Nieuw Board maar welke maat??

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #25 April 08, 2013, 23:33:28
edit2Rapporteer  
Leg het maar uit want ik ben het daar niet mee eens. Grin
Check het verschil in de tip maar tussen een board voor maximale en minimale power. Al is die van een speedboard nog lang gehouden om enige stabiliteit op topsnelheid te behouden.

Een board met wijdere stance maar met exact dezelfde tip zal net makkelijk weg te trappen zijn en een board met smalle stance en dezelfde tip.

Kijk kom dat meteen met zoiets, ik kan na het zien van deze foto's niet anders dan jou gelijk geven.

Het topic is trouwens weer lekker vervuilt zo.  Joepie
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #26 April 08, 2013, 23:36:05
edit2Rapporteer  
Ik dacht dat iemand met zo'n grote algemene kennis van kiten dat wel zelf kon verzinnen Wink
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #27 April 08, 2013, 23:39:00
edit2Rapporteer  
Ik dacht dat iemand met zo'n grote algemene kennis van kiten dat wel zelf kon verzinnen Wink

Boards hou ik me totaal niet mee bezig, kites vind ik veel interessanter. Wink
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #28 April 08, 2013, 23:39:14
edit2Rapporteer  
Boards hou ik me totaal niet mee bezig, kites vind ik veel interessanter. Wink

Dat ligt eraan hoe je kitesurfen bekijkt. Zie je kiten als een boardsport? Of als een tak van parapenten?

Vervuilt? Hoe bedoel je?
Staat informatie in die je nauwelijks ergens tegen komt.
En dan hebben we het beste nog niet eens gehad.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #29 April 08, 2013, 23:42:19
edit2Rapporteer  
Vervuilt? Hoe bedoel je?
Staat informatie in die je nauwelijks ergens tegen komt.
En dan hebben we het beste nog niet eens gehad.

We gaan lekker door, tov de vraag van de topicstarter.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #30 April 08, 2013, 23:43:03
edit2Rapporteer  
Vervuilt? Hoe bedoel je?
Staat informatie in die je nauwelijks ergens tegen komt.
En dan hebben we het beste nog niet eens gehad.
Je bedoeld de verhouding tussen tipgrootte, vaarstijl en rocker?

Vervuilt is het inderdaad niet, we gaan alleen iets teveel op de details in. Je kunt ook pagina's vullen met welles-nietes over de lengte, maar het is toch beter om het waarom uit te zoeken? Daar help je uiteindelijk echt iemand mee.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #31 April 08, 2013, 23:49:23
edit2Rapporteer  
Vervuilt? Hoe bedoel je?
Staat informatie in die je nauwelijks ergens tegen komt.
En dan hebben we het beste nog niet eens gehad.
Je bedoeld de verhouding tussen tipgrootte, vaarstijl en rocker?

Vervuilt is het inderdaad niet, we gaan alleen iets teveel op de details in. Je kunt ook pagina's vullen met welles-nietes over de lengte, maar het is toch beter om het waarom uit te zoeken? Daar help je uiteindelijk echt iemand mee.

Jullie houden elkaar toch wel lekker de hand boven het hoofd.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #32 April 08, 2013, 23:50:50
edit2Rapporteer  
Dat is nou wel vervuiling van een topic Grin
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #33 April 08, 2013, 23:52:59
edit2Rapporteer  
Evan we hebben al heel veel prijs gegeven. Even nachtje laten bezinken.

Belangrijkste:  Het draait om de Rider. De rider bepaalt hoe een board moet zijn, en niet andersom. Never nooit concessies doen aan de manier waarop jij op een board wenst te STAAN. Dat is de basis van waaruit verder gegaan wordt.

Sinds het begin van kitesurfen hebben we ons aangepast aan het materiaal, op een enkeling na. Door jezelf als uitgangspunt te nemen kun je de hele geschiedenis van kiteboards verklaren. Van steeds kleiner en steeds kleiner, naar steeds grotere boards tegenwoordig.

Zoals Nature op de vorige pagina bracht; mensen die hun board te groot vonden. Zij vonden hun board te groot omdat hun stance niet in verhouding stond van de lengte van het board.

