Near fatal in Nazare (portugal), refresh CPR

bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
November 01, 2013, 12:01:04
edit2Rapporteer  
Redding v Maya Gabeira door Carlo afgelopen storm. Zette mij weer aan het denken.
Tijd voor refresh van CPR cursus.

http://m.youtube.com/watch?v=WW1TBU9EoBM&sns=em&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DWW1TBU9EoBM%26sns%3Dem



Carlo in actie


http://www.youtube.com/watch?v=Yr_tpyrcs6Q&sns=em

mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #1 November 01, 2013, 13:04:11
edit2Rapporteer  
Interview met deze dame


http://youtu.be/if6kiiDj6OE


Filmpje over wat je moet doen. Ik heb ehbo maar ze zeggen dat je geen borstcompressies moet doen bij verdrinkingsslachtoffers. Alleen beademen.


http://youtu.be/VCD47f7HGic


bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #2 November 04, 2013, 14:10:23
edit2Rapporteer  
Ik lees overal kritiek op hoe ze uit t water is gehaald en de 2 personen die haar daarna behandelen.
Voor mij is t 2 jaar geleden. Op de pop heb ik -dacht ik- borstcompressies + beademing geleerd.
Vond het echt heel moeilijk, zit je op de verkeerde plek dan breek je dr rib.
Als je naar t filmpje kijkt doet de 1 volgens mij borst compressies en de ander beademing.
Beademing gaat voor, maar wat als iemand tegelijkertijd een attack heeft en je doet alleen beademing. Dus stel een ouder iemand.
Ik dacht ergens 1 mei 2014 weer opfris cursus mogelijk is. Rescue met n boot wil ik dan ook opnieuw oefenen,  vond ik ook een kriem om te oefenen.
BaSS

Berichten: 545
Antwoord #3 November 04, 2013, 16:37:45
edit2Rapporteer  
Beademing heeft weinig nut zonder kloppend hart, de "regels" verschillen nog wel eens en veranderen door nieuw inzicht zelfs nog wel eens op jaarbasis.

Een rib breken is niet ongewoon overigens, als ambulance personeel je reanimeert moet je er niet gek van opkijken, dit gaat met zoveel kracht dat dit hoe dan ook een risico is... klaag je niet meer over als je nog leeft denk ik zo en kan ook verder geen kwaad tijdens het reanimeren.

Voor zover ik heb onthouden na de laatste update (en zoals ik nu kan vinden op de verschillende websites) begin je altijd met compressies en daarna met beademing (weer gevolgd door compressies): http://www.reanimatie.nl/reanimatie_volw.html

Zou het graag nogmaals vernemen van iemand die recent nog een reanimatie cursus gehad heeft of een recent EHBO diploma oid.

(waar lees je die kritiek bikiniisuit?)
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #4 November 04, 2013, 16:51:27
edit2Rapporteer  
als je op de goede plek zit zou je niet zo snel een rib moeten kunnen breken. Kan ook erg gevaarlijk zijn omdat je dan interne bloeding kunt krijgen. Maar ja beter dan helemaal niets doen natuurlijk,

van een ander kitehigh lid heb ik het volgende gehoord:
5x beademen daarna reguliere volgorde van 30 borstcompressies en 2 beademingen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Hulp_aan_Drenkelingen

Eerst 10x beademen wordt ook wel genoemd :
http://www.arbo-binnenvaart.nl/userfiles/onderkoeld%20raken.pdf
dunkel

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #5 November 04, 2013, 18:06:26
edit2Rapporteer  
ik heb net BHV gedaan (en gehaald) en daar wordt je geleerd om 30 compressies, en 2 beademingen te doen. De beademingen zijn minder belangrijk, het blijkt dat je via compressies ook zuurstof  binnenkijgt, dus als de beademing niet lukt, doorgaan met alleen compressies. Bij braken snel op de zij rollen zodat er geen braaksel in de luchtpijp komt (dodelijk ivm zuren). Ik kan me voorstellen dat bij teveel water in de longen etc je beademing weinig effect heeft.
BaSS

