Op zoek naar een duurzame 2e hands kite

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #25 Juni 27, 2013, 23:26:03
edit2Rapporteer  
!!!STOP!!!

Ik zie zoveel fouten dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen, waarvan de grootste fout is dat je het probeert te categoriseren naar AR.

Naast AR heb je namelijk onder andere nog:
- vlakke kite of puur C
- Brede of smalle tips
- dikke/dunne LE/struts
- gebruikte vleugelprofiel
- aantal struts
- bridle configuratie (wanneer van toepassing)

Allemaal zeer belangrijke eigenschappen die het vaargedrag compleet anders maken bij een gelijke AR waarvan je bij een aantal eigenschappen heel goed moet kijken/meten om het verschil op te merken.
Jeroen1972

Berichten: 54
Antwoord #26 Juni 28, 2013, 00:08:42
edit2Rapporteer  
okeee.....................
Tja,


 
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #27 Juni 28, 2013, 12:52:37
edit2Rapporteer  
Paar puntjes dan:

Type: AR is onafhankelijk van t soort kite (C, SLE, Bow)
Snelheid: bedoel je hier vliegsnelheid of stuursnelheid mee? Al spelen hier profiel, type en tipswijdte een grotere rol dan AR
Low-end/windrange, hoge AR minste low-end en windrange? De vlakke racekites hebben juist de grootste range van alle kites.


De rest zit wel redelijk in de goede richting maar daarbij hangt het zeer zeker niet af van alleen de AR.


Dat de AR bepalend was voor het vaargedrag stamt nog uit de beginperiode van de sport waarin alle kites dezelfde shape hadden en AR nog een van de weinige variabelen was  waarmee gespeeld werd in het ontwerp.
Jeroen1972

Berichten: 54
Antwoord #28 Juni 28, 2013, 16:32:37
edit2Rapporteer  
Thanks Evan :-)
Ik zou hier best graag nog wat meer over willen lezen. Is er een goede internetbron beschikbaar?

Jeroen
FOREVERYOUNG

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #29 Juni 28, 2013, 20:31:24
edit2Rapporteer  
Lekker discussie hoor! Succes Jeroen die van 10m / 14m klonk ook goed voor binnenwater!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #30 Juni 29, 2013, 18:08:57
edit2Rapporteer  
Beste Kiters
Bedankt voor jullie bijdrage. Verschillende modellen uitproberen klinkt goed, al zie ik op het forum dat de meeste kiters hun eigen kite toch het fijnst hebben leren te vinden Smiley Mijn gok is dat een gevorderde beginner waarschijnlijk het meeste plezier beleefd aan een allround SLE met een medium tot hoge AR. Er zijn een paar goede merken genoemd. Ik heb nog wat gepuzzeld om een overzicht te krijgen van het effect van aspect ratio op de fysische vaareigenschappen van de verschillende kites zodat ik ze beter kan beoordelen. De tabel heb ik als plaatje bijgevoegd. Ik hoor nog graag van jullie of ik het goed heb begrepen ThumpsUp



Er klopt vrij weinig van dit schema... maarja Evan heeft je er al op gewezen Wink

Thanks Evan :-)
Ik zou hier best graag nog wat meer over willen lezen. Is er een goede internetbron beschikbaar?

Jeroen


http://kitesurfingschool.org/kite.htm

En een leuk rijtje threads op een forum:

https://www.google.nl/search?q=kiteboard+theory&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a#safe=off&client=firefox-a&hs=Nae&rls=org.mozilla:en-US%3Aofficial&sclient=psy-ab&q=+site:kiteboardbc.com+kiteboard+theory+thread&oq=+site:kiteboardbc.com+kiteboard+theory+thread&gs_l=serp.3...3418.3687.8.3808.4.3.0.0.0.0.49.132.3.3.0...0.0...1c.1.18.psy-ab.gaHkBvfIc-w&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.48572450,d.Yms&fp=e60ea025a2b7f92c&biw=1501&bih=946
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #31 Juni 29, 2013, 18:42:26
edit2Rapporteer  
Thanks Evan :-)
Ik zou hier best graag nog wat meer over willen lezen. Is er een goede internetbron beschikbaar?

Jeroen
Als dat soort informatie hapklaar op het internet tot in de details uitgewerkt stond hadden we geen kite-designers meer nodig. Er zijn namelijk zoveel parameters die de eigenschappen van een kite bepalen dat zelfs wanneer je de grote lijnen probeert te beschrijven er altijd wel weer uitzonderingen op bestaan en wanneer je het goed probeert te doen het ook al snel op een wetenschappelijke studie gaat lijken.


Dit is niet om jou aan te vallen, maar puur om aan te geven dat een kite enorm complex in elkaar zit waar zelfs details als het patroon van stiknaden en de oriëntatie van de vezels van het doek enorm veel verschil kan uitmaken aangezien elk stukje doek anders uitrekt in verschillende richtingen en stiknaden ook weer een andere rek hebben dan het doek zelf.
Jeroen1972

Berichten: 54
Antwoord #32 Juni 29, 2013, 22:22:35
edit2Rapporteer  
Ha Evan,
Geen probleem! Ik begrijp dat (inmiddels ;-) en accepteer het. Dat heeft dan ook wel weer z'n charme. Wie had gedacht dat een dergelijk stuk vlieggereedschap zo gecompliceerde engineering zou vergen dat het voor een beginner niet te volgen is.

Niet helemaal wetenschappelijk, maar wel behulpzaam vond ik de Kiteboarding Freeride Gear Review Guide. De 2012 uitgave is gratis Online te raadplegen. Het vergelijkt van de meeste bekende modellen de sterke en zwakke kanten op basis van een groepje testers.

http://www.thekiteboarder.com/2012/09/2012-kiteboarding-freeride-gear-review-guide/

Voor een ieder die dit leest en net als mij wat meer houvast probeert te krijgen bij de keuze tussen de verschillende instap / allround modellen is dit wellicht inspirerend om eens door te bladeren Smiley
Jeroen1972

Berichten: 54
Antwoord #33 Juli 01, 2013, 22:46:47
edit2Rapporteer  
Gaastra wil de kite niet onder garantie (<1jr) repareren. Ik start daarvoor een nieuw topic want ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.