....fibonacci, gulde snede, golden ratio.... kugh kugh



 
maurice08

Geen avatar

Berichten: 28
Antwoord #34 April 09, 2013, 09:32:58
edit2Rapporteer  
Topic vervuilt of niet, ik ben er wel achter dat ik geen 136 moet kopen.

Ik ga voor de 133cm.

TOP BEDANKT ALLEMAAL!!  ThumpsUp
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #35 April 09, 2013, 10:05:53
edit2Rapporteer  
Als jij maat XL van broek bent, ga je toch niet een M aantrekken?

Als je lang bent, dan ga je toch never nooit concessies doen aan de manier waarop jij fijn staat?
Iemand die lang is, staat toch wijder dan iemand die kort is?

Dus zorg je ervoor dat je board die wijde stance aan kan. Ten eerste door een board te kiezen die de  goede wijdte qua stance biedt, wat tegenwoordig steeds vaker het geval is.
En ten tweede door genoeg lengte in het board te hebben, zodat je nog wat 'board' overhoudt.


Je gaat er nu vanuit dat iemand die lang is het fijner vind om sowieso een widere stance te hebben. Misschien is dit wel helemaal niet zo? Het is gewoon te kort door de bocht. Wink


Och och meen je toch niet..
Elke board heeft een andere stance en veel freestyle/freeride boards hebben tegenwoordig een widestance.

Ik ben 186 en vaar rustig op de 129x40 Fluid J'adore welke voor chicks is en een kleinere stance heeft dan de mannelijke versie  Twoseven. En ja dan sta je iets rechter maar om nu te zeggen dat  het een wereld van verschil is.

Deze topic starter is 7CM langer dan ik dus Smiley  misschien heeft hij wel een heel groot hoofd of een lang bovenlichaam.
Hij weegt immers hetzelfde als ik
136 zou gewoon te groot zijn zeker met veel wind. Ik heb immers alle maten boards wel gevaren en uitgeprobeerd als boarddesigner Wink


Wanneer je een board aanschaft kun je het beste kijken naar
Het gewicht  van de rider
Vaarstyle
Boots/ Straps  (bij boots heb je liever meer rocker)

Als je een nieuw board pakt kan ik je verzekeren dat elk merk zijn huiswerk goed heeft gedaan. Zeker met de huidige generatie allround boardjes.

@maurice08 
Goeie keus !
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #36 April 09, 2013, 11:44:00
edit2Rapporteer  
Er zijn zoveel variabelen dat het moeilijk is om zo advies te geven. Er zijn mensen die van 65kg die een 136 fijner vinden dan een 130. En sommige zware riders prefereren weer een klein boardje. Lengte van iemand kan wel degelijk uitmaken aangezien het je zwaartepunt wellicht verplaatst.

Stellen dat een 136 absoluut te groot is is natuurlijk onzin Nature. Is ook erg afhankelijk van de rest van de boardeigenschappen (breedte, rocker, concaaf). En misschien geldt dat voor jou wel, maar voor iemand anders totaal niet...
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #37 April 09, 2013, 12:22:30
edit2Rapporteer  
Geen nieuwe topic nodig dus denk doe het even zo . . . .  topicstarter is al geholpen

Heb v/h weekend een ronix one 2011 wakeboard met boots aangeschaft, voor o.a. achter de boot en  kabel.

Ik heb met zoekfunctie al gevonden dat een wakeboard niet ideaal is om mee te kiten, meningen verschillen enigszins. maar die  topics zijn van 2005. wellicht  zijn de boards dichter naar elkaar toe gegroeid?
Dit board heeft uiteraard meer rocker dan mijn normale kiteboard brunotti pro x.

Heeft iemand ervaring met dit board en kiten? of kan ik beter de boots direkt overzetten op mijn kiteboard?

HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #38 April 09, 2013, 13:25:12
edit2Rapporteer  
Volgens mij hebben wakeboards nog steeds meer rocker, en als ik het goed heb zijn ze zwaarder dan kiteboards.
Direct overzetten op je kiteboard zou ik ook voorzichtig mee zijn. Bij veel kiteboards zijn de inserts niet sterk genoeg, waardoor je deze compleet uit je board kan trappen
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #39 April 09, 2013, 14:14:43
edit2Rapporteer  
Boots niet op je strap board zetten, is er niet voor gebouwd (zoals hierboven gezegd). Je kan wel kiten met een wakeboard, upwind zal echter een stuk moeilijker zijn dus doe het op vlak water zonder stroming met genoeg power. Je hebt ook een aantal hybrid boards, boards die zowel voor wakeboarden als kiten geschikt zijn (hadlow pro wake, tona pop, liquidforce dlx, cabrinha custom, etc).
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #40 April 09, 2013, 20:29:31
edit2Rapporteer  
Mij is ook opgevallen dat de breedte heel erg uitmaakt. Ik heb een Naish Haze van 132 x 39 en een Naish Momentum van 132 x 41. Op de Haze kan ik heel makkelijk mijn board insturen en poppen en met de Momentum lukt het me gewoon niet. De momentum is wel lekkerder met landen maar verder kan ik er niet veel mee. En dat door maar 2 cm verschil in de breedte.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #41 April 09, 2013, 20:34:15
edit2Rapporteer  
@Robin: verschil tussen die boards zal hoogstwaarschijnlijk niet alleen in de breedte zitten (flex, rocker, outline en niet te vergeten de afstand tussen de voetbanden Wink,....)
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #42 April 09, 2013, 20:37:47
edit2Rapporteer  
Ben ik ook met je eens geloof. Kortom de Momentum is maar bagger  Smiley
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #43 April 10, 2013, 15:56:45
edit2Rapporteer  
Elke board heeft een andere stance en veel freestyle/freeride boards hebben tegenwoordig een widestance.


In den beginne had men een mini stance. Op een gegeven moment kwamen er twintips van 1.75m. Gezien de mini stance wil dat zeggen dat je een hele grote tipafstand overhoudt (van voetband naar tip).
Een dergelijke grote tip is nadelig, omdat het zorgt voor minder wendbaarheid. Een board met grote tipafstand voelt log aan en is moeilijk te edgen.

Dus wat deed men? De boards werden steeds kleiner gemaakt, oftwel de afstand van voetband naar tip werd steeds kleiner zodat de gewenst eigenschappen werden bereikt. De stance daarentegen bleef mini. Op een gegeven moment waren de boards 125cm. Op dat moment begon de schuiving plaats te vinden van kite'surfen' naar kite'boarden'. Van oldschool naar newschool. Bij kiteboarden/newschool speelt het board een hele andere rol. Newschool tricks komen voort uit 'load and pop', en de lift van de kite wordt steeds minder gebruikt voor een zachte landing. Maw de manier waarop een board land werd steeds belangrijker. Feit daarbij is dat een wijdere stance iemand meer balans geeft bij de landing.

Dus wat deed men? De boards kregen een wijdere stance. Vanzelfsprekend wordt de tipafstand dan kleiner. Dat is nadelig voor newschool want een kleinere tip levert in op POP. Zodoende werd de tipafstand weer groter gemaakt, wat ook weer voordelig is voor Landingen. Een groter oppervlak land namelijk beduidend makkelijker. Daarnaast zijn boards breder geworden voor voldoende oppervlak om te poppen, en voor meer oppervlak om te landen.

Dus nu de gemiddelde stance de afgelopen jaren is toegenomen, zien we ook de boards langer worden. Dat is niet meer dan logisch zoals uit bovenstaande blijkt. Echter, deze toegenomen oppervlakte heeft effect op de planeer eigenschappen. Een board wordt dan te efficient en kan daardoor als 'te groot'  of als 'overpowered' worden ervaren. En nu komt het mooiste van alles: we kunnen die overmatige efficiente om gaan zetten naar meer vaarcomfort door meer ROCKER is het board doen. Rocker zorgt voor een hoger opstaande neus en daardoor vaar je veel makkelijker in chop en golven, heb je veel minder kans dat je neus hapt bij gepowerde landingen, en heb je veel minder last van opspattend water. Meer info over rocker:  http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=45105.25

Tgroot vraagt zich af of kiteboards ondertussen meer naar wakeboards zijn gevormd. En dat is absoluut het geval zoals ik hier en in het 'rocker' topic aangeef.