Berichten: 545
Antwoord #6 November 04, 2013, 18:08:15
edit2Rapporteer  
Heel gek, maar ik lees nergens expliciet dat je drenkelinken eerst op hun zij moet leggen om water uit de longen te krijgen... heel vaag..
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 November 04, 2013, 19:03:42
edit2Rapporteer  
Dat bekritiseren over hoe ze uit het water zou zijn gehaald slaat gewoon nergens op... Zie iemand maar eens te bereiken in die condities. Hulde! 99% van de critici durft dan niet eens een poging te wagen. Zo heb ik op Fuerte ook een kitester uit het water getrokken in 3m golven en 100m (geen Jetski) uit De kant... En maar een iemand die mij aanwijzingen gaf (mijn zwamagere vriendin vanaf een hoger punt vanaf de kant) zelfs haar eigen familie stond stijf bevroren toe te kijken. Toen kwam er na de hand ook een naaktlopende kaaskop die mij ff ging vertellen hoe ik het de volgende keer beter kon doen (ik kon m z'n kop wel inslaan).
dunkel

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #8 November 04, 2013, 23:39:44
edit2Rapporteer  
@Bass: ik weet niet of je op mij reageert maar mocht dat zo zijn: ik zeg niet dat je eerst op de zij moet leggen bij een drenkeling. Wat ik heb geleerd is dat je moet oppassen bij reanimeren en braken, dan moet je snel op de zij rollen ivm de kans op braaksel in de luchtpijp. Niks vaags aan, zeker niet bij een drenkeling. Verkeerd citeren is pas vaag:)
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #9 November 04, 2013, 23:44:49
edit2Rapporteer  
ik heb net BHV gedaan (en gehaald) en daar wordt je geleerd om 30 compressies, en 2 beademingen te doen. De beademingen zijn minder belangrijk, het blijkt dat je via compressies ook zuurstof  binnenkijgt, dus als de beademing niet lukt, doorgaan met alleen compressies. Bij braken snel op de zij rollen zodat er geen braaksel in de luchtpijp komt (dodelijk ivm zuren). Ik kan me voorstellen dat bij teveel water in de longen etc je beademing weinig effect heeft.

het lijkt me sterk dat je met borstcompressies ook zuurstof binnenkrijgt.
natuurlijk idd wel blijven doen als beademen niet lukt. Al doe je dan niets anders dan vrijwel zuurstofloos bloed nog rond blijven pompen. Echt nieuwe zuurfstof komt er niet meer bij.
Vaak hebben drenkelingen niet mega veel water in de longen en heeft beademen weldegelijk ook effect.
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #10 November 05, 2013, 00:03:45
edit2Rapporteer  
Oké dan nog maar een keer omdat we er een leven mee kunnen redden... ThumpsUp

Bij drenkelingen eerst minimaal 5 x beademen.......dan de reguliere cyclus... ThumpsUp


Waarom? Als er geen zuurstof in de longen zit kan je wel bloed rond pompen, maar het effect
                 is er niet (zuurstofloos bloed)  ThumpDown

Als iemand gaat braken, dan probeert hij zelf weer te ademen. (leven in het lichaam)
                        Direkt stabiele zij ligging en hoofd in de uitschenkhouding,mond naar beneden.
                        (Als hij stikt in zijn braaksel is ook alles voor niets geweest.)
                        controleer of er een ademhaling is
Zo niet ga dan door. Tot de hulpdiensten het overnemen...

Op deze manier vanwege beroepsmatigheid meerdere mensen het leven gegegunt...

Bij andere vragen, stel ze! En we zoeken het juiste antwoord..

Mvgr Frank
BaSS

Berichten: 545
Antwoord #11 November 05, 2013, 00:39:13
edit2Rapporteer  
Hoi Frank, dank voor je uitleg.

Vraagje: nooit eerst op de zij, checken voor water in longen oid? (daarna op de rug en vervolgen)
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #12 November 05, 2013, 07:35:21
edit2Rapporteer  
klopt, maar eerst kijken of de luchtweg (mond) vrij (leeg) is.
Zit hier water in dan draai je het persoon om, zodat zijn mond leeg kan lopen.
Alles wat er in de mond zit moet er eerst uit.  (kunstgebit is vaak een discussie punt)

Ik denk dat een drenkelingcursus bij ons allemaal aan het juiste adres is.
Het zelfde geldt bij het dolfijn verhaal (resque) wij zijn vaker en eerder op de onheilsplek dan de hulpdiensten.
Dus als wij de eerste fatale 6 min goed kunnen inzetten dan heeft het slachtoffer meer kans.
dunkel

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #13 November 05, 2013, 09:52:34
edit2Rapporteer  
@mvbtje:Bij borstcompressie krijg je natuurlijk veel minder zuurstof binnen dan met beademen, maar gebleken is dat door de pompende beweging een klein beetje zuurstof meekomt. Dus als je niet kan beademen (letsel aan schedel, whatever) dan vooral doorgaan met alleen compressies
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #14 November 06, 2013, 13:44:24
edit2Rapporteer  
@baSS kritiek las ik in de Portugese links. Rescue zou verkeerd zijn uitgevoerd.

