Windpark Afsluitdijk zeker - Kornwerderzand en Makkum in gevaar

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
April 01, 2013, 14:51:44
edit2Rapporteer  
Zeker iets om in de gaten te houden, want mega-windmolens zijn niet iets wat je in het water op een kitespot wilt vinden:

Kornwerderzand | In het Friese deel van het IJsselmeer, vlak bij de Afsluitdijk, komt definitief een groot windmolenpark. De ministers Henk Kamp (Economische Zaken) en Melanie Schultz (Infrastructuur) hebben dit gebied gisteren aangewezen als een van de elf plaatsen in Nederland waar in de toekomst op grote schaal windenergie moet worden opgewekt. In totaal wordt er hier straks windenergie geproduceerd met een vermogen van drie- tot vierhonderd megawatt.
De provincie Fryslân was al van plan om in het IJsselmeer windmolens neer te zetten, net als in de driehoek Harlingen-Makkum-Bolsward en bij het klaverblad bij Heerenveen. Tegen dit voornemen van de provincie is echter veel verzet van omwonenden. Zij vrezen voor overlast van de grote windturbines, die tot 120 meter hoog worden.
De provincie kijkt op dit moment naar alle inspraakreacties. Doordat het kabinet de plaats bij de Afsluitdijk nu expliciet heeft aangewezen, kan de provincie hier in feite al niet meer terug. Het rijk kan zo nodig het plaatsen van de windmolens zelf doordrukken.
Overigens is het meeste verzet ook gericht tegen de twee andere beoogde locaties, bij Heerenveen en Harlingen-Makkum-Bolsward. De parken die hier moeten gaan komen, zijn wel een stuk kleiner. In totaal wil de provincie in de drie windmolenparken een vermogen van 525 megawatt bijdragen.
Landelijk moet er uiterlijk in 2020 zesduizend windenergie op land worden opgewekt. Dit staat los van de plannen voor windmolenparken op zee.

Bron: http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=63702
BaSS

Berichten: 545
Antwoord #1 April 01, 2013, 21:29:50
edit2Rapporteer  
Dat is gek... ik dacht dat de VVD geen windmolens meer wilde?
Waren zij niet de grootste partij geworden?
Dat is vreemd... verder houden ze zich namelijk prima aan de beloften tijdens verkiezingen...  schater

Loop ik nu zelfs met mn hobby tegen die achterlijke politiek aan!??!?!

grrr...
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #2 April 01, 2013, 21:47:49
edit2Rapporteer  
Probleem: windmolens zijn pas rendabel na 18 jaar (hoge onderhoudskosten wegen tandwielbakken en besturing). Tgene die tijd is de boel al lang opgeroest in zoutwater.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 April 01, 2013, 21:51:26
edit2Rapporteer  
Sinds wanneer heeft het IJsselmeer weer zout water dan?
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #4 April 01, 2013, 22:24:47
edit2Rapporteer  
Probleem: windmolens zijn pas rendabel na 18 jaar (hoge onderhoudskosten wegen tandwielbakken en besturing). Tgene die tijd is de boel al lang opgeroest in zoutwater.

Dat is best snel vergeleken met een kolen centrale, die hebben langer nodig. Om over een gas gestookte steg maar te zwijgen, die zijn cash-negatieve.

Triple-T

Geen avatar

Berichten: 55
Logs: 0 | 127 uur
Antwoord #5 November 23, 2014, 00:53:20
edit2Rapporteer  
Omdat het afgelopen tijd in het nieuws is vroeg ik me af of deze plannen met de windmolens nog doorgaan. En met ''het'' bedoel ik het aanpassen van de afsluitdijk. dit gaat ook aardige gevolgen hebben bij kornwerderzand. Nu heb ik even gekeken wat deze plannen inhouden en het is gelukkig niet bedreigend voor de kitespot. als ik het zo begrijp tenminste.

Hier een link naar wat er gaat veranderen bij kornwerderzand :
http://www.deafsluitdijk.nl/projecten/recreatieve-ontwikkeling-kornwerderzand/

En hier een kaart waar je de aanpassingen op ziet:
http://www.deafsluitdijk.nl/wp-content/uploads/2014/05/Aanpassing-KWZ-02.jpg

Nu lees ik verder op de site niks over windmolens en dergelijk, dus daarom vroeg ik mij af dat jullie misschien al meer weten over de toekomst van de spot.

edit: ik lees zelfs dat ze de campeerplaatsen en het kitestrand willen gaan op waarderen.

misschien is dit onderwerp wel een nieuw topic waard, maar vond dit bericht nog met het laatste nieuws over de spot.
Paul vd Steen

Geen avatar

Berichten: 44
Logs: 0 | 79 uur
Antwoord #6 November 23, 2014, 17:41:07
edit2Rapporteer  
Probleem: windmolens zijn pas rendabel na 18 jaar (hoge onderhoudskosten wegen tandwielbakken en besturing). Tgene die tijd is de boel al lang opgeroest in zoutwater.

Moderne windmolens maken gebruik van Direct Drive met inschakelbare spoelen op de generator waardoor er geen versnellingsbak meer nodig is, daarom hebben moderne windmolens een korte kop, ten opzichte van de lange koppen van oude modellen waarin in de versnellingsbak zit.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #7 November 23, 2014, 19:54:03
edit2Rapporteer  
Probleem: windmolens zijn pas rendabel na 18 jaar (hoge onderhoudskosten wegen tandwielbakken en besturing). Tgene die tijd is de boel al lang opgeroest in zoutwater.

Moderne windmolens maken gebruik van Direct Drive met inschakelbare spoelen op de generator waardoor er geen versnellingsbak meer nodig is, daarom hebben moderne windmolens een korte kop, ten opzichte van de lange koppen van oude modellen waarin in de versnellingsbak zit.

Dat ligt er wel aan wat voor merk je heb, je hebt twee grote spelers. Enercon en Vestas, Enercon is gekomen met direct drive en volgens mij heeft Vestas nog veel windmolens met versnellingsbakken.
PieNO

Berichten: 1721
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #8 November 23, 2014, 22:56:55
edit2Rapporteer  
Ik werk zelf bij een energiebedrijf. Windmolens hebben geen toekomst zonder subsidie. Om nog maar te zwijgen wat voor invloed die klote dingen op ons klimaat hebben. Maarja dat mag ik niet aan de grote klok hangen. Lees dit maar eens. http://www.fibronot.nl/page_id1110/ En zo zijn er nog enkele niet gepubliceerde rapporten.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.