Super kiten op Samos

apetalus

Berichten: 20
Juli 30, 2013, 17:45:48
edit2Rapporteer  
Ik kom net terug van een kitevakantie van het Griekse eilandje Samos . Na enige zoeken en vragen kwam ik uit bij Kedros beach , net voor Kokkari wanneer je vanuit Samosstad komt . Een rustige "spot "die net 3 jaar bestaat waar veel mag en niets moet . Het enige kleine probleem is dat je wel een gevorderde  kiter moet zijn omdat er meestal wat golfslag is en er aan de oostkant van de baai rotsen zijn , zag paar dagen terug een onervaren Duitser op de klippen lopen die z'n kite aan diggelen liet vallen .De baai zelf is ruim 400 m. breed en je kunt zeker een kilometer varen voor dat je de eerste ferries tegenkomt.  De wind is perfekt noordwest 15 tot 29 knopen . Ik had m'n vriendin meegenomen die heerlijk aan het strandje lag met ouzo en lekkere hapjes die niet zo duur waren . Je kunt er geen kite huren maar wel gratis stallen . 
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #1 Juli 30, 2013, 19:21:05
edit2Rapporteer  
Das dus geen super spot want je hebt op de griekse eilanden echt veel mooiere spots!

Mooi dat je een goeie vakantie hebt gehad.
apetalus

Berichten: 20
Antwoord #2 Juli 31, 2013, 13:05:22
edit2Rapporteer  
Ieder zo z'n smaak toch ? Voor  m'n vriendin en mij was het er heerlijk. Ik was maar met 2 kiters op zee in vergelijking met zandmotor of oostvoorne dan voel je je als halfgod in Griekenland . Wil je een relaxe vakantie met je vriendin en ook nog kiten is Kedros beach Samos een aanrader.
PeeWee

Berichten: 1652
Antwoord #3 Juli 31, 2013, 17:44:36
edit2Rapporteer  
Bedankt voor het delen van je ervaring  ThumpsUp.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #4 Juli 31, 2013, 18:15:50
edit2Rapporteer  
klinkt goed, maar die 15 - 29 is niet de vlagerigheid hoop ik?
@t nature: welke kun jij aanraden?
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #5 Juli 31, 2013, 19:19:59
edit2Rapporteer  
Paros, kos, lefkas  allemaal TOP TOP TOP .
alexander1965

Berichten: 142
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #6 Juli 31, 2013, 19:33:18
edit2Rapporteer  
Paros lekker om te kiten maar het strand en de geul waar je kite is niet erg aantrekkelijk voor als je vriendn of vrouw erbij zijn. Is meer een sngle spot dus Wink
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Juli 31, 2013, 19:47:43
edit2Rapporteer  
Gebruik de zoekfunctie, ik heb jaren geleden over Samos al een verslag met foto's hier gepost.http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=30568.0

En het is absoluut GEEN topspot. Uberhaupt het hele eiland niet wat betreft kiten, windsurfen, en het moeten landen en opstijgen van vliegtuigen daar.

Gelukkig is je niets overkomen daar. Het kan er echt spoken zonder aankondiging!
apetalus

Berichten: 20
Antwoord #8 Augustus 06, 2013, 17:35:17
edit2Rapporteer  
Jammer Miechiel dat dat je ervaring aldaar was maar ik denk dat je het over een andere spot hebt . In Kokkari is het inderdaad geen doen te gaan kiten veel te klein en overvol met windsurfers. De spot waar ik was heeft voldoende ruimte maar heeft als nadeel dat het een kiezelstrand is , zie foto's
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Augustus 06, 2013, 19:59:16
edit2Rapporteer  
Heb je mijn topic gelezen? Ook met foto's en zelfs een google earth dump met de exacte locaties.

De spot van jou foto lijkt iets meer upwind dan waar ik ben geweest. Je moet een aardig stuk naar beneden rijden vanaf de hoofdweg. Zou je de exacte positie willen doorgeven? Desnoods met GPS coördinaten?
Ik ben erg benieuwd.

Ik heb het strand waar ik zat aangegeven met rood hier.

Wat ik niet met zoveel woorden vermeld heb in het artikel is dat ik windsurfers daar gevraagd heb naar de omstandigheden. Tevens kwam ik een piloot van Transavia tegen die vertelde dat het eiland een van de lastigste plaatsen was om op te landen vanwege de valwinden en draaiwinden.

Meerdere malen heb ik daar op een strandbed gelegen met de windmeter op een statief.
De wind kon daar zonder aanwijzing spontaan toenemen, afnemen, of 180 gr draaien.

Bij Kokkari heb ik windsurfers meerdere malen van hun board zien blazen door een plotselinge draaiing of afname van de wind!

