Rocker

drifter

Berichten: 1757
Antwoord #25 Maart 18, 2013, 15:28:52
edit2Rapporteer  
De rocker is de kromming van een board in de lengte. Best gemeten door het board zonder vinnen op een vlakke ondergrond te leggen, en te meten hoeveel cm er tussen de ondergrond en de onderkant van de tip van je board zit.

De hoeveelheid rocker van kiteboards op de markt variëreert van boards met 1cm rocker, tot aan boards met 5cm. Ter vergelijking de rocker van een wakeboard gaat al snel naar 6 of 7cm.Laten we zeggen dat boards met 1cm en 5cm in de minderheid zijn, en dat 3cm gemiddeld is. Echter zien we de laatste tijd (en het werd hoog tijd) dat deze waardes aan het oplopen zijn. Gemiddeld schat ik het nu op 4cm. Wel lijkt de rocker nog niet groter dan 5 te worden. Sommige merken die van oorsprong heel weinig rocker gebruikten zijn overgestapt naar veel rocker. Nobile is daar een goed voorbeeld van. Mark Shinn vertrok bij Nobile, en de eerst volgende productie had veel rocker, haha.

Stel we varen een gemiddeld kiteboard van 130cm met 3cm rocker, en we kunnen goed varen in 4 t/m 7 bft. Maar we willen graag de voordelen van rocker gaan ervaren, dus we nemen een board van 130cm met 4 of 4.5cm rocker.  Zoals ik het zie, en al eerder aangaf, geeft dat geen problemen voor 5, 6 ,7 bft. Maar door het inleveren van efficiëntie door de grotere rocker hebben we nu wel problemen in 4bft.

Om het verlies van efficiëntie en het probleem van 4bft op te lossen kunnen we het board groter maken. Maar wanneer ik dat zeg gaan de alarmbellen meestal rinkelen. Geeft niet, het is een natuurlijke reactie van de geconditioneerde geest op overtuigingen die in conflict zijn met de in het verleden geleerde of aangeleerde overtuigingen. Nu, laat je je leiden door deze alarmbellen? Of sta je open voor nieuwe zienswijzen?

Ok, we gaan efficiëntie toevoegen, oftewel oppervlakte toevoegen. Dat kan door het board langer te maken, maar we weten dat toevoegen in de breedte meer effect heeft. Laten we het board daarom verbreden met 1cm. Op dat moment hebben we weer de efficiëntie die we nodig hebben voor 4 t/m 7 bft,  plus de voordelen van de grotere rocker.

Nu we de voordelen van een grotere rocker als winst hebben, is de vraag: wat hebben we verloren?   

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #26 Maart 18, 2013, 15:34:47
edit2Rapporteer  
Gaat het lekker Rory? Grin Volgens mij moet je je eigen boardjes gaan maken.
Matthijskite

Berichten: 53
Antwoord #27 Maart 18, 2013, 18:11:16
edit2Rapporteer  
Dude...... Je gaat helemaal los! Zelfs na het weekend nog!
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #28 Maart 18, 2013, 19:57:46
edit2Rapporteer  


Nu we de voordelen van een grotere rocker als winst hebben, is de vraag: wat hebben we verloren?  



Uhm... 600€ voor een nieuw board?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.