Ik ben 1.95lang. Vaar een 145cm bij 44.5cm. Deze maten zijn puur afgeleid van mijn gewenste stance, en de breedte die ik nodig heb om er boots op te zetten. Omdat dit board veel te efficient is, heb ik er lekker veel rocker in kunnen zetten. Zou ik met straps varen dan zou ik een minstens een 140*43 kiezen. Alles kleiner dan dat dan zou ik inleveren op de newschool vaarstijl die ik, en de meeste kiters tegenwoordig voor ogen hebben. 145 klinkt groot maar is in verhouding voor mij net zo groot als een 134 voor iemand die 1.70m is.

Ook al geloof je niet wat ik zeg, kijk maar naar het aanbod van boards de laatste jaren en je ziet mijn verhaal terug. Alles wordt groter, met meer rocker, met meer vaarplezier.

Het hele verhaal vind zijn basis in de stance. Ben je meer een oldschooler dan is een bredere stance niet zo belangrijk omdat jouw vaarstijl dat minder gericht is op ''landingen''. Dus sta je enkele cm's smaller en dus is je board enkele cm's kleiner.

Nature, nu de kennis is gedeeld met de wereld en iedereen er zijn voordeel mee kan doen, ga je terug naar de tekentafel voor de 2014 fluids!?
Je kunt natuurlijk altijd blijven inzetten op de niche markt van consumenten met een kleinere kofferbak.
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #44 April 10, 2013, 16:19:27
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de extra info.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #45 April 10, 2013, 16:30:14
edit2Rapporteer  
Hehe drifter kom maar een keer een 132je testen vaart veel leuker dan je 145 Smiley  en je stance zal zeker het probleem niet zijn  er zijn 4 opties om uit te kiezen dus er zit er zeker wel een voor je bij!

Ben al aan t tekenen voor een Newschool board
Flexifool

Berichten: 130
Antwoord #46 April 10, 2013, 17:47:04
edit2Rapporteer  
Wat erg leuk is: "The Duke" (81 cm bij 31,5 cm).
of het lichtweer board: "The Big Kahuna" (99 bij 35,5 cm).

In onderstaande film wordt gevaren met "The Duke"


http://www.youtube.com/watch?v=Kr6qzs096-8&feature=share&list=UUxj5qtuNzPuL9LtSPgNPKyQ


Doet het ook goed in de golven Smiley

http://youtu.be/uJxS3H7Htcc
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #47 April 10, 2013, 18:34:37
edit2Rapporteer  
@drifter: duidelijk verhaal, mooi hoor!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #48 April 10, 2013, 18:58:12
edit2Rapporteer  
Hehe drifter kom maar een keer een 132je testen vaart veel leuker dan je 145 Smiley  en je stance zal zeker het probleem niet zijn  er zijn 4 opties om uit te kiezen dus er zit er zeker wel een voor je bij!

Ben al aan t tekenen voor een Newschool board
Jij blijf ook maar hangen in je verkoop-retoriek. Op je site zie ik maar 2 wijdte-opties voor de stance (en 2 opties dichter en verder vd rail) Ik weet zeker dat die opties voor Rory/Drifter te smal zijn. Maar voor de zekerheid, geef de maten van de stance eens en waarom zijn deze niet op de site te vinden?
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #49 April 10, 2013, 19:24:08
edit2Rapporteer  
Hehe drifter kom maar een keer een 132je testen vaart veel leuker dan je 145 Smiley  en je stance zal zeker het probleem niet zijn  er zijn 4 opties om uit te kiezen dus er zit er zeker wel een voor je bij!

Ben al aan t tekenen voor een Newschool board
Jij blijf ook maar hangen in je verkoop-retoriek. Op je site zie ik maar 2 wijdte-opties voor de stance (en 2 opties dichter en verder vd rail) Ik weet zeker dat die opties voor Rory/Drifter te smal zijn. Maar voor de zekerheid, geef de maten van de stance eens en waarom zijn deze niet op de site te vinden?

Dude waarom een discussie aangaan Smiley  ik stuur gewoon een Test invite.  Wat is daar nou verkoop techniek aan? Van mij hoeft hij m niet te kopen. Testen mag altijd.  Ook voor een merk voor en door kiters is Feedback een belangrijk item.

Dat ik achter het board sta als ontwerper is toch niet heel erg vreemd!
En ik weet dus dat zowel de J'adore als Twoseven  anders is dan het gemiddelde allround boardje.  Zeker qua stance
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.