Aan de andere kant van het eiland bij het mooie zandstrand wat ik beschreef heb ik ook mijn eerste, en gelukkig laatste gijp zonder richtingsverandering uitgrvoerd. Opeens aflandige wind.

Daar ik het al niet vertrouwde (meerdere dagen daar liggen posten) ben ik in het stabereik gebleven zodat ik terug kon lopen.

De wind is daar soms goed, kan dagen achter elkaar zijn. Maar het is een zeer onvoorspelbare wind die ronduit gevaarlijk is.
Tel daarbij de stranden met grote, grove kiezelstenen bij op, snel aflopende bodem en geen mogelijkheid van een rescueboot...no go!

Ik ben op heel wat plaatsen op de wereld wezen surfen waaronder een aantal eilanden inGriekenland. Maar de omstandigheden hier heb ik nog nooit eerder meegemaakt!

Door navraag bij windsurf locals weet ik dat mijn ervaring niet op zichzelf staat, en meer regel dan uitzondering is.

Jij hebt mazzel gehad dat alles goed is gegaan gelukkig.
Maar ik blijf het hier melden: wil je gaan kiten op vakantie: sla Samos over, of houdt rekening met de gevaren!
Voor de rest een erg leuk eiland!
apetalus

Berichten: 20
Antwoord #10 Augustus 12, 2013, 15:55:33
edit2Rapporteer  
Heb je mijn topic gelezen? Ook met foto's en zelfs een google earth dump met de exacte locaties.

De spot van jou foto lijkt iets meer upwind dan waar ik ben geweest. Je moet een aardig stuk naar beneden rijden vanaf de hoofdweg. Zou je de exacte positie willen doorgeven? Desnoods met GPS coördinaten?
Ik ben erg benieuwd.

Ik heb het strand waar ik zat aangegeven met rood hier.

Wat ik niet met zoveel woorden vermeld heb in het artikel is dat ik windsurfers daar gevraagd heb naar de omstandigheden. Tevens kwam ik een piloot van Transavia tegen die vertelde dat het eiland een van de lastigste plaatsen was om op te landen vanwege de valwinden en draaiwinden.

Meerdere malen heb ik daar op een strandbed gelegen met de windmeter op een statief.
De wind kon daar zonder aanwijzing spontaan toenemen, afnemen, of 180 gr draaien.

Bij Kokkari heb ik windsurfers meerdere malen van hun board zien blazen door een plotselinge draaiing of afname van de wind!

Aan de andere kant van het eiland bij het mooie zandstrand wat ik beschreef heb ik ook mijn eerste, en gelukkig laatste gijp zonder richtingsverandering uitgrvoerd. Opeens aflandige wind.

Daar ik het al niet vertrouwde (meerdere dagen daar liggen posten) ben ik in het stabereik gebleven zodat ik terug kon lopen.

De wind is daar soms goed, kan dagen achter elkaar zijn. Maar het is een zeer onvoorspelbare wind die ronduit gevaarlijk is.
Tel daarbij de stranden met grote, grove kiezelstenen bij op, snel aflopende bodem en geen mogelijkheid van een rescueboot...no go!

Ik ben op heel wat plaatsen op de wereld wezen surfen waaronder een aantal eilanden inGriekenland. Maar de omstandigheden hier heb ik nog nooit eerder meegemaakt!

Door navraag bij windsurf locals weet ik dat mijn ervaring niet op zichzelf staat, en meer regel dan uitzondering is.

Jij hebt mazzel gehad dat alles goed is gegaan gelukkig.
Maar ik blijf het hier melden: wil je gaan kiten op vakantie: sla Samos over, of houdt rekening met de gevaren!
Voor de rest een erg leuk eiland!

apetalus

Berichten: 20
Antwoord #11 Augustus 21, 2013, 23:11:14
edit2Rapporteer  
Michiel ik wil toch even reageren op je laatste bericht, Kedros Beach is inderdaad 10 km upwind het ligt net naast de energie centrale richting Samos stad,.het is maar 300 m verwijderd van de hoofdweg.
Om te kiten is het toch niet nodig om te weten hoe gevaarlijk het is om te landen met een vliegtuig ? Je hebt gelijk dat er vervelende thermische winden staan bij het vliegveld maar daar mag je niet kiten alleen windsurfen. Ik denk dat je pech hebt gehad tijdens je verblijf aldaar en waren de surfers misschien beginners.
De andere kant van het eiland is niet geschikt om te kiten toen ik er was stond er een zwakke aflandige wind bewoners vertelden  mij dat het daar altijd warmer is dan de kant van Kokkari/Kedros Beach omdat in Kokkari/Kedros Beach meer aanlandige wind staat. Ik heb geen moment het idee gehad dat ik in gevaar was zeker omdat ik het niet verstandig vind om sowieso alleen te gaan kiten . Ben je een beginner kan je beter Samos overslaan en anders toch eens kijken op Samos 
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #12 Augustus 21, 2013, 23:27:10
edit2Rapporteer  
Thanks voor het delen Apelatus! Wilde dit jaar ook lang naar Samos maar uiteindelijk toch Curacao gedaan...Sint Jorisbaai..2 weken met maar weinig wind voor mn 10 meter..3x gevaren...

