Nieuw Board maar welke maat??

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #50 April 10, 2013, 19:32:27
edit2Rapporteer  
Praat er dan niet omheen en geef de maten gewoon!
Strohrum Robby

Berichten: 39
Antwoord #51 April 10, 2013, 19:41:14
edit2Rapporteer  
Maurice08, mocht je het nog niet weten.

Ik ben ook 73kg en 196 lang en vaar met een 136x39, daar kan ik (bijna) altijd mee varen.
Alleen bij heel weing wind ben ik een groter board nodig.
Maar voor de normale dagen 3bft tot 7 bft kan ik hier mee varen.

X-ride is een goed board en ook in die maat (136 cm) zeker geschikt voor jou.

Ik hoop dat je een goede keuze kunt maken, maar wens je alvast veel vaar plezier.
Bluecupra

Berichten: 1010
Antwoord #52 April 10, 2013, 22:48:36
edit2Rapporteer  
Zelf ben ik 1.84 en weeg rond de 80KG. In het verleden heb ik altijd boards gehad van rond de 1.30. Sinds vorig jaar heb ik een SuperShinn in de maat 1.35 * 41. Dit board is voor mij inzetbaar vanaf een 4bft tot 6+.

Belangrijkste voor mij is dat ik nu eerder op het water sta en in de high end nauwelijks ingeleverd heb. Kan prima volstaan met één board. Denk zelf dat een klein board enkel wat toevoegd op het moment het een lichtgewicht rider betreft of het van de planeten waait.

Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #53 April 11, 2013, 00:55:43
edit2Rapporteer  
Elke board heeft een andere stance en veel freestyle/freeride boards hebben tegenwoordig een widestance.


In den beginne had men een mini stance. Op een gegeven moment kwamen er twintips van 1.75m. Gezien de mini stance wil dat zeggen dat je een hele grote tipafstand overhoudt (van voetband naar tip).
Een dergelijke grote tip is nadelig, omdat het zorgt voor minder wendbaarheid. Een board met grote tipafstand voelt log aan en is moeilijk te edgen.

Dus wat deed men? De boards werden steeds kleiner gemaakt, oftwel de afstand van voetband naar tip werd steeds kleiner zodat de gewenst eigenschappen werden bereikt. De stance daarentegen bleef mini. Op een gegeven moment waren de boards 125cm. Op dat moment begon de schuiving plaats te vinden van kite'surfen' naar kite'boarden'. Van oldschool naar newschool. Bij kiteboarden/newschool speelt het board een hele andere rol. Newschool tricks komen voort uit 'load and pop', en de lift van de kite wordt steeds minder gebruikt voor een zachte landing. Maw de manier waarop een board land werd steeds belangrijker. Feit daarbij is dat een wijdere stance iemand meer balans geeft bij de landing.

Dus wat deed men? De boards kregen een wijdere stance. Vanzelfsprekend wordt de tipafstand dan kleiner. Dat is nadelig voor newschool want een kleinere tip levert in op POP. Zodoende werd de tipafstand weer groter gemaakt, wat ook weer voordelig is voor Landingen. Een groter oppervlak land namelijk beduidend makkelijker. Daarnaast zijn boards breder geworden voor voldoende oppervlak om te poppen, en voor meer oppervlak om te landen.

Dus nu de gemiddelde stance de afgelopen jaren is toegenomen, zien we ook de boards langer worden. Dat is niet meer dan logisch zoals uit bovenstaande blijkt. Echter, deze toegenomen oppervlakte heeft effect op de planeer eigenschappen. Een board wordt dan te efficient en kan daardoor als 'te groot'  of als 'overpowered' worden ervaren. En nu komt het mooiste van alles: we kunnen die overmatige efficiente om gaan zetten naar meer vaarcomfort door meer ROCKER is het board doen. Rocker zorgt voor een hoger opstaande neus en daardoor vaar je veel makkelijker in chop en golven, heb je veel minder kans dat je neus hapt bij gepowerde landingen, en heb je veel minder last van opspattend water. Meer info over rocker:  http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=45105.25

Tgroot vraagt zich af of kiteboards ondertussen meer naar wakeboards zijn gevormd. En dat is absoluut het geval zoals ik hier en in het 'rocker' topic aangeef.

Ik ben 1.95lang. Vaar een 145cm bij 44.5cm. Deze maten zijn puur afgeleid van mijn gewenste stance, en de breedte die ik nodig heb om er boots op te zetten. Omdat dit board veel te efficient is, heb ik er lekker veel rocker in kunnen zetten. Zou ik met straps varen dan zou ik een minstens een 140*43 kiezen. Alles kleiner dan dat dan zou ik inleveren op de newschool vaarstijl die ik, en de meeste kiters tegenwoordig voor ogen hebben. 145 klinkt groot maar is in verhouding voor mij net zo groot als een 134 voor iemand die 1.70m is.

Ook al geloof je niet wat ik zeg, kijk maar naar het aanbod van boards de laatste jaren en je ziet mijn verhaal terug. Alles wordt groter, met meer rocker, met meer vaarplezier.

Het hele verhaal vind zijn basis in de stance. Ben je meer een oldschooler dan is een bredere stance niet zo belangrijk omdat jouw vaarstijl dat minder gericht is op ''landingen''. Dus sta je enkele cm's smaller en dus is je board enkele cm's kleiner.

Nature, nu de kennis is gedeeld met de wereld en iedereen er zijn voordeel mee kan doen, ga je terug naar de tekentafel voor de 2014 fluids!?
Je kunt natuurlijk altijd blijven inzetten op de niche markt van consumenten met een kleinere kofferbak.



