Windsurfer overleden door aanvaring met Kiter in Frankrijk

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Oktober 05, 2013, 13:06:26
edit2Rapporteer  
http://www.varmatin.com/hyeres/un-velip ... 38450.html
SAD NEWS :

The windsurfer struck by a kite-surfing on Friday afternoon on the beach Almanarre died.

Relief after two hours of resuscitation failed to save the man who, according to the testimony of a close up on this, is from Bandol.

Also according to the friend, the victim, keen on surfing, was retired for 6 months.

According to preliminary information gathered, the windsurfer would have fallen into the water after being hit by a kite-surfing and was rescued by a passing zodiac nearby.

Reduced on the beach, the victim was supported by physicians Smur and firefighters rescue center Hyères.

Bron: https://www.facebook.com/worldofwindsurf?hc_location=stream
http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.php?f=11&p=7309071#p7309071
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #1 Oktober 05, 2013, 15:59:06
edit2Rapporteer  
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe het nu in elkaar steekt. Maar triest is het wel... Het zal je maar overkomen.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 Oktober 05, 2013, 16:21:30
edit2Rapporteer  
Dit kan voor ons wel eens grote consequenties hebben...
jouce

Berichten: 88
Antwoord #3 Oktober 05, 2013, 17:03:58
edit2Rapporteer  
als ik het wat begrijp van het franse artikel met mijn schoolbankfrans is men het meeste geschokt doordat de kitesurfer gewoon verder is gegaan en de windsurfer niet ten hulp is geschoten...
triest...
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #4 Oktober 05, 2013, 18:05:51
edit2Rapporteer  
als ik het wat begrijp van het franse artikel met mijn schoolbankfrans is men het meeste geschokt doordat de kitesurfer gewoon verder is gegaan en de windsurfer niet ten hulp is geschoten...
triest...

ik vind dit iets te kort door de bocht ...... Shocked

Uit het bericht blijkt niet dat de surfer is overleden .... hij is zwaargewond naar het ziekenhuis vervoerd.

O.a. de volgende onduidelijkheden ...

Wat gebeurde vooraf aan de crash?
Op welke wijze zijn zij gecrashed?
Boven het Franse artikel staat "happe.." wat ongeveer betekent "gegrepen worden"?
Wat waren de omstandigheden: wind, zicht, neerslag ....enz
Waardoor werd de surfer geraakt ... board, kite, kiter?
Hoe kan het dat de kitesurfer is kunnen doorgaan met varen ... en de surfer niet?
wat is de doodsoorzaak?

Het is dus m.i. voorbarig om de kiter de schuld in de schoenen te schuiven ....

Mij lijkt het sterk dat iemand (aso's daargelaten) bewust doorgaat met varen als hij (zij) weet dat er door zijn toedoen iemand in de problemen is geraakt ...... toch?

Twee jaar geleden heb ik gevaren op Hyeres wat mij toen opviel: het gevaarlijke strand (klein, keien, druk en direct aan een drukke weg) en de soms keiharde vlagerigewind waarin keihard werd geknald door kiters en zeker ook de surfers .... want ook tussen hen heb je gasten die zich nergens iets van aantrekken. Dat heb ik vorige week nog meegemaakt op Vrouwenpolder ... ThumpDown

Hoe dan ook zeer triest .......

jouce

Berichten: 88
Antwoord #5 Oktober 05, 2013, 19:13:34
edit2Rapporteer  
De kiter was volgens het bericht na de crash verdwenen... er zou wel een kiter hulp hebben geslagen op het strand. Mss hij? Dat bedoelde ik. Een vriend is de windsurfer te hulp geschoten. Maar ook idd geen extra details over het ongeval.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #6 Oktober 05, 2013, 23:23:41
edit2Rapporteer  
Verschrikkelijk nieuws dit, wat een aso dat ie door vaarde. Heeft ook niks met kiten te maken of wat dan ook, overal heb je aanrijdingen/aanvaringen. Gewoonweg domme pech.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 Oktober 05, 2013, 23:24:23
edit2Rapporteer  
als ik het wat begrijp van het franse artikel met mijn schoolbankfrans is men het meeste geschokt doordat de kitesurfer gewoon verder is gegaan en de windsurfer niet ten hulp is geschoten...
triest...
Correct, bizar dit! Ik vrees er nu echt dat de heren van de overheden zich nog eens hard achter de oren gaan krabben over striktere regelgeving... Dit zou wel eens tot verboden kunnen leiden op spots waar naast kiters ook wind of golfsurfers dezelfde wateren delen, zoals brouwersdam, Scheveningen, Wijk enz...
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #8 Oktober 05, 2013, 23:46:37
edit2Rapporteer  
als ik het wat begrijp van het franse artikel met mijn schoolbankfrans is men het meeste geschokt doordat de kitesurfer gewoon verder is gegaan en de windsurfer niet ten hulp is geschoten...
triest...
Correct, bizar dit! Ik vrees er nu echt dat de heren van de overheden zich nog eens hard achter de oren gaan krabben over striktere regelgeving... Dit zou wel eens tot verboden kunnen leiden op spots waar naast kiters ook wind of golfsurfers dezelfde wateren delen, zoals brouwersdam, Scheveningen, Wijk enz...