Op CNN kwam de bom toen Laird Hamilton zei dat Maya daar helemaal niks te zoeken had en ze te onervaren was. Zelfde voor Carlos Burle dat hij r  niks te zoeken had, TE VEEL  risico s genomen zijn en dat zijn enige en laatste ride op de wave NIET geldig was. Ik heb de vid op CNN gezien maar hij is nu opeens verwijderd.

Hieronder t angstige verhaal v Carlos dat hij haar 5 minuten lang kwijt was en zij bewusteloos was.

Bron: http://www.theinertia.com/surf/laird-on-cnn-maya-gabeira-doesnt-have-enough-skill-burle-didnt-
set-world-record/

http://www.networka.com/videos/ken-collins-on-surfers-laird-hamilton-carlos-burle-maya-gabiera?source_id=0&source_type=homepage

vraagjes:
1. ik heb wel een recap v e board gezien ver op zee. Wat doe je ook al weer met een lichaam als je die ziet drijven (ademt niet meer) en jij komt aangekite. Denk weer standaard self rescue procedure?
2. @Frank, toen ik 2 jr geleden cursus volgde had ik n slotjes beugel. Klopt t dat r geen verschil is tussen blazen in neus of mond. En bij drenkelingen hoe lang ook al weer voordat hersenletsel optreedt (zonder zuurstof), en wat is fatale tijd bij een attack.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #15 November 06, 2013, 14:11:07
edit2Rapporteer  
Als iemand drijft board weg en kite in de lucht houden, lichaam draaien en arm rond nek boven proberen te houden en dan terug naar de kant. Lijkt me overigens wel erg lastig, maar dat lijkt me persoonlijk de beste optie.

Als iemand bijv. veel verwondingen heeft aan de mond/tanden of je op een ander manier niet goed aansluiting kunt krijgen op de mond mag je gewoon mond op neus doen. Weet niet hoe het zit als iemand erg verkouden is.

HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #16 November 06, 2013, 16:41:59
edit2Rapporteer  
Eerst even een verduidelijking...
Bij kinderen en drenkelingen altijd eerst minimaal 5 beademingen....
Kids zullen eerder last van verstikking hebben dan van andere problemen...
Denk aan de "heimlich methode" om hier voor de luchtweg obstructie te verwijderen

Oké, indien (elk slachtoffer) je een drenkeling hebt moet eerst worden aangeschud (bij de schouders)
                      dan moet ademhaling worden vastgesteld met wang voor de mond.
                      dan de mond worden geinspecteerd, of er niets (los) in zit. (gevaar bij naar binnen blazen)

Als je iemand ziet drijven is de manier van Mvbtje wel het meest voor de hand liggend.
   Zorg dat het gezicht (mond en neus) boven water blijft
   Indien het moet zou ik zelf mijn kite leasch gebruiken om te zorgen dat ik de drenkeling niet meer verlies.
   Hoe weet ik nog niet precies !!!!!!
   Iemand een idee?

Laat je board gaan. Met het gelaat van de drenkeling naar je nek toe, sla de armen om je nek. hou met één hand de beide duimen bij elkaar. Dit is verdomd zwaar, maar je zal een hand (je dominante) nodig hebben om je kite te kunnen gebruiken.

Indien je met een golfsurfboardje vaart kan je dit gebruiken, maar bedenk dat een bewusteloos lichaam niet meewerkt.


Je kan altijd de neus gebruiken, maar de neus gaten hebben een kleinere doorgang dan de mond dus iets moeiljker, vooral als iemandd een verstopte neus heeft.

LET OP! Bij het beademen altijd de chin lift (liften van de kin) gebruiken, dit om de beademing in de lucht pijp te doen komen (anders blaas je de lucht de slokdarm in, met alle gevolgen van dien...)

Bij ons bestaan maar twee regels
"blijven reanimeren (beademen en borstcompressies) tot dat er een dokter zegt dat je kan stoppen" 
"een koud lichaam dat niet ademt kan nog leven in zich hebben, een warm lichaam dat niet meer ademt is een erger probleem"

Bikini:
- oplopen van hersen letsel is heel erg afhankelijk van de temperatuur van het lichaam en de hersenen. Hoe lager de temp. hoe beter de kans op herstel. weinig zuustof vraag (te laag is ook niet goed)
- Er zijn zoveel vormen en degradaties van attack of infarcten dat er moeilijk een fatale tijd aan te geven is....
  Het heeft altijd te maken met een (inwendige) bloeding of het niet kunnen doorstromen van bloed door een bloed prop.
  Het klappen van een aneurysma kan binnen een paar minuten al fataal zijn.
  Terwijl bij een TIA (tijdelijk infarct) veel functies zich 'kunnen'herstellen.