Nog meer meningen over Samos?

Toch wel heel benieuwd.

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 Augustus 22, 2013, 08:36:00
edit2Rapporteer  
Om te kiten is het toch niet nodig om te weten hoe gevaarlijk het is om te landen met een vliegtuig ? Je hebt gelijk dat er vervelende thermische winden staan bij het vliegveld maar daar mag je niet kiten alleen windsurfen. Ik denk dat je pech hebt gehad tijdens je verblijf aldaar en waren de surfers misschien beginners

Voordat ik naar een onbekende kite locatie ga doe ik vooraf veel uitzoekwerk. Over Samos was er weinig bekend. Toch hoorde ik al van ervaren windsurfers dat de wind daar soms extreem veranderlijk was.

De luchtvaart industrie is volledig afhankelijk van het weer om veilig te kunnen functioneren.
Die gevaarlijke winden zijn niet alleen bij het vliegveld. Prima indicatie dus over het lokale weer op het eiland. Boeing 737-800/900's die daar niet verantwoord kunnen landen zegt veel over hoe extreem het moet zijn. Als het hier 8/9 Bfrt is op Schiphol komen die nog gewoon binnen en vertrekken...

Op het eiland heb ik alleen met ervaren windsurfers gesproken.
windsurf beginners hebben daar sowieso niets te zoeken, daar je bij de surfclub in Kokkari eerst buiten de windschaduw van de grote rots moet komen voor wind.

Die veranderlijke winden zijn er vooral in het voor en najaar. Midden in de zomer heb je er de minste kans op. Wellicht is dat de verklaring waarom jij nergens last van hebt gehad. Ik was er vroeger in het jaar.
Ook niet gek op een eiland van 22x40km met bergen tot 1433m hoog! Dat is echt heel steil. Dat verklaart ook waarom het op het strand zo snel de diepte in gaat. De dominante aanlandige wind verklaart de afwezigheid van zandstranden.

Toch is het belangrijk deze informatie te verstrekken.
Zeker omdat er totaal geen reddingsfaciliteiten zijn (zoals een rescueboot). En de kustwacht schijnt er niet mild te zijn vanwege de constante dreiging van Griekse aartsvijand Turkije een paar km verderop. Dat werd mij door de surfclub in Kokkari op het hart gedrukt.

Ik ben daar 8 dagen geweest destijds, en alle dagen wind. Echter een aantal van die dagen gaven deze bizarre veranderlijke wind. Aan de andere kant van het eiland stond er nooit meer dan 2/3 Bfrt, behalve op die ene dag.

Verder snap ik het dat je het erg naar je zin hebt gehad, ik ook (mede ook voor mijn vriendin, net als jij). En dan is negatieve informatie niet leuk.

Mijn advies blijft dan ook: wil je er per se kiten en je bent ruim ervaren: doen!
Maar wees beducht op deze veranderlijke en ronduit gevaarlijke wind.

Overigens ben ik ook op dat strand geweest destijds, toen helemaal verlaten. Dat maakt dus 2 stranden geschikt om te kiten...


Griekenland biedt zoveel meer rustige surflocaties die wat betreft wind, maar ook faciliteiten locatie zoveel beter zijn. Ik zou daar eerder voor gaan dan Samos.
apetalus

Berichten: 20
Antwoord #14 Augustus 23, 2013, 09:15:02
edit2Rapporteer  
Bedankt voor het uitgebreid verslag wat je geschreven hebt .Ik heb ook gezocht op internet  naar ervaringen / locaties en weinig bekend over kiten op  Samos door toeval bij Kedros gekomen . Maar idd ,mede door aanwezigheid van vriendin heb ik me net als jij prima vermaakt  haha.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 Augustus 23, 2013, 12:35:59
edit2Rapporteer  
Top dat je van tevoren gezocht hebt

Wij (van kitehigh) willen ook buitenlandse spots gaan toevoegen aan onze spotlijst die wij nu al hebben. Ik zal dit draadje dan ook gebruiken voor informatie.

Wat mij betreft is de conclusie dat je hier kunt kiten, mits ervaren en blijf op de omstandigheden letten. Vooral buiten het hoogseizoen Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.