zo'n vaart zal het wel niet lopen ....

dit is een bizar en betreurenswaardig incident waarover nog veel onduidelijkheid bestaat. Het franse artikel bestaat uit enkel regels en uit de ingestuurde reacties blijkt dat het artikel ook niet juist is.

In het franse stukje heb ik niet kunnen lezen dat de bewuste kiter is doorgevaren en dat "men" daarover geschokt is ... ???
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #9 Oktober 06, 2013, 07:30:15
edit2Rapporteer  
Er is inderdaad nog teveel onduidelijkheid, mocht het zo zijn dat de kiter is doorgevaren zal dit vast een reden hebben gehad. Ik kan me niet voorstellen dat hij doorvaart wanneer hij geweten had dat dit het leven van de windsurfer zou kosten.

Ook denk ik dat het voor ons hier in Nederland niet veel uit maakt, windsurfers zijn er steeds minder en ze kunnen moeilijk ons op nog meer plekken gaan verbieden.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 Oktober 06, 2013, 10:08:32
edit2Rapporteer  
Er is inderdaad nog teveel onduidelijkheid, mocht het zo zijn dat de kiter is doorgevaren zal dit vast een reden hebben gehad. Ik kan me niet voorstellen dat hij doorvaart wanneer hij geweten had dat dit het leven van de windsurfer zou kosten.

Ook denk ik dat het voor ons hier in Nederland niet veel uit maakt, windsurfers zijn er steeds minder en ze kunnen moeilijk ons op nog meer plekken gaan verbieden.
Nou ben ik dat niet geheel met je eens. 't kiten heeft nu wel z'n onschuld een beetje verloren. Tot voor kort gingen kiters dood door eigen toedoen en waren het eenzijdige ongevallen, nu is het n ander verhaal, er is iemand komen te overlijden door toedoen van n kiter.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #11 Oktober 06, 2013, 10:19:30
edit2Rapporteer  
Er is inderdaad nog teveel onduidelijkheid, mocht het zo zijn dat de kiter is doorgevaren zal dit vast een reden hebben gehad. Ik kan me niet voorstellen dat hij doorvaart wanneer hij geweten had dat dit het leven van de windsurfer zou kosten.

Ook denk ik dat het voor ons hier in Nederland niet veel uit maakt, windsurfers zijn er steeds minder en ze kunnen moeilijk ons op nog meer plekken gaan verbieden.
Nou ben ik dat niet geheel met je eens. 't kiten heeft nu wel z'n onschuld een beetje verloren. Tot voor kort gingen kiters dood door eigen toedoen en waren het eenzijdige ongevallen, nu is het n ander verhaal, er is iemand komen te overlijden door toedoen van n kiter.

Ja ik zeg ook niet dat het onschuldig is maar misschien is het verhaal wel geheel uit zijn verband getrokken... Daarom is er ook nog niets over te zeggen. Wink
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #12 Oktober 06, 2013, 10:24:19
edit2Rapporteer  
Kunnen we aub ophouden met speculeren over de gevolgen. We lijken wel een stel ouwe wijven: bij elke post is het gevolg nog erger.

