen knopen zonder dat de breeksterkte (al te zeer?) wordt beïnvloed, neem dan een knoop  waarin de grip tussen de uiteinden ontstaat via flauwe bochten.
Ik heb het niet geadverteerd gezien in literatuur, maar ik ben ervan overtuigd dat de zgn Vlechtknoop hiervoor een absolute winnaar is. Hij wordt alleen nergens uitgelegd als manier om twee touwen aan elkaar te knopen, dus je moet een beetje je eigen fantasie hiervoor gebruiken, maar hier is ie:
http://www.knoopenzo.nl/knots50/3.htm

Ik gebruik hem dus voor repareren van sleeves aan kitelijnen, safetylijn (waar je leash aan zit).
Heb de knoop getest door op een zeilboot met een lier het touw aan gort te trekken. Het touw leek op de knoop zelfs steviger geworden. In ieder geval is het touw een paar keer gebroken midden in het rechte stuk.

Mocht je dus een knoopje in je kitelijn hebben en hem er niet uit kunnen krijgen, en je wil de lijn niet vervangen, kun je zelfs overwegen om er een touwtje langs te vlechten om de rest van het stuk lijn te verstevigen.

Ahww, als ik wat minder lui was, had ik ff een plaatje bijgevoegd.

Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #16 Februari 16, 2013, 15:26:50
edit2Rapporteer  
Kost zo'n knoop niet veel lijn?

Nouja als ik zelf wat zoek kan ik niet echt lijnverbindingsknopen vinden die weinig lijn gebruiken...

Bloedknoop is niks voor kiten?

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #17 Februari 16, 2013, 19:08:05
edit2Rapporteer  
ctdekke, Olliewapper, bedankt voor de aanvullende uitleg!
OllieWapper

Berichten: 81
Antwoord #18 Februari 16, 2013, 21:48:27
edit2Rapporteer  
Faxie, die bloedknoop is idd ook een hele geschikte omdat de wrijving over flink wat bochtjes wordt verdeeld. Maarr... De bloedknoop kent ook redelijk scherpe bochten in het touw, vooral bij de eerste bocht zal de load zwaar zijn. Verder hoeft de vlecht niet veel meer touw kosten.
Tja, dergelijke knopen kosten nu eenmaal wat touw. Niet fraai, maar ik zal es wat fotos maken.
ctddekke

Geen avatar

Berichten: 27
Logs: 2 | 764 uur
Antwoord #19 Februari 17, 2013, 00:33:51
edit2Rapporteer  
De beste manier om lijnen aan elkaar te verbinden is plitsen, dat is voor zover ik weet de enige manier om de knoop zo min mogelijk dte verzwakken en een nette afwerking over te houden:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=IIU1rwNoQ3s
:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=C57667H8ZIQ
Davidov

Berichten: 896
Logs: 0 | 27 uur
Antwoord #20 Februari 17, 2013, 00:42:51
edit2Rapporteer  
Faxie,

Bloedknoop werkt niet met kite-lijnen. Heb dit al getest en breekt zo weer. Je kan dan nog beter 2 lusjes maken en zo in elkaar haken.  (Als je het zou testen, voor het aantrekken ff in je mond steken zodat het beter glijdt).

Zoals Ctdekke zegt, splicen is de beste manier.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #21 Februari 17, 2013, 01:48:59
edit2Rapporteer  
Oke, ik dacht dat de bloedknoop wel een sterke knoop was...

Misschien verwar ik 't wel met een andere hoor.

Splicen lijkt me zelf ook wel het fijnste overigens.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #22 Februari 19, 2013, 17:08:45
edit2Rapporteer  
zeg..., maar, vraag, ok een knoop verlaagt de breeksterkte van een lijn dus aanzienlijk. Hoe zit dat dan met klemmen en - wat ik zelf heel lomp vind - schroeven die dwars door de lijn gaan (zoals vroegah de stoppertjes van Naish)?
OllieWapper

Berichten: 81
Antwoord #23 Februari 19, 2013, 23:16:48
edit2Rapporteer  
ja werkelijk! nou noem je wat El Rudo! Wie bedenkt nou dat het een goed idee is om een schroef door een touw heen te doen.
Nou zal het wel meevallen hoeveel vezels je doorboort met zo'n actie, maar het voelt echt WRONG.
OllieWapper

Berichten: 81
Antwoord #24 Februari 19, 2013, 23:54:10
edit2Rapporteer  
ah, eindelijk een turtlerial gemaakt van m'n vlechtknoop!


Alles moet strak tegen elkaar aanliggen, maar dan houdt ie als een huis! En uiteindelijk kost het je niet al teveel touw.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.