Sorry voor de grote LAP tekst
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #17 November 06, 2013, 18:29:37
edit2Rapporteer  
Mooi informatief stukje. Zulke info zou wat mij betreft tot sticky gemaakt mogen worden.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #18 November 06, 2013, 19:26:15
edit2Rapporteer  
Als je iemand ziet drijven is de manier van Mvbtje wel het meest voor de hand liggend.
   Zorg dat het gezicht (mond en neus) boven water blijft
   Indien het moet zou ik zelf mijn kite leasch gebruiken om te zorgen dat ik de drenkeling niet meer verlies.
   Hoe weet ik nog niet precies !!!!!!
   Iemand een idee?

Laat je board gaan. Met het gelaat van de drenkeling naar je nek toe, sla de armen om je nek. hou met één hand de beide duimen bij elkaar. Dit is verdomd zwaar, maar je zal een hand (je dominante) nodig hebben om je kite te kunnen gebruiken.

Indien je met een golfsurfboardje vaart kan je dit gebruiken, maar bedenk dat een bewusteloos lichaam niet meewerkt.

Het is nog wel aardig en nuttig dit te oefenen met een acterende mede kiter...
Ard

Berichten: 40
Antwoord #19 November 06, 2013, 20:54:58
edit2Rapporteer  
Leerzaam stukje over reanimatie van drenkelingen. Als BHV-er (op de wal) leer je tegenwoordig dat je bij reanimatie meteen moet beginnen met borstcompressies. Ik zie nu in dat dat bij drenkelingen anders moet. Ik vond ook nog deze wiki: http://www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index.php/Reanimatie_van_drenkelingen waarin het ook wordt uitgelegd.
BaSS

Berichten: 545
Antwoord #20 November 06, 2013, 23:28:41
edit2Rapporteer  
Ik zou mezelf nooit vastmaken aan een drenkeling, je kan ze beter even kwijt zijn dan samen koppie onder gaan. Een duiker in paniek zwem je bijv ook niet naartoe (onder water).

@bikini bedankt, dit is wat ik vond op CNN voor diegene die het willen zien:

http://edition.cnn.com/video/data/2.0/video/bestoftv/2013/10/31/ac-laird-hamilton.cnn.html


Die tweede link van je is overigens behoorlijk inspirerend, coole gast!
http://www.networka.com/videos/ken-collins-on-surfers-laird-hamilton-carlos-burle-maya-gabiera?source_id=0&source_type=homepage

Thanks
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #21 November 07, 2013, 08:02:18
edit2Rapporteer  
BaSS.

Je hebt zeker een punt! Eigen veiligheid voor alles!!!!!
Daarom denk ik aan de leasch omdat je die, indien er voor jezelf nood is, kan trekken..

Ik denk dat iedereen een inschatting moet maken van de situatie, en zeker zijn of haar mogelijkheden NIET moet overschatten.
Hulp halen is altijd nog beter dan zelf ook slachtoffer worden.
Dan moeten er twee mensen gered worden...

Mijn redernatie komt uit de overweging, samen gecontroleerd kopje onder (water over het gezicht krijgen) of het slachtoffer verliezen. Weer terug moeten body draggen.
Het slachtoffer zal niet een, twee, drie naar boven komen en meer last van de stroming hebben dan de redder (wind).
Het gevoel van verliezen van een drenkeling kan intens zwaar zijn..


Peer

"het is nog wel aardig en nuttig""
Je slaat de plank mis, maar de spijker op zijn kop (geintje!!!)
Als we het niet oefenen kunnen we nooit testen wat er anders moet of beter kan.


SUIT (sorry voor de afkorting)

In combi met haar aller eerste opmerking van

"Tijd voor refresh van CPR cursus."
vrij vertaald
"Laat ik mijn EHBO weer ophalen...."

Hoe meer kiters er een EHBO cusus gevolgd hebben.
Hoe meer potentiele redders er op en langs het water zijn..
Dit is positief voor de sport, en onze eigen veiligheid.
Tevens zal die verlaten wandelaar die onwel wordt, blij zijn dat die kiter hem red.


PS: mooie die stukjes zo na elkaar BaSS.
       Ken  Collins weet het heel mooi te relativeren
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.