Wanneer gaan we accepteren dat ongevallen bij het leven horen? Niet accepteren heeft een over gereguleerde samenleving tot gevolg waarin iedereen niet sneller mag dan stapvoets om letsel maar te voorkomen.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #13 Oktober 06, 2013, 11:41:39
edit2Rapporteer  
thumbs up for magic ed.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #14 Oktober 06, 2013, 16:04:13
edit2Rapporteer  
Dit staat op www.kiteforum.com, dat bedoelde ik nu met dat het verhaal uit zijn verband is getrokken:

"My main language being french,

They said that the kitesurfer reported himselft to the police station where he was questioned. He told the police that he didn't think that the accident had been so severe. He even helped afterward until the medics arrived.

So yes he was suspected of hit and run but he reported to the police station where he was release after that they concluded it was an accident."
dimon

Geen avatar

Berichten: 18
Antwoord #15 Oktober 06, 2013, 17:27:50
edit2Rapporteer  
Lees nu eerst het hele verhaal en oordeel dan

In het kort
Kiter veroorzaakt dodelijk ongeluk
Kiter stopt niet en verleend geen hulp
Windsurfer wordt geholpen door een andere windsurfer die het hooft tevergeefs boven water probeert te houden

Wie of wat er ook in het water ligt ,je MOET helpen !
Windsurfen en kiten gaat niet samen blijkt nu nog naar eens
Hopelijk is het nu duidelijk dat er regels moeten komen en dat kitescholen beter les gaan geven
Ik ken zat goeie kiters maar jammer genoeg trekt het kiten een hoop egotrippers

Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #16 Oktober 06, 2013, 17:31:26
edit2Rapporteer  
Lees nu eerst het hele verhaal en oordeel dan

In het kort
Kiter veroorzaakt dodelijk ongeluk
Kiter stopt niet en verleend geen hulp
Windsurfer wordt geholpen door een andere windsurfer die het hooft tevergeefs boven water probeert te houden

Wie of wat er ook in het water ligt ,je MOET helpen !
Windsurfen en kiten gaat niet samen blijkt nu nog naar eens
Hopelijk is het nu duidelijk dat er regels moeten komen en dat kitescholen beter les gaan geven
Ik ken zat goeie kiters maar jammer genoeg trekt het kiten een hoop egotrippers



Je klinkt als een gefrustreerde windsurfer, dit is een incident. Ik stoor me ook vaak genoeg aan windsurfers die geen rekening met je houden en recht op je af varen terwijl je voorrang hebt, of die 5m upwind van je springen terwijl jij in het water ligt. Betekend niet dat ik alles maar aanpak om windsurfen in een slecht daglicht te zetten.

Windsurfen en kiten gaan prima samen, gewoon elkaar een beetje de ruimte gunnen.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #17 Oktober 06, 2013, 17:51:26
edit2Rapporteer  
Er is inderdaad nog teveel onduidelijkheid, mocht het zo zijn dat de kiter is doorgevaren zal dit vast een reden hebben gehad. Ik kan me niet voorstellen dat hij doorvaart wanneer hij geweten had dat dit het leven van de windsurfer zou kosten.

Ook denk ik dat het voor ons hier in Nederland niet veel uit maakt, windsurfers zijn er steeds minder en ze kunnen moeilijk ons op nog meer plekken gaan verbieden.
Nou ben ik dat niet geheel met je eens. 't kiten heeft nu wel z'n onschuld een beetje verloren. Tot voor kort gingen kiters dood door eigen toedoen en waren het eenzijdige ongevallen, nu is het n ander verhaal, er is iemand komen te overlijden door toedoen van n kiter.

Men gaat ook het autogebruik niet verbieden omdat een automobiist een motormuis heeft doodgereden. Dit soort dingen gaat 1 miljoen keer goed en 1 keer fout.
dimon

Geen avatar

Berichten: 18
Antwoord #18 Oktober 06, 2013, 17:53:06
edit2Rapporteer  
Je klinkt als een gefrustreerde windsurfer ?,ik trek me niks aan van kiters en ga voor mijn eigen fun
ik ken zat kiters die wel weten hoe het moet
Het gaat niet samen en daar hoef ik geen pleidooi voor te houden te veel gezien en teveel meegemaakt
Tot ruzie aan toe ( zo jammer )
Jammer genoeg is het op schellinkhout behoorlijk verziekt tussen kiters en surfers
Ik begrijp dat dit komt door een paar aso's die er ook zijn bij het windsurfen
Als je het stuk leest van de omgekomen windsurfer zul je het  begrijpen
Jammer dat de meeste mensen dit doen met google translate dus er niks van snappen
Ik ben blij dat het op bb goed geregeld is en dat een ongeluk als deze niet kan gebeuren als iedereen in zijn eigen stuk blijft
Veel plezier met je hobby en no hard feelings hoor niet alle kiters zijn aso's

Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #19 Oktober 06, 2013, 18:35:51
edit2Rapporteer  
Zat even op het windsurf forum te lezen. Hebben er blijkbaar een aantal moeite met kitesurfers. Denk dat je dat in iedere sport wel zal hebben. Is eenbeetje hetzelfde als snowboarders en skiers. Het probleem blijft dat er te weinig spots zijn. De zee is zo groot maar je mag maar op een paar punten kiten.mals op die plekken ook wind en golfsurfers zijn wordt het wel erg druk met alle gevolgen van dien. Beter zou het zijn als je gewoon overal aan de kust mag kiten tenzij anders is aangegeven. Zorg ook voor  meer spots  op de grote meren zodat mensen meer de ruimte hebben en men elkaar minder in de weg zit.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #20 Oktober 06, 2013, 20:53:21
edit2Rapporteer  
Ik kite ook af en toe op Schellinkhout en daar zijn inderdaad veel scholen en beginners, dat maakt het voor kiters al niet ideaal maar zeker voor windsurfers die het gevaar wat minder zien (hoe herken je een kiter die de boel niet onder controle heeft?). Wanneer ik dus op Schellie kite ga ik altijd achterin de hoek zo ver mogelijk van het strandje af, hier is het altijd rustig met beginners en heb je lekker de ruimte om te springen / je tricks te doen, etc. Ofwel, gewoonweg de ruimte opzoeken.

In heel Noord-Holland is Schellinkhout de enige locatie met ZW waar je als beginnende kiter goed terecht kan (sta-diepte en geen golven) dus het is ook wel logisch dat het er vaak zo druk is met beginners.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #21 Oktober 06, 2013, 20:57:25
edit2Rapporteer  
Lees nu eerst het hele verhaal en oordeel dan

In het kort
Kiter veroorzaakt dodelijk ongeluk
Kiter stopt niet en verleend geen hulp
Windsurfer wordt geholpen door een andere windsurfer die het hooft tevergeefs boven water probeert te houden

Wie of wat er ook in het water ligt ,je MOET helpen !
Windsurfen en kiten gaat niet samen blijkt nu nog naar eens
Hopelijk is het nu duidelijk dat er regels moeten komen en dat kitescholen beter les gaan geven
Ik ken zat goeie kiters maar jammer genoeg trekt het kiten een hoop egotrippers



Waar kan ik dit lezen/checken??

ik heb op kiteforum.com kunnen lezen dat de surfer inderdaad overleden is ..... zeer triest.

Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #22 Oktober 06, 2013, 22:11:58
edit2Rapporteer  
Hier het topic op het windsurf forum:

http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.php?f=11&t=13884746

Ik heb daar ook gereageerd maar krijg weinig gehoor, de meeste reacties zijn in de trant van dat kiters maar weg moeten wezen wanneer er windsurfers aan het surfen zijn. Jammer...
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #23 Oktober 06, 2013, 22:39:02
edit2Rapporteer  

Veel plezier met je hobby en no hard feelings hoor niet alle kiters zijn aso's


En heel weinig windsurfers zijn aso's...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #24 Oktober 06, 2013, 22:47:38
edit2Rapporteer  
Helaas zit er een kern van waarheid in de bewering van Dinon.
Nu steeds meer mensen kitesurfen zie je de hoeveelheid "ik trek mij nergens wat van aan" beoefenaars toenemen.
Of het nu medekiters zijn, windsurfers, zeilers, golfsurfers en zelfs zwemmers, het gaat vaak maar net goed...

Nu zag je deze parallel ook tijdens de hoogtijdagen van het windsurfen, niets nieuws onder de zon. Maar een kite met 24m lijnen geeft veel meer risico en vereist meer verantwoordelijkheid. En daar kunnen een aantal niet mee omgaan.

Diep triest ongeluk dit! Maar laten we geen voorbarige conclusies trekken.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.