Waarom was die stance uberhaupt mini? Daar staat je lichaam toch een stuk minder stabiel op...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #54 April 11, 2013, 11:47:16
edit2Rapporteer  
Denk zelf dat een klein board enkel wat toevoegd op het moment het een lichtgewicht rider betreft of het van de planeten waait.

...of als je een klassieke C-kite vaart waarbij je veel moet depoweren met je rail! Wink

Maar voor de overgrote meerderheid van makkelijk via de bar te depoweren kites (C hybrides, SLE's, Delta's enz enz) is een groter board zeker de beste optie als je voor 1 board gaat.
Dat doe ik al jaren. Ik weeg 68-72 met 178cm, en vaar al jaren 133x40cm met weinig rocker

Als het dan eens 35kn blaast dan zo uik wel graag een kleinere plank hebben voor op zee, om zo meer grip te hebben. Maarja, helaas waait het weinig zo hard.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #55 April 11, 2013, 12:56:21
edit2Rapporteer  
Gewoon kijken voor een ouder boardje, zijn over het algemeen toch kleiner.
Ik gebruik sinds kort voor de beter waaiende dagen een Nobile 666 2006 van 126x38.
Superboardje, waardoor ik m'n kites net ff wat langer kan varen dan met m'n grotere tt.
Grotere tt nog een keer vervangen naar nog een grotere, heb nu een 130x39 maar met dat kleinere boardje erbij ga ik denk ik nog een keer vervangen voor iets van ongeveer 135x42
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #56 April 12, 2013, 12:31:38
edit2Rapporteer  
Nature, bedankt voor je aanbod maar ik pas. 132cm… 128cm… been there, done that!
Mijn gewenste stance wijdte voor mijn 1.95m is 55cm van binnenste tot binnenste schroef.
55cm + 31 cm (2 keer 6 inch voor voetpads) = 86 cm
132cm board minus 86cm laat 46cm over voor de tips. Dat is per tip 23cm.
Ik schat dat 27 tot 30cm tips de ideale verhouding/lengte/oppervlak hebben voor goede performance. 
(Met boots kun je eerder naar de 30cm neigen vanwege de extra kracht die je kunt uitoefenen)
Alles groter dan dat maakt een board zwaar, log, minder wendbaar/koersvast. (Geschikt voor beginners)
Alles kleiner neemt performance weg voor een newschool vaarstijl.
Is oldschool je vaarstijl dan is dat geen probleem. Maar kijken we naar de vaarstijl van de kiters tegenwoordig zien we veel meer newschool terug. We zien startende kiters die beter een railey kunnen dan een eenvoudige jump.

Faxie
Waarom was die stance mini? Dat is een goeie vraag. Denk dat meerdere boardsporten mini begonnen zijn. En zoals uitgelegd was kiten toen nog oldschool. Het is ook maar net wie de eerste boards produceerde. In de beginjaren waren dat maar enkelen. Franz Olry bracht een van de eerste twintips op de markt. Franz is klein van persoon. Voor hem was de stance goed, maar voor langere mensen niet. Als lang persoon let je meer op dat soort dingen. Zolang die langere mensen niet aan de basis van productie staan, verandert er nooit iets. Al jaren lang zie ik langere mensen met boards die uit verhouding zijn.

Hetzelfde geld ook voor de control bar. Voor iemand die lang is zit de bar vaak veel te dicht op het lichaam, vooral wanneer de bar wordt aangetrokken. Voelt totaal bekrompen en je beweging wordt belemmerd. Je kunt dat wel aanpassen door de kite meer gepowerd te tunen, maar dan klopt je afstelling niet meer.
Geregeld horen we klachten over pijn aan de armen, en geregeld wordt daar de kite de schuld van gegeven. Terwijl de werkelijke oorzaak eerder de afstelling van de kite is, of beter nog: de verhouding van de lengte van de chickenloop tot aan de bar. Dat noemen ze ergonomie volgens mij.
Kite fabrikanten leveren wel verschillende lengte chickenloops, maar die moet je altijd los erbij kopen, als ze uberhaupt kunnen leveren.


De stelling dat je er vanuit kunt gaan dat fabrikanten hun huiswerk wel gedaan hebben is in mijn ogen daarom geregeld onjuist. Het is niet raadzaam om klakkeloos aan te nemen wat fabrikanten of verkopers in de winkel zeggen, het leidt toch verblinding van de werkelijkheid. Hetzelfde geld voor wat wij ons als volk massaal laten wijsmaken door de autoriteiten, zoals de overheid, artsen en doktoren, media en journalistiek. We gaan er de komende jaren achter komen dat ze ons goed verblind hebben.

Dit verhaal over boards is al jaren oud en circuleerde ver buiten de mainstream kitesurf informatie. Het is iets wat ik jaren geleden al begrepen heb en ik heb de fabrikanten mooi achter de feiten aan zien lopen. Naast de fabrikanten liepen ook de pro kiters achter de feiten aan en voeren materiaal omdat ze niet beter wisten. Geregeld nog zie je de gesponsorde riders competities varen met boards  die eigenlijk verouderd zijn.
Kitemenn

Berichten: 189
Antwoord #57 Januari 26, 2018, 10:24:22
edit2Rapporteer  
Super goed topic en de beste die ik op internet inhoudelijk kon vinden!  ThumpsUp Eindelijk eens een duidelijke uitleg en verschillende invalshoeken van het juiste board bij de juiste persoon. Ook dat het aspect lengte mee genomen word vind ik erg interessant en ben het eens met Drifter...hoewel inmiddels alweer bijna 5 jaar oud is dit topic nog erg actueel en handig voor zowel beginnende als gevorderde kiters. Ik ben ook op zoek als gevorderd kiter naar een volgend board en dit heeft me zeker geholpen thanks daar voor  Grin  Joepie
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.